Dropteknik

stigfinnare

Aktiv medlem
Dropteknik
Än så länge rullar jag ner för alla drop, enligt filosofin i denna video

Det funkar bra, jag känner att jag har kontroll över cykeln hela tiden och har inte gått OTB en enda gång. Kör hyfsat höga drop ändå, så att det verkligen är på gränsen att det är fysiskt möjligt att rulla dem. På en del stigar häromkring (åker inte bikepark eller anlagda leder) finns större drop, typ 1m. Jag har övat in wheelie drops hemma och sätter dem ok, men känner verkligen inte att landningen efter mina wheelie drops är något som känns i närheten av säkert på en skogsstig, som ibland är mer av en djurstig som nån lagt upp på Trailforks. Samtidigt är det roliga leder som jag gärna kör - och trist att behöva leda cykeln förbi vissa features.

Handlar det om att nöta in wheelies ordentligt så att det sitter bra, eller vilken teknik ska jag öva in om prioriteringen är säkerhet och kul, och jag skiter i hur det ser ut?

Bunny hoppa ut över ett drop i skogen känns också rätt random eftersom det sällan är en helt horisontell yta man rullar in på så det är svårt att veta hur cykeln positionerar sig. Eller är det också bara en övningsgrej?

Dropteknik
Kolla tråden om spd vs platt, det finns en bra diskussion om drops i den. Joy of Bike känner jag att man får ta med en nypa salt, de har en tendens att förenkla saker lite väl mycket.

Jag är själv nybörjare, men den är uppenbart att det inte finns en drop-teknik som fungerar i alla situationer. Höjd, längd, vinkel på landningen, hastighet, viktfördelning, rörelse, preload/pop, timing, allt påverkar ju hur cykeln rör sig i luften.

Dropteknik
Jag menar trampa, stående, med framhjulet i luften
Det tror jag inte hjälper speciellt mycket, tror mer på att börja öva på korta manuals, sedan bunnyhops. Handlar väldigt mycket om att bara vara bekväm i luften, och erfarenhet går ju inte att fuska sig till. Sedan för att lära sig specifikt drops så skulle jag säga att ta något litet som du är bekväm med som går att rulla, och öka farten gradvis och luta bakåt lite (det är här man behöver erfarenhet av manuals, även korta, då man vet hur långt man kan och borde luta). Och när du kan droppa det med hjulen i luften så gå upp till ett lite större, tills droppen inte längre går att rulla.

Dropteknik
Drops får du känsla för, beroende på hastighet så behöver du göra en "manual" rörelse men du behöver inte lyfta framhjulet. Dvs det räcker att flytta kroppsvikten bakåt. Hur mycket beror helt på hur långsamt det går. Om du kryper fram i gångfart så måste du nästan göra en hel manual för att landa rätt.

Vid större drops är det i regel inte nödvändigt då du rullar av droppet snabbare än framhjulet hinner åka ner. Möjligtvis så får du flytta bak vikten lite. Jag brukar göra ett litet "hopp" med hela kroppen. Varför vet jag inte men det känns bättre.

Dropteknik
Har övat lite till på mitt lilla övningsdrop i trädgården, som jag wheelieat ut över kanske 50 gånger idag utan problem men nu var nära OTB för att jag tror att jag försökte för många tekniker på samma gång :cautious:

Blir dumt med box och hinge och manual samtidigt
167E3F88-603D-4EF2-A2EA-AEA4313C392B.jpeg

Dropteknik
Kyle & April är min favorit också, men något jag inte tycker framgår tillräckligt tydligt är hur jäkla känsligt det är med att sätta timingen. Är man för tidig med framskjutet så är det lätt att framhjulet dyker.

Dropteknik
Kyle & April är min favorit också, men något jag inte tycker framgår tillräckligt tydligt är hur jäkla känsligt det är med att sätta timingen. Är man för tidig med framskjutet så är det lätt att framhjulet dyker.

Han säger dock mycket precis när man ska skjuta fram!
Jag fick det rätt själva när min 7-åriga son berätta för mig hur man måste göra. Frågade nyligen var han hade lärt sig det, trodde att någon förklarade det till honom på mtb-träning. Men han hade uptäckt det själva! Fint att har en son som coach!

EDIT: förut gjorde jag precis samma fel som April.

