Nya allebike Alpha

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Känner på länkage gör jag inför var tredje runda, tar väl 30 sek? Man kan klart ha otur ändå.

Lyckades nog justera bort mitt kedjebekymmer, funkar i mekstället i alla fall. Om det funkar när tjockisen trycker på i en uppförsbacke får vi se imorgon.
Äh va f..n, jag tycker det är nog jobbigt att kolla luften innan man ger sig ut... Men kände på alla bultar lite försiktigt nu ikväll och inget var löst.
Växlar ja, är det bara inbillning, eller kan det behövas vridas ett klick eller två bara för att temperaturen varierar 10 grader från en dag till annan, eller är det något som är krokigt då? Lika på alla mina tre 12-växlade, Shimano och SRAM, same shit...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Äh va f..n, jag tycker det är nog jobbigt att kolla luften innan man ger sig ut... Men kände på alla bultar lite försiktigt nu ikväll och inget var löst.
Växlar ja, är det bara inbillning, eller kan det behövas vridas ett klick eller två bara för att temperaturen varierar 10 grader från en dag till annan, eller är det något som är krokigt då? Lika på alla mina tre 12-växlade, Shimano och SRAM, same shit...
Kolla luft, "känna inte spänna" och iväg, är väl bara två olika storlekar insex med.

I viss mån krymper väl wire/höljen när det är kallt kanske, jag har dock utan wire. Ingen erfarenhet av 12-delad Shimano.

Piecekeeper

Medlem
Nya allebike Alpha
Var hos Allebike igår. Mkt trevligt! Fick en hel genomgång av hela historien samt vad som var på gång av grundaren:). Visade t.o.m en prototyp. Finns mkt spännande på gång. Vilken trevlig kille! Har inte hittat mkt recensioner eller tester av Alphan. Vad säger ni som äger en? Vad är bra/mindre bra?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Bra: Geometrin är sjukt vass.
Trampeffektiv. Går väldigt bra nerför.
Det är en helt annan maskin än den BMC Fourstroke jag kom ifrån som XC, den här uppför sig som min Endurocykel men svarar direkt när man lägger på kraft.

Mellan: Konstruktionen på skruvförband är inte som på t ex Ibis. Men det är vanligt på XC-cyklar. Återstår att se hur lagerna klarar sig på sikt, skulle tro normalt serviceintervall ändå klarar sig.

Inte bra: Den är inte så sexig. De har lyft sig som märke helt klart men det är bara en grå sak. Lacken verkar lite ömtålig.
Den kanske är lite lite tung men det beror väl lite på om man ser den som XC eller trail, vikten har ett syfte.

lamotte

Medlem
Nya allebike Alpha
Var hos Allebike igår. Mkt trevligt! Fick en hel genomgång av hela historien samt vad som var på gång av grundaren:). Visade t.o.m en prototyp. Finns mkt spännande på gång. Vilken trevlig kille! Har inte hittat mkt recensioner eller tester av Alphan. Vad säger ni som äger en? Vad är bra/mindre bra?
Lite mer info om vad som var på gång? Vore kul att veta då jag kikar lite efter ny cykel framöver?

snuttekudden

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Hej

Jag har lite problem med att min Alpha knakar en hel del. Köpte en XT i våras och har aldrig haft en kolfiber mtb eller heldämpad tidigare, så jag är lite osäker på hur farligt det är. Den har inte gått speciellt långt, bara ca 16 mil, mest på skogsstigar. Den knakade inte från början, utan det kom efter några mil (6-8 kanske).

Det knakar när jag trampar mellanhårt. Om jag spinner jättelätt, så låter det inte, och om jag tar i ordentligt så låter det inte heller så mycket. Om jag bara rullar och gungar på dämparna, så knakar det inte heller, utan det är bara när jag trampar oavsett om jag sitter eller står upp. Det jag har gjort för att försöka lösa problemet är att gå över alla skruvar och dragit åt dom som behövts och jag har bytt pedaler och fettat in gängorna ordentligt, utan att det har blivit bättre.

Är det någon som har någon idé på vad det kan vara och eventuellt förslag på en lösning? Om jag inte hittar något så får jag lämna in den till en cykelverkstad, men det hade varit skönt att lära sig att identifiera problemet och lösa det själv.

xzbatt

Medlem
Nya allebike Alpha
Hej

Jag har lite problem med att min Alpha knakar en hel del. Köpte en XT i våras och har aldrig haft en kolfiber mtb eller heldämpad tidigare, så jag är lite osäker på hur farligt det är. Den har inte gått speciellt långt, bara ca 16 mil, mest på skogsstigar. Den knakade inte från början, utan det kom efter några mil (6-8 kanske).

Det knakar när jag trampar mellanhårt. Om jag spinner jättelätt, så låter det inte, och om jag tar i ordentligt så låter det inte heller så mycket. Om jag bara rullar och gungar på dämparna, så knakar det inte heller, utan det är bara när jag trampar oavsett om jag sitter eller står upp. Det jag har gjort för att försöka lösa problemet är att gå över alla skruvar och dragit åt dom som behövts och jag har bytt pedaler och fettat in gängorna ordentligt, utan att det har blivit bättre.

Är det någon som har någon idé på vad det kan vara och eventuellt förslag på en lösning? Om jag inte hittar något så får jag lämna in den till en cykelverkstad, men det hade varit skönt att lära sig att identifiera problemet och lösa det själv.

Enligt min erfarenhet så brukar det vara någon av infästningspunkterna i länkaget, det är inte helt ovanligt att det är lite snålt med fett vid montering så jag har på mina cyklar fått plocka isär, gjort rent och fettat om länkage ganska snart efter nyköp av cykel.
Det är något som är både enkelt och lärorikt att göra själv och behöver i min mening göras 1-2 gånger per säsong för att hålla skick på grejerna.

tobztar

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Hej

Jag hade samma knakande åkte in med cykeln till allebike, och det visade sig att det var skruven till baklänkaget som sitter bakom framklingan som behövde efterdras. Hade gjort samma som du men hade glömt av att den fanns eftersom den inte syntes 🙈

snuttekudden

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Tack för svaren! Jag skall gå igenom alla skruvar en gång till och fetta in dom också, kanske missade jag någon också, förhoppningsvis blir det bättre.

skier

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
gänglåsningen förstörs ju om man skruvar ur skuven, då får man ju ta ut den helt, rensa på gammal låsning och applicera ny. Därför är jag lite (mycket) tveksam till att bara efterdra skruvar i länkage som är monterade med gänglåsning.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
gänglåsningen förstörs ju om man skruvar ur skuven, då får man ju ta ut den helt, rensa på gammal låsning och applicera ny. Därför är jag lite (mycket) tveksam till att bara efterdra skruvar i länkage som är monterade med gänglåsning.
Ja det är det som är kass, förband som håller ändå är bättre. Man får lära sig att "känna och inte spänna" så går det ändå. Efterdra är ändå ingen bra grej, man får enkelt långa skruvar och höga moment till slut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer