Nya allebike Alpha

bedaone

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Jag var där och hämtade min Alpha igår. Dom fick ju in ramar i mitten av augusti, men har haft svårt att få tag i alla komponenter för att kunna bygga färdigt (i varje fall min). Lyckligtvis är dom väldigt flexibla, och villiga att hitta olika lösningar. I mitt fall innebar det att komponentspecen blev lite blandad med vad som fanns - men i slutändan blev det riktigt bra.

Som sagts tidigare i tråden, ring eller maila, och se om ni inte kan arbeta fram något.

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Någon här som har en XTR i storlek XL och som har vägt den i ”orginalskick”?
Jag (dum?)snålade ju och köpte en XT men har nu bytt delar nästan motsvarande mellanskillnaden till en XTR :-) Den väger nu 11.9kg körklar med pedaler, flaskställ x2, GPS- och lampfäste

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har väl sagt det förr och kommer säga det igen men nu är den klar. Och jag är väldigt nöjd, upp som ett spjut och eftersom jag tyvärr inte bor i alperna så är den snabbare än Ripmon nerför på det mesta hemma.
Byggd med mina favoriter, blandat xc och endurodelar.

IMG_20200905_165727_BURST002.jpg

Bikeyoke divine 125mm. Valde 125 över 150 i någon form av avvägning mellan slaglängd och vikt, vilket inte var så klokt kanske 🤷‍♂️.

IMG_20200905_202729.jpg

Twistlock till dämpare och gaffel, shimano remote, xtr m9100 bromsar, 50mm stam och 780mm enve m6, OneUp EDC, AXS och ESI grepp som alltid.

IMG_20200905_202708.jpg

Xx1, 170mm, xtr pedaler.

IMG_20200905_202746.jpg

SID race day 35mm, SLX-675 ok.
DT 350 med 38mm lightbicycle endurofälg, Specialized Ground Control fram och Fast Track bak, båda i Grid och med cushcore XC.

Vikt? 🤷‍♂️😊
Blir väl ett lätt hjulset nästa år om det nu blir nån tävlingssäsong.

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har väl sagt det förr och kommer säga det igen men nu är den klar. Och jag är väldigt nöjd, upp som ett spjut och eftersom jag tyvärr inte bor i alperna så är den snabbare än Ripmon nerför på det mesta hemma.
Byggd med mina favoriter, blandat xc och endurodelar.

Visa bilaga 440512
Bikeyoke divine 125mm. Valde 125 över 150 i någon form av avvägning mellan slaglängd och vikt, vilket inte var så klokt kanske 🤷‍♂️.

Visa bilaga 440508
Twistlock till dämpare och gaffel, shimano remote, xtr m9100 bromsar, 50mm stam och 780mm enve m6, OneUp EDC, AXS och ESI grepp som alltid.

Visa bilaga 440509
Xx1, 170mm, xtr pedaler.

Visa bilaga 440510
SID race day 35mm, SLX-675 ok.
DT 350 med 38mm lightbicycle endurofälg, Specialized Ground Control fram och Fast Track bak, båda i Grid och med cushcore XC.

Vikt? 🤷‍♂️😊
Blir väl ett lätt hjulset nästa år om det nu blir nån tävlingssäsong.
Nice. Min har just fått nya hjul vilket spräckte den tilltänkta budgeten. Rejält :-)

5E1996F7-4169-494F-9129-251624D8E95D.jpeg

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Tar gärna ett utlåtande när du fått tid att prova 🤟 kikar på samma till min Alpha
1360 gram så nog är det skillad alltid :-)
Fortfarande förkyld så har inte pressat mig med dom än, men det som kändes direkt var att cykeln blev mer lätthanterlig, blir väl mindre gyrokrafter nu när dryga halvkilot försvann med däckbytet också? Dom känns snabba, var inte långt ifrån PBs på vissa segment trots att jag mest var ute och kände mig för och inte ville pressa med förkylning i kroppen.

IMG_0568.JPG

tobztar

Ny medlem
Nya allebike Alpha
1360 gram så nog är det skillad alltid :-)
Fortfarande förkyld så har inte pressat mig med dom än, men det som kändes direkt var att cykeln blev mer lätthanterlig, blir väl mindre gyrokrafter nu när dryga halvkilot försvann med däckbytet också? Dom känns snabba, var inte långt ifrån PBs på vissa segment trots att jag mest var ute och kände mig för och inte ville pressa med förkylning i kroppen.

Visa bilaga 441043
Trevligt :) tanken är att unna mig själv en julklapp haha 😂 vad slutade summan på för dig ?

robofon

Medlem
Nya allebike Alpha
Har nu haft min Alpha ett tag och gillar den mer och mer, den är framförallt mkt. snabbare utför än min gamla hoj :giggle:
En sak stör mig dock, den ömtåliga lackeringen. Efter att ha hunnit med knappt 40 mil har jag redan ett flertal ställen där det farit flisor ur lacken. Känns lite dåligt på en såpass dyr cykel tycker jag (eller är jag överdrivet gnällig?).
Kan inte minnas att jag såg ett enda sådant på Meridan jag hade tidigare (som jag nog hann med 150 mil på).

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Missförståndet är nog att det är en dyr cykel. Lacken är inte bättre på billiga cyklar som den här. Vill man ha grym lack får man köpa Santa Cruz t ex, till dubbla pengen.

NickPick

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har nu haft min Alpha ett tag och gillar den mer och mer, den är framförallt mkt. snabbare utför än min gamla hoj :giggle:
En sak stör mig dock, den ömtåliga lackeringen. Efter att ha hunnit med knappt 40 mil har jag redan ett flertal ställen där det farit flisor ur lacken. Känns lite dåligt på en såpass dyr cykel tycker jag (eller är jag överdrivet gnällig?).
Kan inte minnas att jag såg ett enda sådant på Meridan jag hade tidigare (som jag nog hann med 150 mil på).
Du har ju köpt en billig cykel som är väldigt prisvärd, man kan inte få allt. Kul att den är skoj att cykla på iaf 👍

-Andy-

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kanske något att vidareförmedla till Allebike så att de kan vidareutveckla och förbättra ramarna/lacken framöver. De blir nog glada av att få lite feedback från sina kunder.

Låter för övrigt som min gamla Canyon Lux. Jag körde en hel del grusväg och det slet som tusan på lacken. Fin cykel i övrigt men lacken fick inga höga poäng.

Dave1979

Medlem
Nya allebike Alpha
D39C10E8-F3F9-45EE-B3A1-33EAB8CFE113.jpeg
342FB077-BC69-4BA2-8650-7D524603F004.jpeg

Bifogar bild från dagens tur och ber samtidigt om tips och inspiration från andra Alpha ägare. Vad har ni för set up på vänster sida? Tycker mig inte få till det optimalt med reglage för broms/stolpe/gaffel. Går de att sätta ihop eller är detta vad som går med blandningen av olika märken?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Visa bilaga 443537Visa bilaga 443538
Bifogar bild från dagens tur och ber samtidigt om tips och inspiration från andra Alpha ägare. Vad har ni för set up på vänster sida? Tycker mig inte få till det optimalt med reglage för broms/stolpe/gaffel. Går de att sätta ihop eller är detta vad som går med blandningen av olika märken?
orbea squidlock eller scotts lösning

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Min lösning syns delvis ovan.

Gripshift för både dämpare och gaffel. Shimanos eget dropperreglage som man fäster i Shimanos bromshandtag.

ab1.jpg
ab2.jpg

Bara en klämma, kör man original grepp blir det snyggt med :)

Dave1979

Medlem
Nya allebike Alpha
Nu har de väl levererats med olika droppers och reglage, men jag lyckades klämma in mitt mellan lock-out och broms
Tackar för alla tips. Ja det är ju blandningen av olika märken som gör det svårt att får snyggt. Att byta till Shimanos dropper reglage känns som enklaste lösningen.
Jag har försökt men får inte in reglagen mellan varandra som Buttus har, och jag har försökt😁

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Vad är det där röda bredvid handtag ?

Mattemos

Medlem
Nya allebike Alpha
Nått sånt behöver jag,alla de gånger man lägger upp tummarna uppe på styret när man kör grus och asfalt,ett slag i framhjulet o man är rökt

Lilk

Medlem
Nya allebike Alpha
Har hört av bekant att Allebike haft dålig kvalitet/kvalitetskontroll på ramar, iaf tidigare. Är det något någon här märkt av, mer än kanske färgen då? Eller är det något som har bättrats markant med nya modellserierna?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Inte märkt nåt än. Ingen tidigare erfarenhet av dem, inte hört nåt om att de skulle haft det heller. Säkert varit flera olika leverantörer genom åren.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer