Backar till det här med bunnyhop. Nu är det jag tänker visa strikt taget inte ett bunnyhop, men så fort man slutar trampa är pedalup och bunnyhop precis samma rörelse. Det är bara att en pedalup initierar man med en wheelie istället för en manual.
Bara så vi kan få det här med armar och fötter utrett. Screenshots från en video från typ 12 år sedan...
Preloadfas. Eyes on the prize. Vikten placerad ganska långt fram mot framaxeln.
Visa bilaga 484165
Framhjulet upp så högt att det matchar tänkt hopp. Fortfarande inte så mycket annat än ryck i styret. Eller, faktiskt inte något ryck i styret alls. Än är det typ manual (eller ja wheelie eftersom just det här är en pedalup). Notera att vikten flyttats bakåt mot bakaxeln.
Visa bilaga 484167
Hopp! Det är den här delen som är svårast och som folk glömmer. Man måste hoppa, utav helvete pjäxa, som synes hänger armarna än som döda sillar. Det enda som har hänt är att benen nu är helt uträtade efter ifrånskjutet. Tänk jämnfotahopp. Notera att bakhjulet har lättat från marken bara av att jag hoppat och tagit med mig cykeln rakt upp. Inget annat konstigt pågår. Styret är i princip i knät som vid en tuck no hander.
Visa bilaga 484166
Men skjuta fram cykeln då? Ska man inte göra det? Jo! Nu! Fram med styret och lyft in cykeln under kroppen. I princip görs hela den här delen med armarna genom att man trycker styret framåt. Edit: det här genererar inte lyft, men är en del av rörelsen som gör att cykeln kommer med upp på/över hindret. Men, precis som när man hoppar utan cykel är det viktigt att böja på benen också. Annars blir det lite knas.
Visa bilaga 484164
Jepp, bakhjulet hänger lite på kanten. Men det är liksom enda sättet att stanna om man inte har några bromsar på sin cykel... Och det var faktiskt rätt högt, så äsch.
Allt detta helt utan SPD. Fantastiskt. Ska se om jag kan fixa något, bättre, för drops också. Det kanske rent av ska göras nu i helgen sådär 12 år efter videon togs som ovan bilder är plockade från.