Nya allebike Alpha

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jo jag läste jämförelsen o den va väl helt ok även om jag redan där knorrade lite då det var en utdaterad fourstrokemodell som agerade slagpåse. Tror inte du läste mitt första svar, istället fortsatte du att dra det till att jämföra utvecklingsavdelningar, fortfarande med en utdaterad ram i ena ringhörnet.

Ja jag har en Fourstroke (nyaste modellen), den och BMC får gärna dissas men isåfall på rättvisa grunder:sneaky:
Fast du missar ju fortfarande, det finns ingen slagpåse. Jag blev ombedd att jämföra mellan två cyklar jag har/hade, jag kan väl inte gärna jämföra med något annat då?

Det med utvecklingsavdelningen var ju bara en pik mot att det verkligen har hänt så mycket med geometri att det är överskuggar resten. Du har kanske inte sett BMCs lanseringar där de tar upp hur många datorsimuleringar de gör på varje modell? Jag har fortfarande ett par bmc kvar så det är inget håll jag kissar mot :)

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag blev ombedd av Lundatok att göra jämförelsen mellan dessa två cyklar om du läser inläggen ovan, hur skulle jag annars göra?
Min Fourstroke var en 2017, när den modellen kom eller vilka ändringar som skedde på vägen vet jag ej.
Alphan är DC men betydligt mer åt XC än trail.
Vad menar du med att den är mer åt xc-hållet? Tittar man på geometrin så känns den mer åt trail-hållet? Dom har väl tex till i år vad jag förstår bytt ut styret till en med lite mer rise samt lite grövre däck.

InlineOla

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Fast du missar ju fortfarande, det finns ingen slagpåse. Jag blev ombedd att jämföra mellan två cyklar jag har/hade, jag kan väl inte gärna jämföra med något annat då?

Det med utvecklingsavdelningen var ju bara en pik mot att det verkligen har hänt så mycket med geometri att det är överskuggar resten. Du har kanske inte sett BMCs lanseringar där de tar upp hur många datorsimuleringar de gör på varje modell? Jag har fortfarande ett par bmc kvar så det är inget håll jag kissar mot :)
Som sagt, jämförelsen va ok. Inte sett nån reklamfilm, brukar inte orka kolla på sånt försäljningsblaj. Kan dock tänka mig att utveckla ett effektivt länkage tar mer datorkraft än att putta gaffeln två grader framåt, men det kanske inte är sånt BMC skryter med i reklamfilmen?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Vad menar du med att den är mer åt xc-hållet? Tittar man på geometrin så känns den mer åt trail-hållet? Dom har väl tex till i år vad jag förstår bytt ut styret till en med lite mer rise samt lite grövre däck.
Jag har XC-cyklar, DC-cyklar och trailcyklar. Min Alpha väger klart mer mot XC än mot trail. Vad de har för styre på de nya cyklarna? 🤷‍♂️
Stack är väl snarare mot XC låg än trail-laidback. Det är väl mest det som gör skillnad idag när geometrierna får mer gemensamt över det olika segmenten.
Däck är efter behov, har tävlat på Magic Mary på min 100mm XC-HT, blir inte nåt annat än en xc hoj ändå.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kan dock tänka mig att utveckla ett effektivt länkage tar mer datorkraft än att putta gaffeln två grader framåt, men det kanske inte är sånt BMC skryter med i reklamfilmen?
Ja, precis. Och det är det jag menar, all den utvecklingen kommer på skam bara genom att putta sadelröret 2 grader fram. Det ger mer resultat, trots ett bra länkage.
Det var inte bara en reklamfilm utan ett helt koncept att cyklarna har körts i (ex) 500 000 datorsimuleringar.

stigfinnare

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Finns det nåt enkelt sätt att se skillnaden mellan de olika erbjudandena eller får man sitta med 5 fönster och kika på varje komponent?

mv70

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ser ochså att det inte exakt samma. Tänkte mer på likheterna med random china ram på ebay.
Kanske finns nån som är ännu mer lik av annat märke typ "natt shiftet" :LOL:

DL55

Medlem
Nya allebike Alpha
Finns kloner på stumpjumper, epic, spark, ns synonym, santa cruz, syncros och gemini delar osv osv, det är väl så dem jobbar. Dem flesta ramarna görs ju over there så inte konstigt att folk gör billigare kopior som för gemeneman duger gott och väl.
Jag själv åker dock hellre en allebike än en s-works, eller rättelse jag åker hellre på två allebikes än att betala för en s-works för de dem stora märkena håller på med är att förstöra cykelsporten, att köpa ett xc ramkit från ex scott för 65 000 är orimligt, att istället lägga pengar på en Allebike som är otroligt bra utrustad för 65 000 de får än att bli glad!
+ det går att vara snabbast i Svea rike på en marathon fs!

Jensen

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
det har väll dessutom pratats om att de använt en öppen form som grund och sen ändrat den till hur de vill ha den. Således är det ju fritt fram för andra att ta samma som de utgick från och köra den eller ändra den själv efter eget tyckte => kommer ser någorlunda lika ut men ändå inte. En nästan lika hoj är inte detsamma som samma, eller en exakt lika behöver inte heller vara lika i hur den beter sig då mycket kan gömma sig i kolfiberlayupen

Doominator1

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Den sista Allebiken som utgick från en redan existerande form var de cyklar Teamet körde CX på förra vintern. Sista mtb-ramen som var baserad på existerande form var Ipsum29, en hardtail.

Lilk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har någon här kört senaste epic evo och kanske jämföra alpha mot den? Känns som det närmaste från mainstream-märke att jämföra mot.

Lilk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Varför? 66.5 gaffel vinkel på evo och 120mm fram är ju betydligt närmare 65.5 på alpha än 69 på majestic. Ramen väger dryga kilot mindre på epic, men man får ju betydligt mer komponenter med allebike (xt vs deore för 7000 mindre), samt ingen remote lockout på evo. Å ena sidan kanske evon går att uppgradera över tid, och då få en lättare och fortfarande kapabel, å andra sidan kanske alpha har trevligare geometri öht, eller skiljer det så mycket. Hade varit kul att provköra men tror det blir svårt (: någon som har input?
Tycker EVO:n är mer xc vad gäller geometrin. Bättre jämföra Majestic med EVO:n.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Varför? 66.5 gaffel vinkel på evo och 120mm fram är ju betydligt närmare 65.5 på alpha än 69 på majestic. Ramen väger dryga kilot mindre på epic, men man får ju betydligt mer komponenter med allebike (xt vs deore för 7000 mindre), samt ingen remote lockout på evo. Å ena sidan kanske evon går att uppgradera över tid, och då få en lättare och fortfarande kapabel, å andra sidan kanske alpha har trevligare geometri öht, eller skiljer det så mycket. Hade varit kul att provköra men tror det blir svårt (: någon som har input?
Tog lite snabbt ifrån mitt minne som kanske svek mig lite 😉. Kollade upp det och geometrin skiljde mindre än vad jag tänkte. Förstår hur du tänker angående ram osv. Jag tänker dock mer på vad jag vill ha för komplett cykel just nu för den budget jag har. Om 1-2 år lär jag vilja ha en ny ändå. En dag kanske man kommer hamna på 100k ändå. Sen är allebike fantastiska om man har lite egna önskemål också.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Enda trista med epicen är att man fuskat och bara gafflat upp så STA blir rätt trist. Annars är det en klart läckrare hoj än Alphan.

andjo024

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Enda trista med epicen är att man fuskat och bara gafflat upp så STA blir rätt trist. Annars är det en klart läckrare hoj än Alphan.
Jag har egentligen inte koll och har inte orkat kolla tabeller, men tyckte mig höra på pinkbikes tester att det skiljer i baktriangeln på den senaste generationen epic. Så fritt fram att rätta mig😄

Freddie L

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag har egentligen inte koll och har inte orkat kolla tabeller, men tyckte mig höra på pinkbikes tester att det skiljer i baktriangeln på den senaste generationen epic. Så fritt fram att rätta mig😄
Och jag har jämfört geo på vanlig Epic och Epic Evo när de kom, men det var ett tag sen. Vad jag minns var det inget i geon som antydde förändring av måtten på baktriangeln.

Nya Epic är en riktigt modern Xc-racer som säkert har kapacitet långt över vad slaglängden antyder. Epic Evo är en Epic som man satt längre gaffel på. (Detta leder till flackare sta, kortare reach och högre stack (mm)).

LDG

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Som @Freddie L och @Raggamuffin är inne på; Specializeds Evokoncept är ju bara en uppgaffling som ger en positiv och två negativa konsekvenser för geometrin. Det var väl pHeTt för 10-15 år sedan (eller när det nu var konceptet lanserades), men idag känns det rätt sömnigt.
Exakt. Angleset för gaffel hade varit vettigare och då hjulbas växer med flackare gaffelvinkel känns något kortare reach som ok.

andjo024

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Blev tvungen att kolla tabellerna och jag hade fel angående vinklarna. Baktriangeln skulle kunna vara annorlunda men sadelvinkeln är flackare på evon. Så med det lägger jag ner min diskussion i den här tråden😋

Freddie L

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Happyride som sagt..
2021 kom väl där i somras någon gång. Det skrevs en hel del i press, och även test av både Epic och Epic Evo här på Happy. Det har du koll på?

Nya Epic är en drömhoj. Nya Epic Evo hade varit min drömhoj för tre år sen. Gamla Epic/Epic Evo (My 2020 och tidigare) som du tycks tro att vi pratar om(?) har känts gamla länge.

Freddie L

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Exakt. Angleset för gaffel hade varit vettigare och då hjulbas växer med flackare gaffelvinkel känns något kortare reach som ok.
Ja. Fast jag tycker att ett sådant märke som Spez som är både PREMIUM och volym kunde kostat på sina trognaste kunder en Evo-specifik framtriangel. Jag har inget stöd för detta tyckandet utöver en magkänsla.
I rättvisans namn så är ju inte Spez ensam om att göra så här. Jag kör ju en Intense Sniper XC, gissa hur Intense fixade en Sniper Trail? Jo, slängde på en längre gaffel. Ej försvarbart där heller, men Intense är väl varken premium och verkligen inte volym. Jag gissar att Spez säljer fler Hotwalks än Intense säljer av alla modeller.

Och sen det viktigaste. Epic Evo (My 2021 så Rocky hänger med) och Sniper Trail (mfl övergafflade hojar) är ju inte per automatik dåliga. Tvärtom tror jag att just de är toppenhojar! De hade varit ett rejält steg framåt geo-mässigt om de kom för några år sedan. Det är ju bara när de jämförs med sina kortslagiga syskon sida-vid-sida som det känns lite märkligt. Många trivs ju fint på sina Evos (My 2021 Rocky), och de har indirekt bidragit till mindre geo-hets på Happy.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hur är detta inte bara en uppgaffling?
Det beror såklart på vad man menar med det, baktriangeln har i mina ögon inget med detta att göra då det inte påverkar vinklarna vi pratar om. Sen är det klart att det är en positiv sak om baktriangeln är ändrad.

Screenshot_20210109_150217_com.android.chrome.jpg

Jag tycker den är tråkigt att evon inte fått en egen triangel lik den vanliga, då hade jag sannolikt köpt den istället. Men sta 74,5.....nä kom igen.

mv70

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Så nya Epic Evon är mest lik Alpha utav andra märken och modeler (y)
Eller blandar jag ihop vad som menats

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kanske läge att sluta onanera geometritabeller och prova? Jag testade både Alpha och Evon, föredrog Evon och har inga problem med STA och har haft flera cyklar med brantare STA.
Alphan är bra Evon är bra, de är olika och det är olika vad man prioriterar.
Det ändrar väl inte att evon är uppgafflad och egentligen hade förtjänat en egen triangel? Trivs man med 74,5 så är väl allt i sin ordning, det finns ingen absolut skala där man kan säga det ena är bättre än det andra. Själv trivs jag på den brantare sidan om 75.

Så nya Epic Evon är mest lik Alpha utav andra märken och modeler (y)
Eller blandar jag ihop vad som menats
Jag förstår inte riktigt din första mening men jag tror du blandar ihop det.

glitch

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kanske läge att sluta onanera till din Epic Evo? 😘
Nee finns inget annat jag hellre hade onanerat till på marknaden (än) :) och det kommer från en som är manisk cykelbytare så det säger rätt mycket i min mening om hur "allvarligt" STA problematiken är.
Sen om man är lång är det säkert viktigare med brantare SA men för mina 181 funkar 74.5 alldeles utmärkt. Brantare SA gör att du antingen får dra ut cykeln med längre reach och hjulbas till följd vilket påverkar andra egenskaper eller så får man en astrång cockpit vilket heller inte är önskvärt.
Som XC hoj med trailkompetens funkar det väldigt bra, har inte ens slammat fram sadeln max. Min Tallboy 3 däremot önskadr jag mig ofta brantare SA på, vilket jag fick på Tallboy 4 som sen ersattes med Epic Evo efter att ha testat en hel del hojar.

Så visst hade dem kunnat göra SA brantare och framtriangeln längre men då hade det blivit en Spur och inte en Epic Evo, två cyklar som är rätt olika trots allt.

Nya allebike Alpha
Kanske läge att sluta onanera geometritabeller och prova? Jag testade både Alpha och Evon, föredrog Evon och har inga problem med STA och har haft flera cyklar med brantare STA.
Alphan är bra Evon är bra, de är olika och det är olika vad man prioriterar.
Sålde min Stumpjumper ST - 20 och köpte en Epic Evo - 21 för att jag ville ha en lättare, rappare hoj som kunde tackla samma typ av terräng som Stumpyn+lite mer xc-stigar. Jag är supernöjd. Vinklar hit och dit där det skiljer en grad...allvarligt?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer