Landsvägskassett på MTB

Landsvägskassett på MTB
Hej!
Jag köpte ny cykel (gravel/sporthybrid) förra året och tänkte nu renovera min gamla cykel (som är en "cityhybrid" vilket är ett skitlöjligt namn, det är en MTB-hybrid). Den stora uppdateringen är att ge den nytt vevparti, ny bakväxel med 9-delat istället för 7-delat och nya hjul. Lite inne på ny styrtapp också. Det kommer att kosta mer än cykeln är värd, men det är tänkt som ett hobbyprojekt.

Nu har det dykt upp en fundering i samband med detta: Kan jag sätta en landsvägskassett på en cykel med MTB-växlar (Alivio, Acera eller Altus)? Om det går är min tanke att sätta 12-28 kassett på en cykel som kommer att få ett 26-36-38-vevparti.

Landsvägskassett på MTB
Grattis till beslutet att meka. :-) Det är kul, sen svär man lite, ifrågasätter tillverkaren, svär lite, ifrågasätter sig själv, funderar på när man kan svänga förbi en cykelhandlare och lämna in skrället, får snilleblixt/har tur, cyklar med ett litet leende på något som fungerar mellan ok och perfekt.

Kompabitlitet Shimano läses bra ut här: https://productinfo.shimano.com/#/com

Får man fråga varför gå efter den rätt ovanliga 3-delade varianten fram när du uppgraderar 2021? Det kan vara rätt, mest nyfiken.

Landsvägskassett på MTB
Det bör gå. Vissa mtb bakväxlar kan vara knepiga att få lämpligt avstånd kassett/löphjul hela spannet, men isf kan du ju byta bakväxeln emot en sora. Du bör klara dig på en short cage om jag inte har snömos i skallen. Dock fungerar även GS med 12-28 (dock INTE med 12-25 baserst på bitter erfarenhet(

SmartSelect_20210104-223419_Chrome.jpg

SmartSelect_20210104-223327_Chrome.jpg

Landsvägskassett på MTB
Precis varför 3 delat fram? Hade något liknande själv var mest jobbigt. Hitta en shimano vev med 4-kant med 46-30 ruskigt mkt skönare.

Landsvägskassett på MTB
Jag kör CS-HG400 11-28 kassett på min pendlarmtb och det fungerar utmärkt med en 10 år gammal XT SGS/long-cage bakväxel. Kör också 3x fram.

Älskar de tighta växlingsstegen när man sprintar iväg efter stopp vid trafikljus etc.

3x vevparti är billigt och funkar bra, t.ex. FC-M361. Jag ser ingen anledning att trådstartaren ska gå ifrån det, speciellt om det redan finns fungerande framväxel och växelreglage.

Landsvägskassett på MTB
Tack för många bra svar! Jag har alltså två cyklar.

En Cresent Zepto Sport som är nyinköpt och där planen är att nisha in den hårdare än original mot asfalt. Det ska göras lite småpill med den också men det är alltså inte den vi pratar om här.

Sedan har jag en skitgammal Nishiki Hybrid 201 som jag från början hade tänkt att den nya cykeln skulle ersätta där jag under förra säsongen fick slut på växlar. 48-14 var helt enkelt för låg växel när jag ville kunna komma över 40 km/h. Dessutom var steget mellan 16 kuggar och 14 kuggar för stort. Det och den höga sittpositionen (styrtappen ska vara reglerbar men det har jag aldrig fått att funka) var anledningarna till att jag köpte nya cykeln. Men och det här är ett stort men. Den är fantastiskt all-round. Inte minst med de däcken jag satte på tidigt förra året. Och jag vill behålla just att den är så all-round. Dessutom tänkte jag göra som @OlofSx också är inne på och låta framväxeln sitta kvar. Förutom det Olof redan sagt är de täta stegen fram underbart om man vill kunna ta fart nedför, sedan växlar man ned fram precis i sänkan och så klipper man uppförsbacken efter med underbar fart och lätthet. Olof är också rätt ute med att behålla framväxeln som sitter på.

Jag vill alltså ha stryktåligheten i en MTB-växel men inte de stora stegen i en MTB-kassett, det är det som är problemet. Har en kompis som har lite dålig erfarenhet av stryktåligheten hos Shimano Sora, vad är er erfarenhet?

Jo ett tips till era pendlarhojar/brukshojar, lite OT: Det finns ett däck som säljs hos vissa LCH som heter CST-1103. Mönstret ser ut som ett klassiskt cykeldäck á la 1990 ungefär. Ta inte i skiten ens med tång! Jag bytte från ett par sådana till Continental Ride Tour på gammelcykeln förra året. Continental lyckas med bedriften att ha klart lägre rullmotstånd på asfalt (vi måste prata 15-20 Watt i skillnad!) och klart stabilare på lösgrus/sand - samtidigt! Och däcken är ungefär samma prisklass. Du kan behöva leta lite på nätet för Contidäcken dock. Så jag skulle välja Conti utan att blinka! Om LCH har CST-däcken men du måste vänta på Contidäcken är min erfarenhet att de är värda väntan. Det kan vara så att CST har bättre året-runt-prestanda, det har jag inte kollat, men det ska i fall vara det enda.

Landsvägskassett på MTB
Har en kompis som har lite dålig erfarenhet av stryktåligheten hos Shimano Sora, vad är er erfarenhet?
Det bästa med den är att den är billig.
Vill du byta till en MTB-bakväxel och 9-delade lvg-reglage och kassett skall 9-delade MTB-bakväxlar funka rakt av.
Tex Shimano XT RD-M772-GS
https://si.shimano.com/#/en/search/Keyword?name=RD-M772
https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-RD-M772-2707F.pdf
Men den är gammal, så var den går att köpa har jag ingen aning om

Det finns ett däck som säljs hos vissa LCH som heter CST-1103. Mönstret ser ut som ett klassiskt cykeldäck á la 1990 ungefär. Ta inte i skiten ens med tång! Jag bytte från ett par sådana till Continental Ride Tour på gammelcykeln förra året. Continental lyckas med bedriften att ha klart lägre rullmotstånd på asfalt (vi måste prata 15-20 Watt i skillnad!) och klart stabilare på lösgrus/sand - samtidigt! Och däcken är ungefär samma prisklass. Du kan behöva leta lite på nätet för Contidäcken dock.
Bra att även du nu på egen hand har kommit fram till vilken stor betydelse däcken kan ha för cykelupplevelsen
I din tidigare tråd var du ju skeptisk
Vill ha råd om min nästa cykel - Happyride
Men jag hoppas att du då nu är såpass medveten om däckens betydelse att du denna gång litar på det jag skrev i #19, i den ovan länkade tråden, om Continental Ride Tour.

Det kan vara så att CST har bättre året-runt-prestanda, det har jag inte kollat, men det ska i fall vara det enda.
Är det halt behöver man bättre däck, det finns både dubbdäck och dubbfria cykelvinterdäck
tex Conti Top Contact Winter II Premium Reflex
https://www.rosebikes.se/continenta...flex-folding-tyre-643326?article_size=700x37C
Det finns även billigare alternativ; Michelin Star Grip Reflex Competition Line
https://www.bike24.com/p254014.html
Men vilket som är bäst av dem har jag ingen aning om

Landsvägskassett på MTB
Bra att även du nu på egen hand har kommit fram till vilken stor betydelse däcken kan ha för cykelupplevelsen
I din tidigare tråd var du ju skeptisk
Vill ha råd om min nästa cykel - Happyride
Men jag hoppas att du då nu är såpass medveten om däckens betydelse att du denna gång litar på det jag skrev i #19, i den ovan länkade tråden, om Continental Ride Tour.

Jag har helt klart lärt mig en del om däckens betydelse det gångna året och på landsvägscykeln är det lockande att sätta på Schwalbes Marathon Supreme. Däremot måste här också sägas att mina egna erfarenheter nu säger att jag hade rätt hela tiden om mittenremsan på RideTour. Det kanske inte är den främsta tanken med den att den ska sänka rullmotståndet, men jag är helt säker på att den gör det (en blind höna...). Jag kan också notera att rollingresistance inte har testat något av det däck jag nämner här, så vi har inga mätvärden på skillnaden. Men vi pratar en helt grotesk skillnad. Jag har också noterat att de däck du jämförde med var, så vitt jag kunde se, alltid vikbara däck. Det vill säga du jämförde däck som har 4 meter ståltråd i däcket med däck som inte hade det och klagade på att de med ståltråden var så tunga. Klart som f-n på ren svenska att de är det. De undersökningar jag gjort tyder på att jämfört med andra däck med samma konstruktion är RideTour ett av de lättaste. Så angående RideTour har jag numera egen erfarenhet som motbevisar det du skrev. Åtminstone jämfört med CST-1103 och Kenda Kwicktrax. Det sista däckets mönster är bara irriterande, grus fastnar men däcket fastnar inte i vägen, rullmotståndet upplever jag som ungefär lika som RideTour, men ska testa lite grand där under den här säsongen.

Efter vår diskussion förra året har också bästa kompisen bytt från Schwalbe Lugano till Continental UltraSport III. Han är nöjd med nya däcken men gör inte vågen. Trots en skillnad i rullmotstånd på ungefär 10 watt! När jag jämförde var dock CST-däcken som att cykla i sirap i jämförelse. Vi pratar skillnad som man upptäcker på 10-20 meter. Därav min gissning att vi pratar 15-20 Watt om inte mer.

Är det halt behöver man bättre däck, det finns både dubbdäck och dubbfria cykelvinterdäck
tex Conti Top Contact Winter II Premium Reflex
https://www.rosebikes.se/continenta...flex-folding-tyre-643326?article_size=700x37C
Det finns även billigare alternativ; Michelin Star Grip Reflex Competition Line
https://www.bike24.com/p254014.html
Men vilket som är bäst av dem har jag ingen aning om

Helt enig med dig här, så inte ens det argumentet håller.

Landsvägskassett på MTB
I princip fungerar valfri gammal Shimanobakväxel 7-9 spd. Jag kör en RD-m737 med en 10 spd 11/32 kassett.

Nu vill ju jag ha nya grejer och jag vill ha 9-delat, så jag kommer att ha ordentligt utbud på kassetter under lång tid. Av någon anledning finns det knappt 8-delat till MTB.

Problemet då är att få tag på en tillräckligt tight kassett. Det var där jag fick idén att köra med MTB-växel och Landsvägskassett. Vill helst ha om man säger landsvägsstegning på kassetten. Så 11-28 är i bredaste laget.

Landsvägskassett på MTB
Problemet då är att få tag på en tillräckligt tight kassett. Det var där jag fick idén att köra med MTB-växel och Landsvägskassett. Vill helst ha om man säger landsvägsstegning på kassetten. Så 11-28 är i bredaste laget.
Du kan välja fritt bland Shimano och Srams 9 spd kassetter oavsett lvg eller mtb. Ner till 12/23 finns.

Landsvägskassett på MTB
Tack för många bra svar! Jag har alltså två cyklar.

En Cresent Zepto Sport som är nyinköpt och där planen är att nisha in den hårdare än original mot asfalt. Det ska göras lite småpill med den också men det är alltså inte den vi pratar om här.

Sedan har jag en skitgammal Nishiki Hybrid 201 som jag från början hade tänkt att den nya cykeln skulle ersätta där jag under förra säsongen fick slut på växlar. 48-14 var helt enkelt för låg växel när jag ville kunna komma över 40 km/h. Dessutom var steget mellan 16 kuggar och 14 kuggar för stort. Det och den höga sittpositionen (styrtappen ska vara reglerbar men det har jag aldrig fått att funka) var anledningarna till att jag köpte nya cykeln. Men och det här är ett stort men. Den är fantastiskt all-round. Inte minst med de däcken jag satte på tidigt förra året. Och jag vill behålla just att den är så all-round. Dessutom tänkte jag göra som @OlofSx också är inne på och låta framväxeln sitta kvar. Förutom det Olof redan sagt är de täta stegen fram underbart om man vill kunna ta fart nedför, sedan växlar man ned fram precis i sänkan och så klipper man uppförsbacken efter med underbar fart och lätthet. Olof är också rätt ute med att behålla framväxeln som sitter på.

Jag vill alltså ha stryktåligheten i en MTB-växel men inte de stora stegen i en MTB-kassett, det är det som är problemet. Har en kompis som har lite dålig erfarenhet av stryktåligheten hos Shimano Sora, vad är er erfarenhet?

Jo ett tips till era pendlarhojar/brukshojar, lite OT: Det finns ett däck som säljs hos vissa LCH som heter CST-1103. Mönstret ser ut som ett klassiskt cykeldäck á la 1990 ungefär. Ta inte i skiten ens med tång! Jag bytte från ett par sådana till Continental Ride Tour på gammelcykeln förra året. Continental lyckas med bedriften att ha klart lägre rullmotstånd på asfalt (vi måste prata 15-20 Watt i skillnad!) och klart stabilare på lösgrus/sand - samtidigt! Och däcken är ungefär samma prisklass. Du kan behöva leta lite på nätet för Contidäcken dock. Så jag skulle välja Conti utan att blinka! Om LCH har CST-däcken men du måste vänta på Contidäcken är min erfarenhet att de är värda väntan. Det kan vara så att CST har bättre året-runt-prestanda, det har jag inte kollat, men det ska i fall vara det enda.

Jag har 2500 mil på sora bakväxel. Vintercykling, regn, rusk, lera, grusväg. Iofs har jag bytt till växel med kort cage en gång, oklart exakt när för att få bättre funktion med 12-25 kassett. Originalväxeln ligger kvar i förrådet och har många mil kvar. Löphjulen slits av vintercykling och jag har för mig att jag har bytt dem en gång. Jag tycker att sora är utmärkta komponenter och har personligen haft noll problem med dem (annat än att GS växeln inte gillar 12-25 kassetter, men det avråder ju shimano ifrån ändå)

Landsvägskassett på MTB
@LTS och @ejma tänkte eftersom Shimano avråder ifrån mindre största kugghjul på växeln jag tittade på tänkte jag på vad som kan bli problem om man ändå kör med en mindre.

Just precis sådana problem som @Bengt-re beskriver vill jag ju inte vara med om. Utan sätta på rätt grejer från början.

Landsvägskassett på MTB
Jag har helt klart lärt mig en del om däckens betydelse det gångna året
Bra, då har du samma erfarenheter som jag och säkert många fler här på Happy

på landsvägscykeln är det lockande att sätta på Schwalbes Marathon Supreme
De däcken skulle inte jag välja till en landsvägscykel. I din 1a tråd har du redan där fått förslag på bättre däck.

Däremot måste här också sägas att mina egna erfarenheter nu säger att jag hade rätt hela tiden om mittenremsan på RideTour. Det kanske inte är den främsta tanken med den att den ska sänka rullmotståndet, men jag är helt säker på att den gör det
Nja, det stämmer inte
För att vara helt säker på vad mittenremsan på RideTour tillför, eller inte, måste du jämföra däck där den enda skillnaden är just förekomst av mittremsa, eller ej.
Eftersom du inte har gjort det lurar du dig själv om du drar slutsatser om just mittremsan utifrån denna din enda jämförelse.
Jag har inte heller gjort ngn sådan jmf men jag litar på de däckskonstruktörer som har skrivit om varför mittremsa som är såpass tjock att den sticker upp ovanför det grova omgivande mönstret ökar rullmotståndet.
Inte ens Conti själva verkar tro på att en mittremsa är bra för rullmotståndet eftersom inga av de däck som de själva marknadsför som snabba/med lågt rullmotstånd har mittremsa.

Jag har också noterat att de däck du jämförde med var, så vitt jag kunde se, alltid vikbara däck. Det vill säga du jämförde däck som har 4 meter ståltråd i däcket med däck som inte hade det och klagade på att de med ståltråden var så tunga. Klart som f-n på ren svenska att de är det. De undersökningar jag gjort tyder på att jämfört med andra däck med samma konstruktion är RideTour ett av de lättaste. Så angående RideTour har jag numera egen erfarenhet som motbevisar det du skrev.
Nej det har du inte
Det finns däck som finns i utförande dels med stålkanttråd och dels med kevlar,
hos dem brukar viktskillnaden typiskt vara 50-70g
Inte de 200-400g skillnad jag skrev om i den andra tråden.

Åtminstone jämfört med CST-1103 och Kenda Kwicktrax.
Det tvivlar jag inte alls på
Men att det finns sämre däck betyder inte att det inte finns bättre däck än Conti RideTour. Det hoppas jag att du håller med om?
Vad som är trist, för dig åtminstone, är att ha varit "utsatt" för dessa trista och tröga däck.

Men jag hoppas att du lyckas med ditt mekande och att du blir nöjd med dina uppgraderingar och att du kommer att söka efter ännu bättre däck än Conti RideTour framöver.

Nu vill ju jag ha nya grejer och jag vill ha 9-delat, så jag kommer att ha ordentligt utbud på kassetter under lång tid.
Åtminstone jag menade inte att du skulle vara tvungen att köpa begagnat, utan snarare att 9-delade MTB-växlar (typ XT) var nya på marknaden för 10-12 år sedan,
därför kan det vara svårt att hitta ngn handlare som har dem i lager. Men det är inte omöjligt.

Landsvägskassett på MTB
De däcken skulle inte jag välja till en landsvägscykel. I din 1a tråd har du redan där fått förslag på bättre däck.

Jag tittade igenom tråden precis innan jag skriver det här svaret och förutom en del grusdäck med samma problem med mönstret som Kenda Kwicktrax (ett tätt men inte särskilt djupt mönster som mest irriterar eftersom smågrus fastnar i det) tipsades också om däck som är alldeles för tunna för min smak. Det gör dels att livslängden påverkas, dels att man måste ha högre däcktryck vilket påverkar komforten negativt. Just Schwalbe Marathon Supreme är också det däck i dimension 37-622 som fått bäst kritik på rollingresistance och som fortfarande går att köpa. Tittade också in på Bikester precis innan jag skriver det här svaret och omdömet stämmer fortfarande.

Nja, det stämmer inte
För att vara helt säker på vad mittenremsan på RideTour tillför, eller inte, måste du jämföra däck där den enda skillnaden är just förekomst av mittremsa, eller ej.
Eftersom du inte har gjort det lurar du dig själv om du drar slutsatser om just mittremsan utifrån denna din enda jämförelse.
Jag har inte heller gjort ngn sådan jmf men jag litar på de däckskonstruktörer som har skrivit om varför mittremsa som är såpass tjock att den sticker upp ovanför det grova omgivande mönstret ökar rullmotståndet.
Inte ens Conti själva verkar tro på att en mittremsa är bra för rullmotståndet eftersom inga av de däck som de själva marknadsför som snabba/med lågt rullmotstånd har mittremsa.

Till att börja med: För att vara helt säker ja. Men man kan göra kvalificerade gissningar och jag kan säga att jag aldrig kört ett däck med så grovt mönster på sidorna som RideTour som samtidigt varit så lättrullat. Och det måste ju ha en förklaring. Den skillnaden jag ser med blotta ögat är mittremsan. Mittremsan ska också vara i nivå med övriga mönstret. Inte sticka upp.

Angående däckkonstruktörer, kan du länka hur de tänkt?

Nu är det ganska ont om däck med bredd över 30 mm, mönster värt prata om och som verkligen saluförs på lågt rullmotstånd. Så svårt att säga något om hur man brukar lösa problemet (förutom idén med mönster á la Kwicktrax som jag kommenterat tidigare).

Nej det har du inte
Det finns däck som finns i utförande dels med stålkanttråd och dels med kevlar,
hos dem brukar viktskillnaden typiskt vara 50-70g
Inte de 200-400g skillnad jag skrev om i den andra tråden.

Okej, tittar jag runt på andra däck som riktar sig till samma kunder som RideTour så ligger vikten rätt ofta på närmare ett kilo per däck. Tittade runt nu och det finns förvisso lättare däck, vi pratar dock ungefär 100 gram mindre skillnad än du pratade om. Så gör man en marknadsöversikt och tittar vad vikten ligger på så brukar den ligga på de skillnader jag beskriver. Förmodligen beroende på att Clincherdäcken samtidigt överlag har en kraftigare konstruktion.

Det tvivlar jag inte alls på
Men att det finns sämre däck betyder inte att det inte finns bättre däck än Conti RideTour. Det hoppas jag att du håller med om?
Vad som är trist, för dig åtminstone, är att ha varit "utsatt" för dessa trista och tröga däck.

Men jag hoppas att du lyckas med ditt mekande och att du blir nöjd med dina uppgraderingar och att du kommer att söka efter ännu bättre däck än Conti RideTour framöver.

Ja till att börja med ovan nämnda Schwalbe Marathon Supreme. Finns ju en anledning till att jag inte tänker sätta RideTour på landsvägscykeln.

Eller, om jag ska vara ärlig, jag har ju samma däckdimension på bägge cyklarna nu, så tänkte pröva vad som händer om jag byter däck mellan dem och kör gammelcykeln (som jag vill kalla Äventyrscykel eller Offroad, hatar benämningen hybrid) med Kenda KwickTrax och nya cykeln med RideTour. Nya cykeln ger 15-30 Watt lägre snitteffekt, men vet inte om det beror på lägre sittposotion, nyare lager, lättare drivlina eller mer lättrullade däck. Jag är rätt säker på att sittpositionen gör en del. Då är frågan hur mycket däcken gör.

Åtminstone jag menade inte att du skulle vara tvungen att köpa begagnat, utan snarare att 9-delade MTB-växlar (typ XT) var nya på marknaden för 10-12 år sedan,
därför kan det vara svårt att hitta ngn handlare som har dem i lager. Men det är inte omöjligt.

Kan vara svårt att hitta datablad och sådant också om det är grejer som legat länge i lager. När jag pluggar nu tittar jag mycket på Shimanos egna hemsida och på aktuella grejer.

Landsvägskassett på MTB
Jag tittade igenom tråden precis innan jag skriver det här svaret
...
tipsades också om däck som är alldeles för tunna för min smak. Det gör dels att livslängden påverkas, dels att man måste ha högre däcktryck vilket påverkar komforten negativt.
Nu är du på gång igen med alldeles för många och alldeles för rigida förutfattade meningar.
I den tidigare tråden tipsades det tex om Conti GP5000 det är ett bra däck för landsvägscykling som finns i upp till 32mm bredd, kostar ~33 SEK mer/däck här jmf med Schwalbe Marathon Supreme. Conti GP5000 är sedan det lanserades ett av de vanligaste landsvägsdäcken och de som har egen erfarenhet av dem brukar lovorda både rullet och komforten. Men du kanske vet bättre hur däcken är än de som har egen erfarenhet av dem?
Vill du ha bredare däck, typ 35-38mm och med mer mönster, finns även då flera att välja på, tex
Conti Terra Speed
Panaracer Gravelking SS
Schwalbe G-One Speed
och säkert många fler som inte jag har koll på.
Men personligen skulle jag till en cykel som används primärt till landsvägscykling välja Conti GP5000 före ngt av de andra ovan,
oavsett om det cyklas på landsväg med asfalt, betong, grus eller ngt annat landsvägsunderlag.
Detta baserat på den erfarenhet jag har av landsvägscykling med många olika däck, i olika bredd och med olika mönster.

Schwalbe Marathon Supreme är också det däck i dimension 37-622 som fått bäst kritik på rollingresistance och som fortfarande går att köpa.
Nej inte heller det stämmer.
Bicycle Rolling Resistances tester lämnar iofs en hel del att önska, tex är det ett orealistiskt underlag han gör sina tester på
Men ska man ändå använda deras resultat som underlag för att välja däck med lågt rullmotstånd för landsvägscykling bör man förstås välja bland däcken för landsvägscykling!
Då finner man att vid (ungefär) jämförbara däckstryck är rullmotståndet hos GP5000 32mm ganska precis hälften av det hos Marathon Supreme i 37mm (uppmätt 35mm), för åtminstone mig är bara det värt ~33 SEK/däck.

Nu är det ganska ont om däck med bredd över 30 mm, mönster värt prata om och som verkligen saluförs på lågt rullmotstånd.
Schwalbe Marathon Supreme marknadsförs inte som ett särskilt snabbt däck, åtminstone inte av tillverkaren själv. De har dessutom så gott som inget mönster

hs469_schwalbe_marathon-supreme_profil.png

Det är ju tom mindre mönster än hos flera av däcken jag länkade till ovan!

Landsvägskassett på MTB
Måste du köra med lång korg? Ju kortare desto robustare blir växeln. Om du vill köra med lvg-kassett är det lika bra att köra med lvg-växel.

Alltså jag har ju tredelat fram, så behöver vara lite längd på korgen, men den behöver ju inte vara superlång. Bara den klarar 22 tänders skillnad fram.

Är inne på att du har rätt där...

Landsvägskassett på MTB
Nu är du på gång igen med alldeles för många och alldeles för rigida förutfattade meningar.
I den tidigare tråden tipsades det tex om Conti GP5000 det är ett bra däck för landsvägscykling som finns i upp till 32mm bredd, kostar ~33 SEK mer/däck här jmf med Schwalbe Marathon Supreme. Conti GP5000 är sedan det lanserades ett av de vanligaste landsvägsdäcken och de som har egen erfarenhet av dem brukar lovorda både rullet och komforten. Men du kanske vet bättre hur däcken är än de som har egen erfarenhet av dem?
Vill du ha bredare däck, typ 35-38mm och med mer mönster, finns även då flera att välja på, tex
Conti Terra Speed
Panaracer Gravelking SS
Schwalbe G-One Speed
och säkert många fler som inte jag har koll på.
Men personligen skulle jag till en cykel som används primärt till landsvägscykling välja Conti GP5000 före ngt av de andra ovan,
oavsett om det cyklas på landsväg med asfalt, betong, grus eller ngt annat landsvägsunderlag.
Detta baserat på den erfarenhet jag har av landsvägscykling med många olika däck, i olika bredd och med olika mönster.

Du glömmer en mycket väsentlig faktor - smak! De Kendadäck jag har på landsvägscykeln kör jag t.ex. inte med fullt däcktryck (5,9 bar) i utan bara 5 bar eftersom jag inte gillade den hårdare känslan med högre tryck. Misstänker starkt att du inte skulle göra likadant. Förstås helt okej. Så länge ingen av oss slår i huvudet på den andra att mitt sätt är det enda rätta för det är ju helt enkelt inte sant. Notera också att jag inte säger att GP5000 är ett dåligt däck. Men inte för mina behov. Inte just nu. Håller ju också på att vänja mig vid mer landsvägig cykling.

Nej inte heller det stämmer.
Bicycle Rolling Resistances tester lämnar iofs en hel del att önska, tex är det ett orealistiskt underlag han gör sina tester på
Men ska man ändå använda deras resultat som underlag för att välja däck med lågt rullmotstånd för landsvägscykling bör man förstås välja bland däcken för landsvägscykling!
Då finner man att vid (ungefär) jämförbara däckstryck är rullmotståndet hos GP5000 32mm ganska precis hälften av det hos Marathon Supreme i 37mm (uppmätt 35mm), för åtminstone mig är bara det värt ~33 SEK/däck.

Schwalbe Marathon Supreme marknadsförs inte som ett särskilt snabbt däck, åtminstone inte av tillverkaren själv. De har dessutom så gott som inget mönster

Ja alltså han gör ju sina tester i en testbänk, så det är ju inte på asfalt eller grus eller så.
Jag tittar på vilken dimension däcken har han testar. När jag tipsade bästa kompisen om nya däck, vilket slutade i övergången från Lugano till Ultrasport III, tittade vi på däck som var testade 25 mm breda, vilket är det han har. När jag tittar tittar jag på däck i den bredden jag har. Alltså 37 mm. Det råkar vara Trekkingdäck. Där är Schwalbe Marathon Supreme jag tror det näst snabbaste som går att få tag på. Googlar man det ser man också rätt mycket test i verkligheten och det brukar inte ta många meningar innan rullmotståndet beröms.

Om däckmönstret: Det är ett asfaltdäck. Rakt av. Har varit lite inne på Vittoria Zaffiro Pro också men det finns tyvärr inte i rätt dimension. Det vi pratar om nu är däck till landsvägscykeln. Inte till äventyrscykeln. För med det här mönstret (nåja...) ska man ta det försiktigt i rullgrus...

Måste förresten ge dig rätt om viktskillnaden. Var inne och tittade igen nu på bikester och hittade detta: https://www.bikester.se/continental...eaker-foldable-reflex-M157644.html?cgid=36947. I princip är ju detta ett slanglöst RideTour (här saluförs det förresten som lättrullat på grund av remsan i mitten!). Och viktskillnaden är ungefär vad du uppgav. Så sannolikt är de vikbara ofta lättare av andra anledningar än ståltråden.

De har inte GP5000 i rätt dimension men väl det här däcket: https://www.bikester.se/continental...breaker-M827813.html?vgid=G1161521&cgid=36947 som borde kunna vara ett bra alternativ till Marathon Supreme.

Landsvägskassett på MTB
Rörande däckstjafset. Jack Brown är billigt och bra 33mm brett och håller över 500 mil utan punka. Rullar hyggligt lätt och känns påltligt i vätan. Bäst? Säkert inte. Bra? Japp.

IMG_20180326_003244_533.jpg

Landsvägskassett på MTB
Rörande däckstjafset. Jack Brown är billigt och bra 33mm brett och håller över 500 mil utan punka. Rullar hyggligt lätt och känns påltligt i vätan. Bäst? Säkert inte. Bra? Japp.

Visa bilaga 462979
Jo det framgick i förra tråden att du är ett stort fan av dessa :) Ungefär den bredd vi pratar om. Kan kolla upp dessa till landsvägscykeln.

En helt annan sak om däcken. Var inne och tittade på rollingresistance och Marathon Supreme har lägre rullmotstånd än samtliga andra däck som förekommit i diskussionen. Det ger mig lite dålig bismak faktiskt.

Angående grundfrågan i tråden låter som det som att jag borde kunna ha landsvägsväxlar även på Äventyrshojen. Frågan är, kan det funka med ett landsvägsparti (50-39-30) också?

Landsvägskassett på MTB
Jo det framgick i förra tråden att du är ett stort fan av dessa :) Ungefär den bredd vi pratar om. Kan kolla upp dessa till landsvägscykeln.

En helt annan sak om däcken. Var inne och tittade på rollingresistance och Marathon Supreme har lägre rullmotstånd än samtliga andra däck som förekommit i diskussionen. Det ger mig lite dålig bismak faktiskt.

Angående grundfrågan i tråden låter som det som att jag borde kunna ha landsvägsväxlar även på Äventyrshojen. Frågan är, kan det funka med ett landsvägsparti (50-39-30) också?

Det borde väl fungera. Personligen har jag aldrig kört med 3-delat på lvg, men behöver man stor range och vill ha små steg mellan växlarna låter det väl som en fungerande lösning.

Landsvägskassett på MTB
Det borde väl fungera. Personligen har jag aldrig kört med 3-delat på lvg, men behöver man stor range och vill ha små steg mellan växlarna låter det väl som en fungerande lösning.

Precis. En sak man ska veta om 3-delat. Det är totalt ointressant inom racing som racingklasserna ser ut idag. Helt enkelt för att kör du MTB fungerar det med större steg istället och kör man landsväg, och verkligen bara kör landsväg, behöver man helt enkelt inte det omfånget. Det lägsta jag använt på landsvägscykeln är 34-23. Då behövs inte 3-delat.

Men på cykeln som ska få en totalrenovering så vill jag både kunna cykla på det lokala elljusspåret och toppa så där 40 km/h på landsväg. Då är 3-delat bra.

Skulle vilja se en racingklass som är den typen av blandtävling faktiskt. Skulle bli en utmaning för många av dagens tävlingscyklister!

Landsvägskassett på MTB
Precis. En sak man ska veta om 3-delat. Det är totalt ointressant inom racing som racingklasserna ser ut idag. Helt enkelt för att kör du MTB fungerar det med större steg istället och kör man landsväg, och verkligen bara kör landsväg, behöver man helt enkelt inte det omfånget. Det lägsta jag använt på landsvägscykeln är 34-23. Då behövs inte 3-delat.

Men på cykeln som ska få en totalrenovering så vill jag både kunna cykla på det lokala elljusspåret och toppa så där 40 km/h på landsväg. Då är 3-delat bra.

Skulle vilja se en racingklass som är den typen av blandtävling faktiskt. Skulle bli en utmaning för många av dagens tävlingscyklister!

Välkommen till cyclocrossens fantastiska värld! :-)

En del av dagens tävlingsscyklister (landsväg och mtb) gör ganska bra ifrån sig, men de konkurrerar med specialister.

Senast ändrad:
Landsvägskassett på MTB
Välkommen till cyclocrossens fantastiska värld! :-)

En del av dagens tävlingsscyklister (landsväg och mtb) gör ganska bra ifrån sig, men de konkurrerar med specialister.

Cyklocross innehåller mig veterligen inga snabba landsvägsetapper i samma race som terrängcyklingen. Det är det jag efterlyser. Plus att det faktum att det är på bana gör att det inte är några tuffa stigningar med i bilden. Att få samma cykel och samma cyklist att både klara snabba landsvägsetapper och uppförsbackar på lösgrus, då snackar vi utmaning!

Jag har skrivit det tidigare och jag kan skriva det igen: Allround är ett positivt ord i min ordbok!

Landsvägskassett på MTB
Nu vill ju jag ha nya grejer och jag vill ha 9-delat, så jag kommer att ha ordentligt utbud på kassetter under lång tid. Av någon anledning finns det knappt 8-delat till MTB.

Det finns hur mycket som helst 8-delat på nätet, t.ex.:

Åtminstone om man håller sig till de lägre komponentgrupperna Tourney, Altus, Acera, Alivio är utbudet fortfarande stort. De senaste versionerna av Altus M-2000 och Acera M-3000 är fortfarande 8-delad, men även 9-delad.
Jag funderade själv på att gå upp till 9-delat, eftersom Acera då får Shadow.
Jag köpte begagnade hjul jag tänkte använda, men de var 7-delade och jag fick inte på 8-delad eller 9-delad kassett på dessa hjul eftersom bodyn är för kort. Så kolla detta först om du har 30 eller 35 mm body på bakhjulet. I mitt fall sätter jag på en 8-delad kassett men utan den yttersta kransen, då får den ändå plats.

Landsvägskassett på MTB
Antar att det blev en felskrivning i ditt första inlägg där du anger att ditt vevparti har "26-36-38". Stora klingan är väl 48T?
Med en 12T som minsta på kassetten har du kapacitet för ca 50 km/h utan att spinna jättesnabbt.

Landsvägskassett på MTB
Antar att det blev en felskrivning i ditt första inlägg där du anger att ditt vevparti har "26-36-38". Stora klingan är väl 48T?
Med en 12T som minsta på kassetten har du kapacitet för ca 50 km/h utan att spinna jättesnabbt.

Ja det var förstås fel. Jag tror jag klarade närmare 50 när cykeln var ny, men det snabbaste jag klarat på planmark är cirka 40. Det är numera också. Jag väger 15 kilo mer än när jag köpte cykeln och är 17 år äldre. Det påverkar antar jag.

Landsvägskassett på MTB
Det fina med 8-9-10 delat på LVG (undantaget Tiagra 4700) och 8-9 MTB är att det går att mixa bakväxel och reglage (så länge antal kugg på kassetten matchar antalet steg i reglaget). Så även om det som är nytt har ett lite begränsat utbud (Sora som @Bengt-re tipsade om) men det borde finnas en hel del mindre begagnat i folks lådor ute i stugorna både av LVG och MTB då många uppgraderar till nyare modeller långt innan de gamla är slut.

På äldre grabbens brukshoj (26" MTB) sitter det t.ex. Deore reglage för 9-delat med en RD-6600 och CS-HG50 12-25.

Tillbaka
Topp