Scribe / Silt hjul - vad säger happy?

glitch

Aktiv medlem

Har ju fått bra i tester. Tydligen grundat av snubben som ansvarade för wiggles Prime hjul.

Breda, lätta och bra priser.
Någon som testat?

Dom hade ju det här med.
Silt MTB.

Ah just det! Hade glömt.
Lägger med det i titeln då köperfarenheter lär vara relevanta för bägge varumärken.

Har en polare som väntar hjul från Scribe vilken vecka som helst. Återkommer när jag känt och klämt på dem - om nu det gör mig något klokare.

Har en polare som väntar hjul från Scribe vilken vecka som helst. Återkommer när jag känt och klämt på dem - om nu det gör mig något klokare.

Alltid nånting! Som sagt hyllas ju i engelsk press men de tenderar att vara lite lokalpatriotiska. Typ 60+ hjulen ser väldigt intressanta ut med 31 mm ytterbredd och sub 1500g vikt.
Sen undrar man ju lite kring deras egna nav.

Förbokade ett par ++ till min gravel, hade tänkt köpa Hunt men dom har ju så lång leveranstid så jag chansar på ett par scribe och ser hur dom är.

@velovin kom det några hjul till din polare?
Jo, de har kommit och han verkar mycket nöjd. Vi har bara cyklat på gruscyklar ihop sedan dess, så jag har inte sett dem irl.

Scribe skrev upp vikten efter att han beställt, lät lite för mycket som en glädjekalkyl innan. Nu ligger de runt 1600 g för 60 mm (kolla hemsidan, tar det ur huvudet).

Polaren blev genast minst 3 km/h snabbare i alla fall :)

Senast ändrad:
Jag tror jag får överlåta bedömning av byggkvalitet och jämförelserna med andra karbonhjul till @velovin, men min upplevelse (jämfört med DT E1800 32db aluminium) var att cykeln nu är roligare att cykla/titta på. Snabbare acceleration med 300 gram lättare hjul, lite trevligt högprofilssus och cykeln upplevs inte lika besvärad av vinden när det går över 35 km/h @glitch

Hmm, Vikt vs Pris på Silt hjulen är ju så där.
I mitt fall,
27,5 Alu, £370 (2450:-), 1821g vs 27,5 Coolfiber, £800 (~9200:-), 1719g.
Mycket pengar för -100g :confused:

Man får ju ett Race Face Turbine R hjulset för ~9500:- som väger 1708g.

Hmm, Vikt vs Pris på Silt hjulen är ju så där.
I mitt fall,
27,5 Alu, £370 (2450:-), 1821g vs 27,5 Coolfiber, £800 (~9200:-), 1719g.
Mycket pengar för -100g :confused:

Man får ju ett Race Face Turbine R hjulset för ~9500:- som väger 1708g.

Hunt är ju en konkurrent, Hunt Trail kostar €429 (4450:-) och väger 1757g.
Hunt's Enduro version kostar €439 (4550:-) och trillar in på 1994g.

Silt's alu verkar mer och mer vara ett bra köp för pengarna.
Sen vet man ju inte hur kvalitén eller hur bra dom är.

Jag tror jag får överlåta bedömning av byggkvalitet och jämförelserna med andra karbonhjul till @velovin, men min upplevelse (jämfört med DT E1800 32db aluminium) var att cykeln nu är roligare att cykla/titta på. Snabbare acceleration med 300 gram lättare hjul, lite trevligt högprofilssus och cykeln upplevs inte lika besvärad av vinden när det går över 35 km/h @glitch
felt-fr1-custom-disc-41023_23.jpg

Nu har jag äntligen fått mig en kort testtur (svårt för två småbarnsföräldrar att få ihop en gemensam runda i förkylningstider). Med reservation för att jag inte är någon kolfiberkonnässör:

Hjulen känns väldigt styva, jag kom direkt från min egen cykel med LB:s 46mm fälgar, byggda med CX-ray. Mycket beror såklart på ram och andra faktorer, men det var ingen förlåtande och mjuk framfart.

Vad gäller byggkvalitet så verkar de välbyggda, helt runda och raka så vitt jag kunde bedöma.

Ytfinish var riktigt bra, diskreta men ser lyxigare ut än vad priset kanske anger (märkligt att skriva det med tanke på att de ändå kostar mer än de flesta Nishiki-hybrider som sliter ont på pendlarstråken).

Ljudet då? Högt och ettrigt. Nu är mina DT240 raka motsatsen, men Scribe-naven lät kanske mer som en tonåring med hävdelsebehov än det där svårgreppade och köttiga frihjulsljudet som jag hade hoppats på.

Summa summarum: Mycket högprofilsfälg för pengarna, med snygg estetik och utan uppenbara nackdelar. Om man gillar skrikiga baknav vill säga.

Snyggt vart det!
Snubblade själv över ett par Reynolds Strike här på K&S så Scribe får vänta tillsvidare. :)

Och hur är det med ljudet från naven?
Klickar helt klart högljutt när man snurrar bodyn så jag kan tänka mig att det är rätt påträngande. Men skulle tro att lite drivknutsfett gör susen om man vill tysta ner det hela. Är ju som DT i konstruktionen typ. Verkar välbyggda i alla fall, bra tejpade från fabrik och plus för bite guard på bodyn.
Mina 25 mm pro one blev 28.7 breda monterade så volymen blir också perfekt.
Nu ska bara solen kika fram så man får provrulla.

Jag är bara så lycklig redan nu över att ha ett par hjul jag kan köra tubeless utan att vara rädd för vad som händer om jag punkar. Bara att få av däcken från de gamla hjul tog dryga timmen hemma med alla tänkbara tillhyggen. Tänk att stå vid en mörk väggren med stelfrusna fingrar....

Kan rapportera att de är täta - hårt och fint dagen efter utan nämnvärt läckage.
Massor med tummar upp so far. Intressant också med deras "lagerprogram" att man får nya lager under de första tre åren. Hoppas inte det betyder att lagren är skräp från början :)

Kan rapportera att de är täta - hårt och fint dagen efter utan nämnvärt läckage.
Massor med tummar upp so far. Intressant också med deras "lagerprogram" att man får nya lager under de första tre åren. Hoppas inte det betyder att lagren är skräp från början :)
Vad landade frakt (och övriga avgifter) på? Ser bara ett pris på 1000 Euro när jag kikar på sidan, men det vore roligt att veta vad totalen blir.

Vad landade frakt (och övriga avgifter) på? Ser bara ett pris på 1000 Euro när jag kikar på sidan, men det vore roligt att veta vad totalen blir.
Det är totalen. Så beroende på växelkursen så klart. Det blev drygt 10.000 kr inkl. FedEx frakt hem till dörren.
De är ju reggade på Irland för att slippa hela brexitcirkusen. Det är rätt högt tryck på deras hjul så de fanns inte i lager när jag beställde i somras utan de skulle komma mot slutet augusti så jag la en reservation på 100 €
Sen kom allt som det skulle så fick man en slutfaktura och sen kom de faktiskt lite tidigare tom.

Det är totalen. Så beroende på växelkursen så klart. Det blev drygt 10.000 kr inkl. FedEx frakt hem till dörren.
De är ju reggade på Irland för att slippa hela brexitcirkusen.
Okej! Var in och kikade lite och det stod mest att totalsumman skulle räknas ut i nästa steg när jag lade ett par hjul i varukorgen.

Hmm.

Har letat efter ett par 50mm hjul, och mina prime38mm har skött sig bra 2 säsonger nu.

Det här kanske är den givna vägen vidare?
Tack för tips och följer tråden!

Har ett par scribe alu gravel, och efter helgens Glassbonde-race så fick jag uppmuntrande kommentarer om ljudet.

Tydligen var det inga problem alls att höra att jag fortfarande var med i tåget, och inte blivit avhängd.

Idag fick jag till ett pass på lunchen med hjulen. Det blåste stundtals ganska friska byar typ 12-14 sekundmeter. Det är fortfarande 60 mm höga hjul, inget snack om saken att man märker av vinden men till skillnad från de förra hjulen får man här mer känslan att någon lägger på en hand och föser än åt ett håll snarare än att hjulet plötsligt hugger till.
Klart mycket behagligare och förutsägbart beteende.
Riktigt blåsiga dagar rekommenderas nog fortfarande ett lägre hjul fram i alla fall men klart allround ändå.
Den ökade bredden på däcket som bredare fälgen ger gav också märkbart bättre komfort som väntat och lugnare gång på dålig ytbeläggning.
Annars kan jag inte säga om de är / känns snabbaren de gamla hjulen. Körde en sträcka jag kan rätt bra med något lägre snitteffekt än mitt pb och fick också något högre tid. Inga konstigheter helt enkelt. Hittills är allt helt enligt förväntningarna. Fortsättning följer.

Bumpar upp den här. Är sugen på någorlunda lätta hjul till en gravel. Någon som har testat alu-hjulen och isåfall hur står de sig mot ex. Hunt?

Bumpar upp den här. Är sugen på någorlunda lätta hjul till en gravel. Någon som har testat alu-hjulen och isåfall hur står de sig mot ex. Hunt?
Det finns jättemånga fina fälgprofiler i relativt billiga hjul på marknaden, bla Scribe, Hunt mfl
Det trista är att dom flesta bygger på undermåliga nav för att hålla nere priserna.
För samma pengar kan man bygga sig/låta bygga hjul med uteslutande bra komponenter som dessutom många ggr är lättare och starkare.

Det finns jättemånga fina fälgprofiler i relativt billiga hjul på marknaden, bla Scribe, Hunt mfl
Det trista är att dom flesta bygger på undermåliga nav för att hålla nere priserna.
För samma pengar kan man bygga sig/låta bygga hjul med uteslutande bra komponenter som dessutom många ggr är lättare och starkare.
För att spara pengar(?) använder de även inte de bästa fälgprofilerna eller diffrentierad ekring.
Åtminstone gör Hunt det i de här hjulen

För att spara pengar(?) använder de även inte de bästa fälgprofilerna eller diffrentierad ekring.
Åtminstone gör Hunt det i de här hjulen

Tack för info, det är en djungel och jag inser att en genomsnittskund som jag nog är precis den målgrupp som de riktar sig till. Att bygga eget är ju inte helt fel men kräver bättre koll, såklart.

Får se hur det blir :)

Hur bedömer man undermåliga nav? Scribe har en star Ratchet i likhet med DT, förstärkt body för att slippa söndertuggad body, lagergaranti och riktigt vettiga fälgar med bra förhållande pris / bredd och som var plättlätta att montera tubeless. Nu gör jag bedömningen utifrån de hjul jag köpt som är Aero+ 60/60.

Jag har inget att anmärka på annat än att frihjulet låter lite väl mycket. Jag jämförde många hjul innan jag landade i att detta var en av de bästa pris / prestandaköpen enligt min bedömning.

Sen får man väl välja själv var man lägger ribban, köper man deras billigare hjul med pawl frihjul så kostar de mindre och kollar man motsvarande dt nav så verkar de paja i parti och minut också.

Hunt / Scribe erbjuder bra value for money och är lättillgängliga - det kan räcka långt så.

Hur bedömer man undermåliga nav? Scribe har en star Ratchet i likhet med DT, förstärkt body för att slippa söndertuggad body, lagergaranti och riktigt vettiga fälgar med bra förhållande pris / bredd och som var plättlätta att montera tubeless. Nu gör jag bedömningen utifrån de hjul jag köpt som är Aero+ 60/60.

Jag har inget att anmärka på annat än att frihjulet låter lite väl mycket. Jag jämförde många hjul innan jag landade i att detta var en av de bästa pris / prestandaköpen enligt min bedömning.

Sen får man väl välja själv var man lägger ribban, köper man deras billigare hjul med pawl frihjul så kostar de mindre och kollar man motsvarande dt nav så verkar de paja i parti och minut också.

Hunt / Scribe erbjuder bra value for money och är lättillgängliga - det kan räcka långt så.
Med dom flesta menar jag alla som bygger på Novatec med egen klibba, det är dom sämsta nav jag varit i kontakt med. Det kan finnas bra Novatecnav och andra kinanav men det är inget jag stött på.

Med dom flesta menar jag alla som bygger på Novatec med egen klibba, det är dom sämsta nav jag varit i kontakt med. Det kan finnas bra Novatecnav och andra kinanav men det är inget jag stött på.
Bitex brukar ju många hjulbyggare gilla och även Novatec har dyrare nav med förmodad bättre kvalitet men jag håller helt med om att hela poängen faller då man lika gärna kan köpa Dt eller något annat beprövat. Det jag gillade med Scribenaven var att de tar ett koncept som visat sig funka bra som utgångspunkt, om vi nu blundar lite för DTs initiala problem med nya 240 exp

Bumpar tråden lite. Hur har Scribe-hjulen hållit för er efter några år nu?

Jag har har beställt ett par av dessa https://www.scribecycling.com/en-eu/collections/alloy-disc-brake/products/wide-plus-raced. Har tänkt att använda dem till ett blivande nybygge, men om de ändå blir kolhjul till det så får min allround-cykel med grusdäck ta över dessa.

Ställer frågan egentligen för att jag har fastnat lite för Scribes Core-serie hjulen som skulle nog kunna passa bättre till den nya hojen https://www.scribecycling.com/en-eu/collections/carbon-disc och där på 42:or eller 50:or för jag cyklar det mesta bland Norska fjäll så mer aero än så behövs inte enligt mig ( vet inte hur mycket aero-effekt dessa hjul skapar överhuvudtaget )?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp