Laga kolfibersadel?

Psyclist

Aktiv medlem
Laga kolfibersadel?
image.jpg

Köpte en cykel med denna kolfibersadel och det var den goaste sadeln jag suttit på. Men en liten spricka var dold av eltejp så den sprack helt oväntat. Har jag någonsomhelst chans att laga detta? Om det blir snyggt spelar ju ingen roll, bara jag kan klämma på sadeln igen?. Vad tror ni? (Det här är ett jag fixar det själv projekt, hur svårt kan det vara?)

Det är en Vincents sadel från 2016 tror jag om ni undrar.

Laga kolfibersadel?
Alltså, jag vill veta OM det går. Jag tänker inte lämna in den, jag tänker försöka laga den själv. Ni behöver inte kommentera om det är dyrt eller inte. Dvs jag tänkte köpa råmaterialet som behövs och lösa det själv utan fackmans inblandning. Är det tekniskt möjligt att laga en sådan här skada? Tips?

Laga kolfibersadel?
Alltså, jag vill veta OM det går. Jag tänker inte lämna in den, jag tänker försöka laga den själv. Ni behöver inte kommentera om det är dyrt eller inte. Dvs jag tänkte köpa råmaterialet som behövs och lösa det själv utan fackmans inblandning. Är det tekniskt möjligt att laga en sådan här skada? Tips?
Det är väl bara att prova? Det låter som du kommer att improvisera ihop en lagning och då har du snart svaret på om det gick eller ej.

Laga kolfibersadel?
Det finns ju inget exakt svar men visst går det. Enklast vore om du kunde få loss "röret" i båda ändarna och göra ett nytt som du limmar dit. Sedan är röret en svår komponent efter det skall få rätt, jämn diameter. Hålla för att klämmas o.s.v. Gör ett försök :)

Laga kolfibersadel?
Säkert ett helt värdelöst tips, men ett alternativ kan ju vara att hitta en sadel med storleksmässigt passande rails av CroMo eller titan (eller kolfiber för all del) och flytta över till denna sadel.

Senast redigerad av en moderator:
Laga kolfibersadel?
Jag tycker att det ser kexigt ut på många ställen och skall skadade fibrer ersättas med nya överlappande blir jobbet stort. Lamineringsepoxy är ganska dyrt om du inte kan få tag på några droppar av någon.
Sågning och slipning i kolfiber räknas som hälsofarligt och dammsugare samt partikelfilter rekommenderas.

Om du har prylar för jobbet kanske det går att komma billigt undan, men annars är risken att kostnaden springer iväg. Om du saknar erfarenhet av laminering är risken ganska stor att det blir fiasko.

Laga kolfibersadel?
Svårt att se när sadeln är så smutsig, men är det så att båda railsen är trasiga?
Det går säkert att snickra ihop något som gör att det går att montera sadeln igen. Personligen så hade jag varit konstant rädd för kollaps med tillhörande pung-hyvling. Kan ju också vara så att vissa egenskaper hos sadeln som gör att du gillar den försvinner när du bygger om den (vibrationsdämpning till exempel).

Laga kolfibersadel?
Finns olika kolfiberväv, ta remsor och linda runt båda stagen tillsammans med laminerings epoxi. Remsor ska vara våta med epoxi, även stag. Då blir båda lika tjocka. Det där kommer funka om du är noggrann och rengör. Tror jag....

Laga kolfibersadel?
Frågan är väl om det är värt det? Ett kit kostar väl ca 500:- (reparationssats för fiskespö eller från primenta el liknande funkar) och då är du nästan halvägs till en ny sadel?
Att laga kolfiber är inte svårt, det ska vara tight, hårt och fuktigt.
Tejpa fast ena änden i önskad vinkel och linda sedan är lättast
Jag har lagat en ram som var paj, svåraste var att få tummen ur o sätta slipen på ramen. sen var det bara att slipa, spackla, linda och härda. detta är betydligt pilligare.

Möjligtvis hade jag funderat på att kapa "pinnarna" köpt nya kolfiberrör och laminerat på dem. ser dock osannolikt ut att det blir bra iom sprickorna på "böjen", kanske kan gå om du har sadeln långt fram.
dvs du trär på ett par liite större rör över de snuttarna som du behåller som du sen "limmar fast" dem i.
lämplig dimension på rör har jag ingen aning om.

Personligen hade jag köpt ny sadel för där är så mycket sprickor så du kommer troligvis bara flytta "brytpunkten" till ett annat ställe
lycka till oavsett, och glöm inte andningsskydd om du försöker laga själv

Laga kolfibersadel?
Jag skulle slipat ner rätt mycket (givetvis utan mask), sen skulle jag försöka få de befintliga sprickorna "ihoplimmade" med epoxy. Tejpar hårt med eltejp så att det bli tajt (slickar i mig överflödig epoxy). Sen skulle jag slipa rent (och snorta pulvret) och lägga ett par tre bandagen med väv och epoxy som jag tejpar hårt kring röret med eltjepl (och smörjer in kuken med överbliven epoxy).

Stalle

Laga kolfibersadel?
Jag skulle slipat ner rätt mycket (givetvis utan mask), sen skulle jag försöka få de befintliga sprickorna "ihoplimmade" med epoxy. Tejpar hårt med eltejp så att det bli tajt (slickar i mig överflödig epoxy). Sen skulle jag slipa rent (och snorta pulvret) och lägga ett par tre bandagen med väv och epoxy som jag tejpar hårt kring röret med eltjepl (och smörjer in kuken med överbliven epoxy).

Stalle
Du har inte relevant utbildning va?

Laga kolfibersadel?
Svårt att se när sadeln är så smutsig, men är det så att båda railsen är trasiga?
Det går säkert att snickra ihop något som gör att det går att montera sadeln igen. Personligen så hade jag varit konstant rädd för kollaps med tillhörande pung-hyvling. Kan ju också vara så att vissa egenskaper hos sadeln som gör att du gillar den försvinner när du bygger om den (vibrationsdämpning till exempel).
Båda railsen är trasiga, tydligen har jag cyklat med trasig sadel några månader innan den krasade sönder helt så jag är inte jätterädd för konsekvenserna. Men anledningen till att den krasade sönder var att jag inte hade fötterna på pedalerna.. jag skulle bara åka lite försiktigt nerför ett litet dropp. det gör jag kanske inte om:)

Laga kolfibersadel?
Nu har jag inte relevant utbildning, men den jag har säger mig att du inte ska laga. Fel liksom i alla ändar. Kika om samma sadel finns till salu någonstans.
Påminner mig om en kompis i Linköping, som tillsammans med gänget skulle ut och cykla en sväng, till Berg tror jag. De fick rödljus i "Lanemorondellen", så stopp och avsittning. En sadel ramlade av i det fördolda under avsittningen. Och så blev det grönt. - Kompisen kan ha vobblat med sanningen.

Laga kolfibersadel?
Nu har jag inte relevant utbildning, men den jag har säger mig att du inte ska laga. Fel liksom i alla ändar. Kika om samma sadel finns till salu någonstans.
Påminner mig om en kompis i Linköping, som tillsammans med gänget skulle ut och cykla en sväng, till Berg tror jag. De fick rödljus i "Lanemorondellen", så stopp och avsittning. En sadel ramlade av i det fördolda under avsittningen. Och så blev det grönt. - Kompisen kan ha vobblat med sanningen.
Hoppas han fick ur sadelröret ur baken?

Laga kolfibersadel?

Stalle
Låter bra, ska ut och köra steg ett nu. Men jag tror jag skippar paranteserna? tack för bra beskrivning!

Laga kolfibersadel?

Laga kolfibersadel?
Man får ju rätt bra tips av några av svaren här. Kör hårt men testa hållfastheten hemma på trainern eller ngt ditåt innan skarpt läge.
Nu är ju du sakkunnig så bara för ts att suga i sig.?
Själv skulle jag inte ens komma på tanken efter att ha cyklat 35 av 45km på halvvasan med frun stående(sakta) med en avbruten sadelstolpe?

Laga kolfibersadel?
Jo, jag tänkte på det här:
"Påminner mig om en kompis i Linköping, som tillsammans med gänget skulle ut och cykla en sväng, till Berg tror jag. De fick rödljus i "Lanemorondellen", så stopp och avsittning. En sadel ramlade av i det fördolda under avsittningen. Och så blev det grönt. - Kompisen kan ha vobblat med sanningen."

Laga kolfibersadel?
Förstår att det gör ont i hjärtat & plånboken att behöva köpa en ny sadel men jag gissar att den smärtan är ingenting mot att få en avbruten kolfiberrail in i skinkan eller låret alternativt ännu värre scenarion som jag inte vill gå in på här.

Släng skiten, köp en ny sadel, njut av att kunna cykla utan att vara rädd för farliga missöden pga att du var dumsnål. Case closed*

Laga kolfibersadel?
Förstår att det gör ont i hjärtat & plånboken att behöva köpa en ny sadel men jag gissar att den smärtan är ingenting mot att få en avbruten kolfiberrail in i skinkan eller låret alternativt ännu värre scenarion som jag inte vill gå in på här.

Släng skiten, köp en ny sadel, njut av att kunna cykla utan att vara rädd för farliga missöden pga att du var dumsnål. Case closed*
Gillar ditt driv! Har redan en annan sadel såklart, så det är inte dumsnålhet det handlar om. Jag vill lära mig laga kolfiber på en del som det inte blir jättefel om jag misslyckas. Det är det som hela tråden handlar om.

Laga kolfibersadel?
Gillar ditt driv! Har redan en annan sadel såklart, så det är inte dumsnålhet det handlar om. Jag vill lära mig laga kolfiber på en del som det inte blir jättefel om jag misslyckas. Det är det som hela tråden handlar om.
Gillar ditt driv också(y) Det är det jag menar, det kan bli jättefel om du ska ge dig på att laga sadeln och använda den. Kan också gå jättebra. Beror på hur mkt spänning man vill ha i livet:giggle:

Laga kolfibersadel?
Det är ungefär det sista jag skulle försöka laga. Kolfiber och glasfiber är bra till mycket men helt värdelöst på att ta upp "klämmande" krafter. Det finns en fin analys på Youtube om Canyon och trasigt styre.

Laga kolfibersadel?
Det är ungefär det sista jag skulle försöka laga. Kolfiber och glasfiber är bra till mycket men helt värdelöst på att ta upp "klämmande" krafter. Det finns en fin analys på Youtube om Canyon och trasigt styre.

Öhh sadelralisen är ju homogena och inga rör ..
Tål rejäla klämkrafter innan kolet förvandlas till diamant...

Laga kolfibersadel?
Problemet är inte diamantbildning eller att något rör kollapsar. Problemen är två, att framför allt kolfiber och endel ännu finare fibrer inte tål skjuvkrafter vilket du kan få i kanten av klämman och delaminering (bindningen mellan fiber och epoxin går sönder). Kolla Youtube,

Laga kolfibersadel?
Problemet är inte diamantbildning eller att något rör kollapsar. Problemen är två, att framför allt kolfiber och endel ännu finare fibrer inte tål skjuvkrafter vilket du kan få i kanten av klämman och delaminering (bindningen mellan fiber och epoxin går sönder). Kolla Youtube,
Var det ett svar till mig ?

Om du menar att kolfilber inte är bra på skjuvkrafter kanske du skulle skrivit det i förra inlägget istl för att det är sämre på klämkrafter ...

Och hela videon handlar väl om att punktera ljust ett rör ?

Tillbaka
Topp