Nya allebike Alpha

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag hade valt atomubåtsfettet.
Så fick det bli och det var tydligen en välbehövd service/rengöring, för jäklars vad lätt reglaget går nu. Tidigare fanns en tröskel av motstånd i början av slaget som är helt borta nu! Sen tror jag att jag drog tillbaka mer av vajern än som var ute tidigare också, så kanske satt den inte rakt i fästet eller var hårt böjd tidigare...

Senast ändrad:

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Precis förbokat en XT av denna på pappret riktigt prisvärda cykel:). Läst igenom tråden då det inte finns några recensioner på den. Är det någon som provat på liknande cyklar som kan våga sig på en liten jämförelse? Ta gärna upp det den är mindre bra på. Man har ju hört rätt mkt positivt!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det är väl 11 sidor recension här?

Edit: Jaha, det finns väldigt få motsvarande cyklar idag så det är nog inte så många som haft chans att prova flera.

LDG

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har också letat recension så eftersom jag ligger isolerad med feber kollade jag igenom tråden. Sammanfattas av mig såhär:

- ovant flack i början (de som inte har en lika flack enduro)
- trampeffektiv, funkar som xchoj om man kan ta den högre vikten
- bra utför (flack, lång cykel är snabb om det inte är för tajt)
- folk verkar allmänt nöjda men och åsikterna är inte direkt oväntade med tanke på vad för cyklar de som skrivit nämnt att de haft innan.

Så förstår vad du menar då allt ovan går att läsa ut från geometri och vilket företag som byggt cykeln. Allebike hade aldrig släppt en FS-hoj med 116mm slag som inte var trampeffektiv.
Är väl också som Raggamuffin skriver ovan att de flesta har inte provat någon annan liknande cykel innan så blir svårt att jämföra men personligen hade jag gärna hört mer om hur dämpningen/länkaget är.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har också letat recension så eftersom jag ligger isolerad med feber kollade jag igenom tråden. Sammanfattas av mig såhär:

- ovant flack i början (de som inte har en lika flack enduro)
- trampeffektiv, funkar som xchoj om man kan ta den högre vikten
- bra utför (flack, lång cykel är snabb om det inte är för tajt)
- folk verkar allmänt nöjda men och åsikterna är inte direkt oväntade med tanke på vad för cyklar de som skrivit nämnt att de haft innan.

Så förstår vad du menar då allt ovan går att läsa ut från geometri och vilket företag som byggt cykeln. Allebike hade aldrig släppt en FS-hoj med 116mm slag som inte var trampeffektiv.
Är väl också som Raggamuffin skriver ovan att de flesta har inte provat någon annan liknande cykel innan så blir svårt att jämföra men personligen hade jag gärna hört mer om hur dämpningen/länkaget är.
Håller med. Saknar jämförelser även om folk är nöjda och cykeln ser bra ut på pappret.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det beror väl på var man själv tycker gränsen går, Izzo är helt klart i övre gränslandet imho.
Stumpyn är väl en mycket större hoj? Ripleyn skjuter över, men SB100 passar klart in.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
NS Synonym TR är nog det närmaste man kan komma i jämförelse.
2021 Alpha färger Sparkling Black med krom logga och matt mörkgrå (nästan svart) med svart blank logga. Sist nämnda beställd med lev. i mars/april.
Gjort en likadan beställning. XT utan hjul. Har Hunt trailwide hemma som jag är väldigt nöjd med. Tycker nya SID gaffeln känns spännande. Hoppas dom bygger ihop ett demoex snart så man kan komma dit och testa. Vill bara ha lite fler jämförelser bara...lite har man ju bokat grisen i säcken även om jag testat den en kort sväng (2020-specen).

mv70

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hur funkar det beställa en Allebike, hemsidan verkar inte uppdateras?
Tänker på leverans tider och om det endast är besök eller ringa som gäller för beställning typ.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hur funkar det beställa en Allebike, hemsidan verkar inte uppdateras?
Tänker på leverans tider och om det endast är besök eller ringa som gäller för beställning typ.
Skickade ett mail bara. Dom är fantastiska att ha att göra med. Alphan kommer levereras kring Mars sa dom till mig (har för mig det berodde på gaffeln).

mv70

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Mailade just bestälning en sån XT matt mörkgrå (nästan svart) med svart blank logga.
Lite beslutsångest L eller XL men blir L till 184cm tillslut efter lite mail råd

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Blir frustrerad. Har finkammat nätet efter jämförelser eller något slags utlåtande eller + och - med Alphan, börjar känna mig mer och mer osäker på min beställning. Som ngn skrev så verkar det som de flesta ägarna tidigare haft lite "sämre " cyklar, så det kanske är därför dom är så nöjda?

NickPick

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Blir frustrerad. Har finkammat nätet efter jämförelser eller något slags utlåtande eller + och - med Alphan, börjar känna mig mer och mer osäker på min beställning. Som ngn skrev så verkar det som de flesta ägarna tidigare haft lite "sämre " cyklar, så det kanske är därför dom är så nöjda?
Vilka krav du har på ett litet svenskt mycketförpengarnamärke. Det blir kanonbra!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag hade en XC teamhoj från världscupen med väldigt fina komponenter innan. Men precis som för katten handlar det snarare om att den passar det jag cyklar bättre än ett rent xc-spjut gör.

För mig har den lilla extra fjädringen och de hekton mer ramen väger ingen nackdel för mitt XC-tävlande. Fördelarna med geometrin väger med råge upp det.

Senast ändrad:

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag hade en XC teamhoj från världscupen med väldigt fina komponenter innan. Men precis som för katten handlar det snarare om att den passar det jag cyklar bättre än ett rent xc-spjut gör.

För mig har den lilla extra fjädringen och de hekton mer ramen väger ingen nackdel för mitt XC-tävlande. Fördelarna med geometrin väljer med råge upp det.
Ok. Tack för ditt svar.

mv70

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hittar ingen vikt spec heller för typ en Large Alpha XT ? Förstår att skilljer med olika str och däck,pedaler mm .
Men ungefär 13-14kg eller vad kan det bli ?

Jensen

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
vad väntar du dig av ett litet svenskt märke som i stort sett bara säljs i Sverige. Du kommer ju inte finns massor sv jämförelser. Det säger ju dock inget, att det saknas. Eller jo, det säger att de är förhållandevis små. Men säger inget om kvaliten på produkten. Alpha är ju dessutom en relativt ny modell som de dessutom sålde slut på rätt snabbt. Ska du ha något mer känt får du vara beredd att betala mer och inte alla säkert att du får något bättre.

Nya allebike Alpha
Här kommer lite bilder på de nya färgerna för 2021-modellerna som Allebike var vänliga nog att skicka till mig. Det var ok att dela. Som dom sa så kommer finishen vara lite bättre när dom levereras till kund. Skitnöjd med den grå färgen som jag förbokat.
Visa bilaga 453553Visa bilaga 453555
Även jag har bokat en "Dark Grey" och är helnöjd med det, men den där flashiga svarta färgen var inte heltokig den heller! Trevligt med lite bilder såhär i väntans tider!

/M

Grusove

Medlem
Nya allebike Alpha
Jag har grov beslutångest över storleken. Är 178 så mitt i brytpunkten. Borde man gå på medium eller large? Fokus kommer att ligga på att köra lite xc-tävlingar och för det har jag ingen aning om vilken väg man ska gå

Nya allebike Alpha
Jag har grov beslutångest över storleken. Är 178 så mitt i brytpunkten. Borde man gå på medium eller large? Fokus kommer att ligga på att köra lite xc-tävlingar och för det har jag ingen aning om vilken väg man ska gå
Ännu vikigare mått på kroppen är nog grenmåttet och armlängden så mät dessa och kolla rekommendation med Allebike. Jag är 187, grenmått 89 och sitter på 79-80 cm CC vev till sadel. Jag hamnra just mellan L och XL men valde denna gång en mindre ram dvs L och får kanske justera med en styrstam om det nu skulle kännas trångt. Sadelstolpen/röret kan ju tänkas ställa till det om du går på större ram, sitter lågt och vill köra en lång dropper så mät lite till du :-) Men jag förstår ditt velande, tog mig många sömnlösa stunder att till slut trycka på knappen 🙃

Grusove

Medlem
Nya allebike Alpha
Ännu vikigare mått på kroppen är nog grenmåttet och armlängden så mät dessa och kolla rekommendation med Allebike. Jag är 187, grenmått 89 och sitter på 79-80 cm CC vev till sadel. Jag hamnra just mellan L och XL men valde denna gång en mindre ram dvs L och får kanske justera med en styrstam om det nu skulle kännas trångt. Sadelstolpen/röret kan ju tänkas ställa till det om du går på större ram, sitter lågt och vill köra en lång dropper så mät lite till du :-) Men jag förstår ditt velande, tog mig många sömnlösa stunder att till slut trycka på knappen 🙃
Large skulle absolut fungera med 150mm dropper. Har 470 sadelrör på endurohojen och tycker mej ha 4-5cm tillgodo där så 480 är lugnt till mina 82 cm grenmått

LDG

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Large skulle absolut fungera med 150mm dropper. Har 470 sadelrör på endurohojen och tycker mej ha 4-5cm tillgodo där så 480 är lugnt till mina 82 cm grenmått
Köper man en cykel för 35000+ och funderar kring sånt är det ju bara att beställa en OneUp dropper som har 2-4cm mindre stack än de flesta droppers. Min cykel kom med 125 fox dropper men jag får plats med 180mm drop med en OneUp.

Grusove

Medlem
Nya allebike Alpha
Köper man en cykel för 35000+ och funderar kring sånt är det ju bara att beställa en OneUp dropper som har 2-4cm mindre stack än de flesta droppers. Min cykel kom med 125 fox dropper men jag får plats med 180mm drop med en OneUp.
Ahh, nej jag menar snarare att frågan om dropper inte är något jag funderar över utan att det inte var en faktor som man behöver ta hänsyn till :)

LDG

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag hade gått på medium. Är ju viktigare att kunna flytta cykeln lättare än att ha lång reach. Alpha är ju flack så stabil kommer den vara ändå.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer