Nya allebike Alpha

mv70

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Undrar när första cyklar med nya färger blir klara för leverans. Själv får man nog vänta mars/april tror ja det sas
 
Nya allebike Alpha
Hej på er, någon som testat hur feta däck man får plats med dvs hur mycket frigång finns i ramen bak? Får man rum med ett par Schwalbe 2,6:or? Kommer en XT strl L i januari så ett par fetare däck ska beställas hem omgående!
 
Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Om du vill ha med Rockshox Pike istället tror jag dom sa januari.
Sant, men jag beställde den sista med Pike tyckte jag de sa... velade duktigt där med fördel o nackdel med en styvare gaffel utan lockout mot lättare och låsbar gaffel. Kom fram till att jag kör nog 90% skog o stök där jag aldrig använder lockout och premierar en större oljevolym i chargern och bättre möjlighet till finjustering av egenskaperna!
 

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

bedaone

Medlem
Nya allebike Alpha
Vet att det skrivits lite om lacken tidigare i tråden, men undrar ändå vad man skall kunna vänta sig? Jag upplever den som superkänslig, nästan så att jag undrar om den verkligen är lackad korrekt.

Bilden är från fästet för flaskhållaren på downtube. Ett område som iofs utsätts för lite bändande när man ska ha fram och sätta tillbaka vattenflaskan. Men att det lossnar flagor på det här sättet, kan det verkligen vara normalt? Provade att peta lite med en brytbladskniv där, och det är inte svårt att få loss fler bitar.
IMG_20201221_202448.jpg

Det har chippat på flera andra ställen också (men inte lika illa), då efter närkontakt med diverse hårda saker i skogen. Repor är väl en sak, och hör väl nästan till, men det här har i varje fall aldrig jag varit med om på mina cyklar innan. Antar att man åtminstone får försöka snygga till det med ett lackstift...

Hur ser era cyklar ut, har ni liknande problem eller har jag råkat få en med extra känslig lack?
 
Nya allebike Alpha
Vet att det skrivits lite om lacken tidigare i tråden, men undrar ändå vad man skall kunna vänta sig? Jag upplever den som superkänslig, nästan så att jag undrar om den verkligen är lackad korrekt.

Bilden är från fästet för flaskhållaren på downtube. Ett område som iofs utsätts för lite bändande när man ska ha fram och sätta tillbaka vattenflaskan. Men att det lossnar flagor på det här sättet, kan det verkligen vara normalt? Provade att peta lite med en brytbladskniv där, och det är inte svårt att få loss fler bitar.
Visa bilaga 460056
Det har chippat på flera andra ställen också (men inte lika illa), då efter närkontakt med diverse hårda saker i skogen. Repor är väl en sak, och hör väl nästan till, men det här har i varje fall aldrig jag varit med om på mina cyklar innan. Antar att man åtminstone får försöka snygga till det med ett lackstift...

Hur ser era cyklar ut, har ni liknande problem eller har jag råkat få en med extra känslig lack?
Det där ser ut som dåligt underarbete va? Vad säger de hos Allebike, antar du skickat dem en bild på det där mm?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ser ut som den inte fäst riktigt. Jag har fått några repor på min som gått hela vägen igenom så att säga men det har inte chippat för det. Lacken är klart tunn, det gissar jag är avsett.
 

bedaone

Medlem
Nya allebike Alpha
Det där ser ut som dåligt underarbete va? Vad säger de hos Allebike, antar du skickat dem en bild på det där mm?
Ser ut som den inte fäst riktigt. Jag har fått några repor på min som gått hela vägen igenom så att säga men det har inte chippat för det. Lacken är klart tunn, det gissar jag är avsett.
Tack för input! Jag har inte talat med Allebike än...får väl göra det efter helgerna. Skönt att några delar min analys och att jag inte bara är gnällig. Även om lacken är tunn så ska den ju sitta fast i underlaget tycker man.
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hur kul är Alpha att köra på stigar i Stockholmsområdet, t.ex. Järvafältet mellan Barkarbystaden och Sollentuna samt NICK-spåret? Inte så mycket stig med mest nedförsbackar liksom. Ska man istället vända sig mot en mer XC-cykel då?
 

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hur kul är Alpha att köra på stigar i Stockholmsområdet, t.ex. Järvafältet mellan Barkarbystaden och Sollentuna samt NICK-spåret? Inte så mycket stig med mest nedförsbackar liksom. Ska man istället vända sig mot en mer XC-cykel då?
Stora delar av Järvafältet kan man cykla med en gravelbike, men tror att en Alpha skulle vara perfekt till tuffare stig som Happy Go Lucky.
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Stora delar av Järvafältet kan man cykla med en gravelbike, men tror att en Alpha skulle vara perfekt till tuffare stig som Happy Go Lucky.
Kör ofta typ Gröna Milspåret samt hamnar på stigarna där man kommer upp på de bara bergshällarna, känns som att ert är så högt man kan komma på Järvafältet, vet inte riktigt vilken stig det är. Kör inte efter karta på därute utan brukar köra lite där jag hamnar.
 

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kör ofta typ Gröna Milspåret samt hamnar på stigarna där man kommer upp på de bara bergshällarna, känns som att ert är så högt man kan komma på Järvafältet, vet inte riktigt vilken stig det är. Kör inte efter karta på därute utan brukar köra lite där jag hamnar.
Val av cykel berör mer på egna preferens än på terräng (om det inte är riktig stökig). Jag skulle välja en över en mer XC orienterad hoj för att den funkar nästan överallt i Sverige och man har nästan ingen nackdelar om man inte tänker att tävla.

PS Vet inte om du vet om trailforks, där kan man ser många stigar på Järvafältet.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hur tycker du skillnaden är mellan Alphan och din Fourstroke?
Fourstroken vägde ett halvt kilo mindre, det är inget som jag märker när jag cyklar men skillnaden finns såklart där i en uppförsbacke ändå, vad det nu kan vara värt i tid. Mer märkbart för en lättare cyklist kanske.

Fourstroken var rappare med länkaget öppet bak, det är nog den bästa cykel jag nånsin provat. Alphan är dock tillräckligt trampeffektiv imho (väldigt) och låser sig helt stumt vid behov, vilket Fourstroken inte gjorde (Fox).

Geomtrin såklart, allt är bättre på Alphan och allt var sämre på Fourstroken. Det Alphan är mindre trampeffektiv i länkaget väger STA lätt upp i klättringarna. Kombon hade såklart varit bättre vilket väl senaste Fourstroken rättat till hyfsat.

20mm resp 16mm mer fjädring fram och bak tillför inget straff vad jag har lyckats upptäcka.

Fronten är lite orättvis att jämföra då jag hade en sladdrig 32mm Fox på Fourstroken och en 35mm SID på Alphan. Märker ingen skillnad i styvhet annars.

Två väldigt bra cyklar så skillnaderna blir inte stora, Eagle och FastTrack/Renegade på båda. Jag är snabbare på Alphan överallt.
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Val av cykel berör mer på egna preferens än på terräng (om det inte är riktig stökig). Jag skulle välja en över en mer XC orienterad hoj för att den funkar nästan överallt i Sverige och man har nästan ingen nackdelar om man inte tänker att tävla.

PS Vet inte om du vet om trailforks, där kan man ser många stigar på Järvafältet.
Har spanat där lite men jag tycker att det är rätt otydligt vilken stig man kör på utöver då typ Gröna Milspåret.

Men Alpha tror du är en bättre allround-cykel i Sverige än en XC-cykel?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har spanat där lite men jag tycker att det är rätt otydligt vilken stig man kör på utöver då typ Gröna Milspåret.

Men Alpha tror du är en bättre allround-cykel i Sverige än en XC-cykel?
Alla gånger.

XC-cyklar är inga bra allroundcyklar eller instegscyklar. De har blivit instegsscyklar av den enkla anledningen att de har varit billigast.
 

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har spanat där lite men jag tycker att det är rätt otydligt vilken stig man kör på utöver då typ Gröna Milspåret.

Men Alpha tror du är en bättre allround-cykel i Sverige än en XC-cykel?
Jag, och många andra här, tycker att lite längre reach och en gaffelvinkel kring 66 grad är att optimalt till svensk stig. Hur mycket slag man vill har är personligt. Folk kör allt från helstel till 160 mm. Till snabbare stig, som på Järvafältet tycker jag att min 120/105 mm FS är bra, men kanske är lite mer slag bak bättre.
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag, och många andra här, tycker att lite längre reach och en gaffelvinkel kring 66 grad är att optimalt till svensk stig. Hur mycket slag man vill har är personligt. Folk kör allt från helstel till 160 mm. Till snabbare stig, som på Järvafältet tycker jag att min 120/105 mm FS är bra, men kanske är lite mer slag bak bättre.
Låter vettigt, men då har Alpha lite liten slaglängd där bak på 116mm? 🤔
 

InlineOla

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Fourstroken vägde ett halvt kilo mindre, det är inget som jag märker när jag cyklar men skillnaden finns såklart där i en uppförsbacke ändå, vad det nu kan vara värt i tid. Mer märkbart för en lättare cyklist kanske.

Fourstroken var rappare med länkaget öppet bak, det är nog den bästa cykel jag nånsin provat. Alphan är dock tillräckligt trampeffektiv imho (väldigt) och låser sig helt stumt vid behov, vilket Fourstroken inte gjorde (Fox).

Geomtrin såklart, allt är bättre på Alphan och allt var sämre på Fourstroken. Det Alphan är mindre trampeffektiv i länkaget väger STA lätt upp i klättringarna. Kombon hade såklart varit bättre vilket väl senaste Fourstroken rättat till hyfsat.

20mm resp 16mm mer fjädring fram och bak tillför inget straff vad jag har lyckats upptäcka.

Fronten är lite orättvis att jämföra då jag hade en sladdrig 32mm Fox på Fourstroken och en 35mm SID på Alphan. Märker ingen skillnad i styvhet annars.

Två väldigt bra cyklar så skillnaderna blir inte stora, Eagle och FastTrack/Renegade på båda. Jag är snabbare på Alphan överallt.
Känns ju aningen orättvist att ställa en ramdesign från 2012 i ena ringhörnan i den duellen. Mer rättvist vore väl en xc av modernare snitt, typ nya fourstroken.

Edit. Anser att Alphan är en bättre allroundstigcykel men tror Fourstroken (eller likvärdig modern renodlad xc) e snabbare i viss terräng, tex (tramp)intensiva stigar/banor med mycket stående igångdrag o tajta svängar.
 
Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Känns ju aningen orättvist att ställa en ramdesign från 2012 i ena ringhörnan i den duellen. Mer rättvist vore väl en xc av modernare snitt, typ nya fourstroken.

Edit. Anser att Alphan är en bättre allroundstigcykel men tror Fourstroken (eller likvärdig modern renodlad xc) e snabbare i viss terräng, tex (tramp)intensiva stigar/banor med mycket stående igångdrag o tajta svängar.
Aha, jag kikade på den nya Fourstroke och den hade 2 grader flackar HA än min Epic. Så brant är den väl inte, tänkte jag. Men 2012, då har det ju hänt en hel del.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Gamla Fourstroke var väl rätt ”progressiv” när den kom?
Ja, way ahead de andra på den tiden (och fortfarande före vissa idag) och det var den generationsskillnaden jag ville förmedla. Att lilla Alingsås är före stora BMC, för att man kunnat använt vinkelhaken på rätt sätt och det är mer värt än 55 000 000 datorsimuleringar och ingenjörstimmar.
 

InlineOla

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
det var den generationsskillnaden jag ville förmedla. Att lilla Alingsås är före stora BMC, för att man kunnat använda vinkelhaken på rätt sätt

Har inget emot Allebike eller Alphan (skulle själv kunna tänka mig en) men dina jämförelser haltar ju betänkligt. Du tar en downcountry/trailbike modell 2020, jämför vinklarna med en xc modell 2012 (om än en modern sådan för sin tid) o drar slutsatsen att Allebike ligger före BMC vad gäller utvecklingen.? Säger inte att dom ligger efter men man kan ju inte jämföra som du gör.
 

RockyM

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
BMC_Fourstroke.png
BMC_Fourstroke.png
BMC_Fourstroke.png
SIZESMLXL
Rider Height CM<172172-182180-188>188
Top Tube MM (tt)582607630654
Wheelbase MM (wb)1129115511801206
Seat Angle (sa)74.874.874.874.8
Seatpost Drop MM80808080
Stack MM586596606622
Trail MM (trail)112.5112.5112.5112.5
Rear Center MM (rc)429429429429
Reach MM (reach)415440456476
Head Tube MM (ht)96107117134
Head Angle (ha)66.566.566.566.5
BB Drop MM (drop)35353535
Stem Length MM50506060
Seat Tube MM (st)420440480510
Stem Angle-5-5-5-5
Rear Travel120120120120
Crank Length MM170175175175
Fork Rake MM (fr)44444444
Front Center MM (fc)700726750777
Fork Length MM (fl)526526526526
Bar Rise MM4444
Bar Width MM760760760760
Backsweep8888
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har inget emot Allebike eller Alphan (skulle själv kunna tänka mig en) men dina jämförelser haltar ju betänkligt. Du tar en downcountry/trailbike modell 2020, jämför vinklarna med en xc modell 2012 (om än en modern sådan för sin tid) o drar slutsatsen att Allebike ligger före BMC vad gäller utvecklingen.? Säger inte att dom ligger efter men man kan ju inte jämföra som du gör.
Jag blev ombedd av Lundatok att göra jämförelsen mellan dessa två cyklar om du läser inläggen ovan, hur skulle jag annars göra?
Min Fourstroke var en 2017, när den modellen kom eller vilka ändringar som skedde på vägen vet jag ej.
Alphan är DC men betydligt mer åt XC än trail.
 

InlineOla

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag blev ombedd av Lundatok att göra jämförelsen mellan dessa två cyklar om du läser inläggen ovan, hur skulle jag annars göra?
Min Fourstroke var en 2017, när den modellen kom eller vilka ändringar som skedde på vägen vet jag ej.
Alphan är DC men betydligt mer åt XC än trail.
Jo jag läste jämförelsen o den va väl helt ok även om jag redan där knorrade lite då det var en utdaterad fourstrokemodell som agerade slagpåse. Tror inte du läste mitt första svar, istället fortsatte du att dra det till att jämföra utvecklingsavdelningar, fortfarande med en utdaterad ram i ena ringhörnet.

Ja jag har en Fourstroke (nyaste modellen), den och BMC får gärna dissas men isåfall på rättvisa grunder:sneaky:
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer