[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Säljaren som jag köpt mina senaste tre begagnade elbilar av köpte en Tesla S. I den gjorde han en "golvavjämning" så att de gick att sova i bilen. Tog med sig en elcykel och långsemestrade i Europa inklusive Madeira. Hotellstandard på klimatet i bilen nattetid, om än lite låg takhöjd på hotellrummet. Såg till att ladda innan kvällen och klarade sig hur bra som helst tills det var lagom dags att ladda igen.

Är det hundläget han använde då? Torde ju fungera bra.

Att köra långt med bil faller under samma regler som att cykla Brevets, det är stopptiden som kostar på.
Tanka/kissa tar nån minut medans en laddning tar 4? gånger så lång tid. Vi har alla olika mönster här, jag stannar helst bara 1 gång på 100 mil, andra ska lägga 2 timmar på lunch och fika.

Att köra långt med bil faller under samma regler som att cykla Brevets, det är stopptiden som kostar på.
Tanka/kissa tar nån minut medans en laddning tar 4? gånger så lång tid. Vi har alla olika mönster här, jag stannar helst bara 1 gång på 100 mil, andra ska lägga 2 timmar på lunch och fika.
Kan inte detaljerna runt resan. Kan inte heller mycket om Tesla.

Jag har kört ned till medelhavet flera gånger med en Tesla Model S och 3. Fungerar utan problem och det blir bara lättare ju fler laddare som byggs. Brukar du köra 100 mil i sträck och sen bara stanna i 10 minuter innan du hopper in i bilen och kör 100 mil till tror jag du kommer få vänta riktigt länge innan du kan köra elbil. Om du kan tänka dig att köra i 40-50 mil i sträck och sen ladda i 30-40 minuter så är det ju inget problem att köra med elbil. Jämfört med min förra bil (bensinhybrid) så kör jag kanske 110-120 mil istället för 120-130 mil på en dag, mer än så brukar man inte hinna med på en dag om man räknar in köer osv.
Låter ju bra det.
Exemplet med 100 mil innebär ju även att man inte behöver stanna för att tanka om man inte vill. Det är en stor fördel att inte behöva planera utefter var man kan ladda. Men det ändrar sig säkert inom en snar framtid till det bättre.
Två barn, en cykel och packning för 5 v är väl också lite av en utmaning i en Tesla. Men även det ser de ju ut att lösa åt mig snart med en ny SUV.
Vare sig jag vill eller inte så är det i en elbil jag kommer hamna inom 10 år. Men för min del tar det nog ca 10 år.

Denna tråd får mig att tänka på de som var anti bensinmotorer från början. Då kallades det "explosionsmotor!". Nu är det samma visa, fast ilskan är riktad mot el istället.

Med andra ord bakåtsträveri ?

Sån är jag. Skall man köra 220 mil så kan man inte hålla på och fika stup i kvarten. Men som jag skrev ovan, det där löser utvecklarna på 5-10 år.

Man får en del tics av att skaffa elbil
Nu blandar du verkligen äpplen och päron. Kopplingen mellan sänkt bolagsskatt och höjda förmånsvärden är svag för att uttrycka sig milt.
Nu förstår jag inte vad du menar med äpplen och päron. Det rör sig om pengar i båda fallen, så det borde betyda att kopplingen finns? Jag tar inget parti för att man gör rätt när man höjer förmånsvärdet, till vad man säger ska bli samma kostnadsnivå som om man själv hade köpt en bil för privata pengar. Jag kan bara konstatera att pengar far i väg åt ett håll och kommer tillbaka från ett annat.

Jag väntar iaf på vätgasbilarna. Tror inte det är någon bra idé att konvertera alla dagens bilar till laddbilar. Varje bil blir 800kg tyngre och vid första bästa förortsupplopp med bilbränning måste man utrymma staden pga dödsröken som bildas. Fantastiskt bra.
Snarare 400 kg tyngre. Och vad tror du händer med vätgasbilarna när det börjar brännas bilar?

Låter ju bra det.
Exemplet med 100 mil innebär ju även att man inte behöver stanna för att tanka om man inte vill. Det är en stor fördel att inte behöva planera utefter var man kan ladda. Men det ändrar sig säkert inom en snar framtid till det bättre.
Två barn, en cykel och packning för 5 v är väl också lite av en utmaning i en Tesla. Men även det ser de ju ut att lösa åt mig snart med en ny SUV.
Vare sig jag vill eller inte så är det i en elbil jag kommer hamna inom 10 år. Men för min del tar det nog ca 10 år.

Låter inte som något problem för någon Tesla faktiskt. Min Model 3 rymmer mer än min XC60 gjorde.

Sån är jag. Skall man köra 220 mil så kan man inte hålla på och fika stup i kvarten. Men som jag skrev ovan, det där löser utvecklarna på 5-10 år.
5 veckors resa. Viktigt att spara 60-120min på laddning/fika-tid i en vacker tysk-österrikisk-tjeckisk-ungersk by? (hehehe, taskigt ;) Jag vet)
5-10års väntan.. för dessa minuter som spars två gånger per år.

Nu är jag för dåligt påläst om vilken modell nån mindre kombi iaf. Som en annan farsa på dagis har enligt egen utsago inte tankat sin KIA hybrid än, pendlar ca 60km enkel resa dagligen med den sen i somras.

Kör själv en XC90 T8 och kommer en bra vinterdag ca 30km på elen! Något längre när man inte kör värmare osv.

XC90 kan kanske köra 30km om det blåser 30m/s från havet på Torslanda. Har hyrt en hel laddad hos Sunfleet 2-3års sedan, har hunnit köra från Heden i Gbg, till Örgryte att hämta barnen att åka till stranden, batteri var nästan helt urladdad vid Mölndal. Tråkigaste bil-segment som jag har någonsin kört. V90 XC är tråkig nog, skulle aldrig byta XC70 mot en "ny" Volvo om ngn har inte tunad fjädring till hårdare. Men kanske körglädje på alla nya bilar kan man beskriva som "deadfuck", vet ej. När en bil är tråkigare att köra än min V70 T4, då säger det ganska mycket tror jag.

Och vad får man med Volvo eller annan "lite mer premium" bilmärke över typ Kia nuförtiden? Lite finare inredning, speciella ljud effekter, bara för att återkalla skiten varje halv år :D

Några säger de inte kan stanna var 15e mil och äta om de ska köra 220 mil - då är de självklart egentligen rädda för förändringar och för dödsgas.
Alternativet är rimligen inte en elbil som går 15 mil utan tåg eller flyg. En elbil som går 50 mil närmar sig absolut nåt som är användbart och 30-40 minuter är nog ofta hanterbart - om det finns på rätt plats och utan kö.

När man passerar Grums korset på vägen till fjällen står där väl ett par hundra bilar. När räknar vi med att macken kan hantera att samtliga ska laddas på 40 minuter? Troligen aldrig eftersom det rör sig om ett par veckor om året. Autobahn har nog bättre förutsättningar att hantera det.
Problemet är väl också att det är svårt att snitta 50mil per laddning om man har 50mils kapacitet. I Sverige, även här fungerar nog autobahn bättre.

XC90 kan kanske köra 30km om det blåser 30m/s från havet på Torslanda. Har hyrt en hel laddad hos Sunfleet 2-3års sedan, har hunnit köra från Heden i Gbg, till Örgryte att hämta barnen att åka till stranden, batteri var nästan helt urladdad vid Mölndal. Tråkigaste bil-segment som jag har någonsin kört. V90 XC är tråkig nog, skulle aldrig byta XC70 mot en "ny" Volvo om ngn har inte tunad fjädring till hårdare. Men kanske körglädje på alla nya bilar kan man beskriva som "deadfuck", vet ej. När en bil är tråkigare att köra än min V70 T4, då säger det ganska mycket tror jag.

Och vad får man med Volvo eller annan "lite mer premium" bilmärke över typ Kia nuförtiden? Lite finare inredning, speciella ljud effekter, bara för att återkalla skiten varje halv år :D
jag tror roligt numera är kört för under miljonen om man passerat 3-serie /a4 storlek. Min V90 R-design är inte rolig. Den kan precis rubba sina 2500 Kg om man drar upp en virvel i tanken.

5 veckors resa. Viktigt att spara 60-120min på laddning/fika-tid i en vacker tysk-österrikisk-tjeckisk-ungersk by? (hehehe, taskigt ;) Jag vet)

Bra trollning.

Vem har pratat om att vänta? Jag väntar inte på ngt, jag är nöjd som det är.
I detta fall med elbil så är jag den typiske eftersläntraren. Jag kommer byta när alla som är intresserade redan har bytt för länge sen. Då kommer jag glida in i ngn av alla dessa vackra ungerska byar (som ingen stannar i som skall klämma 220 mil, jag lovar) och förundras över att alla kör elbil även där.

Man får en del tics av att skaffa elbil

Nu förstår jag inte vad du menar med äpplen och päron. Det rör sig om pengar i båda fallen, så det borde betyda att kopplingen finns? Jag tar inget parti för att man gör rätt när man höjer förmånsvärdet, till vad man säger ska bli samma kostnadsnivå som om man själv hade köpt en bil för privata pengar. Jag kan bara konstatera att pengar far i väg åt ett håll och kommer tillbaka från ett annat.

Som sagt en väldigt svag koppling. Båda är pengar, men det är ungefär som att säga att momsen i Tyskland ökar efter nyår, det kommer göra att minskningen i bolagsskatt slås ut av minskad försäljning för svenska företag på grund av ökning av moms.

Att du ens öht tar upp bolagsskatten som argument för varför ökade förmånsvärden inte drabbar egen företagare efter att jag sagt att det visst drabbar egen företagare känns bara som att du vill hävda din rätt på något sätt.

De flesta egenföretagare med förmånsbil kanske omsätter 1 miljon eller däromkring, har en vinst i bolaget på kring 200 000 och då skulle 0,8% minska skatten med 1600 kr. Ökningen i förmånsvärdet på en elbil nästa år många gånger större, först tas nedsättning på 10 000 per år bort, sen till 1 juli 2021 så kommer förmånsvärdet öka med ungefär 1700 kr per månad för en Tesla Model 3. Dvs kostnaden för detta blir mycket högre än någon liten justering av bolagsskatten.

Senast ändrad:
Jag skulle tycka att det var fränt att någon körde lastbil till arbetet, parkerade på vanliga parkeringen bredvid chefens 7-serie.

Det såg också mycket bra ut för Nikola(el) tills man upptäckte bluffen. Men snygga lastbilar var det.
https___d1e00ek4ebabms.cloudfront.net_production_8fa9f13d-4713-4745-9252-b4d50eac9c01.jpg

jag tror roligt numera är kört för under miljonen om man passerat 3-serie /a4 storlek. Min V90 R-design är inte rolig. Den kan precis rubba sina 2500 Kg om man drar upp en virvel i tanken.

Jag körde V90 D5 och T6:an. Jag är ingen bilfantast eller rallyfantast, men nästan noll feedback genom ratten och rumpan, känns så där. Nästan som ratten är helt bortkopplad från hjul. Acceleration är helt ok på de som jag körde, där man kan faktiskt använda det. men som sagt V70 känns roligareoch det är en av världens tråkigaste bilar. Börjar bilsnacket med grabbar i Pubben då ska en V70 ägare hålla tyst ifall de frågar "vilken bil äger du" :D tror ändå att ljudsystem i Tyska bilar är en av världens största kuriositeter. När en Merc parkerar bredvid med motorn på. snubbe inne öppnar rutan och plötsligt hör man motorn högre - Eller Porsche Taycan som låter som en jävla kraftigt motorn på låga varv :D Därför om ngn säger - "Kia?" Varför inte :D

Sen så tjänar man ju in en massa tid på att man aldrig behöver åka till en bensinstation de där andra 361 dagarna om året man inte är på långresa...

Sen så tjänar man ju in en massa tid på att man aldrig behöver åka till en bensinstation de där andra 361 dagarna om året man inte är på långresa...
Fast den tiden lär ju förloras när man ska gräva fram och koppla i/ur en laddkabel stup i kvarten...

Fast den tiden lär ju förloras när man ska gräva fram och koppla i/ur en laddkabel stup i kvarten...

Hittills har jag behövt ta fram den lösa kabeln två gånger.
Snabbladdare (likström >50 kW har alltid fast kabel)
Destinationsladdare (växelström 3,7-22 kW har oftast fast kabel, hittills på de platser jag har laddat)
Hemma bestämmer man själv om man vill ha fast eller lös.

Hittills har jag behövt ta fram den lösa kabeln två gånger.
Snabbladdare (likström >50 kW har alltid fast kabel)
Destinationsladdare (växelström 3,7-22 kW har oftast fast kabel, hittills på de platser jag har laddat)
Hemma bestämmer man själv om man vill ha fast eller lös.
Men de kopplar väl inte in sig i bilen själva? Jag tycker det är skönt när våren kommer så jag slipper koppla in/ur motorvärmarkabeln som ändå alltid hänger redo på stolpen:sneaky:

Senast ändrad:
Som sagt en väldigt svag koppling. Båda är pengar, men det är ungefär som att säga att momsen i Tyskland ökar efter nyår, det kommer göra att minskningen i bolagsskatt slås ut av minskad försäljning för svenska företag på grund av ökning av moms.

Att du ens öht tar upp bolagsskatten som argument för varför ökade förmånsvärden inte drabbar egen företagare efter att jag sagt att det visst drabbar egen företagare känns bara som att du vill hävda din rätt på något sätt.

De flesta egenföretagare med förmånsbil kanske omsätter 1 miljon eller däromkring, har en vinst i bolaget på kring 200 000 och då skulle 0,8% minska skatten med 1600 kr. Ökningen i förmånsvärdet på en elbil nästa år många gånger större, först tas nedsättning på 10 000 per år bort, sen till 1 juli 2021 så kommer förmånsvärdet öka med ungefär 1700 kr per månad för en Tesla Model 3. Dvs kostnaden för detta blir mycket högre än någon liten justering av bolagsskatten.
OK börjar från början. Jag menar att ökade förmånsvärden på elbilar inte drabbar företagare så hårt eftersom kalkylen är så kraftigt positivt ställd från början med en massa godsaker. OK att det blir sämre, men det är att se glaset som halvtomt. Jag vill se möjligheter.

1. Låg driftskostnad i den privata ekonomin
Man kan ladda bilen hemma för en kostnad av ca 2 SEK/mil. Företaget kan installera en laddstation på din privata fastighet och sedan få halva kostnaden betald av Naturvårdsverket. Laddstationen på din privata fastighet och du har tagit kostnaden på icke skattade pengar. Den där laddstationen sitter ju kvar på den privata fastigheten och man sparar kanske 1-2 besök på macken per månad, det blir rätt mycket pengar.

2. Möjlighet att betala förmånsvärde, betala laddning privat och ta milersättning i ditt företag
Man kan betala förmånsvärde för en elbil, och förmånsvärdet är fortfarande väldigt lågt i förhållande till många andra bilar. Tesla är lite på gränsen pga högt pris, men det går säkert bra det också. Man använder bilen i sitt företag och redovisar sina resor och tar ut milersättning som är 9,50 SEK/mil medan det bara kostar 2 SEK/mil för dig, och mellanskillnaden 7,50 SEK/mil går ut skattefritt till dig som privatperson. Här finns en inbyggd utmaning att redovisa var elen kommer från, vem vet om inte elen betalas av företaget?

3. Inga bränslekostnader för företaget.
Om man som privatperson står för elen så försvinner ju bränslekontot helt på företaget, och det kan bli rätt mycket pengar på ett år.

4. Lägre servicekostnader för företaget.
När jag kollade så låg min elbil mycket lägre i servicekostnader jämfört med bensin/diesel.

5. Lägre kostnader för företaget pga högre andrahandsvärde på elbilar
Branschen har gjort en del undersökningar som visar att andrahandsvärdet varierar mellan 60 ända upp till 75% (den högre siffran gäller Tesla S) av inköpspriset efter 3 år, så det påverkar också kostnaderna för företaget. Det finns en brist på elbilar idag och det lönar sig att ha elbilar i företag, vilket drar upp efterfrågan.

När jag slog ihop allt detta och gjorde en kalkyl så upptäckte jag att det faktiskt är möjligt att tjäna tillbaka det förmånsvärde man betalar till ett eget företag eftersom man slipper tanka dyr/bensin/diesel privat och kan ta tillbaka företagsmil via reseräkning. Man får också tillbaka en del genom att förmånsvärdet passerar genom företaget och ökar vinsten, så egentligen är det bara 50% av ökningen av förmånsvärdet som man känner av. Man kan få en pluskalkyl både i sin egen privatekonomi och i sitt eget företag. Det är så jag menar att det inte drabbar oss som äger egna företag. Det kanske har varit för bra?

Sedan kan det också ha att göra med vilken bolagsform man kör, AB har vissa fördelar med att man kan spara pengar i företaget och ta utdelning, men det är en annan femma.

Men de kopplar väl inte in sig i bilen själva? Jag tycker det är skönt när våren kommer så jag slipper koppla in/ur motorvärmarkabeln som ändå alltid hänger redo på stolpen:sneaky:

Nä, det är tid man kunde ha lagt på att cykla ?

Nä, det är tid man kunde ha lagt på att cykla ?
Det är därför jag bara cyklar på sommarsäsongen, eftersom på vintern går all potentiell cykeltid till att koppla i/ur motorvärmarkabeln på bilen. Med en batteribil skulle jag alltså inte kunna cykla på sommaren heller ?

jävla tur man har dieselvärmare det tar nog med energi att reda ut det

Jag kör in bilen i ett varmgarage, å varje gång får man vänta på att porten skall öppnas. Ett jävla slöseri med tid.

Jag läste en artikel, hittar inte den nu, om en som monterade in en vanlig eldriven motorvärmare i sin elbil. Det gjorde att han kunde förvärma batterierna, och därmed förlänga räckvidden på vintern. Detta använde han på jobbet, om jag minns rätt, där det fanns motorvärmaruttag som man inte fick ladda från.
Hade han cykelpendlat hade han sluppit det.

OK börjar från början. Jag menar att ökade förmånsvärden på elbilar inte drabbar företagare så hårt eftersom kalkylen är så kraftigt positivt ställd från början med en massa godsaker. OK att det blir sämre, men det är att se glaset som halvtomt. Jag vill se möjligheter.

1. Låg driftskostnad i den privata ekonomin
Man kan ladda bilen hemma för en kostnad av ca 2 SEK/mil. Företaget kan installera en laddstation på din privata fastighet och sedan få halva kostnaden betald av Naturvårdsverket. Laddstationen på din privata fastighet och du har tagit kostnaden på icke skattade pengar. Den där laddstationen sitter ju kvar på den privata fastigheten och man sparar kanske 1-2 besök på macken per månad, det blir rätt mycket pengar.

2. Möjlighet att betala förmånsvärde, betala laddning privat och ta milersättning i ditt företag
Man kan betala förmånsvärde för en elbil, och förmånsvärdet är fortfarande väldigt lågt i förhållande till många andra bilar. Tesla är lite på gränsen pga högt pris, men det går säkert bra det också. Man använder bilen i sitt företag och redovisar sina resor och tar ut milersättning som är 9,50 SEK/mil medan det bara kostar 2 SEK/mil för dig, och mellanskillnaden 7,50 SEK/mil går ut skattefritt till dig som privatperson. Här finns en inbyggd utmaning att redovisa var elen kommer från, vem vet om inte elen betalas av företaget?

3. Inga bränslekostnader för företaget.
Om man som privatperson står för elen så försvinner ju bränslekontot helt på företaget, och det kan bli rätt mycket pengar på ett år.

4. Lägre servicekostnader för företaget.
När jag kollade så låg min elbil mycket lägre i servicekostnader jämfört med bensin/diesel.

5. Lägre kostnader för företaget pga högre andrahandsvärde på elbilar
Branschen har gjort en del undersökningar som visar att andrahandsvärdet varierar mellan 60 ända upp till 75% (den högre siffran gäller Tesla S) av inköpspriset efter 3 år, så det påverkar också kostnaderna för företaget. Det finns en brist på elbilar idag och det lönar sig att ha elbilar i företag, vilket drar upp efterfrågan.

När jag slog ihop allt detta och gjorde en kalkyl så upptäckte jag att det faktiskt är möjligt att tjäna tillbaka det förmånsvärde man betalar till ett eget företag eftersom man slipper tanka dyr/bensin/diesel privat och kan ta tillbaka företagsmil via reseräkning. Man får också tillbaka en del genom att förmånsvärdet passerar genom företaget och ökar vinsten, så egentligen är det bara 50% av ökningen av förmånsvärdet som man känner av. Man kan få en pluskalkyl både i sin egen privatekonomi och i sitt eget företag. Det är så jag menar att det inte drabbar oss som äger egna företag. Det kanske har varit för bra?

Sedan kan det också ha att göra med vilken bolagsform man kör, AB har vissa fördelar med att man kan spara pengar i företaget och ta utdelning, men det är en annan femma.

Wall of text :) Det påverkar dock inte det enda jag ville säga att det visst påverkar egen företagare negativt ekonomiskt. Högre förmånsvärde är alltid negativt. Du kan alltid betala in mer privata pengar till ditt företag, så om det är det du vill åstadkomma är det ju bara att betala in ännu mer.

En sak är säker.
De flesta egenföretagare som omsätter en miljon har inte 20% i vinstnivåer sina bolag.
Räkna 3-5% så börjar vi närma oss verkligheten.

Ja det kan säkert vara så, har dessvärre ingen statistik på 1 miljons egenföretagare med förmånsbil, men ytterligare själ till varför 0,8% i sänkt bolagsskatt inte hjälper nämnvärt när förmånsvärdena höjs.

En sak är säker.
De flesta egenföretagare som omsätter en miljon har inte 20% i vinstnivåer sina bolag.
Räkna 3-5% så börjar vi närma oss verkligheten.
Beror helt på verksamhet, många är konsulter och de har nog minst 20% i många fall. Debiterar 900-1100 kr/h och har på sin höjd omkostnad av en laptop :)

Beror helt på verksamhet, många är konsulter och de har nog minst 20% i många fall. Debiterar 900-1100 kr/h och har på sin höjd omkostnad av en laptop :)

Och förmånsbil vilken var hela premissen. Annars blir man ju inte påverkad.

Om man kalkylerar med 100% beläggning får man säkert till bra marginaler. Speciellt eftersom man själv bestämmer lönen.... Har aldrig varit egenkonsult men i andra sammanhang brukar man räkna med 80% beläggning. Sen borde man lägga säljkostnad på det

Om man kalkylerar med 100% beläggning får man säkert till bra marginaler. Speciellt eftersom man själv bestämmer lönen.... Har aldrig varit egenkonsult men i andra sammanhang brukar man räkna med 80% beläggning. Sen borde man lägga säljkostnad på det
Så är det nog generellt, i min vardag möter jag dock mängder med konsulter som sitter på 100% och helårsbeställningar år efter år...sjukt sannerligen men verklighet. Sen är väl inte det representativt för hela gruppen men ändå :).

Ps. Nejdå jag är inte alls en bitter inköpare :sneaky: Ds.

Så är det nog generellt, i min vardag möter jag dock mängder med konsulter som sitter på 100% och helårsbeställningar år efter år...sjukt sannerligen men verklighet. Sen är väl inte det representativt för hela gruppen men ändå :).

Vi har konsulter som suttit 10år men det kan man själv inte räkna med om man hoppar av. Sen är så klart timpriset därefter, hoppas jag.
Oftast handlar det om att man tänkt att arbetsuppgifterna ska bort om ett litet tag sen blir ett tag 10år+ pga ANNAT.

Edit. Sen blir jag ofta uppringd om kontrakt men det är lite svårt att hoppa av fast anställning med svensk uppsägningstid för ett 6 månaders kontrakt på random plats i världen.

Vi har konsulter som suttit 10år men det kan man själv inte räkna med om man hoppar av. Sen är så klart timpriset därefter, hoppas jag.
Oftast handlar det om att man tänkt att arbetsuppgifterna ska bort om ett litet tag sen blir ett tag 10år+ pga ANNAT.
Precis, det är en del som lyckats. Tyvärr är det svårt att motivera timpris emot långtidsbeställningar. Spontant får de flesta ändå samma timarvode oavsett omfattning på beställning.

Men nog med OT ?

De flesta konsulter som sitter år efter år tjänar inte 900-1100 kr/h. Iaf inte i min bransch.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp