Nya allebike Alpha

Nisanob

Medlem
Nya allebike Alpha
Likadant band som i mina hjul. Inga som helst problem att köra slanglöst med banden. Jag använder stans (ej race) och ray/ralph.

Dave1979

Medlem
Nya allebike Alpha
kolla så kassetten sitter fast, fick erfara att min inte gjorde det utan lossnade när jag tog bort bakhjulet. Letat fjädrar och kransar i gräsmattan en stund nu.....

glitch

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hur ser det ut runt kabelportarna efter ett tag? På bilderna framgår inga gummigenomföringar eller så, utan det ser ut som kablarna bara går rätt in i ramen?

Och vad är det för gaffel på? Trodde det var SID med 35mm ben, men BuTTus visade bild på token för 32 mm?

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hur ser det ut runt kabelportarna efter ett tag? På bilderna framgår inga gummigenomföringar eller så, utan det ser ut som kablarna bara går rätt in i ramen?

Och vad är det för gaffel på? Trodde det var SID med 35mm ben, men BuTTus visade bild på token för 32 mm?
Jag noterade också att de verkar gå rakt in i ramen utan skydd men har inte undersökt det närmare.
Och Ja, 32mm gaffel

Jensen

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

är det inte ”gamla” sid? Eller finns nya med 120 och 32 mm ben?

skier

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nya namn på SID är dumma:
SL = 32 mm
utan SL = 35 mm
dämpning från billigast till bäst: Select, Select+, Ultimate

Men har Alpha då 2020 32 mm SID isf 2021 modell?
Så skulle jag också tolka det, de som är 100mm slaglängd är 32mm och de som är 120mm slaglängd är 35mm för 2021.

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Så skulle jag också tolka det, de som är 100mm slaglängd är 32mm och de som är 120mm slaglängd är 35mm för 2021.
Stämmer. Tänkte inte på det. Det finns några RS gafflar med annan slaglängd för olika tillverkare, men tror inte Allebike skulle har den. (35 mm finns också med 110)

Mattemos

Medlem
Nya allebike Alpha
Är gaffelvinkeln på 65,5° för flack, eller vad tycker ni, samt vilken typ av cykling använder ni den främst till?
Jag kan jämföra med min gamla canyon neuron,jag tycker den är lagom ,jag kör mest xc ,testade den ner för lite lättare downhill leder och tyckte jag fick ett jävla flow,och även stabilare i lösare mtrl som sand,och lera . Tog en halv dag att köra in sig på den flackare gaffel vinkeln ,nu älskar jag den

Laxel

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Är gaffelvinkeln på 65,5° för flack, eller vad tycker ni, samt vilken typ av cykling använder ni den främst till?
Kan bara instämma, älskar gaffelvinkeln, jag kommer från Scalpel.. men eftersom de inte blev några tävlingar iår blev jag sugen på en lite mer stighoj. Kör mest stökig stig men även lite grusvägsrally vilket den funkar till me.

Nya allebike Alpha
Är det någon här som är ca 185cm och vilken storlek kör ni på (mitt grenmått är 89cm också)? Fick svar från allebike att både L och XL funkar till mig.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Är det någon här som är ca 185cm och vilken storlek kör ni på (mitt grenmått är 89cm också)? Fick svar från allebike att både L och XL funkar till mig.
Vi har samma mått sånär som på 1 cm och jag valde en L, min korta överkropp hade inte gillat XL så som jag tänkt använda cykeln.
Tycker gaffelvinkeln är perfekt, ser bara fördelar.

Nya allebike Alpha
Vi har samma mått sånär som på 1 cm och jag valde en L, min korta överkropp hade inte gillat XL så som jag tänkt använda cykeln.
Tycker gaffelvinkeln är perfekt, ser bara fördelar.
Okok (y) . Har själv ganska långa armar, så kanske XL är bättre för mig tro? Vissa pratar även om att sadelröret är för långt/kort osv på denna typ av cyklar, så har du någon koll på hur det ter sig på Alphan gällandet detta?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Okok (y) . Har själv ganska långa armar, så kanske XL är bättre för mig tro? Vissa pratar även om att sadelröret är för långt/kort osv på denna typ av cyklar, så har du någon koll på hur det ter sig på Alphan gällandet detta?

Sitter som regel på 80cm cc vevparti till sadeltopp och har ~90cm i grenmått.
Har 125mm dropper och har som synes mycket till godo på min L. Det är bara att räkna om det blir problem för dig på XL beroende på hur mycket drop du önskar.

IMG_4969.JPG

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Sadelröret är ju ganska långt på alpha. Kolla på nuvarande cykel eller räkna ut hur långt du ska ha mellan bb och sadel och sedan är det bara dra av sadelrörslängd (540 för cl) så ser du vad som finns kvar för droppern.

Nya allebike Alpha
Sitter som regel på 80cm cc vevparti till sadeltopp och har ~90cm i grenmått.
Har 125mm dropper och har som synes mycket till godo på min L. Det är bara att räkna om det blir problem för dig på XL beroende på hur mycket drop du önskar.

Visa bilaga 428004
Okok. Jag sitter på ca 73cm på min nuvarande, men är nog något lågt då jag fått sätta mellanting mellan köra på flackt och komma bakom sadeln utför. Men hur mäter man när det kommer till dropper? Alphan har ju 150mm, så tar man det + hur mycket extra för att kompensera för den del som inte är dropp-delen?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Mitt sadelrör är 483mm, jag sitter på 800mm, sadeln snor väl 50mm i alla fall, 30mm av stolpens hylsa är inte användbart, dropp 125mm och får då ett utstick på 142mm.

På en XL: 800 - 540 - 50 - 30 = 180 mm sadelstolpe, så en 150mm dropper bör väl vara ok.

73 låter väldigt väldigt lågt för ditt grenmått.

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Okok. Jag sitter på ca 73cm på min nuvarande, men är nog något lågt då jag fått sätta mellanting mellan köra på flackt och komma bakom sadeln utför. Men hur mäter man när det kommer till dropper? Alphan har ju 150mm, så tar man det + hur mycket extra för att kompensera för den del som inte är dropp-delen?
Jag sitter på ca 78.5 och som du kan se på min XL så är det bara ca 2.5 cm till godo på droppern den levereras med...

E79EFA61-8A4B-46B6-937D-C0E20B8B7103.jpeg

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Okok det är vad jag sitter på på LVG hojen. Men är dropper post all or none sänkning/höjning eller kan man sänka den till vilken höjd som helst inom dess spann?
Det finns olika varianter men den levereras med en ”steglös”, så var som helst inom de 12cm drop den har
Edit: och högsta läget justeras ju som en vanlig stolpe (upp/ner i ramen) ifall det inte är klart... :-)
Edit2: Jag valde XL för att jag vill ha styret strax under sadeln, och på bilden sitter ett styre med 3cm rise och en 4cm kort stam.

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Men vänta lite här nu, min har 120mm drop, jag var nyss ner till garaget och mätte. Har de ändrat spec sedan jag köpte min tro?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer