Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tack, men gravel ,då är det bockstyre som gäller och det funkar inte för mig. Jag får nog hålla mig till hybridracer, tanken är väl att börja cykla lite mer allmänt,ta cykeln till polarna istället för bilen osv.
Det finns gravel med rakt styre eller hybrider med mer "lämplig" utväxling också.

Men har du hittat en cykel som verkar bra så slå till, sånt här kan man ju ändra senare om det är ett problem.

Edit: det jag skulle kolla på en hybridracer är att den kan ta lite bredare däck. På grusväg skulle jag vilja ha möjlighet till lite bredare däck än 28 eller 32mm vilket ofta är standard på racehybrider.

Oavsett vad, väljer du mellan två cyklar där en har 11-32 och en har 11-34 så är detta en av de mer oviktiga parametrar som avgör cykelköpet. Det skulle vara att det är en bakväxel som när den tar 34 inte klarar för litet störstadrev bak, men som sagt. Oviktigt i det stora sammahanget.
Den ena är ultegra och den andra 105, så det är ju en betydlig prisskillnad, så valet blir ju enkelt,tack.

När ska du köpa cykel? *Tråd för dumma frågor* ???

En kassett byter man om man inter nöjd. Det är få personer som inte nördar som byter.
Det är egentligen samma cykel bara att den ena har ultegra ( 11-32t) och den andra har 105(11-34t), tyvärr är det inte leverans förrän vecka 12 på 105:an men Ultegran redan vecka 3.

Det finns gravel med rakt styre eller hybrider med mer "lämplig" utväxling också.

Men har du hittat en cykel som verkar bra så slå till, sånt här kan man ju ändra senare om det är ett problem.

Edit: det jag skulle kolla på en hybridracer är att den kan ta lite bredare däck. På grusväg skulle jag vilja ha möjlighet till lite bredare däck än 28 eller 32mm vilket ofta är standard på racehybrider.
det är en Cube sl road race med 40mm, är det då en gravel med rakt styre, det är lite förvirrande med alla nya sorters cyklar.

Har ett cyclocross-däck 35-622 (700*35c). Tänkte använda denna cykel till min vinterträning på trainern.. men hittar inget trainerdäck med samma storlek.

Någon som fått någon närliggande storlek att fungera eller vet vart jag kan köpa ett passande trainerdäck?

Nuvarande däck har ganska grovt mönster så låter som ett jetplan..

det stör mig lite att man betalar 4000kr mer för ultegra men att reglagen blir ändå 105, jag förstår att priset skulle skena om allt skulle vara ultegra, men ändå.

Har ett cyclocross-däck 35-622 (700*35c). Tänkte använda denna cykel till min vinterträning på trainern.. men hittar inget trainerdäck med samma storlek.

Någon som fått någon närliggande storlek att fungera eller vet vart jag kan köpa ett passande trainerdäck?

Nuvarande däck har ganska grovt mönster så låter som ett jetplan..
Du behöver (i praktiken) bara se till att nya trainerdäcket mäter xx-622. 35 är bredden i mm, och ett smalare däck kommer fungera bra.

Du behöver (i praktiken) bara se till att nya trainerdäcket mäter xx-622. 35 är bredden i mm, och ett smalare däck kommer fungera bra.
Så nedan däck bör fungera.. men behöver jag köpa till en slang som är anpassad för det däcket, eller passar min gamla 35-622 bättre?

det är en Cube sl road race med 40mm, är det då en gravel med rakt styre, det är lite förvirrande med alla nya sorters cyklar.
Är det denna cykel du kollat på?

I så fall så skulle jag beteckna denna som en gravel med rakt styre.

det stör mig lite att man betalar 4000kr mer för ultegra men att reglagen blir ändå 105, jag förstår att priset skulle skena om allt skulle vara ultegra, men ändå.
Vid en snabb titt ser det inte finnas varken ultegra eller 105-reglage för rakt styre i de senaste versionerna av serierna. Reglage:n på cube-cykeln kommer från en äldre version om jag nu lyckats googla fram rätt spec. Så det kan mycket väl vara så att det är det enda reglage som finns att få tag på. 4000kr kan ju vara en rimlig prisskillnad mellan modellerna. Om jag hittat rätt specar så är växlar, vevparti, hjul och bromsar uppgraderade på den dyrare, samt att den är ett knapp kg lättare.

Att uppgradera dessa saker separat senare kommer förmodligen att kosta mer än prisskillnaden. Gillar man fina prylar och stöldrisk inte är en faktor att ta hänsyn till så känns den dyrare också prisvärd.

Så nedan däck bör fungera.. men behöver jag köpa till en slang som är anpassad för det däcket, eller passar min gamla 35-622 bättre?

Din gamla slang kanske funkar, kanske inte. Troligen högst sådär som bäst. Men en slang för ett 23mm däck kommer sitta helt rätt, och kostar 59kr på xxl. https://www.xxl.se/continental-cykelslang-conti-fv-race-700c-18-25/p/1037562_1_style

Vid en snabb titt ser det inte finnas varken ultegra eller 105-reglage för rakt styre i de senaste versionerna av serierna. Reglage:n på cube-cykeln kommer från en äldre version om jag nu lyckats googla fram rätt spec. Så det kan mycket väl vara så att det är det enda reglage som finns att få tag på. 4000kr kan ju vara en rimlig prisskillnad mellan modellerna. Om jag hittat rätt specar så är växlar, vevparti, hjul och bromsar uppgraderade på den dyrare, samt att den är ett knapp kg lättare.
Dum fråga men varför sätter man inte MTB-komponenter på cykel med rakt styre från början? Varken landsvägs- eller GRX är väl ämnat för rakt styre?

Dum fråga men varför sätter man inte MTB-komponenter på cykel med rakt styre från början? Varken landsvägs- eller GRX är väl ämnat för rakt styre?
I de lägre lvg-serierna (Tiagra och nedåt) finns det fortfarande reglage för raka styren. I det här fallet hade de säkert redan en race-hybrid och så ville de göra en gravel med rakt styre, eller om de bara satt på graveldäck på en befintlig cykel, och så blev det så här..

På pendel-hybrider har det ju länge oftast suttit mtb-delar ur de lägre serierna. Numera börjar ju Deore och uppåt vara gjorda för stora kassetter (46-51 som största drev) så jag vet inte hur bra dessa fungerar med t ex 34t som största drev på kassetten.

Själva växelns konstruktion skiljer ju inte jättemycket mellan mtb och lvg. Jag cyklar regelbundet på Deore, GRX, Ultegra och SRAM GX. Alla fungerar bra, den som fungerar bäst är den som senast fick service/rengöring/justering.

Det är ju enkelt att byta kassett om man märker att det blev fel på cykeln du valde, så för ett köp av cykel bör det inte påverka beslutet.

Vad du behöver beror på om du behöver lägsta växeln eller inte. Vad cyklar du på idag? Vilken lägsta växel har du idag?

Min racer har 34/28 som lägsta växel, i stockholm räcker det men jag använder lägsta växeln ibland i branta/långa backar. I riktiga berg skulle jag definitivt behöva en lägre växel.

Att man regelbundet använder en växel betyder ju att man ligger rätt i range?! Att ha växlar man aldrig nyttjar är ju onödigt eftersom man då lika gärna kunde haft mindre steg eller färre antal växlar (och därmed bililgare/robustare)

Du kanske gärna vill byta till 11-delat. Annars så finns det ganska mycket reservdelar till Campagnolos reglage om man googlar lite. Det mesta i reglagen går att byta om man inte har tummen mitt i handen. Finns filmer på youtube om hur man plockar isär reglagen.

För övrigt tror jag att du behöver byta bakväxeln också för att det skall funka riktigt bra om du byter till 11-delade reglage. För att krångla till det ytterligare så finns det två generationer av 11-delad Campa, före 2015 och efter. Reglage och bakväxel från olika generationer är inte kompatibla med varandra.
Grymt bra information, tackar!
Eftersom vi är i tråden för dumma frågor så fortsätter jag.
Vad är det som gör att reglage och bakväxel inte är kompatibla?
Jag trodde bakväxeln var dum och bara rörde sig den sträcka som reglaget släpper eller drar i wiren men blir det fel i "utväxlingen" mellan dem då?

Grymt bra information, tackar!
Eftersom vi är i tråden för dumma frågor så fortsätter jag.
Vad är det som gör att reglage och bakväxel inte är kompatibla?
Jag trodde bakväxeln var dum och bara rörde sig den sträcka som reglaget släpper eller drar i wiren men blir det fel i "utväxlingen" mellan dem då?
Det stämmer att bakväxeln ”är dum”. Men växeln ska flytta sig lagom i sidled för att matcha kassetten för ett klick på reglaget. Olika reglage drar olika mycket wire per klick. Sen flyttar olika växlar sig olika mycket för samma ”wiredrag”. Därför behöver både reglage och växel matchas och naturligtvis behöver de även matchas mot vilken kassett man har.

Är det denna cykel du kollat på?

I så fall så skulle jag beteckna denna som en gravel med rakt styre.

Att uppgradera dessa saker separat senare kommer förmodligen att kosta mer än prisskillnaden. Gillar man fina prylar och stöldrisk inte är en faktor att ta hänsyn till så känns den dyrare också prisvärd.
Dessa 2 är det, man får ju räkna på mellanskillnaden på priset och inte vad det kostar att köpa, man har ju redan betalt för 105 så att säga.

Senast redigerad av en moderator:
Fungerade ju bra med femdelat. Mindre bra med elvadelat.
20190912_141237.jpg

Inga problem öht, Diacompe ramväxel med SunXCD 10sp på 11-delad kassett?

Dessa 2 är det, man får ju räkna på mellanskillnaden på priset och inte vad det kostar att köpa, man har ju redan betalt för 105 så att säga.
Mindre skillnad mellan dessa två än de jag kollade på. Skillnaden i funktion på 105 och Ultegra är ju inte speciellt stor, speciellt om det är samma reglage. Bromsarna skiljer på dessa två cyklar men om det sitter 105-komponenter på cykeln borde ju inte bromsarna vara helt värdelösa på den billigare..

För det användningsområde du beskriver hade jag valt den billigare och ev. uppgraderat någon annan komponent än växlarna om det behövs.

Edit: men återigen, har man pengarna och vill ha Ultegra så är det väl ok värde för de extra pengarna.

Mindre skillnad mellan dessa två än de jag kollade på. Skillnaden i funktion på 105 och Ultegra är ju inte speciellt stor, speciellt om det är samma reglage. Bromsarna skiljer på dessa två cyklar men om det sitter 105-komponenter på cykeln borde ju inte bromsarna vara helt värdelösa på den billigare..

För det användningsområde du beskriver hade jag valt den billigare och ev. uppgraderat någon annan komponent än växlarna om det behövs.

Edit: men återigen, har man pengarna och vill ha Ultegra så är det väl ok värde för de extra pengarna.
Jag ångrar lite att jag började läsa på om cyklar, nu har jag en kravlista på hur cykeln skall vara specad m.m , det var enklare att bara gå på vilken man tyckte var snyggast.

Tack!

Jag ångrar lite att jag började läsa på om cyklar, nu har jag en kravlista på hur cykeln skall vara specad m.m , det var enklare att bara gå på vilken man tyckte var snyggast.

Tack!
Eller så går du tillbaka till en uråldrig syn på cykling och väljer den cykel just DU vill ha (där kravlistan ersätts med tankegången: "dessa komponenter duger alldeles utmärkt för mina behov").

Eller så går du tillbaka till en uråldrig syn på cykling och väljer den cykel just DU vill ha (där kravlistan ersätts med tankegången: "dessa komponenter duger alldeles utmärkt för mina behov").
Tyvärr har jag redan öppnat Pandoras ask, det går inte att få det ogjort nu.

Det går. Skit i vad andra tycker. Det kräver lite träning, men det går absolut.
Problemet är inte vad andra tycker , kan inte bryr mig mindre, tyvärr är det nu vad jag själv tycker är acceptabelt.Jag känner mig själv rätt väl och jag kommer inte känna mig nöjd med cykeln om den inte uppfyller mina nya krav.

Problemet är inte vad andra tycker , kan inte bryr mig mindre, tyvärr är det nu vad jag själv tycker är acceptabelt.Jag känner mig själv rätt väl och jag kommer inte känna mig nöjd med cykeln om den inte uppfyller mina nya krav.
Då riskerar du att aldrig bli nöjd, eftersom det alltid finns bättre grejor att utforma kravlistan ifrån. Det är ju du som sätter gränsen för "acceptabelt".

Då riskerar du att aldrig bli nöjd, eftersom det alltid finns bättre grejor att utforma kravlistan ifrån. Det är ju du som sätter gränsen för "acceptabelt".
Nja, lite sunt förnuft finns ju fortfarande kvar och min research har gett att över 105 är egentligen inte nödvändigt, så där känner jag mig säker på valet, problemet är att tålamod inte är min starkaste sida.

Nja, lite sunt förnuft finns ju fortfarande kvar och min research har gett att över 105 är egentligen inte nödvändigt, så där känner jag mig säker på valet, problemet är att tålamod inte är min starkaste sida.
Låter bra med förnuft. :) Det är bra att ha. Och kan man annat än träna på tålamodet i dessa mörka sk*tväderstider!?

Man kan inte googla sig till allt. Jag tror att shimanos instegspylar också är bra, och de duger givetvis för vanlig cykling ?

Man kan inte googla sig till allt. Jag tror att shimanos instegspylar också är bra, och de duger givetvis för vanlig cykling ?
Jo, men 105 verkar vara den gyllene medelvägen inom det segmentet av cyklar jag kikar på , då får du 11-delat bak , kolfibergaffel, helt invändigt dragna vajrar och en vikt som håller sig på 10 kg för en rimlig peng.

Vad hindrar mig att peta på en 11delad kasett på en cykel som kom med 9delat?
Säkert inget, men för mig hindrar min avsaknad av kunskap, inget jag vill börja strula med på en ny cykel.

Edit,
Sorry, jag uppfattade det som en replik på mitt tidigare inlägg.

Senast redigerad av en moderator:
Vad hindrar mig att peta på en 11delad kasett på en cykel som kom med 9delat?
Flera faktorer kan väga in. Bredden på navets body kan eventuellt vara för kort för 11-delat. Reglaget som styr bakväxelns rörelse behöver bytas ut. Bakväxeln behövs bytas ut.
Kan bli lite dyrare än vad man har tänkt sig för några växlar till.

Flera faktorer kan väga in. Bredden på navets body kan eventuellt vara för kort för 11-delat. Reglaget som styr bakväxelns rörelse behöver bytas ut. Bakväxeln behövs bytas ut.
Kan bli lite dyrare än vad man har tänkt sig för några växlar till.
Det är väl bodyn som begränsar då! Sitter på lite random bakväxlar varav en är 11delad men tack för bra svar! :)

Då kommer min fråga: vad vinner en vanlig människa på att ha en extra växel (×2) och några hekto lättare cykel? Visst, jag förstår det mätbara, men hur många procent roligare/bättre cykling får man för pengarna?

När jag gjorde min spec för en rando/tourer så var kravet att ha komponenter av krom/polerat/silver, inte ens svarta hoods dög. Nästa krav var att cykeln skulle ha så simpla system som möjligt för att kunna fixa själv. Då blev det ramvxl och mekanisk skivbroms (ramen gjordes endast för disc).

Då samtliga kända (för den omedvetne) komponentgrupper envisas med svårt eller gråblå (105) så blev det till att konsultera dom medvetna. Visst gick det att få till när man upptäckte att det faktiskt finns andra tillverkare än Sram och Shimano.

Däremot ser specen väldigt annorlunda på nästa hoj som ska gå som långkörare, där blir det också mycket krom men sti-vxl och ingen skivbroms då det inte behövs på en raceraktig hoj. Det är roligt men ofta dyrt när man vill ha det som man vill, jag känner dock att det är rätt väg för mig och vill inte lägga en krona längre på en fabrikskittad hoj.

Beställt skivbromsar som kommer med 160 mm skivor och adapter för framhjulet, behöver alltså även en för bakhjulet... Är 140/160mm adapters universal eller behöver man ha koll på något särskilt mått? Flat mount på både bromsok och ram.

Oindexerat bak på 10/11 delat GÅR, men att det är uselt är precis lika sant. Varför använda dåliga saker när det finns sådant som fungerar bra....
Uselt, jag upplever det inte så alls. Visst det är ingenting man rejsar med men till touring eller långväga till är det ingen skillnad.

Tillbaka
Topp