Enorm brist cyklar och trainers

Om man tittar på en större bild så är det inte en ekonomiskt bra affär att "alla" sitter hemma. Det blir många jobb som straffas på detta, sen kan man tycka att de isåfall är onödiga jobb såklart men så det länge det finns löv att räfsa osv.

Försäkring är tydligen en issue men borde rimligen gå att lösa.
Jag ser bara inte hur onboarding av juniorer ska funka. Jag har redan anställda i andra länder och det är svårt nog. High performers är inget problem men det finns andra också som ska upp till potential om det finns nån.

Jag tvivlar dock på att vi vanliga kontorsråttor kommer jobba hemma 5 dagar i veckan efter Covid. Rimligen landar det in på 2-3 dagar på kontoret och lika mycket hemma. Då kommer fortfarande teamkänslan kunna upprätthållas, nya kan skolas in och man får jobba ostört ett par dagar i veckan.
Så ser iallafall min gissning ut, kommer säkert variera för andra. Mig skulle det passa rätt bra.

Jag tvivlar dock på att vi vanliga kontorsråttor kommer jobba hemma 5 dagar i veckan efter Covid. Rimligen landar det in på 2-3 dagar på kontoret och lika mycket hemma. Då kommer fortfarande teamkänslan kunna upprätthållas, nya kan skolas in och man får jobba ostört ett par dagar i veckan.
Så ser iallafall min gissning ut, kommer säkert variera för andra. Mig skulle det passa rätt bra.
Håller helt med!

krävs att man är på samma plats iallafall 2-3 dagar i veckan. Haft två personer som sagt upp sig då de känner att de inte lär sig nog mycket då vi sitter på olika orter.

få in nytt folk är väldigt svårt på distans. Så mycket system och arbetssätt de ska lära sig. Tar minst 6mån innan de är rimligt självgående.

men är man redanär igång är det nice att jobba hemifrån någon dag i veckan.Tvätta lite på raster och i våras hann jag till och med röja upp trädgården på lunchen.

Får du mer lön nu när du sitter hemma och sliter på din egen inredning, köper kaffet själv, betalar internet som används till jobbet och behöver mer utrymme i bostaden?

För egen del tar jag gärna den "smällen".

Mitt egna kaffe är godare. Jag slipper vaska minst 90 minuter på pendling varje dag. Jag får bättre lunchmat hemma eller på närliggande ställen än vid mitt jobb.
Vardagslogistiken med handlingar, tvätt, hämtning / lämning av barn mm. är mycket smidigare och behöver man "rycka ut" och hämta på skola eller förskola pga. #orsak så är det 5 minuter bort och man behöver inte riskera sitta i timmeslånga bilköer för det råkar vara fel tid på dygnet.
Kvarteren runt mig är bra mycket mer inspirerande än industrilokalerna invid E4an jag sitter på annars.
Det finns alltid ett mötesrum ledig härhemma och nätverket är stabilare och snabbare än på jobbet :)

Sen beror allt så klart på vad man har för förutsättningar hemma, vilken typ av tjänst man har osv. men för egen del är det rena rama lyxen att få slita på mina egna möbler och betala för mitt egna kaffe.

Sen beror allt så klart på vad man har för förutsättningar hemma, vilken typ av tjänst man har osv. men för egen del är det rena rama lyxen att få slita på mina egna möbler och betala för mitt egna kaffe.

+1 på den. Även fast jag alltid jobbat på större delen av resan med min arbetsgivares goda minne så är det otroligt mycket mer harmoniskt att sitta hemma och jobba. Och de projekt jag har nu är ändå i princip bara folk på andra orter inblandade i.

Möten där flertalet sitter i ett rum och några få på distans har aldrig funkat bra, nu när alla har samma förutsättningar funkar Teams otroligt bra.

Min Kickr Snap däremot har jag inte använt trots pandemi. Tränar hellre ute.. :)

Det stora frågetecknet är ju hur arbetsgivarna ska kunna leva upp till det lagstadgade ansvar de har för arbetsmiljön, när de inte har kontroll över den. Såhär nåt år med ”undantagstillstånd” funkar det ju, men ska det vara mer permanent är det inga enkla frågor att lösa.

Intressant vinkel.

Får du mer lön nu när du sitter hemma och sliter på din egen inredning, köper kaffet själv, betalar internet som används till jobbet och behöver mer utrymme i bostaden?
Japp, Jag har en budget där jag kan köpa möbler eller annan utrustning, Jag sparar mycket pengar på att jag inte behöver kontorskläder. Tog redan med mig eget kaffe. Jag har samma internet som innan så ingen skillnad

Underskatta inte hur många personer som inte har något annat än det sociala på jobbet att leva för. Den psykiska ohälsan är nog hemmaarbete dåligt för, generellt i landet. Svenskar är väldigt ensam som det är.
Säger inte det mesta att produktiviteten minskar under hemmaklubb, men kvällstiderna på padelhallen är ju inte lika hårt belastade iaf ??.
När jag kan jobba hemma blir jag glad, för kaffet är bra, jag sparar minst 1h av min fritid i vårat kapitalistiska samhället per dag när jag slipper pendla.

Jag gillar att vara hemma.

Jag har en budget att köpa skrivbord, stol och annat som behövs för hemarbete. Dock har jag nu ett uppdrag där jag inte kan jobba hemma. På mitt förra uppdrag "fick" man inte jobba hemma, men de svängde ju 180 grader i mars, och där jobbar alla hemma nu.
Jag hade på tidigare uppdrag under ca 7 år ett upplägg där jag långpendlade till kontoret två dagar i veckan (en hotellnatt) och jobbade sedan hemma tre dagar i veckan. Jag styrde själv vilka dagar jag var på plats. Efter några år så tröttnade jag på att vara hemma och valde istället att åka in till konsultkontoret, vilket oftast bara var befolkat av mig, bara för att få miljöombyte och lite cykelpendling. Jag fortsatte ju även att jobba hemma när det passade livet bättre.

Jag trivs bäst om jag kan styra själv när jag jobbar hemma och när jag åker in till kontoret, det styrs naturligtvis till stor del av vad det finns för behov på jobbet.

Underskatta inte hur många personer som inte har något annat än det sociala på jobbet att leva för. Den psykiska ohälsan är nog hemmaarbete dåligt för, generellt i landet. Svenskar är väldigt ensam som det är.
Säger inte det mesta att produktiviteten minskar under hemmaklubb, men kvällstiderna på padelhallen är ju inte lika hårt belastade iaf ??.
När jag kan jobba hemma blir jag glad, för kaffet är bra, jag sparar minst 1h av min fritid i vårat kapitalistiska samhället per dag när jag slipper pendla.

Jag gillar att vara hemma.
Underskatta inte hur många personer som lider av social ohälsa genom att tvingas åka till en arbetsplats(dagis) 5 dagar i veckan. Denna psykiska ohälsa är nog dåligt, generellt i landet....

Tur man har många cyklar att välja mellan, bara rota fram en som stått still ett längre tag, blir då som att cykla på nytt, eller så finns valet som en glimmande pärla i källaren utan bakhjul uppstolpad på en trainer där elkontakten är ipluggad. 3 min cykelväg till jobbet och jobbar hemifrån om jag vill. Nä, jag har inget att klaga på just nu även att det är min kommunala rättighet att få göra det. Kontentan är väl att se till att alltid äga många cyklar, man vet aldrig när nästa cykelbrist kommer, och det är väl en ursäkt om något.

Underskatta inte hur många personer som lider av social ohälsa genom att tvingas åka till en arbetsplats(dagis) 5 dagar i veckan. Denna psykiska ohälsa är nog dåligt, generellt i landet....

Eh, trodde detta rörde sig om vuxna, som ansvarar för sitt eget liv samt att de har möjlighet att söka ett annat arbete. Vuxna har mandat att förändra sitt liv.

Men om det är som du skriver att det rör sig om personer som tvingas i arbete så är det olagligt, slaveri eller straffarbete är inte tillåtet i sverige.

Tror de flesta klarar av att generera värde hemifrån och få mat på bordet och dyra cyklar.
Men jag kanske bara har äran att jobba med 1%'are. Så kanske har helt fel...

Har i många år haft möjligheten att jobba hemifrån, men ändå valt att åka till kontoret. Våra möten är alltid digitala, eftersom vi sitter geografiskt utspridda. En fördel med att jobba hemma är att man kan jobba borta. Som i en fjällstuga.

D55ECAE5-BA5C-4040-BB13-66A1BAD68ECA.jpeg

Om det nu finns de som mår dåligt av att jobba hemifrån så vet jag inte varför man ska håna dem. Jag gissar att det inte betyder att de inte KAN jobba hemma.
Jag mår prima av att slippa åka in till kontoret men jag tror inte det är de egenskaparna som placerar mig i någon %. Inte i positiv bemärkelse i alla fall.

Sen vet vi nog alla att kontorslandskap inte är för folk som vill jobba men det är en annan historia.

Eh, trodde detta rörde sig om vuxna, som ansvarar för sitt eget liv samt att de har möjlighet att söka ett annat arbete. Vuxna har mandat att förändra sitt liv.

Men om det är som du skriver att det rör sig om personer som tvingas i arbete så är det olagligt, slaveri eller straffarbete är inte tillåtet i sverige.

Riktigt så enkelt är det inte för de som är längst ner på stegen.
Det är väldigt enkelt att komma med sådana uttalande när man sitter en bit upp.

Bara för att man själv har tillgång till tre våningsplan, arbetsrum, trädgård, fjällstugor, cykling med grannarna på lunchen osv så är det många som inte har det. Många sitter säkert hemma i en liten lägenhet. Alla har kanske inte en familj att umgås med och som upsskattar att man är hemma mer. Dessa personer har kanske byggt upp ett annat liv där bostaden inte är så viktig utan man umgås mycket utanför, varav arbetsplatsen kan vara en plats.

Många mår säkert dåligt av att sitta hemma av andra faktorer och det är kanske inte så enkelt som att byta jobb. Jobbet är kanske något man trivs alldeles utmärkt med, men nödvändigtvis inte under rådande förutsättningar. Så att sitta och förklara för andra att det är guld och gröna skogar med hemmajobb, då tycker jag man kan fundera en vända till.

Men det känns om inte annat som att detta är en av de kraftigare OT-vändningarna på en trådtitel eller?

Senast ändrad:
Som singel utan barn och med påtvingat hemmajobb måste läget just nu vara fullkomligt värdelöst, speciellt om man inte har en hobby som innebär att man kan träffa folk ute. Radikalt annorlunda jämfört med mig som har fru och tre barn. Till vardags är skillnaden bara att jag slipper åka massa tåg egentligen. Och inte får gå in på dagis och fritids, vilket egentligen också bara är smidigt.

Vad ska vi annars göra? Vi sitter ju alla och väntar på våra cyklar!

...eller på komponenter. Jag insåg i helgen att det vore bra att ha en kassett och en extra kedja hemma på hyllan inför byte senare i vår. Till slut hittade jag men oj vad många ställen det var slut på.

Kassetten var det svåraste att hitta och var slut i alla mina vanliga webshoppar:
  • Bike 24 (17-18 veckors förväntad leveranstid)
  • Bikester
  • Bike-discount
  • Wiggle
  • CRC
  • Evalds
  • Rose
  • Mantel
  • Bikeshop.se
  • Cykelkraft
  • All4cycling

Fick precis hem lite axs-växlar till mtb:n, de fanns i lager på de flesta ställen. Shimano xtr hittade jag ingenstans, så man blir lite begränsad i urvalet och får kanske kompromissa men det går ju att bygga cyklar ändå. Borde vara positivt för de cykelmärken där man själv väljer komponenter, de borde kunna anpassa web-shoppen efter vad som finns för tillfället.

Ang. hemarbete så tycker jag det är rätt värdelöst... har haft möjlighet till det senaste 15 åren men i stort sett aldrig använt det. Jag tycker om att kunna lämna jobbet på jobbet, åas svarar jag inte på mail kl 22 heller. Vi bor ute på landet så jag ser inte en människa på hela dagarna, rätt illa när det börjar kännas spännande att åka till mataffären.

Riktigt så enkelt är det inte för de som är längst ner på stegen.
Det är väldigt enkelt att komma med sådana uttalande när man sitter en bit upp.

Det Finns absolut de som har svårt att byta arbete, det har jag all respekt för. Men fortsatt vettigt att man försöker om man inte trivs med sitt jobb

Om du läser citatet jag besvarade och inte lösrycker det och placerar det i ett eget valt sammanhang så svarade jag specifikt på påståendet om att personer påstås tvingas åka till en arbetsplats fem dagar i veckan och att detta skapade ”social ohälsa”. Jag vidhåller att slaveri inte är lagligt och om etnicas inlägg gäller människor som innehar en laglig anställning så bör de försöka byta arbete om de inte trivs.

Huruvida de kan eller inte kan få ett annat arbete har aldrig diskuterats. Ej heller om man är i stånd att göra det. Att försöka få ett annat arbete känns högst rimligt om man mår dåligt på sin arbetsplats.

Men var ingen party-pooper nu då, ut med det på köp&sälj! :-)

Tror inte den riktiga krisen kommer förrän efter påsk ;)
Men hade väl tänkt slita upp allt själv egentligen.

Det Finns absolut de som har svårt att byta arbete, det har jag all respekt för. Men fortsatt vettigt att man försöker om man inte trivs med sitt jobb

Om du läser citatet jag besvarade och inte lösrycker det och placerar det i ett eget valt sammanhang så svarade jag specifikt på påståendet om att personer påstås tvingas åka till en arbetsplats fem dagar i veckan och att detta skapade ”social ohälsa”. Jag vidhåller att slaveri inte är lagligt och om etnicas inlägg gäller människor som innehar en laglig anställning så bör de försöka byta arbete om de inte trivs.

Huruvida de kan eller inte kan få ett annat arbete har aldrig diskuterats. Ej heller om man är i stånd att göra det. Att försöka få ett annat arbete känns högst rimligt om man mår dåligt på sin arbetsplats.

Ja jag läste det och kan väl lämna samma svar igen men det tror jag inte ger något.

Ja, jag väntar också tills våren kommer och folk börjar plocka ut cyklarna och kommer på att nya kedjor och kassetter behövs, då borde priserna stiga ?

Ha, en massa folk som ”jobbar med data” på ett eller annat vis som drar en lans för hemarbete. Ni är (väl? ?) ännu inte normen, tack och lov.

Tillbaka
Topp