Nya allebike Alpha

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ni som har en Alpha; hur tålig är hojen? Jag är väldigt intresserad av den och undrar om den är byggd för hopp. (Reklamen antyder att den ska klara hopp och lek.)

Jag vet inte om mina rundor motsvarar det som är modern XC då jag oftast åker på samma ställen. På min senaste runda var det tex 86 meter i luften under 13 sekunder fördelat på 28 hopp enligt garmin. Företrädesvis är det ca 40-50 cm till ganska platt. Är Alphan byggd för detta tro?

Jag har sökt i tråden men inte hittat något om detta egentligen.

Doominator1

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag kan inte säga att den helt säkert kommer klara oändligt många omgångar av det du beskriver utan att den får underhåll och kontrolleras mellan turerna, men det du beskriver går nog ganska bra att köra på HT om man vet vad man gör och då även på en Alpha.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag kan inte säga att den helt säkert kommer klara oändligt många omgångar av det du beskriver utan att den får underhåll och kontrolleras mellan turerna, men det du beskriver går nog ganska bra att köra på HT om man vet vad man gör och då även på en Alpha.
Jo att det går utmärkt på HT vet jag då jag kört mycket med sådana på samma ställe. De cyklarna vägde dock runt 14 kg så det är inte det min fråga rör.

Nu undrade jag mest för att Alphan är relativt lätt och därmed kanske är mindre tålig. Ragamuffin dödade sin ram, vilket fick mig att fundera på vad den egentligen byggd för.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Framgaffeln är ju liksom inte mycket att göra åt, men bak har den kinematik som är mer effektiv än bekväm tidigt i slaget om man säger så.
Det är inte det som sitter på ramen jag funderar över. Jag inser att en SID på 120 mm har svårare att hantera drop än min Pike på 160 mm.

Det jag undrar över är ramen i sig. Men, men den klarar säkert av det hela. Jag tänkte mest på vad de som har en hade för uppfattning.

Doominator1

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det är inte det som sitter på ramen jag funderar över. Jag inser att en SID på 120 mm har svårare att hantera drop än min Pike på 160 mm.

Det jag undrar över är ramen i sig. Men, men den klarar säkert av det hela. Jag tänkte mest på vad de som har en hade för uppfattning.
Den replik du svarat på var svar till en annan fråga gällande låsningens nödvändighet. Vad gäller ramarnas "hållbarhet" så är min erfarenhet att det krävs väldigt mycket för att en av Allebikes ramar ska fallera.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ramen väger lika mycket som ovan nämnda Ripmo , vad det nu säger om hållbarheten men någon form av samband är det väl mellan vikt och hållbarhet. Den är ett halvt kilo biffigare än deras XC-hoj.

Jag har kört gått om Enduroslingor med min och kommer så fortsätta. Tycker den ger ett gediget intryck. Farten är klart lägre än med Ripmon, det är inte bara att det är 120mm men karaktäristiken skiljer sig.

Tycker den är rätt rapp även utan låsning, låser väl mest om jag har bråttom upp för nån kort backe. Hänger väl ihop med slutet på förra stycket.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ramen väger lika mycket som ovan nämnda Ripmo , vad det nu säger om hållbarheten men någon form av samband är det väl mellan vikt och hållbarhet. Den är ett halvt kilo biffigare än deras XC-hoj.

Jag har kört gått om Enduroslingor med min och kommer så fortsätta. Tycker den ger ett gediget intryck. Farten är klart lägre än med Ripmon, det är inte bara att det är 120mm men karaktäristiken skiljer sig.

Tycker den är rätt rapp även utan låsning, låser väl mest om jag har bråttom upp för nån kort backe. Hänger väl ihop med slutet på förra stycket.
Toppen! Tack för svar =) Set ser dock ut som det kommer bli svårt att få tag i en tills i år. Jag får väl hänga på låset när de släpper 2022 orna.

ybs

Medlem
Nya allebike Alpha
Jag väntar ju på en alpha som kommer i april. Tycker barzo 2.35 verkar vara ett spännande däck. Kanske lite för aggressivt? Jag har kört race king fram o bak i typ 10 år på alla tänkbara stigar året om och de har funkat väldigt bra. Har accepterat sämre grepp i vissa förhållanden mot snabbheten. Har slängt på ett par grova bontrager när det är som mest lerigt. Är lite inne på att beställa racing ray/ralph 2.35 istället för barzo dock. Har bra erfarenheter av ray men aldrig testat ralph. Hur känner ni andra som kört med barzo ang rullmotstånd/grepp? Jag bor i stockholm så det är generellt rätt torrt från maj till september och väldigt väldränerade skogar. Visst det är ju bara att byta om det är så. Eller så har man barzo under de leriga månaderna och r/r till sommarhalvåret. Hmm..

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag väntar ju på en alpha som kommer i april. Tycker barzo 2.35 verkar vara ett spännande däck. Kanske lite för aggressivt? Jag har kört race king fram o bak i typ 10 år på alla tänkbara stigar året om och de har funkat väldigt bra. Har accepterat sämre grepp i vissa förhållanden mot snabbheten. Har slängt på ett par grova bontrager när det är som mest lerigt. Är lite inne på att beställa racing ray/ralph 2.35 istället för barzo dock. Har bra erfarenheter av ray men aldrig testat ralph. Hur känner ni andra som kört med barzo ang rullmotstånd/grepp? Jag bor i stockholm så det är generellt rätt torrt från maj till september och väldigt väldränerade skogar. Visst det är ju bara att byta om det är så. Eller så har man barzo under de leriga månaderna och r/r till sommarhalvåret. Hmm..
Jag kör Barzo men har inte kört race King på många år. Jag upplever barzo som mindre snabba än race king, men som sagt har jag inte kört senaste versionen av race king så det kanske du inte ska lägga jätte mycket värdering i. (Jag gissar att du syftar på snabbaste versionen av race king)

Det jag tycker du bör tänka på är att barzo är ganska hala vid höst, vinter, tidig vår. Jag kör mina som sommar däck.

ybs

Medlem
Nya allebike Alpha
Jag kör Barzo men har inte kört race King på många år. Jag upplever barzo som mindre snabba än race king, men som sagt har jag inte kört senaste versionen av race king så det kanske du inte ska lägga jätte mycket värdering i. (Jag gissar att du syftar på snabbaste versionen av race king)

Det jag tycker du bör tänka på är att barzo är ganska hala vid höst, vinter, tidig vår. Jag kör mina som sommar däck.
Ok tack. Jag kommer nog inte gå tillbaka till race king. I alla fall inte som framdäck för jag vill ha lite bättre grepp där trots allt. Jaha hala när det är blött och lerigt? Trodde det var deras usp alltså ett xc-däck för tekniska och blöta stigar? Men att en del tycker att de fram tappar grepp när det är torrt och löst?

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ok tack. Jag kommer nog inte gå tillbaka till race king. I alla fall inte som framdäck för jag vill ha lite bättre grepp där trots allt. Jaha hala när det är blött och lerigt? Trodde det var deras usp alltså ett xc-däck för tekniska och blöta stigar? Men att en del tycker att de fram tappar grepp när det är torrt och löst?
Allt är väl relativt antar jag. Jag jämför med magic Mary och minion DHR/DHF i halvmjuk blandning.

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nån som vet om det funkar bra med 2.6 däck? Sen undrar jag vad ni tycker om Barzo-däcken?
Det får plats, frågan är hur mycket marginal du vill ha:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag körde Barzo rätt många år innan jag gick över till Specialized, främst på höst och vinter. Skulle säga det lägger sig precis över Racing Ralph mot Rocket Ron hållet.
Är det riktigt lerigt så har jag klippt en kanal för rensning.

Jämfört med endurodäck så är det såklart halt men det är äpple och päron imho.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nån som vet om det funkar bra med 2.6 däck? Sen undrar jag vad ni tycker om Barzo-däcken?
Jag har 2.6” Barzo. Jag gillar dem men de är lite svåra att få ett optimalt tryck i. Jag brukar ha ett ganska lågt tryck i mina däck då jag tycker att däcken ska ta det fina gyttret av rötter och stenar istf dämpare. Det går alldeles utmärkt att köra dem så till en viss gräns. I bermsen så är de för klena och viker sig, lika så i snabba svepande svängar. Pumpar jag upp dem lite mer så klarar de av detta utan att vika sig, men då försvinner den där mjuka känslan över smågyttret.

Edit: Jag tror inte smalare varianter av Barzo beter sig så.

(Självklart är det bara hur jag ser på det hela, det är kanske inte så någon annan ser på det =)

Senast ändrad:

ybs

Medlem
Nya allebike Alpha
Jag körde Barzo rätt många år innan jag gick över till Specialized, främst på höst och vinter. Skulle säga det lägger sig precis över Racing Ralph mot Rocket Ron hållet.
Är det riktigt lerigt så har jag klippt en kanal för rensning.

Jämfört med endurodäck så är det såklart halt men det är äpple och päron imho.
Tack det är väl typ den uppfattningen jag har fått också. Blir kul att prova

Nya allebike Alpha
Jag är i alla fall grymt nöjd så här långt med det mesta med hojen. Lacken verkar vara starkare på årets modell och supporten från Allebike med svarstid på mindre än 24h är grym!!! Kommer inte riktigt överens med droppern som jag tycker är svåraktiverad om man inte sitter precis mitt på sadeln och Pike-gaffeln upplever jag väl fast och den reagerar inte så mycket på justeringar som jag är van vid. Det senare kan man inte lasta Allebike för dock 😎

Woodknocker

Medlem
Nya allebike Alpha
Fast det är väl typ där det hamnar om du bygger från en kinaram själv?
WHAT? Ahaha i vilken värd då?

Ram 5000
Grupp 7000
Hjul, välj själv, annars kan jag välja ett par för några tusen.
Styre och sadel.

Hur i hamnar du på 40000?? har du flaskhållare i guld?

Tillägg: Okej här kostar gruppset närmare 17000. Men det gör inget för resten lär de köpa för runt 10000. Aja man får väl köpa vad man vill, det finns värre värdeförstöring att begå när man involverar sig med cykelindustrin.

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Ram 5000
Grupp 7000
Styre och sadel.

Tillägg: Okej här kostar gruppset närmare 17000. Men det gör inget för resten lär de köpa för runt 10000. Aja man får väl köpa vad man vill, det finns värre värdeförstöring att begå när man involverar sig med cykelindustrin.
Du vill inte ha gaffel, bakdämpare eller dropper ? 😁
Edit: det är kul att bygga själv, men man ska inte ha några illusioner om att det blir billigt.

Jensen

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Ram 5000
Grupp 7000
Styre och sadel.

5000 får man ju knappt en vettig kina ram idag. Sen intressant att du sen köper dämpare, gaffel, hjul, styre, sadel,stolpe osv för 10. Inte så roliga saker du får för de pengarna. Knappt gaffel o vettig dämpare. O nä, kina ramarna kommer sällan med det.
Och nej alpha och majestic är inte en katalogram. Tillverkad i kina ja, men vilka ramar görs inte i Asien idag. Det görs de flesta.
Ja de lägger på en vinst, det är ju inte välgörenhet de pysslar med. Men man kan knappast anklaga Allebike för att vara dyra på marknaden.

jonte987

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nja, lite rätt har hen. Lägger hen till 10k på ram (och dämpare) också precis som på gruppen så stämmer det ju nästan. Det blir inte ens 3x vad hen trodde.

Sen ska man väl inte behöva räkna med skatt avgifter när man kollar ram. Eller dämpare.

ybs

Medlem
Nya allebike Alpha
Jag är i alla fall grymt nöjd så här långt med det mesta med hojen. Lacken verkar vara starkare på årets modell och supporten från Allebike med svarstid på mindre än 24h är grym!!! Kommer inte riktigt överens med droppern som jag tycker är svåraktiverad om man inte sitter precis mitt på sadeln och Pike-gaffeln upplever jag väl fast och den reagerar inte så mycket på justeringar som jag är van vid. Det senare kan man inte lasta Allebike för dock 😎
Pike-gaffel? Gjorde du en specialbeställning?

Jensen

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nja, lite rätt har hen. Lägger hen till 10k på ram (och dämpare) också precis som på gruppen så stämmer det ju nästan. Det blir inte ens 3x vad hen trodde.

Sen ska man väl inte behöva räkna med skatt avgifter när man kollar ram. Eller dämpare.
Vadå, 10 för ram, gaffel, dämpare eller ram och dämpre?
Menar inte att man inte kan komma billigare undan. Bara att det inte är sååååå mycket billigare. Sen kan det ju vara roligare, men det är ju en annan fråga.
7-8k på ram
2-3k på dämpare
4-5k på vettig gaffel
4-5k på vettiga hjul
5-7k för grupp
2-4k för diverse delar

visst, 10k billigare, kanske.

Senast ändrad:

Dr Gugge

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Just färdigbyggd från ramkit... borde kunna bli en premiärtur imorgon.
20210320_121253.jpg

Landade runt 12,6 kg med Pike och XT.

//Kristoffer

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer