Som sagt en väldigt svag koppling. Båda är pengar, men det är ungefär som att säga att momsen i Tyskland ökar efter nyår, det kommer göra att minskningen i bolagsskatt slås ut av minskad försäljning för svenska företag på grund av ökning av moms.
Att du ens öht tar upp bolagsskatten som argument för varför ökade förmånsvärden inte drabbar egen företagare efter att jag sagt att det visst drabbar egen företagare känns bara som att du vill hävda din rätt på något sätt.
De flesta egenföretagare med förmånsbil kanske omsätter 1 miljon eller däromkring, har en vinst i bolaget på kring 200 000 och då skulle 0,8% minska skatten med 1600 kr. Ökningen i förmånsvärdet på en elbil nästa år många gånger större, först tas nedsättning på 10 000 per år bort, sen till 1 juli 2021 så kommer förmånsvärdet öka med ungefär 1700 kr per månad för en Tesla Model 3. Dvs kostnaden för detta blir mycket högre än någon liten justering av bolagsskatten.
OK börjar från början. Jag menar att ökade förmånsvärden på elbilar inte drabbar företagare så hårt eftersom kalkylen är så kraftigt positivt ställd från början med en massa godsaker. OK att det blir sämre, men det är att se glaset som halvtomt. Jag vill se möjligheter.
1. Låg driftskostnad i den privata ekonomin
Man kan ladda bilen hemma för en kostnad av ca 2 SEK/mil. Företaget kan installera en laddstation på din privata fastighet och sedan få halva kostnaden betald av Naturvårdsverket. Laddstationen på din privata fastighet och du har tagit kostnaden på icke skattade pengar. Den där laddstationen sitter ju kvar på den privata fastigheten och man sparar kanske 1-2 besök på macken per månad, det blir rätt mycket pengar.
2. Möjlighet att betala förmånsvärde, betala laddning privat och ta milersättning i ditt företag
Man kan betala förmånsvärde för en elbil, och förmånsvärdet är fortfarande väldigt lågt i förhållande till många andra bilar. Tesla är lite på gränsen pga högt pris, men det går säkert bra det också. Man använder bilen i sitt företag och redovisar sina resor och tar ut milersättning som är 9,50 SEK/mil medan det bara kostar 2 SEK/mil för dig, och mellanskillnaden 7,50 SEK/mil går ut skattefritt till dig som privatperson. Här finns en inbyggd utmaning att redovisa var elen kommer från, vem vet om inte elen betalas av företaget?
3. Inga bränslekostnader för företaget.
Om man som privatperson står för elen så försvinner ju bränslekontot helt på företaget, och det kan bli rätt mycket pengar på ett år.
4. Lägre servicekostnader för företaget.
När jag kollade så låg min elbil mycket lägre i servicekostnader jämfört med bensin/diesel.
5. Lägre kostnader för företaget pga högre andrahandsvärde på elbilar
Branschen har gjort en del undersökningar som visar att andrahandsvärdet varierar mellan 60 ända upp till 75% (den högre siffran gäller Tesla S) av inköpspriset efter 3 år, så det påverkar också kostnaderna för företaget. Det finns en brist på elbilar idag och det lönar sig att ha elbilar i företag, vilket drar upp efterfrågan.
När jag slog ihop allt detta och gjorde en kalkyl så upptäckte jag att det faktiskt är möjligt att tjäna tillbaka det förmånsvärde man betalar till ett eget företag eftersom man slipper tanka dyr/bensin/diesel privat och kan ta tillbaka företagsmil via reseräkning. Man får också tillbaka en del genom att förmånsvärdet passerar genom företaget och ökar vinsten, så egentligen är det bara 50% av ökningen av förmånsvärdet som man känner av. Man kan få en pluskalkyl både i sin egen privatekonomi och i sitt eget företag. Det är så jag menar att det inte drabbar oss som äger egna företag. Det kanske har varit för bra?
Sedan kan det också ha att göra med vilken bolagsform man kör, AB har vissa fördelar med att man kan spara pengar i företaget och ta utdelning, men det är en annan femma.