[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min Passat GTE har under de första 1200milen dragit 0,28/mil i snitt i bensin. Snitt förbrukningen av el har jag ingen koll på men om jag bara kör på el så är det 1,8-2,2kWh/mil, mest beroende på temperatur.
Hybridläget med tomt batteri är förvånansvärt snålt på bensin, från landet är det 10mil varav 7 på 80-väg och 3 på 100-väg och då ligger den på 0,4-0,45l/mil. Går det fortare drar den mer men jag körde från Gränna till Stockholm med en snittfart på 98km/h och en förbrukning på 0,54l/mil.
Låter ju extremt bra, så snålt går inte min på långkörning med fullt batteri. Men min är ju ett rejält måndagsex så det är kanske inte så konstigt. Långtidsförbrukning v-däck resp s-däck kör 17" året runt.

A4E582A9-F9B6-498F-8710-4AEF9B7956C4.png
F4DF9822-C378-4C6F-A4D0-43B1507F9025.png

Låter ju extremt bra, så snålt går inte min på långkörning med fullt batteri. Men min är ju ett rejält måndagsex så det är kanske inte så konstigt. Långtidsförbrukning v-däck resp s-däck kör 17" året runt.

Visa bilaga 486900Visa bilaga 486901
Ungefär som min Citroen C5 Aircross laddhybrid då sen frun tagit över körningen av den. Hon kan inte ladda på jobbet och kör ganska ofta hästsläp så förbrukningen blir inte vad den kunde bli annars.

Bilagor

• BAA1A5D1-9934-42FA-A630-8B8E37479A8D.png
    BAA1A5D1-9934-42FA-A630-8B8E37479A8D.png
    39.7 KB · Besök: 66
Att ha infrastruktur på plats känns ju som en förutsättning, oavsett om det handlar om laddstationer längs vägarna eller i hemmet.

Att ha infrastruktur på plats känns ju som en förutsättning, oavsett om det handlar om laddstationer längs vägarna eller i hemmet.
Bygg laddplatser så köper folk bilar. Helt rätt!
Jag väggladdar ibland hemma på nätterna. Får jag 30% över natten på schuko 10a ungefär. Gissad laddtid 8h när det är lägre taxa.
Inte mycket men till vardags räcker det ypperligt att ladda upp kanske 9 mil per natt. Vi laddar inte varje natt heller. Behövs ju inte.

Ja jag vet att jag bör köpa en laddbox... ?

Litet sidospår men när vi ändå är inne på laddinfrastruktur.

Nån som har tips på information eller bra leverantör om man vill börja kika på möjligheterna att bygga om motorvärmarplatser till laddbox(ar) i bostadsrättsförening.

/Johan

Bygg laddplatser så köper folk bilar. Helt rätt!
Jag väggladdar ibland hemma på nätterna. Får jag 30% över natten på schuko 10a ungefär. Gissad laddtid 8h när det är lägre taxa.
Inte mycket men till vardags räcker det ypperligt att ladda upp kanske 9 mil per natt. Vi laddar inte varje natt heller. Behövs ju inte.

Ja jag vet att jag bör köpa en laddbox... ?
10 A i Schuko lär vara helt ok. Jag tror det är lite lobby från boxinstallatörer som blåser upp ev. fara.

Ungefär som min Citroen C5 Aircross laddhybrid då sen frun tagit över körningen av den. Hon kan inte ladda på jobbet och kör ganska ofta hästsläp så förbrukningen blir inte vad den kunde bli annars.
Jag laddar alltid hemma i garaget och kör skotersläp ibland men oftast inte, privat åker jag el 99% men i tjänsten blir det mest långkörning. Dagsresor startar jag alltid fulladdat men det är inte alltid jag kan ladda dit jag kommer fram, sover jag över brukar jag alltid se till att kunna ladda över natten. Jag har inte tung högerfot heller och brukar hålla hastigheten då jag reser på arbetstid är jag inte intresserad av några böter..

Jag har kört ca 42 000km sen feb 2020

Jag hoppas folk inte beräknar sin förbrukning genom att titta på färddatorn för det är riktiga glädjesiffror ska ni veta.

10 A i Schuko lär vara helt ok. Jag tror det är lite lobby från boxinstallatörer som blåser upp ev. fara.
Nja, schuko är de facto inte byggda för ett konstant uttag på så många A. Värmeutvecklingen kommer i längden matta ut plasten mellan plus och nolla. Ett äldre uttag skapar ett exponentiellt problem med sin sköra plast. Det kommer till slut gulna och sen brinna. Hände faktiskt på ett uttag i en av mina anläggningar efter nattlig laddning på just 10A drygt 2-3 nätter i veckan i två år. Då var det ett splitternytt uttag.

Nja, schuko är de facto inte byggda för ett konstant uttag på så många A. Värmeutvecklingen kommer i längden matta ut plasten mellan plus och nolla. Ett äldre uttag skapar ett exponentiellt problem med sin sköra plast. Det kommer till slut gulna och sen brinna. Hände faktiskt på ett uttag i en av mina anläggningar efter nattlig laddning på just 10A drygt 2-3 nätter i veckan i två år. Då var det ett splitternytt uttag.

Verkar mest vara Sveriges installatörer som vill sätta upp laddboxar som säger nej till schuko! Oman räknar lite på antalet sålda laddboxar och antalet sålda elbilar så märker man att det inte går ihop. Tex Tesla inkluderade tex sådan kabel...

Konsensus enligt nätet verkar vara 8 eller 10 max om man inte vet hur anläggningen är ut. En elektriker föreslog att säkra upp till 13A redan nu, men jag klarar mig. Samtidigt så kommer nog väldigt många fler hushåll ha laddplats 11kw om två år. Boomen har ju bara börjat.

Läste nu att det var gamla grejer i dåligt skick du skrev om, men refererade till ett "nytt"?

Jag dammsög Tesla club Swedens forum. Det går bra (och går det dåligt återkommer jag).

Litet sidospår men när vi ändå är inne på laddinfrastruktur.

Nån som har tips på information eller bra leverantör om man vill börja kika på möjligheterna att bygga om motorvärmarplatser till laddbox(ar) i bostadsrättsförening.

/Johan

En kollega förhandlade pris på ahlsell för laddbox och lejde sedan behörig elektriker för installation. Bidrag fick han ändå vid inskick av kvitton. Kanske blir billigare än paketlösning jag vet inte, han köpte en Defa med lastbalansering.

Jag hoppas folk inte beräknar sin förbrukning genom att titta på färddatorn för det är riktiga glädjesiffror ska ni veta.
Är det så? Hastighetsmätaren visar ju alltid fel men om jag nollställer snitthastigheten och rullar i helt konstant fart så visar den korrekt fart, exakt samma som gps (och alltså en annan fart än hastighetsmätaren) Är det flödesmätningen av bränsle som inte är att lita på?

Är det så? Hastighetsmätaren visar ju alltid fel men om jag nollställer snitthastigheten och rullar i helt konstant fart så visar den korrekt fart, exakt samma som gps (och alltså en annan fart än hastighetsmätaren) Är det flödesmätningen av bränsle som inte är att lita på?

Jag hade en Citroen C5 för ett par år sedan. Tyckte färddatorn stämde ganska exakt med tankmätning. Flödesmätning är väl ganska enkelt tänker jag? Bara mäta hur länge spridarna är öppna? De är väl antingen öppna eller stängda.

Vilka siffror skall man gå efter?

Tanka fullt, kör sträcka X mätt enligt GPS, tanka fullt igen och dividera antal liter med körd sträcka i mil.

Min bil visar 0.40 l/mil enligt färddatorn men ~0.49 l/mil om jag räknar enligt ovanstående. Då kör jag med däckdimension enligt specifikation.

Just på en hybrid blir det ju lite väl jobbigt att räkna baklänges.

Vad menar du? Just elen kanske blir svår, men bensin/diesel borde inte vara några bekymmer.

Jag har ingen aning vad det beror på i praktiken. Men de flesta bilar visar mindre på färddatorn än verklig förbrukning.

Tanka fullt, kör sträcka X mätt enligt GPS, tanka fullt igen och dividera antal liter med körd sträcka i mil.

Min bil visar 0.40 l/mil enligt färddatorn men ~0.49 l/mil om jag räknar enligt ovanstående. Då kör jag med däckdimension enligt specifikation.

