Nya allebike Alpha

RockyM

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Stämmer det att Alpha har samma baktriangel som Majestic?
Majestic var väl en blueprint på epic 2018 fast med fulare kabeldragning o utan brain?

Doominator1

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Stämmer det att Alpha har samma baktriangel som Majestic?
Majestic var väl en blueprint på epic 2018 fast med fulare kabeldragning o utan brain?
Första delen stämmer, att det är samma sving på Alpha som på Majestic. Länken och dämparen är dock annorlunda.

Andra delen stämmer nästan, men ändå inte alls. Majestic har ganska samma geometri som nu gamla Epic, men helt annan kinematik i basvingen. Kabeldragningen ska jag ha osagt.

LDG

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kanske läge att sluta onanera geometritabeller och prova? Jag testade både Alpha och Evon, föredrog Evon och har inga problem med STA och har haft flera cyklar med brantare STA.
Alphan är bra Evon är bra, de är olika och det är olika vad man prioriterar.
Du som cyklat båda, kan du beskriva mer på vilket sätt de känns olika och varför du valde Evon i slutändan?

glitch

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Du som cyklat båda, kan du beskriva mer på vilket sätt de känns olika och varför du valde Evon i slutändan?
Jag är 181 och testade Alphan i large då det var det som fanns att testa tack vare snäll happyit. Några tankar nedan:

1) Jag tycker Alphan kändes stor i large med 50 mm styrstam
2) Evon känns kvickare på byta riktning och livligare - men där blir ju så klart lite tryggare utför just pga. längden. Smaksak vad man är ute efter. Där tror jag Alphan och Spur är närmare varandra.
3) Den lägre stacken på Alphan bidrog också till den "utsträckta" känslan och då jag inte är ett fan av superkort styrstam på den här typen av cykel så passade Evon mig bättre
4) För min genomsnittliga längd är inte SA något problem och jag får en bra sittposition utan att behöva skjuta fram sadeln maximalt.
5) Evon är lättare vilket alltid är roligt även om det nog i praktiken inte gör någon större skillnad
6) Jag tycker Evon är snyggare
7) Låsning på Alphan är rätt nice, men cockpiten blev väldigt rörig med alla reglage och ergonomin i set-upen var väl spontant sådär. Hade det varit ens egna cykel hade man säkert kunna justera till allt bättre men jag kan inte påstå att jag lider av att manuellt behöva låsa dämparna på Evon (men jag tävlar inte och gör det endast på längre transportsträckor)
8) Jag ville ha nya 35mm Sid:en och ville inte vänta tills Alphan skulle få nya gaffeln
9) Jag är inte så förtjust i Alphans gråa matta lack och ville inte vänta på 2021 färgerna
10) Jag fick ett bra pris på Evon med rimlig leveranstid

Sammanfattningsvis var det många småsaker som fällde avgörandet. Jag tror jag hade blivit nöjd med Alphan också, den är onekligen prisvärd men givet att jag ville ha nya gaffeln osv. hade jag nog fortfarande inte haft en cykel än om jag bestämt mig för Alphan.

Lilk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag är 181 och testade Alphan i large då det var det som fanns att testa tack vare snäll happyit. Några tankar nedan:

2) Evon känns kvickare på byta riktning och livligare - men där blir ju så klart lite tryggare utför just pga. längden. Smaksak vad man är ute efter. Där tror jag Alphan och Spur är närmare varandra.
3) Den lägre stacken på Alphan bidrog också till den "utsträckta" känslan och då jag inte är ett fan av superkort styrstam på den här typen av cykel så passade Evon mig bättre
4) För min genomsnittliga längd är inte SA något problem och jag får en bra sittposition utan att behöva skjuta fram sadeln maximalt.
5) Evon är lättare vilket alltid är roligt även om det nog i praktiken inte gör någon större skillnad
7) Låsning på Alphan är rätt nice, men cockpiten blev väldigt rörig med alla reglage och ergonomin i set-upen var väl spontant sådär. Hade det varit ens egna cykel hade man säkert kunna justera till allt bättre men jag kan inte påstå att jag lider av att manuellt behöva låsa dämparna på Evon (men jag tävlar inte och gör det endast på längre transportsträckor)
8) Jag ville ha nya 35mm Sid:en och ville inte vänta tills Alphan skulle få nya gaffeln
9) Jag är inte så förtjust i Alphans gråa matta lack och ville inte vänta på 2021 färgerna

Sammanfattningsvis var det många småsaker som fällde avgörandet. Jag tror jag hade blivit nöjd med Alphan också, den är onekligen prisvärd men givet att jag ville ha nya gaffeln osv. hade jag nog fortfarande inte haft en cykel än om jag bestämt mig för Alphan.
Kul läsning! För min kortare än genomsnittet-längd om 170cm kanske man bara ska ge blanka fan i SA, det kanske ligger inom justermånen för sadelpositionen och bara se:

EVO:
+ Lättare
+ 2 Flaskhållare
- Färgen
- Komponenter för priset
- Ingen remote lockout

Alpha:
+ Så snygg i svart/silver
+ Mycket för pengarna
+ remote lockout
- synliga kablar
- 1 flaskställ
- vikten (1kg på ramen =. ungefär samma för färdig cykel, dock lättare att uppgradera evon.)

Finns det någon i Stockholm som har en Alpha i S eller M som man skulle kunna få kolla på och eventuellt slå benet över, vi kan ju cykla en sväng? Kan erbjuda provkörning av en Checkpoint monstercross eller en Nukeproof Scout i utbyte :)

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kul läsning! För min kortare än genomsnittet-längd om 170cm kanske man bara ska ge blanka fan i SA, det kanske ligger inom justermånen för sadelpositionen och bara se:

EVO:
+ Lättare
+ 2 Flaskhållare
- Färgen
- Komponenter för priset
- Ingen remote lockout

Alpha:
+ Mycket för pengarna
+ remote lockout
- synliga kablar
- 1 flaskställ
- vikten (1kg på ramen =. ungefär samma för färdig cykel, dock lättare att uppgradera evon.)

Finns det någon i Stockholm som har en Alpha i S eller M som man skulle kunna få kolla på och eventuellt slå benet över, vi kan ju cykla en sväng? Kan erbjuda provkörning av en Checkpoint monstercross eller en Nukeproof Scout i utbyte :)
Det är tre stora fel här. Om det är en sak Specialized gör rätt är det väl färgerna på deras cyklar! Och ingen remote lockout är bra. Till slut: bromsslang genom ramen är jätteproblematisk på värsta moment (fanns mycket diskussion kring det igår).

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

EVO:
+ Lättare
+ 2 Flaskhållare
- Färgen
- Komponenter för priset
- Ingen remote lockout

Alpha:
+ Mycket för pengarna
+ remote lockout
- synliga kablar
- 1 flaskställ

Samma längd som mig. Troligtvis blir det 125mm dropper då?

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Bra skrivet! Får man fråga vart du köpte EVO:n?

Lilk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det är tre stora fel här. Om det är en sak Specialized gör rätt är det väl färgerna på deras cyklar! Och ingen remote lockout är bra. Till slut: bromsslang genom ramen är jätteproblematisk på värsta moment (fanns mycket diskussion kring det igår).
Nja, Matt mörkgrön med babygrön text, eller grå med vit text... Känns lite tråkigt. Då är väl den grå lite bättre iaf. Allebikes färgsxhema ser ju mycket häftigare ut. Varför skulle avsaknaden av remote lockout vara bra?
Vad syftar du på angående intern bromsslang?

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nja, Matt mörkgrön med babygrön text, eller grå med vit text... Känns lite tråkigt. Då är väl den grå lite bättre iaf. Allebikes färgsxhema ser ju mycket häftigare ut. Varför skulle avsaknaden av remote lo ckout vara bra?
Vad syftar du på angående intern bromsslang?
Mörk/babygrön är klart värsta, men alla andra färger är snygga.
Tycker att en reglage på varje sidan av styret räcker, vill inte har mer. Jag använder lockout bara till transportsträcker, så behöver ingen remote.
Intern bromslang är problematiskt när man vill/måste byte broms. Då måsta man kapa, drar genom, sätta ihop igen och ofta lufta bromsen. Med slangen utanpå är det bara att skruva och klippa av och på. Så om något händer kan man enkelt låna eller byta en broms. Men intern dragning blir det jättejobbigt.

skier

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Mörk/babygrön är klart värsta, men alla andra färger är snygga.
Tycker att en reglage på varje sidan av styret räcker, vill inte har mer. Jag använder lockout bara till transportsträcker, så behöver ingen remote.
Intern bromslang är problematiskt när man vill/måste byte broms. Då måsta man kapa, drar genom, sätta ihop igen och ofta lufta bromsen. Med slangen utanpå är det bara att skruva och klippa av och på. Så om något händer kan man enkelt låna eller byta en broms. Men intern dragning blir det jättejobbigt.
Fast om det verkligen är kris kan man ju buntbanda fast en ny bromsslang/broms utanpå ramen och bara klippa av gamla slangen i båda ändarna.
Ang. färgerna så tycker jag Specialized har bland de snyggaste färgsättningarna totalt sett på sina modeller, men jag gillar åas pastellfärger.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer