Alternativa användningsområden för cykelslangar

twinspark

Aktiv medlem
Vad kan man mer använda cykelslangen till förutom till sin cykel? Skriv vad du använder den till tillsammans med en bild. Mitt bidrag:
- Transportskydd för skidor, skyddar stålkanter och belag

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    103 KB · Besök: 100
Lagade en rinnande toalettstol med en gammal cykelslang.
När behållaren är full trycker en liten pigg på hävarmen en gummipackning som sitter över en kontakt och vattnet slutar rinna.
Packning hade en spricka och vattnet tryckte igenom.
Klippte ut en cirkel ur slangen och satte över packningen som sitter på cylinderformad del med skruvlock över.
Har hållit i över tre år nu.
Hade varit lättare ta bild än att förklara, orkar dock inte skruva bort lock osv på stolen. Sedan kanske den börjar läcka igen.

Senast ändrad:
Peth skrev:
-------------------------------------------------------
> Kedjestagsskydd.

Vad använder du kedjestaget till ;-)

Peth skrev:
> Kedjestagsskydd.

Det och för att hålla styret stilla när cykeln sitter i mekstället. En ände runt varje styrände och mitten bakom sadelnstolpen. Skitstadigt.

Rattnalle skrev:
> Peth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kedjestagsskydd.
>
> Det och för att hålla styret stilla när cykeln
> sitter i mekstället. En ände runt varje
> styrände och mitten bakom sadelnstolpen.
> Skitstadigt.

Tack! +1

Det första alternativet jag tänkte på var slangbella...

Senast ändrad:
Har ibland med två avklippta slangbitar då jag är ute och tältar för att ha som stormlineskavskydd (storm-line-skav-skydd alltså) om jag behöver lägga stenar på dem vid hård vind.

Instruktionerna till Big Dummy visar hur man använder slang för att täta övergången mellan två rör.

Om man klipper av typ 5mm bitar av slangar så får man kraftiga gummisnoddar.

Senast ändrad:
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Smisk!!

Då man väl är inne på det ämnet så kan cykelslang även användas för att täcka camelbakslangen för att matcha en latexoutfit.

Lindar som grepp på gamla isyxor. Tvätta uppklippta slangen med vatten å diskmedel sedan bli det riktigt bra nästan småklibbigt grepp utan att kladda som hockey tejp.

Bilagor

• 20151130_080829.jpg
    20151130_080829.jpg
    105.4 KB · Besök: 108
Peth skrev:
> Kedjestagsskydd.

Japp, billigare än LizardSkins eller liknande "Chainstay protectors".
Bara att klippa upp o linda på liknande sätt som ishackan/yxan ovan.

feeblesmith skrev:
> Lindar som grepp på gamla isyxor. Tvätta
> uppklippta slangen med vatten å diskmedel sedan
> bli det riktigt bra nästan småklibbigt grepp
> utan att kladda som hockey tejp.

Oh, nu blev jag sugen på att se Örnnästet igen.

Fjärdebrunn skrev:
>
> Kedjestagsskydd.

Mina favoriter för det är annars en stump uppsågad VP-slang:http://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/kabelror/pm-flex-easyflow
eller en bit kabelgömma:http://www.order.se/logilink-kabelgomma-silver-250-x-2-5cm-41303.aspx

Hittar man rätt storlek så sitter de kvar utan vidare åtgärd.

Jag kapar den här tråden och överväger att strypa eller piska mig med cykelslang. Morsans toa slutade spola. Jag har lokaliserat felet men inte modell och om delarna går att köpa löst. Det är en Gustavsberg med ganska fyrkantigt plastlock och två spolknappar i rund infattning. Plastaxeln i bild som hävarmarna roterar runt är helt av och viker undan när man trycker på knapparna. Antingen köpa smådelar eller hel spolmekanism/ventil. Har ingen lust att byta hela stolen.

Bilagor

• IMG_20210404_162012.jpg
    IMG_20210404_162012.jpg
    570.5 KB · Besök: 80
Jag kapar den här tråden och överväger att strypa eller piska mig med cykelslang. Morsans toa slutade spola. Jag har lokaliserat felet men inte modell och om delarna går att köpa löst. Det är en Gustavsberg med ganska fyrkantigt plastlock och två spolknappar i rund infattning. Plastaxeln i bild som hävarmarna roterar runt är helt av och viker undan när man trycker på knapparna. Antingen köpa smådelar eller hel spolmekanism/ventil. Har ingen lust att byta hela stolen.
Kan det vara en Nordic?

Kan det vara en Nordic?
Jag har googlat en timme utan att bli klokare. Gissade själv på Duo utan att vara säker. Känns helt omöjligt att gissa vilken komplett spolventil jag behöver. Hittar inte en enda bild som visar det som är på min bild. Vet inte om jag är blind, om det är den enda nånsin som gått sönder, eller om man raderat alla spår för att den var usel?

Jag har googlat en timme utan att bli klokare. Gissade själv på Duo utan att vara säker. Känns helt omöjligt att gissa vilken komplett spolventil jag behöver. Hittar inte en enda bild som visar det som är på min bild. Vet inte om jag är blind, om det är den enda nånsin som gått sönder, eller om man raderat alla spår för att den var usel?
Är det sånt här cisternlock? Länken kanske kan ge lite fler ledtrådar isf.

Nåt sånt här kanske?
edit: nej, duo har du ju redan kollat själv...
Tack för försök. Spolventilen har pyttelite grönt på ett ställe och ett platt lock högst upp med en grön och en vit tryckplatta uppepå samt en höjdjusteringsbygel runt detta.

Senast ändrad:
Fälgband. 590- slangar är idealiska till 622 som i sin tur är perfekt t 635. Bara att klippa en remsa av innervarvet, så får man ventilhålet med.

Brukar även gamla cykelslangar till att provtrycka allehanda jiddrande mekanik.
T ex misstänkta pysar på bilkylare.

som påträtt skydd utanpå..
-vajerlås och kedjelås
-dropper

uppklippt att tillverka stänkskydd av

tillverka packningar

göra ringformade kragar som hindrar att strömbrytaren på cykellampan trycks in när lampan ligger i ryggsäcken

Skicka dom till Uganda.

Har funderat mycket på vad man mer kan använda gammal slang till och kommit på 2 bra grejer som jag vill bolla er.

Först ut gummiband får att hålla barnens överdragsbyxor på plats. Kör med landsvägsslang för den verkar va mer flexig än mtb-slang. Funkar sjukt bra, mycket bättre än original!

Sen det här med baksidan med springcykel, sliter ut skor enormt fort?. Tänker mig nått sådant här. Även här slang från landsvägshojen som jag snittat ut och trär på framsidan skon. Har inte hittat något bra spänne eller hur jag nu ska kunna spänna fast slangändarna i varandra på baksidan. Påsklämman funkar ganska dåligt. Kom gärna med idéer!

Bilagor

• 20210521_091127.jpg
    20210521_091127.jpg
    383.6 KB · Besök: 84
  • 20210521_091320.jpg
    20210521_091320.jpg
    523.8 KB · Besök: 72
  • 20210521_091203.jpg
    20210521_091203.jpg
    401 KB · Besök: 74
Gav bort ett tjog gamla slangar till en kollega som använde dem vid styrketräning för ett lag med fotbollsspelande tjejer.

Har funderat mycket på vad man mer kan använda gammal slang till och kommit på 2 bra grejer som jag vill bolla er.

Först ut gummiband får att hålla barnens överdragsbyxor på plats. Kör med landsvägsslang för den verkar va mer flexig än mtb-slang. Funkar sjukt bra, mycket bättre än original!

Sen det här med baksidan med springcykel, sliter ut skor enormt fort?. Tänker mig nått sådant här. Även här slang från landsvägshojen som jag snittat ut och trär på framsidan skon. Har inte hittat något bra spänne eller hur jag nu ska kunna spänna fast slangändarna i varandra på baksidan. Påsklämman funkar ganska dåligt. Kom gärna med idéer!

Är det knappar på byxbanden?

Kanske funkar till skoskydden också?

Ja knapparna sitter ju på barnbyxor så bara att klippa en tunn remsa och ett hål på varje sida.
Vi var ute och testade skoskyddet innan. Funkar inge vidare, trog åt så han fick ont i foten och ändå åkte det av när han började släpa skorna för att bromsa. Får fundera några varv till, kreativiteten är på topp efter en veckas vabbande.

Ja knapparna sitter ju på barnbyxor så bara att klippa en tunn remsa och ett hål på varje sida.
Vi var ute och testade skoskyddet innan. Funkar inge vidare, trog åt så han fick ont i foten och ändå åkte det av när han började släpa skorna för att bromsa. Får fundera några varv till, kreativiteten är på topp efter en veckas vabbande.

Klistra, med handbollsklister, eller tubdäcksklister?
Då får han dessutom cykelskor, eftersom jag antar att de skorna inte blir bra till annat ?
Vet inte hur lämpliga de klostren är att ha "på" barn...

Gav bort ett tjog gamla slangar till en kollega som använde dem vid styrketräning för ett lag med fotbollsspelande tjejer.
Samlar på gamla träningsböcker, och redan på 1920 - 1930-talen föreslogs cykelslangar till träningssugna.

I trädgårdar ser jag ofta cykelslangar fungera som gren- och trädstöd.

Tillbaka
Topp