Senast ändrad:
Dropteknik
Precis!
Intressant reflektion, har inte funderat så mycket men precis kollat på en film på mig själv från första droppet jag vågar som har "fallfaktor".
Ser att min teknik inte är teoretiskt perfekt (rädsla?!) MEN farten är god, rumpan ovan sadeln.
I uthoppet skjuter jag fram cykeln något samtidigt som rumpan åker bakåt precis när framhjulet lämnar kanten.
CF47E67B-477E-4DEA-BADA-FF05527960A0.jpeg

Nuförtiden kör jag utan spd-pedaler och märker att jag skjuter fram cykeln mer markant i uthoppet eller poppar för att känna kontroll.

Men bara farten är god och jag är såpass/något ihopkrupen i "in-runnen" för att kunna sträcka ut i uthoppet så kommer det gå bra tänker jag.
Själva landningen måste man ju sen "suga i sig".

Dropteknik
Så INTE ner med hakan i styret säger han. Intuivt vill jag hålla med honom och inte den andra snubben.

Jag har väldigt begränsad erfarenhet men ser inte varför man skulle jiddra med en wheelie när man ska droppa.
Håller man lämplig fart behöver man göra ett skit upp till metern. Neutral ställning räcker i alla fall för att droppa 70cm till platt utan att något händer.
Måste man droppa något svårt i för låg fart får man nog ha ordning på manuals och bunney först. Wheelie är det sista jag skulle göra men det går säkert det också.

Jag kan också rulla det mesta men det hjälper inte ett skit när det ofta är en dräneringsränna eller annat nedanför. Helt livsfarligt att ha rullning som go to metod. Har äntligen blivit av det den reflexen. Ryck i styret t*nt.

Dropteknik
Kan väl tycka att det inte riktigt representativt för hur drop ser ut i naturen (iaf där jag kör). Mycket branta hällar med dropp antigen i motlut eller platt - alltså inte en lutande landning.

Typ arenan i Isaberg och droppen är ju lutande landning, där behöver man ju i princip inte göra något alls. Som i många andra bikeparks.

Med det sagt tycker jag Kyle & Aprils video är väldigt bra för grunderna och tankesättet.

Dropteknik
Droppen i skogen har ju sällan en så tydlig kant, det lutar mer och mer tills det är vertikalt. Tänk typ en klippavsats eller stenbumling. Vet inte riktigt hur man ska avgöra vad som är lämplig timing där? Nån som har nåt förslag? Den här stenen är mitt nästa mål, det lutar en del i landningen så går inte att rulla.

Kör man Joy of Bikes filosofi kan man ju ”poppa” ett sånt här drop och då är timingen inte lika kritisk eftersom man kan göra det tidigare. Men jag har fått tillräckligt med bra motargument mot att bunny hoppa drops för att vara skeptisk..
CAE9F245-AECD-490A-A3FA-BF9AE87F628D.jpeg

Senast ändrad:
Dropteknik
Droppen i skogen har ju sällan en så tydlig kant, det lutar mer och mer tills det är vertikalt. Tänk typ en klippavsats eller stenbumling. Vet inte riktigt hur man ska avgöra vad som är lämplig timing där? Nån som har nåt förslag? Den här stenen är mitt nästa mål, det lutar en del i landningen så går inte att rulla.

Kör man Joy of Bikes filosofi kan man ju ”poppa” ett sånt här drop och då är timingen inte lika kritisk eftersom man kan göra det tidigare. Men jag har fått tillräckligt med bra motargument mot att bunny hoppa drops för att vara skeptisk..
Visa bilaga 486195

Hänger ju på hur fort man vill köra. Med fart kan man låtsats att det är en kant där rundningen börjar och dropa som vanligt. Vill man köra så sakta som möjligt låter man framhjulet följa med i rundningen en bit och när cykeln börjar peka nedåt skiftar man bak vikten en gnutta, lagom för att framhjulet skall landa ett par dm längre ut. Var och hur mycket beror på höjden och vilken vinkel på cykeln man känner sig bekväm med.
Stenen på bilden ser ut som att den går att ta i slowmotion utan att lyfta framhjulet alls.

Dropteknik
Hänger ju på hur fort man vill köra. Med fart kan man låtsats att det är en kant där rundningen börjar och dropa som vanligt. Vill man köra så sakta som möjligt låter man framhjulet följa med i rundningen en bit och när cykeln börjar peka nedåt skiftar man bak vikten en gnutta, lagom för att framhjulet skall landa ett par dm längre ut. Var och hur mycket beror på höjden och vilken vinkel på cykeln man känner sig bekväm med.
Stenen på bilden ser ut som att den går att ta i slowmotion utan att lyfta framhjulet alls.
Tack för detaljerna, det hjälper! Har flugit över värre saker i skogen men då med mycket adrenalin, fart och tur. Svårare när man tänker först och ska försöka göra rätt. Finns inte så mycket fart här heller.

Dropteknik
varför man skulle jiddra med en wheelie när man ska droppa.
Absolut ingen anledning när droppen ser ut som i den här tråden, men det är ju trials-sättet att droppa. Dvs högt(70cm+) till platt från stillastående. Då man stegrar upp på bakhjulet och ställer sig på kanten för att sänka ned kroppsvikten och framhjulet så långt som möjligt innan man släpper bromsen och rullar av kanten.
Men som sagt, det är väldigt sällan användbart i skogen

Dropteknik
Absolut ingen anledning när droppen ser ut som i den här tråden, men det är ju trials-sättet att droppa. Dvs högt(70cm+) till platt från stillastående. Då man stegrar upp på bakhjulet och ställer sig på kanten för att sänka ned kroppsvikten och framhjulet så långt som möjligt innan man släpper bromsen och rullar av kanten.
Men som sagt, det är väldigt sällan användbart i skogen
Ja men det trodde jag var en manual

Dropteknik
Jag blir jäkligt nojig när det är stökigt framför droppen, gör ni en liten tydligare preload där för att baken inte ska hänga upp sig?
Gillar teoretiskt Jeffs förklaring men vågar sällan ändå ?
Bumpy drops 2.30 in, hakar jag upp mig på

Senast ändrad:
Dropteknik
Wheelie drop är inte samma sak som det trialsåkare gör och som TrashZen (den enda riktiga auktoriteten på vad trialstekniker är, hur dom ska utföras och vad de heter) kallar "Rear Wheel Drop-off". https://trashzen.com/drop-off-biketrial.php

Här är instruktionen för Wheelie drop off: https://trashzen.com/drop-off-wheelie.php

Båda är bra tekniker, det handlar mest om hur mycket run-up man har och vad som händer efter. Wheeliedrop kräver att man hinner få in två tramptag. Drop från bakhjulet kräver eg. bara en cykellängd från stillastående (om man inte roterar 90 grader i samband med att man tar upp cykeln på bakhjulet, då behövs inte ens det).

Manual drop kräver tillräckligt med fart för att säkert hålla en manual ut över kanten.

Drop från rullande behöver man bara tillräckligt med fart för att inte bara tippa okontrollerat över kanten.

Sidledsdrop från två hjul är användbart också (i praktiken ett sidehop från två hjul). Men då pratar vi riktigt teknisk åkning. Förbi vad nästan någon egentligen gör i någon större utsträckning. Baklängesdrop från bakhjul, baklänges genom 180 graders pivot på kanten, och 270-pivot drop är helt värdelöst i praktiken. :)

Bunnyhop-drop är egentligen bara aktuellt om man har ett gap man måste klara och farten inte räcker annars.

Men här finns alla tekniker ni någonsin behöver för att falla ned från höjder mer eller mindre kontrollerat: https://trashzen.com/mountain-bike-drop-off.php

(Mer användbar teknik i skogen än bunnyhop är förresten pedal-gap och pedal-up. Det förstår jag inte att fler inte lär sig och propagerar för. Bunnyhop är ganska överreklamerat och insatserna är ganska höga. Pedal-up och pedal-gap är ganska safe med låga risker. Är mer funkis vid vanlig platt stigcykling i låg fart också.)

Dropteknik
Wheelie drop är inte samma sak som det trialsåkare gör och som TrashZen (den enda riktiga auktoriteten på vad trialstekniker är, hur dom ska utföras och vad de heter) kallar "Rear Wheel Drop-off". https://trashzen.com/drop-off-biketrial.php

Här är instruktionen för Wheelie drop off: https://trashzen.com/drop-off-wheelie.php

Båda är bra tekniker, det handlar mest om hur mycket run-up man har och vad som händer efter. Wheeliedrop kräver att man hinner få in två tramptag. Drop från bakhjulet kräver eg. bara en cykellängd från stillastående (om man inte roterar 90 grader i samband med att man tar upp cykeln på bakhjulet, då behövs inte ens det).

Manual drop kräver tillräckligt med fart för att säkert hålla en manual ut över kanten.

Drop från rullande behöver man bara tillräckligt med fart för att inte bara tippa okontrollerat över kanten.

Sidledsdrop från två hjul är användbart också (i praktiken ett sidehop från två hjul). Men då pratar vi riktigt teknisk åkning. Förbi vad nästan någon egentligen gör i någon större utsträckning. Baklängesdrop från bakhjul, baklänges genom 180 graders pivot på kanten, och 270-pivot drop är helt värdelöst i praktiken. :)

Bunnyhop-drop är egentligen bara aktuellt om man har ett gap man måste klara och farten inte räcker annars.

Men här finns alla tekniker ni någonsin behöver för att falla ned från höjder mer eller mindre kontrollerat: https://trashzen.com/mountain-bike-drop-off.php

(Mer användbar teknik i skogen än bunnyhop är förresten pedal-gap och pedal-up. Det förstår jag inte att fler inte lär sig och propagerar för. Bunnyhop är ganska överreklamerat och insatserna är ganska höga. Pedal-up och pedal-gap är ganska safe med låga risker. Är mer funkis vid vanlig platt stigcykling i låg fart också.)

Pratar vi trialsdrop är Ali C mästare av bra videos:

Dropteknik
Jo, därav behovet av andra tekniker ?

Hittar inget om pedal-gap/up, vad innebär det?

Dropteknik
Dropteknik
är variationer på det som här kallas pedalkick, men har även andra namn som side hop, pedal-up/gap och mest förvirrande backhop.
I sin grundläggande form är det att hoppa upp för eller över ett gap från bakhjulet till bakhjulet, men i skogen så kan det ofta vara från och till bägge hjulen

Disagree, pedal-gap och pedal-up är till skillnad från pedalkick tekniker som görs från rullande. De andra utgår från stillastående.

Nja, nu blev det lite blandat va. Allt det där är distinkta egna moves baserade på två olika grundtekniker.

Dropteknik
Disagree, pedal-gap och pedal-up är till skillnad från pedalkick tekniker som görs från rullande. De andra utgår från stillastående.

Nja, nu blev det lite blandat va. Allt det där är distinkta egna moves baserade på två olika grundtekniker.
trash zen kategoriserar själva pedal-up och pedal gap under pedal-kick, och ja orden har också helt andra betydelser (själv tycker jag att ett back-hop är bakåt medans många använder det som hopp på bakhjulet t.ex)

Dropteknik
Efter min son förklarade hur man gör, och efter att har tittat några video länkat i andra och den här tråden, vågade jag droppa från droppet på Hällre idag. Jag är feg, så vågar inte saker, men tåg fart och då måste jag. Gick fint och helt ospektakulärt. Landningen känner man dock på en HT. Tyckte det var inte rolig, det är roligare att titta på, men ntibte jobbigt heller. Bra att kunna använda när det behövs.

På vägen hem hade jag brattom på en stig jag nästan aldrig kör. Gick med hastighet uppför en stor sten och upptäckte att det var en meter nästan vertikalt ner på andra sidan. Tur att min reflex inte är att bromsa, men att flytta rumpan på bakhjulet!

Senast ändrad:
Dropteknik
trash zen kategoriserar själva pedal-up och pedal gap under pedal-kick, och ja orden har också helt andra betydelser (själv tycker jag att ett back-hop är bakåt medans många använder det som hopp på bakhjulet t.ex)

Sant, det gör dom. Och inte kallar dom pedal gap för det utan för Rolling pedal hop. Förvirringen är total, hos alla (mig inkluderat). ?

Dropteknik

Visa bilaga 486195
Den där hade jag bara skickat fram cykeln på, antingen får man lite luft eller så rullar bakhjulet ner medan man håller cykeln ungefär horisontellt, blir en underbar skjuts framåt av det.

Dropteknik

Visa bilaga 486195
Jag brukar filma mig själv för att se hur jag gör/vad som kan bli bättre. Har märkt att på drop som har en bra "påfart", tydlig kant etc, försöker jag köra "Kyle and April", men på naturligare hinder blir det mer av en huck eller bunnyhop... det är säkert inte rätt, men det funkar på de små höjder jag är på just nu... man måste börja någonstans tänker jag...

Bilagor

• 20210502_190302[1].gif
    20210502_190302[1].gif
    3.2 MB · Besök: 225
  • 20210502_190434[1].gif
    20210502_190434[1].gif
    2.8 MB · Besök: 195
Tillbaka
Topp