Vad menar du? Just elen kanske blir svår, men bensin/diesel borde inte vara några bekymmer.

Jag har ingen aning vad det beror på i praktiken. Men de flesta bilar visar mindre på färddatorn än verklig förbrukning.

På en laddhybrid som växlar el/bensin hela tiden blir det ju relevant att inte bara stirra på bensinåtgång. Privat kör jag bara på el i stort sett. Sen att det inte stämmer med färddator/verklighet är ju sen gammalt, men så intresserad av det så jag faktiskt lägger någon större vikt vid det är jag inte.

På en laddhybrid som växlar el/bensin hela tiden blir det ju relevant att inte bara stirra på bensinåtgång. Privat kör jag bara på el i stort sett.

Ja så kan det ju vara. Personen som kört Gränna - Stockholm på runt 0.5 i en passat GTE är jag dock väldigt skeptiskt till.

Jag har kontrollmätt mina bilar över sträckor på några tusen mil och diffen mot färddator har varit försvinnande liten.

Min färddator (BMW) stämmer väldigt bra med uppmätta siffror. Har för mig att det ska gå att kalibrera den också om siffrorna inte skulle stämma.

Min färddator (BMW) stämmer väldigt bra med uppmätta siffror. Har för mig att det ska gå att kalibrera den också om siffrorna inte skulle stämma.
Jag tycker också färddatorn stämt rätt bra de gånger jag orkar räkna själv vid pumpen. Har testat det med rätt många olika bilar och felet brukar vara så marginellt att jag inte orkar bry mig om det.

Tack. Klockrent!

/Johan
Rapportera om du får fram nåt bra! (jag bor ju oxå i brf i uppsala).
Har inte full koll, men läste nåt om att bidraget inte var så bra utformat för en brf, att en brf bara kunde få bidrag för en laddbox. Det låter ju inte så där jättekul, om det stämmer...

Frågan är vad man skall med uppgifterna från en GPS-mättsträcka och mängden bränsle som man fyller upp tanken med.
Om färddatorn visar fel, så kan man hoppas på att den visar konsekvent fel.
Då kan man ändå använda färddatorns uppgifter aktivt för att påverka sin egna körning för att minska bränsleförbrukningen.

Frågan är vad man skall med uppgifterna från en GPS-mättsträcka och mängden bränsle som man fyller upp tanken med.
Då kan man ändå använda färddatorns uppgifter aktivt för att påverka sin egna körning för att minska bränsleförbrukningen.
Ja, det känns som omotiverat mycket jobb om enda poängen är att ha ett "kalibrerat" värde att diskutera på internetforum.

Rapportera om du får fram nåt bra! (jag bor ju oxå i brf i uppsala).
Har inte full koll, men läste nåt om att bidraget inte var så bra utformat för en brf, att en brf bara kunde få bidrag för en laddbox. Det låter ju inte så där jättekul, om det stämmer...

Will do.
En grannförening har boxar på några av sina platser (tre eller fyra tror jag) och jag har tänkt försöka hugga någon där och intervjua. Dök upp en Tesla på en av platserna kort efter de var klara men på de övriga står det ICE-bilar än så länge.

/Johan

Min Passat GTE har under de första 1200milen dragit 0,28/mil i snitt i bensin. Snitt förbrukningen av el har jag ingen koll på men om jag bara kör på el så är det 1,8-2,2kWh/mil, mest beroende på temperatur.
Hybridläget med tomt batteri är förvånansvärt snålt på bensin, från landet är det 10mil varav 7 på 80-väg och 3 på 100-väg och då ligger den på 0,4-0,45l/mil. Går det fortare drar den mer men jag körde från Gränna till Stockholm med en snittfart på 98km/h och en förbrukning på 0,54l/mil.
Så med tomte batteri, alltså att elen inte hjälper till, så drar den 0,54?

Egentligen vet jag inte vad man ska med nåt av det till ? Jag vet ungefär hur jag ska köra bränslesnålt men orkar inte bry mig alls lika mycket som tidigare då det var en sport att komma 100 mil på en tank osv.

Så med tomte batteri, alltså att elen inte hjälper till, så drar den 0,54?
Ja, den fungerar som en "vanlig" hybrid då, laddar under bromsning och i nedförsbackar. I nedförsbackar och när ingen kraft behövs stängs motorn av och den rullar fritt. Sker förvånansvärt ofta. Det kändes konstigt att inte ha motorbroms i början.

Newel har vi varit i kontakt med ang laddboxinstallation i BRF och jag vet att de gjort andra stora installationer. Vi fick en bra offert men har inte stressat, i nuläget är det bara 2-3 av 32 lägenheter som har laddbar bil och det är hybrider så de behöver inte så mycket laddning. De får köra 6A laddning via shuko just nu.

Vi är dock rätt väl förspända med 2 st 3x160A matningar till fastigheten, en av dem delar lägenheterna på och en är till den gemensamma konkursen, dvs belysning, pumpar, fläktar, tvättstuga osv.. I princip skulle vi kunna låta alla ladda 16A 1-fas och strunta i lastbalansering utan att det skulle bli problem.

Vi har laddboxar uppsatta av Newel. Vet inte vad de gick på men jobbet sköttes snyggt, boxarna fungerar och de har fått förtroendet att göra några andra eljobb i fastigheten sedan dess så jag tror alla var nöjda med dem.

En kollega förhandlade pris på ahlsell för laddbox och lejde sedan behörig elektriker för installation. Bidrag fick han ändå vid inskick av kvitton. Kanske blir billigare än paketlösning jag vet inte, han köpte en Defa med lastbalansering.
Funkar inte längre efter årsskiftet. Installatör måste fakturera jobb tillsammans med hårdvara för att man ska få avdraget från SKV.

Verkar mest vara Sveriges installatörer som vill sätta upp laddboxar som säger nej till schuko! Oman räknar lite på antalet sålda laddboxar och antalet sålda elbilar så märker man att det inte går ihop. Tex Tesla inkluderade tex sådan kabel...

Konsensus enligt nätet verkar vara 8 eller 10 max om man inte vet hur anläggningen är ut. En elektriker föreslog att säkra upp till 13A redan nu, men jag klarar mig. Samtidigt så kommer nog väldigt många fler hushåll ha laddplats 11kw om två år. Boomen har ju bara börjat.

Läste nu att det var gamla grejer i dåligt skick du skrev om, men refererade till ett "nytt"?

Jag dammsög Tesla club Swedens forum. Det går bra (och går det dåligt återkommer jag).
Återigen, vad vet jag, bara jobbat med detta sen 2014...
Shucko-handsken du får med till hybrider/elbilar är endast till för nödladdning och de flesta bolagen är extremt nog med att poängtera det.

Om du läser igen så förstår du nog mitt tidigare svar. Vid äldre installationer så ökar risken exponentiellt men som du ser i mitt exempel så kan det även ske rätt fort med en ny installation och ny hårdvara som det gjorde i vårt showroom.

Så antingen sänker du ner till max 8A eller så fixar du en säker installation med CEE-uttag eller laddbox. Eller så riskerar du brand, men det är ju helt upp till dig.

Många av "nödladdarna" går ju att sätta mennekes-kontakt på och installera ett likadant uttag. Det är ju en klart enklare och billigare lösning än en laddbox och antagligen säkrare?

Fråga från en grubblare: om man vill ha möjlighet att ladda två elbilar hemma, kan man ha en box med två uttag då? Och räcker det då med tex 3x20A på huvudsäkringen eller måste man upp i 3x25A för att få vettig laddeffekt?

Fråga från en grubblare: om man vill ha möjlighet att ladda två elbilar hemma, kan man ha en box med två uttag då? Och räcker det då med tex 3x20A på huvudsäkringen eller måste man upp i 3x25A för att få vettig laddeffekt?
Hur mycket tänker ni åka vaje dag med två bilar? Det är ju normalt sett inte ett dugg svårt att klämma dagsbehovet på 230V enfas 10A över natten.

• Gilla
Reactions: H.
Hur mycket tänker ni åka vaje dag med två bilar? Det är ju normalt sett inte ett dugg svårt att klämma dagsbehovet på 230V enfas 10A över natten.
Jo, det är ju sant. Lär ju inte vara några jättesträckor och just nu har vi ju inte ens köpt vår första elbil. Men jag gillar att planera och göra rätt på en gång, så när vi installerar box lär det bli för två bilar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp