ELcykel nybörjare, Biltema, ecoride, high-end?

Tänkte köpa en ny cykel och då blev jag sugen på att slå till med en elcykel.
Pendlar till jobb ungefär 50 min tur/retur från jobb, åka å handla, till gymmet, till föräldrarna och affärerna så det blir en del cykling och ibland orkar man inte.
Enbart för stadskörning och jag har noll mekaniska eller el-kunskaper. den kommer stå parkerad under tak på kvällar.
Jag är 185cm lång och väger 80 kg.

Jag har tittat runt på många och de är väääldigt dyra ! t.ex. på XXL och på ecoride, billigaste går ändå på runt 20 000 kr nästan. Biltema säljer några för under 10 000
Är det bara skräp eller? Vill helst ha något i herr ram med stadsdäck, ingen rawbike. helst utan fotbroms, med skivbromsar.

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-city-sport-28-8-vaxlar-2000042352

den verkar bra enligt mig men hjälp mig förstå om den är dålig, räckvidd gör inte mig särskilt mycket, kommer ladda varje natt men jag är lite tveksam för några saker:

jättebilligt, många växlar, shimano system, mittmonterat batteri från samsung? ser väl bra ut ?

Om jag köper en på biltema eller bikester eller någon annan utförsäljare online, vad händer när de oundvikligen behöver service, kan jag bara tralla in på cykelverkstaden och så hjälper dom mig med en elcykel? för jag har inte förtroende för att biltema skall serva min cykel, och att frakta iväg en online köpt cykel känns som en process.

Vill slippa så mycket krångel som möjligt, finns det ersättningsbatterier tillängliga för de ovan t.e.x ?

Finns inte många elcykelbutiker i malmö, mest de stora butikerna, biltema, xxl som också har elcyklar, sen finns ju ecoride och de gav mig faktiskt ett bra intryck trots det höga priset till sätt service och så vidare, de har ju faktiskt en verkstad inne i butiken på storgatan, var nära på att köpa en ambassdör faktiskt.
men 8 000 kr mer än biltema cykeln och ecorides billiga ser lite ut som kärringacyklar..

Här är en jag tittat på, jag har läst på lite grann och testat mitt och frammotor, mig spelar det ingen vidare roll, frammotor känns kanske bättre då jag tänker det sliter mindre på kedja ? verkar även billigare. men batteri monterat mitten verkar bra för viktfördelningen.

Vill köpa det som håller längst och kräver minst underhåll, saker som dämpning och antal växlar spelar inte så stor roll, cyklat på en oväxlad damcykel i15 år, den blev stulen.

vidare fråga: finns det någon bra resurs jag kan läsa eller titta på? kanske ett test jag måste se eller så tveka inte att dela med er, jag är helt ny på detta med elcykel

De bästa elcyklarna just nu - flera modeller testade
46 ST PRODUKTER TESTADE

Deras budgetval är ju ändå 19 000 kr.

Är mina budgetlänkar skräp? vad rättfärdigar den dyrare pengen?
Jag hade gärna betalt 20 000 om jag hade anledning att tro de skulle hålla längre, men ambassadör är ju i praktiken bara en damcykel med en motor, tror inte den kommer hålla 10 år precis.

Tänkte köpa en ny cykel och då blev jag sugen på att slå till med en elcykel.
Pendlar till jobb ungefär 50 min tur/retur från jobb, åka å handla, till gymmet, till föräldrarna och affärerna så det blir en del cykling och ibland orkar man inte.
Enbart för stadskörning och jag har noll mekaniska eller el-kunskaper. den kommer stå parkerad under tak på kvällar.
Jag är 185cm lång och väger 80 kg.

Jag har tittat runt på många och de är väääldigt dyra ! t.ex. på XXL och på ecoride, billigaste går ändå på runt 20 000 kr nästan. Biltema säljer några för under 10 000
Är det bara skräp eller? Vill helst ha något i herr ram med stadsdäck, ingen rawbike. helst utan fotbroms, med skivbromsar.

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-city-sport-28-8-vaxlar-2000042352

den verkar bra enligt mig men hjälp mig förstå om den är dålig, räckvidd gör inte mig särskilt mycket, kommer ladda varje natt men jag är lite tveksam för några saker:

jättebilligt, många växlar, shimano system, mittmonterat batteri från samsung? ser väl bra ut ?

Om jag köper en på biltema eller bikester eller någon annan utförsäljare online, vad händer när de oundvikligen behöver service, kan jag bara tralla in på cykelverkstaden och så hjälper dom mig med en elcykel? för jag har inte förtroende för att biltema skall serva min cykel, och att frakta iväg en online köpt cykel känns som en process.

Vill slippa så mycket krångel som möjligt, finns det ersättningsbatterier tillängliga för de ovan t.e.x ?

Finns inte många elcykelbutiker i malmö, mest de stora butikerna, biltema, xxl som också har elcyklar, sen finns ju ecoride och de gav mig faktiskt ett bra intryck trots det höga priset till sätt service och så vidare, de har ju faktiskt en verkstad inne i butiken på storgatan, var nära på att köpa en ambassdör faktiskt.
men 8 000 kr mer än biltema cykeln och ecorides billiga ser lite ut som kärringacyklar..

Här är en jag tittat på, jag har läst på lite grann och testat mitt och frammotor, mig spelar det ingen vidare roll, frammotor känns kanske bättre då jag tänker det sliter mindre på kedja ? verkar även billigare. men batteri monterat mitten verkar bra för viktfördelningen.

Vill köpa det som håller längst och kräver minst underhåll, saker som dämpning och antal växlar spelar inte så stor roll, cyklat på en oväxlad damcykel i15 år, den blev stulen.
Här står lite omBiltems elcykel (scrolla ner)

Jag absolut att Samsung gör bra batterier.
Men motor ska du hålla dig till Bosch eller Shimano.
Köp inge bafang eller annat skit som inte håller.

gör dej själv en tjänst o köp en elcykel med shimano bosch eller yamaha där kan du få tag på delar o även få hjälp typ överallt

finns knappt nån cykelverkstad som tar i lågbudget elcyklar typ jula biltema ens med tång under pistolhot gällande elfel....

Det finns många navmotorer som håller länge o inte behöver service på samma sätt som mittmotorer. Bafang är väl det mest kända märket. TS är nog inte ute efter ngt fancy här så jag gissar att navmotor duger gott, speciellt med tanke på vilken budget vi pratar om.

Jag brukar alltid rekommendera Decathlon som brukar hålla ok kvalitét. Dom finns bara i Sthlm men dom har e-handel.

Jag tror att du blir nöjd med något av dina förslag. Om valet står mellan dem tycker jag att Julas verkar vara bästa valet. Kvalitén kommer vara lägre än de dyrare och att du har dem under tak är då bra, men i garage är att föredra.

Hållbarheten på batteriet är ett frågetecken, även här tror jag att Julas kan vara lite bättre. Om det är Samsung är det bra (ibland är det omärkta dåliga battericeller i trots kvalitetsmärkning).

En cykel med mittmotor är dyrare men ofantligt mycket mer rolig att cykla på, blir dock mycket dyrare och ger mer slitage på kedjor och drev.
Jag har en mittmotor från Bafang och är supernöjd, jag tror Bafang har bra kvalitet (Crescents E-going-motorer är Bafang), men har inte koll på deras navmotorer.

Jag tror att det bästa är att omvärdera vad vääldigt dyrt är. Sverge är lite ett cykel-u-land där i vissa fall biltema och cykelringen är normen för vad en cykel är och vad den får kosta. I tex danmark så håller vardagshojar en helt annan kvalitet. Tänk på elhojen som ett fordon som i många år, min äldsta är över 10 år och tickar på, ska lösa dina transporter. Jämför med en bil. Och köp nåt bra som håller och är trevligt att använda. Schysst lås och alltid ta med batteriet när du lämnar hojen så kommer det att bli så bra :)

Jag håller med Johan44 när det gäller en elcykel som används flera hundra mil/år och huvudsakligen som enda fordon.

I andra fall kan det säkert duga med något billigare. Annars blir det lite som att köpa blå Bosch borrhammare fast man bor i lägenhet och på sin höjd borrar 2 hål/år med den.

"Det finns inga genvägar till den perfekta borrmaskinen" :) Håller med liknelsen med borrmaskin lite halvt, men... du kan bara borra så många hål i en lägenhet. En bra elcykel kan göra att du ändra vanor och kör helår, med ganska tung packning, längre sträckor osv osv...

Samsung är ju en bra tillverkare av batteriet väl?
Samsung tillverkar celler (inte batterier) i olika kvalitetsklasser, liksom flera andra celltillverkare. Dessutom förekommer en del noname celler med märkning från kända tillverkare.
En begagnad elcykel med mittmotor från känd tillverkare känns som ett säkrare köp än en Biltema cykel.

En polares farsa köpte en elcykel på biltema för x antal år sedan. Måste varit deras första generation, MTB versionen.

Han pendlade på den och även jag testade cykeln ett par gånger. Kändes helt okej, på asfalt då. Skulle nog inte ta den allt för djupt i skogen.

En elcykel man planerar att ställa låst utomhus bör i min mening vara billig, annars har man den nog inte kvar så länge.
Röstar för biltema av den anledningen allena.

En elcykel man planerar att ställa låst utomhus bör i min mening vara billig, annars har man den nog inte kvar så länge.
Röstar för biltema av den anledningen allena.
Är det verkligen så? Cykel utan batteri och laddare borde ha begränsat värde som beggat och jag har roat mig med att fråga kollegor och andra bekanta som fått elisar stulna, alla har haft batteriet i cykeln.

EDIT, ok, får ge dig rätt Valhalla... https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2020/07/27/fracka-tjuvar-stjal-allt-fler-cyklar/

Senast ändrad:
Är det verkligen så? Cykel utan batteri och laddare borde ha begränsat värde som beggat och jag har roat mig med att fråga kollegor och andra bekanta som fått elisar stulna, alla har haft batteriet i cykeln.

EDIT, ok, får ge dig lite rätt Valhalla... https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2020/07/27/fracka-tjuvar-stjal-allt-fler-cyklar/

Stöldrisken är något att ta hänsyn till. Jag ser en hel del annonser på elcyklar, batterier och displayer/elcykeldatorer som är misstänkta stöldgods, både på Blocket och Tradera. Exempelvis fin elcykel med Yamahas mittmotor som säljs utan batteri, display och laddare. Framförallt avsaknad av laddare är ju svårt att förklara. Eller Shimanos batteri, där säljaren tyvärr slarvat bort nyckeln, och det framgår av bilder att det sitter ett lås i batteriet. Men batteriet har inget lås, det är ett rammonterat lås, som man låser fast batteriet i. Alltså har någon plockat/brutit upp det rammonterade låset med batteri fastsatt. Och sedan slarvat bort nyckeln!?

En del kan man förebygga själv, exempelvis ta av batteri och display vid parkering, och låsa fast cykeln med flera rejäla lås.
Ju dyrare cykel, ju mer stöldbegärlig. Men det är en avvägning mot funktion, och var man parkerar cykeln.

Jag är väldigt orolig för stölder, jag har fått så många stulna genom åren.
Kommer fortfarande ihåg hur bittert det var när min mountain bike (billig begagnad men för mig var den lyx) blev stulen, pappa blev rasande och jag fick aldrig mer en fin cykel utan bara sladdriga begagnade damcyklar som gissningsvis också var stöldgods eller från dödsbo.

För att förtydliga, cykeln kommer stå i källareföråd och jag kommer använda ett kryptonite bygellås och kedja.

Till alla hjälpsamma svar, jag förstår om en cykelverkstad inte vill ta i noname cyklar, det är VIKTIGT att jag har den säkerheten, för cyklar går sönder, små fel uppstår alltid några år in. speciellt när det gäller elektronik som måste utstå svenskt väder.
Vore det altså bäst om jag handlade från en cykelverkstad eller ecoride då?
Och helt enkelt bita i den högre summan..

Dessa:

Jag gillar verkligen inte deras ambassadör modell , damcykel med fotbroms, mjäääe? inte för 19 000 kronor. man kan ju faktiskt köpa en billig elmoped för denna slanten.

Ser ju rätt fräna ut, men saftig peng. jag förstår man får se det som ett fordon kanske mer än en vanlig cykel, men man kan ju köpa en icke eldriven variant av en sådan för mindre än hälften, kommer eldriften vara så uppskattad..vet inte, jag får tänka på detta.

Jag har ju råd om man ser på pengar på banken, frågar alltid mig bara om det är värt det.

Någon i Malmö som känner till bra lokala cykelverkstäder med elcyklar, som har erfarenhet av service?

Jag är väldigt orolig för stölder, jag har fått så många stulna genom åren.
Kommer fortfarande ihåg hur bittert det var när min mountain bike (billig begagnad men för mig var den lyx) blev stulen, pappa blev rasande och jag fick aldrig mer en fin cykel utan bara sladdriga begagnade damcyklar som gissningsvis också var stöldgods eller från dödsbo.

För att förtydliga, cykeln kommer stå i källareföråd och jag kommer använda ett kryptonite bygellås och kedja.

Till alla hjälpsamma svar, jag förstår om en cykelverkstad inte vill ta i noname cyklar, det är VIKTIGT att jag har den säkerheten, för cyklar går sönder, små fel uppstår alltid några år in. speciellt när det gäller elektronik som måste utstå svenskt väder.
Vore det altså bäst om jag handlade från en cykelverkstad eller ecoride då?
Och helt enkelt bita i den högre summan..

Dessa:

Jag gillar verkligen inte deras ambassadör modell , damcykel med fotbroms, mjäääe? inte för 19 000 kronor. man kan ju faktiskt köpa en billig elmoped för denna slanten.

Ser ju rätt fräna ut, men saftig peng. jag förstår man får se det som ett fordon kanske mer än en vanlig cykel, men man kan ju köpa en icke eldriven variant av en sådan för mindre än hälften, kommer eldriften vara så uppskattad..vet inte, jag får tänka på detta.

Jag har ju råd om man ser på pengar på banken, frågar alltid mig bara om det är värt det.

Någon i Malmö som känner till bra lokala cykelverkstäder med elcyklar, som har erfarenhet av service?

Biltema verkar ha verkstad för sina elcyklar i alla butiker.

Biltema verkar ha verkstad för sina elcyklar i alla butiker.

Om det är bra kvalite på eldelarna så kommer elbiten inte att skapa problem. Så reparationer/service är som på en vanlig cykel, dvs vilken cykelverkstad kan göra det. Ser att du nämner Malmö. Jag tror att en välsorterad Team Sportia butik har stort utbud av elcyklar. Du kika in där.
Blocket brukar ha en hel del annonser på elcyklar. Finns några bra nu i Malmö, kostar lite mer än en ny Biltema, men förmodligen bättre köp.

Kan inget om elcyklar utöver det jag researchat inför detta köpet men jag tyckte de såg väldigt dyra ut på team sportia.
Jag vill inte heller ha dom dära tjocka batterierna på pakethållaren.

Jag har faktiskt inte kommit så långt i mina tankar att hitta rätt elcykel, har testkört en del olika.
Postnords elcykel var hittills den skönaste men de kostar tydligen nästan 30k för en sådan blå monark med motor i mitten, elsystemet var bra men några onödiga växlar längst ner, 1-2 är helt onödiga man trampar luften. Shimano system.

Kört en framhjulsdriven ecoride ambassadör, den bara drar iväg en och jag har inget emot den känslan, bra viktfördelning också, gillar inte fotbroms dock. herrmodell eller hybrid är bättre, elcykel kräver lite mer stabilitet anser jag, älskar hur de placerat batteriet som är rätt litet och bärbart i mitten under sadeln.
Dock hade den utanpåliggande växlar, kommer mördas av vårt väder.

Min kollegas Scott lite sportigare 21 växlar motor där bak heller inget problem med det, batteri i mitten också litet, mer framåtlutad ställning växlar på utsidan, för många växlar.
hade varit nödvändigt om det inte var elcykel, man bromsas ju in av motorn såfort man når 25 kmh ändå.
Den hade fetare däck, gav säkerhet i snön.

Nä jag vet faktiskte inte hur jag skall göra, står och väger alternativen som finns men det som hade avgjort är svårt att veta innan köp - om de håller i 5+ år, hur är batteriet om 5 år och kan jag köpa ersättningsbatteri då.
Jag funderar vidare

Kan inget om elcyklar utöver det jag researchat inför detta köpet men jag tyckte de såg väldigt dyra ut på team sportia.
Jag vill inte heller ha dom dära tjocka batterierna på pakethållaren.

Jag har faktiskt inte kommit så långt i mina tankar att hitta rätt elcykel, har testkört en del olika.
Postnords elcykel var hittills den skönaste men de kostar tydligen nästan 30k för en sådan blå monark med motor i mitten, elsystemet var bra men några onödiga växlar längst ner, 1-2 är helt onödiga man trampar luften. Shimano system.

Kört en framhjulsdriven ecoride ambassadör, den bara drar iväg en och jag har inget emot den känslan, bra viktfördelning också, gillar inte fotbroms dock. herrmodell eller hybrid är bättre, elcykel kräver lite mer stabilitet anser jag, älskar hur de placerat batteriet som är rätt litet och bärbart i mitten under sadeln.
Dock hade den utanpåliggande växlar, kommer mördas av vårt väder.

Min kollegas Scott lite sportigare 21 växlar motor där bak heller inget problem med det, batteri i mitten också litet, mer framåtlutad ställning växlar på utsidan, för många växlar.
hade varit nödvändigt om det inte var elcykel, man bromsas ju in av motorn såfort man når 25 kmh ändå.
Den hade fetare däck, gav säkerhet i snön.

Nä jag vet faktiskte inte hur jag skall göra, står och väger alternativen som finns men det som hade avgjort är svårt att veta innan köp - om de håller i 5+ år, hur är batteriet om 5 år och kan jag köpa ersättningsbatteri då.
Jag funderar vidare

Inga växlar är onödiga om man cyklar i kraftiga backar, så du kan inte jämföra med att cykla i en flack miljö.

Att Ecoriden bara drar iväg kan bero på att vissa navsystem är enkla map. hur motorn regleras. Om det saknas momentsensor (finns på en del navsystem och är standard vad jag vet på Bosch, Shimano, Yamaha mfl. centrummotorer) så fungerar regleralgoritmen antingen så att konstant hastighet uppnås oavsett hur mycket kraft cyklisten själv bidrar med. Då räcker det att veva runt utan kraft för att cykeln skall dra iväg. Eller så ger motorn konstant kraft, utan att ge extra tillskott när cyklisten själv ökar kraften. Vevhusmonterade motorer (i varje fall Shimono) ger ett tillskott i proportion till hur mycket cyklisten själv bidrar med. Trycker du på lite -> lite motorkraft, trycker du på mycket -> mycket motorkraft. Det ger en lite naturligare cykelkänsla.

Utanpåliggande växlar är enkla att sköta, och ger ett större utväxlingsomfång. Men om man cyklar där det är flackt och inte blåser så mycket är behovet mindre. Det är förargligt när man cyklar utför eller medvind i mer än 25 km/h och får alldeles för hög kadens.

En cykel med 21 växlar indikerar att det är Shimanos enklaste växelsystem, så det bör du undvika.

Fundera på vad din budget är, var du parkerar cykeln, och överväg stöldrisken.

Jag har en biltema elcykel. Köpte den i januari 2020 den har rullat 3,4 mil 4 dagar i veckan sedan dess. Som mountainbike är den nog rätt kass men som pendlarhoj funkar den utmärkt. Jag har satt på skärmar, pakethållare, bytt sadel och bytt till citydäck. Köpte en utgående modell så jag gav typ 7500:- för den. Servicemässigt så har jag pumpat däcket ett par ggr, justerat växlarna en gång och tvättat den en gång. Thats it. Ful som fan är den också.

Den går och går. Räckvidden är kass när det sjunker under 0-an men jag laddar på jobbet också. Den har gått mellan 500-600mil nu.

Min tanke var att jag skulle köra denna ett tag och sedan köpa en bättre men jag lägger hellre de pengarna på min riktiga mtb istället.

Jag har en biltema elcykel. Köpte den i januari 2020 den har rullat 3,4 mil 4 dagar i veckan sedan dess. Som mountainbike är den nog rätt kass men som pendlarhoj funkar den utmärkt. Jag har satt på skärmar, pakethållare, bytt sadel och bytt till citydäck. Köpte en utgående modell så jag gav typ 7500:- för den. Servicemässigt så har jag pumpat däcket ett par ggr, justerat växlarna en gång och tvättat den en gång. Thats it. Ful som fan är den också.

Den går och går. Räckvidden är kass när det sjunker under 0-an men jag laddar på jobbet också. Den har gått mellan 500-600mil nu.

Min tanke var att jag skulle köra denna ett tag och sedan köpa en bättre men jag lägger hellre de pengarna på min riktiga mtb istället.

Känner du inte att elcykel är värt det längre eller vadå?

Inga växlar är onödiga om man cyklar i kraftiga backar, så du kan inte jämföra med att cykla i en flack miljö.

Att Ecoriden bara drar iväg kan bero på att vissa navsystem är enkla map. hur motorn regleras. Om det saknas momentsensor (finns på en del navsystem och är standard vad jag vet på Bosch, Shimano, Yamaha mfl. centrummotorer) så fungerar regleralgoritmen antingen så att konstant hastighet uppnås oavsett hur mycket kraft cyklisten själv bidrar med. Då räcker det att veva runt utan kraft för att cykeln skall dra iväg. Eller så ger motorn konstant kraft, utan att ge extra tillskott när cyklisten själv ökar kraften. Vevhusmonterade motorer (i varje fall Shimono) ger ett tillskott i proportion till hur mycket cyklisten själv bidrar med. Trycker du på lite -> lite motorkraft, trycker du på mycket -> mycket motorkraft. Det ger en lite naturligare cykelkänsla.

Utanpåliggande växlar är enkla att sköta, och ger ett större utväxlingsomfång. Men om man cyklar där det är flackt och inte blåser så mycket är behovet mindre. Det är förargligt när man cyklar utför eller medvind i mer än 25 km/h och får alldeles för hög kadens.

En cykel med 21 växlar indikerar att det är Shimanos enklaste växelsystem, så det bör du undvika.

Fundera på vad din budget är, var du parkerar cykeln, och överväg stöldrisken.

ja den ecoriden bara sköt iväg och som du beskrev spelade det ingen roll i vilken växel eller hur hårt jag trampade, den nådde 25 direkt sen blev det jättetrögt.
Min ideala elcykel hade varit som du beskriver som ger kraft beroende på hur hårt man tampar, men jag är ng inte villig att lägga pengarna för det, inte prioritering på den fronten alls för mig, hade köpt en elmoped om man kunde slippa hjälm, åka på cykelväg osv, vill bara kunna pendla effektivt och skönt. parkera i cykelställ också.
med alla jag prövat har jag verkligen försökt ösa kraft men man bromsas in efter 25, behver inte nå 50 men det hade varit trevligt om cykeln inte kändes som att trampa i en sirapbassäng efter 25, det är trots allt inte alls högt och man når den farten ganska kvickt

Skall åka till biltema och förhoppningsvis får jag provåka, men jag funderar starkt på dessa två modeller, främst p.g.a priset men tycker även de ser rätt okey ut, vill kunna hänga cykelväskor bak på pakethållare.

Eller

Den första ser klart bättre ut, skyddade växlar, kraftfullare batteri och mer information på hemsidan, kommer fråga om den andra i butiken.

Jag vet att ni kommer tycka det är kasst jämfört med X kvalitècykel , det står jag ut med, jag behöver helt enkelt bara något som kan ta mig från punkt A till B, hurvida accelerationen är tipp topp är inget jag lägger vikt vid.

Eller skjuter jag mig själv i foten genom att köpa biltema? lästa något om planerat åldrande, men de videosen och allt de dära kring biltema är uråldrigt nu, någon som kan prata till kvaliten kring de som säljs nu?

Hittar absolut ingen bra information online om detta, kommer batteriet hålla ett år är det inte värt det för mig.
Jag skulle bli väldigt besviken om den inte höll 3 år.. jag tänker ta hand om den som en bil, putsa och vårda den men inte mycket jag kan göra åt elektroniken förutom at skydda mot nederbörd, tips på den fronten?

Jag såg en intressant hojj i veckan, någon gammal elcykel och dom hade någon form av regnmössa för displayn, låter som en utmärkt ide och även till batteriet, där vill man ju verkligen inte ha in regn och slask.

Jag tror att du gör ett klokt val. Batteriet ska klara 500 cykler. Så beroende på hur mycket du cyklar så kan det ju bli x antal år. Bafang motorn är väldigt vanlig att använda vid egenbyggen och vad jag läst ska den fungera bra.

Lever den inte upp till förväntningarna så är Biltema _VÄLDIGT_ bra på reklamation / retur. I alla fall i Jönköping ?.

För priset är batteriet, växlarna o motorn helt ok. Blir säkert ett bra köp o jag skulle bli förvånad om den inte höll i 3 år (beroende på antalet laddningar alltså).

En på mitt jobb ville sälja mig sin ecoride ambassadör (2019) kärringelcykel, till ganska bra pris men hur kan jag säkra mig om att det är ett bra köp? han köpte den i dec. 2019, så den 1½ år gammal , han hävdar att han enbart kört till jobbet 2-3 gånger i veckan, gissade på att batteriet är laddat 50 ggr men han är lite snurrig, kan inte lita på den siffran, kan jag testa på batteriet på något vis?
Av allt att dömma så ser den bra ut utvändigt, kan inte se någon rost eller ekrar som är lösa eller något, den ser för mina amatörögon bra ut, kunde bara åka på den 2 minuter dock, alla växlarna fungerade och inget konstigt ljud.
Vad skall jag titta närmare på för att försäkra att den är i bra skick?

Om jag får kvitto (förutsätter vi för köp) på cykeln, går garanti över till mig då? för ecoride har rätt bra service i verkstad i malmö om man köpt där.

Krävs väl speciell utrustning för att testa batteri antar jag, undrar om jag kan ta cykeln dit och få dom att testa?

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men det finns en bra anledning att köpa t.ex. Yamaha. Inbyggd diagnos i batteriet. Man kan se kvarvarande kapacitet i % samt ungefärligt antal fulla laddcykler som batteriet genomgått.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men det finns en bra anledning att köpa t.ex. Yamaha. Inbyggd diagnos i batteriet. Man kan se kvarvarande kapacitet i % samt ungefärligt antal fulla laddcykler som batteriet genomgått.

Inte bara Yamaha som har den funktionen, shimano och brose har den också så man kan se antal laddcykler och kapacitet på batteriet.

med alla jag prövat har jag verkligen försökt ösa kraft men man bromsas in efter 25, behver inte nå 50 men det hade varit trevligt om cykeln inte kändes som att trampa i en sirapbassäng efter 25, det är trots allt inte alls högt och man når den farten ganska kvickt
Elcykel är toppen men en stor nackdel är att 25 är lite för lite som du har märkt. 30 hade varit perfekt, mer behövs inte. Lite synd, tror att det skapar trimbehov som ofta ger möjlighet till mer än 30.

Elcykel är toppen men en stor nackdel är att 25 är lite för lite som du har märkt. 30 hade varit perfekt, mer behövs inte. Lite synd, tror att det skapar trimbehov som ofta ger möjlighet till mer än 30.

Det behövs lagar för folk är efterblivna och vårdslösa i trafiken, bara synd att vi som faktiskt kan cykla och följer trafikregler drabbas, men det är ju samma sak på bilfronten.

Man kan ju trimma, och jag har varit inne o funderat kring det, finns även sk. "speedbikes" t.ex. evobike

som denna, med ett extraläge där man kan uppnå högre hastigheter, detta är så klart inte lagligt att framföra som cykel, skall klassas som moped, men håller man sig runt 25-35 kan man lätt försvinna in i mängden och blir man stoppad bara byter man läge så kan polisen inte se vad som hände, bara säga att man trampade upp den extra lilla biten.

Ganska oseriöst att sälja en cykel och skriva att den inte är laglig att framföra på allmäna vägar sen säga att den är perfekt till pendling :D

Sen kan man ju undra hur bra den cykeln faktiskt är, sett till priset och vad den hävdar att den klarar får jag inte ihop det riktigt. sen vågar man väl knappt beställa cykeln från en internetbutik för den kommer krångla säkert, visst de hävdar returmöjlighet men om ni postat ett paket som väger 5 kg förstår ni varför jag tvekar, och detta är typ 25kg och riktigt stort, får säkert pröjsa tusentals kronor och sen vänta 1 år för hjälp när något går sönder..väldigt skeptiskt till internetköp som inte finns i fysisk butik.
Om någon kan tala till detta vidare hade jag uppskattat det.

Det är lite komiskt att maxhastigheten är 25 km/h på en elcykel.

När jag pendlar på en vanlig cykel håller jag 35km/h i snitt ?.

Har en fatbike av märket Tunturi. Mittmotor av shimano. Bästa köpet jag gjort i mitt liv. Visst behöver den kärlek men om man bor i lägenhet och cyklar på vintern. Köp nya nike skor. Spring istället. Varför? Dessa cyklar skall förvaras utomhus.

Det behövs lagar för folk är efterblivna och vårdslösa i trafiken, bara synd att vi som faktiskt kan cykla och följer trafikregler drabbas, men det är ju samma sak på bilfronten.

Man kan ju trimma, och jag har varit inne o funderat kring det, finns även sk. "speedbikes" t.ex. evobike

som denna, med ett extraläge där man kan uppnå högre hastigheter, detta är så klart inte lagligt att framföra som cykel, skall klassas som moped, men håller man sig runt 25-35 kan man lätt försvinna in i mängden och blir man stoppad bara byter man läge så kan polisen inte se vad som hände, bara säga att man trampade upp den extra lilla biten.

Ganska oseriöst att sälja en cykel och skriva att den inte är laglig att framföra på allmäna vägar sen säga att den är perfekt till pendling :D

Sen kan man ju undra hur bra den cykeln faktiskt är, sett till priset och vad den hävdar att den klarar får jag inte ihop det riktigt. sen vågar man väl knappt beställa cykeln från en internetbutik för den kommer krångla säkert, visst de hävdar returmöjlighet men om ni postat ett paket som väger 5 kg förstår ni varför jag tvekar, och detta är typ 25kg och riktigt stort, får säkert pröjsa tusentals kronor och sen vänta 1 år för hjälp när något går sönder..väldigt skeptiskt till internetköp som inte finns i fysisk butik.
Om någon kan tala till detta vidare hade jag uppskattat det.
En gammal tråd i sammanhanget och du har säkert redan köpt något. Jag köpte 2018 just den där City Sport 28 och fick då bidraget på 25% tillbaka så det blev en billig cykel som rullar på än idag. En eker gick av nu i början på maj men lämnades in på en vanlig cykelverkstad, alltså ingen stor kedja eller märkesverkstad. Batteriet håller fortfarande bra med mina mått mätt, kan nog köra på i åtminstone 40 km innan det är nere på en pinne av fem, och det med ett kraftuttag på 4-5 av 6 möjliga. Jag är nöjd med den för de pengar jag har lagt på den, rep kostade 280:-, 30:- för en eker och riktning av hjulet 250:-. Jag skulle inte tveka att köpa en från Biltema igen om jag skulle stå i det läget.

Bilagor

• E3479EDE-D94F-4EF1-A079-8BD331C55DBA.jpeg
    E3479EDE-D94F-4EF1-A079-8BD331C55DBA.jpeg
    1.6 MB · Besök: 392
En gammal tråd i sammanhanget och du har säkert redan köpt något. Jag köpte 2018 just den där City Sport 28 och fick då bidraget på 25% tillbaka så det blev en billig cykel som rullar på än idag. En eker gick av nu i början på maj men lämnades in på en vanlig cykelverkstad, alltså ingen stor kedja eller märkesverkstad. Batteriet håller fortfarande bra med mina mått mätt, kan nog köra på i åtminstone 40 km innan det är nere på en pinne av fem, och det med ett kraftuttag på 4-5 av 6 möjliga. Jag är nöjd med den för de pengar jag har lagt på den, rep kostade 280:-, 30:- för en eker och riktning av hjulet 250:-. Jag skulle inte tveka att köpa en från Biltema igen om jag skulle stå i det läget.

Härligt att höra, har du någon aning om hur många mil den gått?

Härligt att höra, har du någon aning om hur många mil den gått?
Jag skulle tro att det ligger i spannet 350-400 mil nånstans. Skulle jag köpt idag så hade jag inte valt den här då den har utgått, ej heller motsvarigheten med motorn fram och navbroms bak utan jag skulle gått på den röda med motor bak och dämpad framgaffel istället. Visst får man då sätta dit skärmar och pakethållare om man ska ha den för pendling, men den ligger rätt bra till i pris vid jämförelse mot annat i samma butik.

Bilagor

• 5D9C52D6-558A-4DC8-9C83-CA00C6A98DD6.jpeg
    5D9C52D6-558A-4DC8-9C83-CA00C6A98DD6.jpeg
    31.9 KB · Besök: 247
Hej! Funderat på den här cykeln länge, eller den uppdaterade modellen för 13k. Hur upplever du att cykeln är att cykla utan att ha motorn igång? Har fått så många cyklar stulna och då jag gärna cyklar till jobb så tittar jag på en billigare modell. Hur har cykeln varit överlag att cykla?
Min partner har en biltema elcykel, upplever den stabil och helt funktionsduglig. Men den är så trögcyklad utan assistans, så blir ju att man använder assistans hela tiden även raksträckor… Uppdatera gärna vad du tycker ❤️

Tillbaka
Topp