Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
WHAT? Ahaha i vilken värd då?

Ram 5000
Grupp 7000
Hjul, välj själv, annars kan jag välja ett par för några tusen.
Styre och sadel.

Hur i hamnar du på 40000?? har du flaskhållare i guld?

Tillägg: Okej här kostar gruppset närmare 17000. Men det gör inget för resten lär de köpa för runt 10000. Aja man får väl köpa vad man vill, det finns värre värdeförstöring att begå när man involverar sig med cykelindustrin.
Gaffel sid ultimate: 8000
Dämpare deluxe ultimate: 3500
Hyfsat lätta hjul med 30mm: 5000
Xt-groupset med broms: 8500
Dropper: 2000
Sadel: 600
Däck: 1000
Kolstyre: 1000
Stam, styrlager, skruvar och bös: 1000
= 30600

En lackad ram från Kina ex carbonda 7000.
= 37 700.

Då blir det 200 kronor kvar för att allebike ska sätta ihop den åt dej och ett flaskställ i guld. Tipsa gärna om du vet nån som säljer det flaskstället :)

Nya allebike Alpha
Gaffel sid ultimate: 8000
Dämpare deluxe ultimate: 3500
Hyfsat lätta hjul med 30mm: 5000
Xt-groupset med broms: 8500
Dropper: 2000
Sadel: 600
Däck: 1000
Kolstyre: 1000
Stam, styrlager, skruvar och bös: 1000
= 30600

En lackad ram från Kina ex carbonda 7000.
= 37 700.

Då blir det 200 kronor kvar för att allebike ska sätta ihop den åt dej och ett flaskställ i guld. Tipsa gärna om du vet nån som säljer det flaskstället :)
Stämmer det med 7000 för ram med till & moms? Tycker när jag kolllar så brukar det sluta runt 10000

Nya allebike Alpha
Jag börjar bli sugen på att uppgradera lite från min grand canyon al sl 7,9 från 2017. Och hade väl hoppats på att kunna hitta någon hyfsad fs för ca 30k. Men har insett att om man vill ha en som väger under 13kg så kommer det kosta lite till. Tycker att alphan verkar vara ganska mycket pang för pengen. Och xt modellen är ju hyfsat nära min budget. Dock så sneglar jag även lite på xtr modellen, vad säger ni som har lite koll. Är xtr värd den ganska stora slanten extra man får ge?

Nya allebike Alpha
Jag börjar bli sugen på att uppgradera lite från min grand canyon al sl 7,9 från 2017. Och hade väl hoppats på att kunna hitta någon hyfsad fs för ca 30k. Men har insett att om man vill ha en som väger under 13kg så kommer det kosta lite till. Tycker att alphan verkar vara ganska mycket pang för pengen. Och xt modellen är ju hyfsat nära min budget. Dock så sneglar jag även lite på xtr modellen, vad säger ni som har lite koll. Är xtr värd den ganska stora slanten extra man får ge?
Nu beställde jag en xt-version rakt av men det berodde mycket på gaffeln. SLX är dock grym. Egentligen skulle jag nöjt mig med slx groupset, den vassare gaffeln men gärna xt-växelreglage. Kolla in den här videon som går igenom skillnaderna den är jäkligt bra

Nya allebike Alpha
Nu beställde jag en xt-version rakt av men det berodde mycket på gaffeln. SLX är dock grym. Egentligen skulle jag nöjt mig med slx groupset, den vassare gaffeln men gärna xt-växelreglage. Kolla in den här videon som går igenom skillnaderna den är jäkligt bra
Just växlarna är väl inte det viktigaste för mig. Mer nyfiken på om man märker stor skillnad mellan gaffel och hjul på slx/xt/xtr? Är det något annat "stort" som skiljer?

Nya allebike Alpha
Just växlarna är väl inte det viktigaste för mig. Mer nyfiken på om man märker stor skillnad mellan gaffel och hjul på slx/xt/xtr? Är det något annat "stort" som skiljer?
Du märker nog betydligt större skillnad på hjul än det andra. XTR kommer med kolfiberfälgar vilket gör stor skillnad. Inget jag skulle vilja ha bland de stigar jag cyklar dock. Men för ren xc är det väl toppen

Nya allebike Alpha
Jag är en glad amatör utan ambitioner att bli snabbast. Men jag hade tänkt ha hojen länge. Så jag vill inte vara dumsnål, när man ändå ska lägga ut så pass mycket pengar på en hoj.

Nya allebike Alpha
Jag kör DH, enduro och XC med kolfiberfälgar, inte dödat nån än.
Det är klart att de håller väldigt bra. Jag är mest nojjig för skador från tekniska stigar där det kan skrapa emot fälgen. Sen när man är 2 mil ute i vildmarken så knäcks de. De alu-fälgar jag har på nuvarande cykel har jag väl haft 10 år och de ser rätt bra ut. Men de har en del kraftigare repor/skador. Tveksam till hur c hade klarat det. Men jag har heller inte testat c så jag kanske borde hålla käften just kring det tills jag har empirisk forskning ;)

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Jag är en glad amatör utan ambitioner att bli snabbast. Men jag hade tänkt ha hojen länge. Så jag vill inte vara dumsnål, när man ändå ska lägga ut så pass mycket pengar på en hoj.
Både XT och SLX är utmärkta växelgruppen, jag har inte provat RC-gaffeln men den fungerar säkert bra. Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, lite vikt och dämpegenskaper. Skulle säga SLX är mer prisvärd om man inte har egna preferenser sen innan.

Det är klart att de håller väldigt bra. Jag är mest nojjig för skador från tekniska stigar där det kan skrapa emot fälgen. Sen när man är 2 mil ute i vildmarken så knäcks de. De alu-fälgar jag har på nuvarande cykel har jag väl haft 10 år och de ser rätt bra ut. Men de har en del kraftigare repor/skador. Tveksam till hur cf hade klarat det. Men jag har heller inte testat cf så jag kanske borde hålla käften just kring det tills jag har empirisk forskning ;)

Skrapmärke är fult, men det gör inte att de knäcks.
Kolfiber hade troligtvis klarat av dina repor/skador galant. Men det finns såklart olika kolfiberfälgar i olika viktklass med.

Nya allebike Alpha
Kan ju vara intressant att höra vad du själv cyklar på?
Ja inte fan är det på något som är till för skogen, i den föredrar jag att gå, alternativt köra i pansarvagn om jag nu hatar den så mycket att jag snabbt vill därifrån.

Men om någon annan nu vill cykla i den har jag väl principiellt inget emot det heller.

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Ja inte fan är det på något som är till för skogen, i den föredrar jag att gå, alternativt köra i pansarvagn om jag nu hatar den så mycket att jag snabbt vill därifrån.

Men om någon annan nu vill cykla i den har jag väl principiellt inget emot det heller.
Vet inte riktigt vad jag ska svara. Blev golvad. Ett jäkligt roligt svar får du poäng för i alla fall

Nya allebike Alpha
Stämmer det med 7000 för ram med till & moms? Tycker när jag kolllar så brukar det sluta runt 10000
Glöm inte att ett företag av seriös agenda betalat både tull och moms på en vara från Asien på fullt inköpspris. Lägg sen till garantier till slutkund, hyra, löner mm mm. Jämför inte vad du som privatperson köper en ram för, blir inte rättvist. Om du inte äger en egen fabrik räcker inte 10k långt.

Nya allebike Alpha
Alla som seriöst kollar på deras cyklar när det gäller landsväg bör gå in på Decathlon, de fullständigt krossar gällande prisvärdhet.

SEN gällande priserna ifrån Kina är jag den FÖRSTA att erkänna att det blir dyrt, välidgt mycket dyrare än vad diverse lallare på nätet verkar tro så där ger jag full pott.

Jag avslutar med att beklaga nuvarande läge.

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Alla som seriöst kollar på deras cyklar när det gäller landsväg bör gå in på Decathlon, de fullständigt krossar gällande prisvärdhet.

SEN gällande priserna ifrån Kina är jag den FÖRSTA att erkänna att det blir dyrt, välidgt mycket dyrare än vad diverse lallare på nätet verkar tro så där ger jag full pott.

Jag avslutar med att beklaga nuvarande läge.
Fast nu handlade väll denna tråd om alpha, inte lvg modellen ?

sen ska sägas att bara för att de använt en öppen form betyder det inte att den behöver vara identisk med någon annan som kommit ut samma form då det även handlar om upplägg av kolfibret. Men det är en helt annan fråga för en helt annan tråd.

Nya allebike Alpha
Fast nu handlade väll denna tråd om alpha, inte lvg modellen ?

sen ska sägas att bara för att de använt en öppen form betyder det inte att den behöver vara identisk med någon annan som kommit ut samma form då det även handlar om upplägg av kolfibret. Men det är en helt annan fråga för en helt annan tråd.
Sista ramen som kom ur en öppen form med Allebikes logga på var deras gravel/Cx som de plockade hem 20 ramar av främst för att förse teamet med cyklar till cx-säsongen. Den sista MTB-ramen som kom ur "öppen" form var Ipsum 29, en hardtail. Alla cyklar som släppts sedan Majestic FS våren 2018 har varit helt egna. Ritade i Alingsås och hållfasthetberäknade/tillverkade i en fabrik i Taiwan i vilka de är delägare.

Med detta sagt, det är verkligen inga katalogramar som lämnar Alingsås längre.

Nya allebike Alpha
NBD!!

Bilagor

• 20210327_171817.jpg
    20210327_171817.jpg
    727.6 KB · Besök: 424
  • 20210327_154013.jpg
    20210327_154013.jpg
    1.3 MB · Besök: 440
Nya allebike Alpha
Jag pumpade tills det blev ungefär 25-30%, när jag sitter på cykeln ungefär som ute i spåret. Sen körde jag en runda och konstaterade att jag slog i botten och då skruvade jag i en extra token. Sen var jag nöjd. Trailhead har jag inte provat.

Nya allebike Alpha
0,9 bar per kilo, 3 klick långsammare retur från mitten. Lite besviken på bristen av inställningsmöjligheter.
Inte provat trailhead, satte sag med shockwiz. Bottnar lagom ofta.

Nya allebike Alpha
Jag pumpade tills det blev ungefär 25-30%, när jag sitter på cykeln ungefär som ute i spåret. Sen körde jag en runda och konstaterade att jag slog i botten och då skruvade jag i en extra token. Sen var jag nöjd. Trailhead har jag inte provat.
Hur mycket väger du? Jag funderar själv på att testa token sen när jag får jonnen. Jag väger dock bara 74 och tokens verkar ju mer gynna lite tyngre åkare

Nya allebike Alpha
Ni som har en alpha. Hur har ni ställt in SID:en? Trailhead-appen tycker jag känns som en ganska dålig utgångspunkt. Vad tycker ni?
70kg på en bra dag, dubbla tokens och bara 55psi. 14 klick från stängd om jag inte minns fel.
Ok. Hur har ni satt rebound på bakdämparen?
Har inte koll men började med den ganska öppen, sen titta på dämparen medans man sätter sig hårt på sadeln med sänkt dropper, stäng steg för steg tills det slutar gunga. Känns bra men vad vet jag? :-)

Jag har en ShockWiz på ingång men den är i postnords våld just nu och borttappad om man nu får dra egna slutsatser av trackingen...

Nya allebike Alpha
70kg på en bra dag, dubbla tokens och bara 55psi. 14 klick från stängd om jag inte minns fel.

Har inte koll men började med den ganska öppen, sen titta på dämparen medans man sätter sig hårt på sadeln med sänkt dropper, stäng steg för steg tills det slutar gunga. Känns bra men vad vet jag? :-)

Jag har en ShockWiz på ingång men den är i postnords våld just nu och borttappad om man nu får dra egna slutsatser av trackingen...
Kanske får testa med en token och lite lägre tryck.

Nya allebike Alpha
Hämta min igår. Känner idag att den inte låser dämpare med combospaken. Funkar om man håller inne, men reglaget fjädrar tillbacka när man släpper kännns det som. Kan det vara för hårt spänt nånstans, typ vire?
692C222C-DF43-4300-8194-D8E53A88AA38.jpeg

Nya allebike Alpha
Nya allebike Alpha
Fixade dämparelåsningen, var enkelt lossa vrida lite från dropperreglaget som hamnat lite för nära,
Så helt rätt gissat av piecekeeper .

Hur många, om nån Tokens sitter i SID från Allebike ?

Nya allebike Alpha
Jaha då har man varit ute på första turen med sin nya alpha. Väldigt nöjd måste jag säga. Men jag har haft en fs 26" lapierre sen 2010 så allt är antagligen bättre även om den tidigare faktiskt har varit jäkligt bra. Kommer ta några rundor att vänja sig vid en längre cykel och bredare styre, speciellt vid tekniska branta ställen med skarpa hörn, men i övrigt är det natt och dag.

Nya allebike Alpha
Hämtade nya Alphan igår. Grymt fin och skönt med brett styre. SID gaffeln som skulle varit på var försenad så de skickade med värstingen SID Ultimate ? Aldrig kört heldämpat innan så har inget att jämföra med men tycker den är väl hård. Kör ca 30% sag och väger 90kg, inte pillat på några inställningar. Vad kör ni för setup på era Alphor? Några tips på vad man kan börja labba med?

Bilagor

• Screenshot_20210416-165349_Snapchat.jpg
    Screenshot_20210416-165349_Snapchat.jpg
    280.8 KB · Besök: 166
Nya allebike Alpha
Hämtade nya Alphan igår. Grymt fin och skönt med brett styre. SID gaffeln som skulle varit på var försenad så de skickade med värstingen SID Ultimate ? Aldrig kört heldämpat innan så har inget att jämföra med men tycker den är väl hård. Kör ca 30% sag och väger 90kg, inte pillat på några inställningar. Vad kör ni för setup på era Alphor? Några tips på vad man kan börja labba med?
Pratar om bakdämparen. ?

Nya allebike Alpha
Pratar om bakdämparen. ?
Jag har också 30% bak. Ja noterade uppgraderingen av gaffeln det var trevligt! Jag väger typ 75-76 med det jag brukar ha på mig inkl vatten. Körde idag 3.3 mil varav 1.8 i riktigt stökig terräng (andra turen). Jag upplevde den inte som speciellt hård men man märker att den inte har så mycket slagläng i dämpningen - men det var samtidigt därför jag köpte den. Men ja den blir hårdare än en trailbike såklart. Den är definitivt inte svampig och motsatsen till svampig kanske blir hård i mångas ögon.

Tillbaka
Topp