[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har du lagt mindre än 50k på service, skatt OCH bensin? På tre år? Du har en Kodiaq diesel va? Jag tycker det låter lågt?
Har han tankat bensin i en kodiaq diesel lär den inte ha gått så långt, och då blir det ju inte mycket servicebehov heller ?

edit: men för att vara allvarlig, säg att man kör 1200 mil per år, dvs 600 liter diesel. Med snittpris 15kr/l blir det 9000kr per år. Skatt ligger kanske på 2000kr per år (om den är äldre än juni 2018 då straffskatten kom). Då har vi 33000kr på 3 år, och jag tvivlar på att service under 3 år går på mer än 17.000kr. Kör man som i exemplet 1200 mil per år blir det en service, som väl går på 3-10.000kr beroende på hur mycket som ska göras vid just det tillfället.

Senast ändrad:
Har han tankat bensin i en kodiaq diesel lär den inte ha gått så långt, och då blir det ju inte mycket servicebehov heller ?

edit: men för att vara allvarlig, säg att man kör 1200 mil per år, dvs 600 liter diesel. Med snittpris 15kr/l blir det 9000kr per år. Skatt ligger kanske på 2000kr per år (om den är äldre än juni 2018 då straffskatten kom). Då har vi 33000kr på 3 år, och jag tvivlar på att service under 3 år går på mer än 17.000kr. Kör man som i exemplet 1200 mil per år blir det en service, som väl går på 3-10.000kr beroende på hur mycket som ska göras vid just det tillfället.
Med serviceavtal och med milen i ditt exempel, då landar servicekostnaden på totalt 3600 sek på 3 år för nämnda bil.

Kul att du hann citera!

Också roligt att du lyckades få ihop kalkylen! Jag har ett ”exklusivare(?)” koncernsyskon som jag kör dubbelt så mycket med och då känns inte 17k orimligt på de tre första åren. Men jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte har kollat det nu, det är mest en hemsk känsla. Men lägger du på några mil och då en service kan nog kalkylen bli svår att få ihop.

Kul att du hann citera!

Också roligt att du lyckades få ihop kalkylen! Jag har ett ”exklusivare(?)” koncernsyskon som jag kör dubbelt så mycket med och då känns inte 17k orimligt på de tre första åren. Men jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte har kollat det nu, det är mest en hemsk känsla. Men lägger du på några mil och då en service kan nog kalkylen bli svår att få ihop.
Ja, det blir rimligtvis ”trösklar” i servicekostnaden. Jag vet inte hur det ser ut hos VAG, men jag kör BMW runt 1500 mil/år och då blir det service varannat år. Minsta ligger på 4000kr och ”största” på 7-8000kr (den kommer var sjätte år).
I exemplet weldion nämner så är det väl på ny bil, och jag gissar att man då räknar med att bara en liten service (oljebyte, kupéfilter, allmän kontroll?) krävs på de 3 åren / 3600 milen. Kör man dubbelt så mycket tillkommer troligtvis ytterligare en service som antagligen är större till omfattning, och då hoppar ju kostnaden upp.

på tre år har jag nog faktiskt servat, skattat, och kört upp soppa för mindre än 50 jo. Framför allt har jag sluppit betala något lån för att behöva köp en dubbelt så dyr bil. Sen i mitt fall så vet jag att en kompis med samma modell blivit erbjuden (av butik) inbyte på bilen typ 60k under inköp efter tre år. Men beror ju på att efterfrågan gentemot tillgång på modell är stor, så kan nog knappast skattas som en generell regel utan mer undantag.
I vårat fall har vi tänkt ha bilen i minst 10 år med (om vi måste dra in miljöaspekten är det väll bättre att hålla o köra det man har). Men som sagt. Det är vi. Tvivlar Oxå på att andrahandsvärdet på elbilar kommer vara lika bra om 10 år, alltså på 10 år gamla modeller som idag. Då det kommer ske MYCKET mer inom den delen av branschen de närmaste 10 åren än vad som skett de senaste 10 åren. Självklart kommer fosilbil rasa massor med. Men så har den kostat hälften i inköp med. Men ska man ha den i 3 år och sen byta. Absolut. Eller ska ha andra bil, då är det ju perfekt, som i Hasses fall.

obs. Är för elbil. Menar bara att det inte är så självklart att det är ekonomiskt försvarbart. Har man råd, absolut!!

Tjena!

Nu var ju mitt exempel på en ny bil, där får man ju lägga på en rätt bra slant i skatt. Medelbilen, om man räknar på en snål bil som drar 0,5, är tankad för 30' på tre års tid. En elbil skulle kanske kosta 10' att ladda under samma tid. Lägg på skatt 20' (skatten på en V60 D4, ganska standard bil) samt service. Då ligger man på nästan 50'.
I TS fall så skulle han med samma bil tanka för 77' på samma tid. Service skulle skilja ännu mer.
Jag har aldrig ägt en bil mer än fyra år, oftast säljs dom efter 24-30 månader, så orkar inte riktigt räkna på värdeminskningen på tio år.

Men om man räknar på mitt exempel så blir ju faktiskt elbilen (på tio års tid) drygt 400' i mindre kostnader. Innan nån säger att 50*10 är 500 så får man tänka på att skatten sjunker efter tre år, fast å andra sidan tror jag soppan kommer kosta klart mer om några år, vilket gör kalkylen bättre.

Ja, det blir rimligtvis ”trösklar” i servicekostnaden. Jag vet inte hur det ser ut hos VAG, men jag kör BMW runt 1500 mil/år och då blir det service varannat år. Minsta ligger på 4000kr och ”största” på 7-8000kr (den kommer var sjätte år).
I exemplet weldion nämner så är det väl på ny bil, och jag gissar att man då räknar med att bara en liten service (oljebyte, kupéfilter, allmän kontroll?) krävs på de 3 åren / 3600 milen. Kör man dubbelt så mycket tillkommer troligtvis ytterligare en service som antagligen är större till omfattning, och då hoppar ju kostnaden upp.
Avtalet är för ny bil och omfattar 36 mån/4500 mil. Då blir det i praktiken en oljeservice och en inspektionsservice som ingår i priset för det avtalet.
Finns även ett avtal för beg. bilar som ingår i VAGs ”Das WeltAuto”, men då till en högre månadskostnad än om det varit en fabriksny bil.

Tjena!

Nu var ju mitt exempel på en ny bil, där får man ju lägga på en rätt bra slant i skatt. Medelbilen, om man räknar på en snål bil som drar 0,5, är tankad för 30' på tre års tid. En elbil skulle kanske kosta 10' att ladda under samma tid. Lägg på skatt 20' (skatten på en V60 D4, ganska standard bil) samt service. Då ligger man på nästan 50'.
I TS fall så skulle han med samma bil tanka för 77' på samma tid. Service skulle skilja ännu mer.
Jag har aldrig ägt en bil mer än fyra år, oftast säljs dom efter 24-30 månader, så orkar inte riktigt räkna på värdeminskningen på tio år.

Men om man räknar på mitt exempel så blir ju faktiskt elbilen (på tio års tid) drygt 400' i mindre kostnader. Innan nån säger att 50*10 är 500 så får man tänka på att skatten sjunker efter tre år, fast å andra sidan tror jag soppan kommer kosta klart mer om några år, vilket gör kalkylen bättre.
Då antar du även att elpriset är oförändrat.

Tjena!

Jo det har du rätt i, men jag tror ändå att diesel/bensin kommer öka mer än elen.
Med tanke på hur stor del av priset på de två olika energislagen som är skatt så är det rent politiska beslut som kommer att stå för lejonparten av prisökningarna. Så ska man spekulera i prisutvecklingen så ska man nog samtidigt spekulera i hur valresultat kommer att bli. Därmed inte sagt att din tro skulle vara orimlig.

Har du lagt mindre än 50k på service, skatt OCH bränsle? På tre år? Du har en Kodiaq diesel va? Jag tycker det låter lågt?

Edit: Inte blanda bensin och diesel.

Kodaiq bensin. Snittar en tank i månaden. Blir runt 30000kr. Servat en inspektionsservice a’ 1250kr och just gjort 3000 mil service med oljebyte, byte av broms och kopplingsvätska och haldex olja, Inkl inspektionsservice 5100kr. Nu minns jag inte exakt vad jag betalar i skatt. En tror det är strax under 2000kr. Så 6000kr på tre år. Högt räknat. Sen blir det väll Nån tank extra på sommaren Pga långresa. Så strax under 50k skulle jag gissa. Men rätt ointressant då det ju bara är hur vi använder våran bil, säger inget om hur andra har det. Speciellt då vi är skuldfria på bilen = hade vi köpt dyrare hade vi behövt låna och månadskostnaden gått upp. Och inga planer på att byta på ett bra tag. Speciellt inte me tanke på hur nöjda vi varit.

Det finns ju mest golfklass som elbil än så länge. Kan en id3 med box på dragkroken funka för en 2-barnsfamilj? 0 och 3år. Jag gillar tanken på ett modulärt system. Helst skulle jag vilja kunna dra ett litet släp med, kanske är det ändå id4 som passar. Fast jag gillar inte SUV...

Det finns ju mest golfklass som elbil än så länge. Kan en id3 med box på dragkroken funka för en 2-barnsfamilj? 0 och 3år. Jag gillar tanken på ett modulärt system. Helst skulle jag vilja kunna dra ett litet släp med, kanske är det ändå id4 som passar. Fast jag gillar inte SUV...
Jag tror det blir tufft för en barnfamilj. Mina barn är utflugna så vi funderar på en id3 då de nu har grymma erbjudanden före nyår på privatleasing.
Då både jag och sambon cyklar blir det dragkrok. Man får bara ha 70 kg på kroken på ID3.
När jag skall tå upp och sätta i båten blir det till att låna bil.
Sedan tror jag inte man får ha nåt på taket heller.
Vi skall i alla fall låna en ID3 nästa helg får att känna lite på den.
Hade kanske passat bra för oss som precis köpt ett litet parhus med solceller på taket och laddbox redan installerad.

Bagageutrymmet då? Barnvagnar, resesängar och springcyklar tar mkt plats...
ID3 är likvärdig med en vanlig Golf när det gäller bagage.
Men en sak som är en enorm designmiss är att laddkablar mm inte får plats i en frunk utan skall stuvas under golvet bak.
Och hur mycket uppskattar men den iden när man är ute och åker och har bagaget fullt av last??

Men en sak som är en enorm designmiss är att laddkablar mm inte får plats i en frunk utan skall stuvas under golvet bak.
Och hur mycket uppskattar men den iden när man är ute och åker och har bagaget fullt av last??
Ja, och barnvagnsfamiljer brukar kanske inte flockas runt golfklassen, förutsatt att det inte är golfkombin eller en andrabil man pratar om...

ID3

Varför skulle de bli för tufft för en barnfamilj?
Så litet är väl inte baksätet i en ID3
Som flera andra skrivit är bagaget inte i ”familjeklass” direkt. Men låna en och prova så får du en uppfattning om vad jag menar.
Att vi ens funderar på en Id3 är för att vi nästan alltid är själva jag och sambon och räknar med att fälla baksätet om vi tex skall iväg och cykla några dagar.

Samma miss på Kona. Gott om plats för en kabel-frunk, men icke. Finns någon hemmasnickrad på Youtube.

Samma miss på Kona. Gott om plats för en kabel-frunk, men icke. Finns någon hemmasnickrad på Youtube.
Ganska bedrövligt att de inte lyckas få till en frunk alls i dessa bilarna.
helt obegripligt i mina ögon när de hela tiden haft facit för hur detta görs hos tesla.

Har inte läst hela tråden i detalj, men känns som många underskattar vad service, skatt (nya bilar), försäkring, reparationer etc. kostar.. Särskilt om man väljer en bil med några år på nacken. Har själv bytt till en Model 3 i somras efter flera "dyra" bensinbilar:

Ford Fiesta ST -14 kostade mig 4500 kr/mån (ca 3100 kr/mån exkl. värdeminskning) vid 900 mil/år.
BMW 320i -09 kostade mig 7200 kr/mån (ca 5000 kr/mån exkl. värdeminskning) vid 1700 mil/år.
VW Golf 1.4 TSI -14 kostade mig 5500 kr/mån (ca 4300 kr/mån exkl värdeminskning) vid 2200 mil/år.

Ägde alla bilarna ca 1 år vilket inte är så ekonomiskt, men kostnaderna såg ut att fortsätta på liknande nivå.. Det kanske bara är jag som gör extra dåliga bilaffärer iofs.. Tittade även på hybrider och nya bilar i golf-klassen för att slippa underhållskostnaderna, men med bonus-malus-systemet och mitt körmönster hade det inte blivit många kronor billigare per månad. Då anser jag att jag får betydligt mer för pengarna i min Tesla i form av fin prestanda, i princip 0 underhåll och väldigt låg bränslekostnad. Utgifterna är höga pga. billån med amortering och ränta (ca 7000 kr/mån för allt), men vad den faktiska kostnaden blir återstår att se.

Edit: Kör man lite är en bränslebil fortfarande billigare totalt sett, och troligen ett bättre alternativ om budgeten är begränsad. För TS är ju en elbil ett solklart val, men lite svårare att avgöra vilken. För pendlingen funkar nästan vilken elbil som helst, men hur ser behovet ut utöver det?

Senast ändrad:
Kämpa med näbbar och klor för att få andra att vara elbilar. Är det vad tråden går ut på?

Kämpa med näbbar och klor för att få andra att vara elbilar. Är det vad tråden går ut på?
Nej. Men trådskaparen kör ju nästan 3500 mil till jobbet varje år och antagligen även lite på andra resor. Vid 4000 mil om året gissar jag att hans utgifter på bilen varje månad skulle kunna finansiera en trevlig elbil och han frågar ju efter råd om var han skall leta och är villig att tänja sin budget för att nå ett bra alternativ. Hypotetiska frågor om 1200 mil per år som kom upp ger ju andra frågeställningar och svar. Vid de miltalen är en bensinbil oftast billigare. Trådskaparen tycker ju dessutom inte om att tanka och då vore ju elbil ett bättre alternativ. Men alla får ju välja själva. Ju färre som kär elbil desto mindre behöver jag trängas på laddstationer ;-)

Jag har en Kia e-Niro 2020. Helt otroligt bra elbil.

Ett bra alternativ på en pendlar-elbil är en begagnad Renault Zoe 2017-2018 (40 kWh batteri) eller en Nissan Leaf med 39 kWh batteri tror jag det är. Kolla upp att de har 3-fasomvandlare bara. De drar ca 1,3 - 1,7 kWh/mil beroende på väderlek så det passar bra ända upp till 15 mils pendling. Och det blir sjukt billigt om man laddar på jobbet.

Min Kia e-Niro kostar 1000 sek/1500 mil i service. BMWn kostar aningen mer........

Vänta med att köpa en VW Id.3 säger jag bara. Sjukt mycket barnsjukdomar, klart sämre än E-golfens kvalitet. Sämre än Kia/Hyundais elbilar (e-Niro, Soul, Kona, Ioniq) och med mindre batteri. Bättre kan ni, VW.

Fattar inte riktigt på vilket sätt förmånsbilar ses som billigt.
När jag räknar på det (med jobbets bilkalkylverktyg) blir månadskostnaden nästan exakt samma oavsett om jag väljer förmånsbil eller att ta lån och köpa privat. Det kan skilja några hundralappar på en bil som kostar t.ex. 8000 i månaden. Om jag väljer elbil blir det lite större skillnad, men fortfarande beror den absolut största delen av kostnaden på bilens inköpspris. Förmånsbil alltså.
Enda skillnaden är att jag slipper ta ett lån.

Lite OT men jaja.

När jag räknar på det (med jobbets bilkalkylverktyg) blir månadskostnaden nästan exakt samma oavsett om jag väljer förmånsbil eller att ta lån och köpa privat. Det kan skilja några hundralappar på en bil som kostar t.ex. 8000 i månaden. Om jag väljer elbil blir det lite större skillnad, men fortfarande beror den absolut största delen av kostnaden på bilens inköpspris. Förmånsbil alltså.

Lite OT men jaja.
Det beror ju på din marginalskatt och bilens förmånsvärde kontra faktisk månadskostnad. För min del och så som reglerna varit hitills skulle ddt tex bara kosta någon hundralapp mer i månaden att köra en passat gte som personalbil kontra en privatleasing av en bensin-passat med motsvarande utrustning. Men det låter ju som reglerna är på gång att ändras.

Nej. Men trådskaparen kör ju nästan 3500 mil till jobbet varje år och antagligen även lite på andra resor. Vid 4000 mil om året gissar jag att hans utgifter på bilen varje månad skulle kunna finansiera en trevlig elbil och han frågar ju efter råd om var han skall leta och är villig att tänja sin budget för att nå ett bra alternativ. Hypotetiska frågor om 1200 mil per år som kom upp ger ju andra frågeställningar och svar. Vid de miltalen är en bensinbil oftast billigare. Trådskaparen tycker ju dessutom inte om att tanka och då vore ju elbil ett bättre alternativ. Men alla får ju välja själva. Ju färre som kär elbil desto mindre behöver jag trängas på laddstationer ;-)
TS vill också ha ”motsvarande bil i storlek, komfort, och säkerhet” som sin XC70 D4 AWD, och då faller ju i princip alla batteribilar som föreslagits i tråden bort. De flesta som föreslagits är ju småbilar med allt vad det innebär i bristande komfort och säkerhet.

Lite OT men jaja.

Förmånsbil är också väldigt bekymmersfritt, vilket inte riktigt går att mäta i pengar.
Förr kände jag att jag ville äga, att man betalar till sig själv. Idag ser jag det som en stor fördel att slippa äga den när de 36 månaderna har gått. Man slipper allt med att sälja och eventuella restvärden mm man bara lämnar den och hämtar ny.

TS vill också ha ”motsvarande bil i storlek, komfort, och säkerhet” som sin XC70 D4 AWD, och då faller ju i princip alla batteribilar som föreslagits i tråden bort. De flesta som föreslagits är ju småbilar med allt vad det innebär i bristande komfort och säkerhet.

Tjena!

Småbil behöver verkligen inte innebära bristande komfort och framförallt inte bristande säkerhet. Men jag skulle väl säga att de flesta bilar som nämts är i Golfklass/Mellanklass. Id3 är väl ett gränsfall.

Undrar när kilometerskatt införs på elbilar. Det är väl ändå ingen som tror att bränsleskatten är till för miljön?
Den dagen det kommer lär det vara för alla bilar. Men eftersom man inte har politiskt mod att höja skatterna mer på miljöfarliga drivmedel så är det väl inte orimligt med någon annan styrskatt. Kommer det leda till brevlådeägare på landsbygden tro? (För jag misstänker att man då kommer differentiera en fordonsskatt baserat på boendeort för att inte få rasande folk på "landsbygden").

Någon som har koll på förändringarna kring tjänstebilar/personalbilar som det pratas om. Vad blir konsekvensen om man tar en bil genom arbetsgivaren? har hört/förstått att momsavdraget ska tas bort dvs ca: 10 000 kr vilket då i sig ökar kostnaden med drygt 800 kr/mån, men är det mer förändringar?

Jag har en Kia e-Niro 2020. Helt otroligt bra elbil.

Ett bra alternativ på en pendlar-elbil är en begagnad Renault Zoe 2017-2018 (40 kWh batteri) eller en Nissan Leaf med 39 kWh batteri tror jag det är. Kolla upp att de har 3-fasomvandlare bara. De drar ca 1,3 - 1,7 kWh/mil beroende på väderlek så det passar bra ända upp till 15 mils pendling. Och det blir sjukt billigt om man laddar på jobbet.

Min Kia e-Niro kostar 1000 sek/1500 mil i service. BMWn kostar aningen mer........

Vänta med att köpa en VW Id.3 säger jag bara. Sjukt mycket barnsjukdomar, klart sämre än E-golfens kvalitet. Sämre än Kia/Hyundais elbilar (e-Niro, Soul, Kona, Ioniq) och med mindre batteri. Bättre kan ni, VW.

Vad är det för problem med id3?

hyundai ioniq och egolf körs på jobbet och ioniqen skulle definitivt passa TS

376246_2020_Hyundai_Ioniq.jpg

maxresdefault.jpg

Någon som har koll på förändringarna kring tjänstebilar/personalbilar som det pratas om. Vad blir konsekvensen om man tar en bil genom arbetsgivaren? har hört/förstått att momsavdraget ska tas bort dvs ca: 10 000 kr vilket då i sig ökar kostnaden med drygt 800 kr/mån, men är det mer förändringar?
Nästan allt ska förändras. Förmånsvärdet höjs på i princip alla bilar, och konstigt nog mest i % på elbilar, men å andra sidan höjs rabatten från 60000 till 70000 på rena elbilar. På hybrider tas rabatten bort eller sänks rejält.
Jaja....man hade ju önskat att de kunde hålla fast vid något någon gång.

Vad är det för problem med id3?

hyundai ioniq och egolf körs på jobbet och ioniqen skulle definitivt passa TS
Bedrövlig förarmiljö, sämre säten än E-golf, sämre ergonomi, långsam dator, svåra/okänsliga reglage (dragreglage, hopplösa att reglera under färd), krångel med laddning och buggar i datan. Räcker det så?

Glömde Ioniqen, den är ofta bortglömd men är ett väldigt bra alternativ för TS. Den har också ett batteri runt 40 kWh om jag minns rätt. Kona, Soul och E-Niro är "för bra" för denna typ av pendling och med den budgeten.

Nästan allt ska förändras. Förmånsvärdet höjs på i princip alla bilar, och konstigt nog mest i % på elbilar, men å andra sidan höjs rabatten från 60000 till 70000 på rena elbilar. På hybrider tas rabatten bort eller sänks rejält.
Låter ju som total avrättning av tjänstebil/personalbil? Då finns ju ingen anledning att låsa in sitt avtal via arbetsgivaren, och likaså tappar man det ekonomiska incitamentet att välja en elbil eller hybrid.

Edit: Som jag skrev ovan, redan med nuvarande system är det ju precis att det lönar sig att använda personalbil. För mig med 50% marginalskatt lönar det sig inte med vanliga bensin/dieselbilar (personalbil kontra privatleasing), men elbilar/hybrider blir billigare än om jag skulleprivatleasa.

Låter ju som total avrättning av tjänstebil/personalbil? Då finns ju ingen anledning att låsa in sitt avtal via arbetsgivaren, och likaså tappar man det ekonomiska incitamentet att välja en elbil eller hybrid.

Ja det är en avrättning och att styra bort från el/hybrid är än märkligare.

Många som har förmånsbil har dessutom avstått löneutrymme för att få ha bil. Inte så glada miner där, blir många som får skifta jobb med varandra, vilket man kanske inte vill / är så lätt att göra i just dessa tider.

Edit: Som jag skrev ovan, redan med nuvarande system är det ju precis att det lönar sig att använda personalbil. För mig med 50% marginalskatt lönar det sig inte med vanliga bensin/dieselbilar (personalbil kontra privatleasing), men elbilar/hybrider blir billigare än om jag skulleprivatleasa.
Som jag har förstått det styr det mer mot elbil. Man har väl insett att med nuvarande regler väljer de flesta laddhybrider med några få mils drift på el och därefter en törstig bensinmotor, som i praktiken visar sig vara sämre för klimatet än en diesel. Men ja, incitamenten generellt minskar också, något som finansmarknadsministern triumferande poängterade när förslaget presenterades.

Finns tyvärr ingen elbil som matchar en volvokombi än I 300k klassen
skoda enyaq ser dock intressant ut. Men det är teslapriser även på kommande id4,5 enyaq osv så ska man ner till max 300k är urvalet begränsat om man inte vill ha en hybrid. Men då slipper du inte oljeslabbet och har två komplexa system som ska servas

Räknar ni med allt då? När jag hade tjänstebil så ingick väldigt mycket mer än vid privatleasing. Jag betalade absolut inget utom bränsle. Inte olja eller annan konsumtion heller. Inte ens tvätt tror jag.

Ok så vid köp av ren elbil så tar ökad bonus malus ut ökad moms men förmånsvärdet kommer då även troligen höjas vilket ger en högre slutkostnad. Hybridbil är alltså helt att glömma med andra ord, synd var inne på att skaffa en V60 T6 som jag faktiskt fått vettig kalkyl på men den rusar ju ordentligt med dessa regler. Ja spännande att se hur bilförsäljningen kommer påverkas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp