Okej, gjorde en test till, sen måste jag nog verkligen cykla en vända och rensa skallen lite.
Tog min numera lösa 2.1 dämpare, skruvade ut returen maximalt, komprimerade sakta och sen snabbt för hand, därefter gjorde jag samma sak med returen maximalt inskruvad.
Nu måste jag vara ärlig och säga att jag kände fan ingen skillnad alls på kompressionen. Inte vid låg och inte vid "hög" hastighet.
Måste ha drömt när jag gjort detta tidigare eller så var det kanske viss skillnad på 2.0 och/eller charger rc dämparen, vet ärligt talat inte. Får känna lite på den när 2.1 åker i gaffeln igen. Men på charger 2.1 är skillnaden i alla fall mycket liten, åtminstone kunde jag inte känna något i "bänktestet". Så även om nålventilen är öppen går större delen av oljan förbi midvalve shimset och antagligen då en mycket liten del bakvägen via returnålen.
Vad är det då jag känner på hojen, tro? Jag vet inte riktigt. Men möjligen är det då helt enkelt att gaffeln pga att jag nu provat köra med lite långsammare retur, går lägre i slaget och därför blir hårdare.
Så jag vetifan om jag i alla posts ovan bara svamlat. Kanske det.
Fan ibland inser man hur jäkla lite man kan om detta.