Du som cyklat båda, kan du beskriva mer på vilket sätt de känns olika och varför du valde Evon i slutändan?
Jag är 181 och testade Alphan i large då det var det som fanns att testa tack vare snäll happyit. Några tankar nedan:
1) Jag tycker Alphan kändes stor i large med 50 mm styrstam
2) Evon känns kvickare på byta riktning och livligare - men där blir ju så klart lite tryggare utför just pga. längden. Smaksak vad man är ute efter. Där tror jag Alphan och Spur är närmare varandra.
3) Den lägre stacken på Alphan bidrog också till den "utsträckta" känslan och då jag inte är ett fan av superkort styrstam på den här typen av cykel så passade Evon mig bättre
4) För min genomsnittliga längd är inte SA något problem och jag får en bra sittposition utan att behöva skjuta fram sadeln maximalt.
5) Evon är lättare vilket alltid är roligt även om det nog i praktiken inte gör någon större skillnad
6) Jag tycker Evon är snyggare
7) Låsning på Alphan är rätt nice, men cockpiten blev väldigt rörig med alla reglage och ergonomin i set-upen var väl spontant sådär. Hade det varit ens egna cykel hade man säkert kunna justera till allt bättre men jag kan inte påstå att jag lider av att manuellt behöva låsa dämparna på Evon (men jag tävlar inte och gör det endast på längre transportsträckor)
8) Jag ville ha nya 35mm Sid:en och ville inte vänta tills Alphan skulle få nya gaffeln
9) Jag är inte så förtjust i Alphans gråa matta lack och ville inte vänta på 2021 färgerna
10) Jag fick ett bra pris på Evon med rimlig leveranstid
Sammanfattningsvis var det många småsaker som fällde avgörandet. Jag tror jag hade blivit nöjd med Alphan också, den är onekligen prisvärd men givet att jag ville ha nya gaffeln osv. hade jag nog fortfarande inte haft en cykel än om jag bestämt mig för Alphan.