[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo, det är ju sant. Lär ju inte vara några jättesträckor och just nu har vi ju inte ens köpt vår första elbil. Men jag gillar att planera och göra rätt på en gång, så när vi installerar box lär det bli för två bilar...
Ok. Jag skulle vänta tills jag hade bilen/bilarna. Laddarna blir ju bättre hela tiden.

• Gilla
Reactions: H.
Jo, det är ju sant. Lär ju inte vara några jättesträckor och just nu har vi ju inte ens köpt vår första elbil. Men jag gillar att planera och göra rätt på en gång, så när vi installerar box lär det bli för två bilar...
Se då till att dra kablar för upp till 22kW (32A 3-fas) och ta en box med dubbla kablar/uttag alt en box som går att seriekoppla med lastbalansering. Då är du så framtidssäkrad det går att vara.

Men, ska man vara pragmatisk så behövs sällan det. Tänk på att 10 mils körning drar runt 15-30kWh beroende på bil osv. Så två bilar som kör 10 mil var varje dag behöver bara 3-5 timmar laddning med 11kW (3x16A).

Se då till att dra kablar för upp till 22kW (32A 3-fas) och ta en box med dubbla kablar/uttag alt en box som går att seriekoppla med lastbalansering. Då är du så framtidssäkrad det går att vara.

Men, ska man vara pragmatisk så behövs sällan det. Tänk på att 10 mils körning drar runt 15-30kWh beroende på bil osv. Så två bilar som kör 10 mil var varje dag behöver bara 3-5 timmar laddning med 11kW (3x16A).
Utan att vara särskilt kunnig i frågan tycker jag de portabla laddarna för 16a uttag verkar vettiga. Då kan man ju alltid ta med sig en riktigt laddare också, ett 16a uttag hittar man ju på väldigt många ställen. Iaf där jag befinner mig

Överkurs för mig som har hybrid men ändå. https://www.fruugo.se/barbar-16a11k...hxW77-Z-7USr_hSwGbKCUWFoZat4W2DhoCYXYQAvD_BwE

Senast ändrad:
Min schucko laddare gick sönder och jag har köpt en CEE laddare på 3x 16A som jag kan ha på landet och I bilen. Jag har adaptrar till schucko och blått 240 V uttag. På landet ställer jag ner till 3x8A, huvudsäkringen är på 3x16.
Funkar jättebra, men hemma tycker jag att det är bekvämt med Laddbox med fast kabel.
Det finns hybridboxar som har CEE handske, men sätts fast på väggen (lätt borttagbar) som man får bidrag för om en elektriker kommer och sätter i CEE pluggen i befintligt uttag. Jag köpte en sådan först, men den var lite för stor att ha i bilen, och är helt appstyrd, med obligatorisk registrering för att kunna logga in i appen. Så jag skickade tillbaka den. Ctek Njord. Kan vara ett alternativ om man i första hand ska ha den på väggen, men vill ta med på semestern, och kan leva med tvingande registrering.

ChargeAmps har en laddare med dubbla uttag, ChargeAmps Aura. Vet inte vad den kan men den är riktigt dyr..

Till BRF hade jag nog gillat att ha med uttag så att alla får ha hand om sin egen kabel, stå för att de misshandlar den och har sönder kontakten genom att tappa den i golvet.

Hade det varit min egen hade jag nog föredragit fast kabel och låtit den som kom med bilen ligga just där.

I övrigt håller jag med, du behöver inte bygga för worst-case-scenario. En av mina grannar räknade snabbt ut att om alla ska ladda sina elbilar som har 85kWh batteri fulla varje natt så går det åt JÄTTEMYCKET ström (tror han menade att effekten måste vara hög?) Frågade om han tankar sin Golf full varje dag. Nää.. men jag tror inte poletten trillade ner ändå.

ChargeAmps har en laddare med dubbla uttag, ChargeAmps Aura. Vet inte vad den kan men den är riktigt dyr..

Till BRF hade jag nog gillat att ha med uttag så att alla får ha hand om sin egen kabel, stå för att de misshandlar den och har sönder kontakten genom att tappa den i golvet.

Hade det varit min egen hade jag nog föredragit fast kabel och låtit den som kom med bilen ligga just där.

I övrigt håller jag med, du behöver inte bygga för worst-case-scenario. En av mina grannar räknade snabbt ut att om alla ska ladda sina elbilar som har 85kWh batteri fulla varje natt så går det åt JÄTTEMYCKET ström (tror han menade att effekten måste vara hög?) Frågade om han tankar sin Golf full varje dag. Nää.. men jag tror inte poletten trillade ner ändå.
Saliga äro de korkade, ty de skola flyta när syndafloden kommer.

Man behöver kanske inte ladda båda varje dag men de gånger man behöver ladda båda är det rätt drygt att behöva gå ut och flytta kabeln, alternativt glömma det. Av den anledningen hade jag absolut önskat kunna koppla in båda när man kom hem, sen i så fall programmera så de laddar efter varandra om det behövs.

• Gilla
Man behöver kanske inte ladda båda varje dag men de gånger man behöver ladda båda är det rätt drygt att behöva gå ut och flytta kabeln, alternativt glömma det. Av den anledningen hade jag absolut önskat kunna koppla in båda när man kom hem, sen i så fall programmera så de laddar efter varandra om det behövs.

Håller fullständigt med.
Det går även att ha två boxar med lastbalansering, men en blir ju snyggare.

Utan att vara särskilt kunnig i frågan tycker jag de portabla laddarna för 16a uttag verkar vettiga. Då kan man ju alltid ta med sig en riktigt laddare också, ett 16a uttag hittar man ju på väldigt många ställen. Iaf där jag befinner mig

Överkurs för mig som har hybrid men ändå. https://www.fruugo.se/barbar-16a11k...hxW77-Z-7USr_hSwGbKCUWFoZat4W2DhoCYXYQAvD_BwE
Människan är en lat varelse, man undviker helst att plocka i och ur kabeln ur bilen utan den ska hänga på väggen. Men en sån får man med de flesta bilarna och det funkar utmärkt.

Men; de fungerar i regel inte med lastbalansering. Finns undantag som t ex Porsche Mobile Charger Connect som har lastbalansering via Porsche Home Energy Manager (wifi). Så i realiteten behöver man antingen säkra upp huset en hel del extra för att vara säker (höhö) eller som t ex Tesla där man kan manuellt ställa ner ampere i bil eller laddare och nöja sig med mindre ampere.

Kolla på Easee Home boxarna.
Riktigt prisvärda, enkelt att ”docka” och de pratar dessutom med varandra för att anpassa laddningen på fler bilar.
Beställt hem två som skall upp hos en kund och hade hoppats att få smälla upp en i det gemensamma garaget här hemma också.
Men en av de befintliga laddplatserna blev ledig så då får man ta den istället för att få göra en ny installation. ?
Så 3.7kw får man leva med ett tag då.

Easee i kombination med Tibber verkar populärt.

Kikade hos grannföreningen som jag nämnde ovan. De kör Easee på sina komboplatser med mv-uttag också.

20210505_125348.jpg

/Johan

Människan är en lat varelse, man undviker helst att plocka i och ur kabeln ur bilen utan den ska hänga på väggen. Men en sån får man med de flesta bilarna och det funkar utmärkt.

Men; de fungerar i regel inte med lastbalansering. Finns undantag som t ex Porsche Mobile Charger Connect som har lastbalansering via Porsche Home Energy Manager (wifi). Så i realiteten behöver man antingen säkra upp huset en hel del extra för att vara säker (höhö) eller som t ex Tesla där man kan manuellt ställa ner ampere i bil eller laddare och nöja sig med mindre ampere.

Finns väl att ställa ampere i de flesta såna laddare tycker jag mig sett. 6-16a likaså i bilarna går det att ställa effekten.

Hade jag haft en riktig elbil hade jag nog haft en fast laddare i garaget och en sådan där i bakluckan, men det beror ju på att jag kör mycket i tjänsten och rör mig i miljöer där det finns 16a uttag nästan överallt. Men väldigt få laddare efter vägarna.

Ja, det känns som omotiverat mycket jobb om enda poängen är att ha ett "kalibrerat" värde att diskutera på internetforum.

Sen skall ju vägmätaren vara exakt samtidigt som bensinpumpen är 100% kalibrerad.
Så ja, färddatorn visar tillräckligt bra.
Men man får heller inte glömma bort att parkeringsvärmaren drar lite som inte syns på färddatorns snitt förbrukning.

• Gilla
Sen skall ju vägmätaren vara exakt samtidigt som bensinpumpen är 100% kalibrerad.
Men man får heller inte glömma bort att parkeringsvärmaren drar lite som inte syns på färddatorns snitt förbrukning.

Inte alltid så lite heller.
På vintern gör min parkeringsvärmare av med ~8 liter i veckan vilket är 20% av tankens volym. Sen går förhoppningsvis förbrukningen ner av att starta med varm motor men det blir nog marginellt i mitt fall.

Har en Garo med fast kabel och lastkännare. Ganska passivt ställd, men jag har inte behövt säkra upp. Enda gångerna den helt slutar ladda är när värmepumpen går + ugn och induktionshäll.

Jo, men om man inte aktivt tar ett annat beslut så har man nog dieselvärmare men inte el

Tur man bor långt utanför bebodda områden.

Googlade lite och det verkar vara helt utan rening?! Märkligt att det inte blivit reglerat alls.

Ja, jag har alltid undrat över de där. Varje gång man går förbi nån bil för den står o brummar så luktar det apa. Värst är ju de som har tillgång till eluttag men ändå väljer en sån där framför elvärmare. Obegripligt.
obgripligt är det väl inte, det är ju hysteriskt smidigt att inte behöva koppla nån sladd.

Ja, jag har alltid undrat över de där. Varje gång man går förbi nån bil för den står o brummar så luktar det apa. Värst är ju de som har tillgång till eluttag men ändå väljer en sån där framför elvärmare. Obegripligt.
Det är även smidigt om man är mycket till skogs vintertid. Skönt att komma tillbaka till en varm bil efter att ha varit ute och jobbat i kylan en dag.
Tveksam till om alla dieselvärmarägare = hårt jobbande skogsarbetare.
Kan tänka mig att det kan lösa en del av komforten om du bor i stad och är hänvisad till parkering ute på gatan utan tillgång till el.

I vår BRF är det klart fler som kör bränslevärmare än elektrisk motor/kupevärmare trots att alla platser har uttag. Många nyare (diesel-)bilar kommer ju med bränslevärmare som standard eftersom motorn inte ger så mycket överskottsvärme att det räcker till på vintern.. elektrisk motor/kupevärmare är inte så vanligt som standard.

Fördelen är å andra sidan att jag tror att det även är mindre risk att bränna hål på däcken (På hojen där bak). Pga avsaknad av översskottsvärma alltså. Eller så har jag blivit gammal och trampar inte så hårt på gasen längre.

På vår xc70 eftermonterade vi el-värme eftersom vi står i garage (i länga), där går det inte så bra med dieselvärme.

Dieselvärmaren går även igång för att förkorta tiden det tar för motorn att komma upp i temperatur vid kallstart. Om man kört en kort sträcka, tex från gatan till garaget, så blåser det ut avgaser så att jag måste hålla andan när jag går ur bilen. Om jag kommer ihåg, slår jag av värmaren innan jag startar bilen för korta sträckor.

Svenska motorjournalister håller inte riktigt med. Sedan 2000 har avvikelsen mellan visad förbrukning och faktiskt, mätt förbrukning ökat kraftigt, från 9% till nästan 40%. Sedan 2015 har ökningen planat ut, men snittbilen visar fortfarande väldigt mycket mindre förbrukning än vad verkligheten säger. Visst kan vägmätaren visa lite fel, men inte 40%. Det felet dyker väl i så fall också upp i mätningen för färddatorn.

Nu blir det anekdotiskt, men jag loggar min körning med GPS och den stämmer inom några km med vägmätaren över ca 3500 mil om året och jag för bok över mina tankningar (ja, en del är lite stenålders) och bilen visar alltid ca 20% över den krönta pumpen.

Svenska motorjournalister håller inte riktigt med. Sedan 2000 har avvikelsen mellan visad förbrukning och faktiskt, mätt förbrukning ökat kraftigt, från 9% till nästan 40%. Sedan 2015 har ökningen planat ut, men snittbilen visar fortfarande väldigt mycket mindre förbrukning än vad verkligheten säger. Visst kan vägmätaren visa lite fel, men inte 40%. Det felet dyker väl i så fall också upp i mätningen för färddatorn.

Nu blir det anekdotiskt, men jag loggar min körning med GPS och den stämmer inom några km med vägmätaren över ca 3500 mil om året och jag för bok över mina tankningar (ja, en del är lite stenålders) och bilen visar alltid ca 20% över den krönta pumpen.
För också bok, fast i en app... :)

I vår BRF är det klart fler som kör bränslevärmare än elektrisk motor/kupevärmare trots att alla platser har uttag. Många nyare (diesel-)bilar kommer ju med bränslevärmare som standard eftersom motorn inte ger så mycket överskottsvärme att det räcker till på vintern.. elektrisk motor/kupevärmare är inte så vanligt som standard.
Visst är det så, elektrisk värmare eftermonteras och är ju därmed nåt som kräver ett aktivt val. Tyvärr är väl många av dagens kunder oinformerade och sitter bara och kryssar i hos handlaren utan att tänka på om det finns bättre alternativ. Men ja, vissa märken har dieselvärmare som standard, dock långt ifrån alla.

Själv spar jag alla mina tankkvitton och antecknar mätarställningen på dem. Men jag har hittills aldrig gjort nåt av dem, annat än att flytta in dem till en byrålåda när facket i bilen där jag har dem blivit fullt. Har gjort så sedan 2005, men det kanske är dags att inse att jag lika gärna kan sluta med det ?

Men nu menar du väl något annat? 40% diff från uppgivna värden är ju skillnaden mellan vad journalisterna mätt på bilen kontra den förbrukningen som tillverkaren uppgivit. Den diffen har minskat lite sen WLTP infördes men är ju något annat an det som diskuterats här ovan angående färddatorns eventuella felvisning.
(Journalisterna baserar väl dessutom sina siffror på bilens trippmätare och bensinpumpens siffror - mer exakt än så tror jag inte det är).

Själv spar jag alla mina tankkvitton och antecknar mätarställningen på dem. Men jag har hittills aldrig gjort nåt av dem, annat än att flytta in dem till en byrålåda när facket i bilen där jag har dem blivit fullt. Har gjort så sedan 2005, men det kanske är dags att inse att jag lika gärna kan sluta med det ?

Jag för in det i ett googledokument direkt på telefonen. Är lite manisk när det gäller att ha koll på vad bilägandet egentligen kostar, tycker det är lite intressant. Blir klart mer komplicerat med en hybrid eller elbil eftersom kostnaden fluktuerar mera, om man inte kör Tibber eller något liknande.

Det kostade mig lika mycket att köra Audi A6 2006 2.8 V6 från 2013-2017 per mil som det kostade att köra en leasad VW Touran 1.4 DSG 2017 i tre år. 40 kr / mil inkl bränsle, försäkring, skatt, service, reparationer, däck osv.. Bränslet stog för en klart större andel på Audin.. Då har jag en uppsättning vinterhjul kvar från folkan som jag kan sälja och putsa kalkylen lite :)

De av er som för bok manuellt kan jag tipsa om appen spritmonitor. Jag matar in mätarställning och antal liter varje gång jag tankar, och vips har man en långtidsöversikt av bränsleförbrukningen. Enkelt!

Jag för in det i ett googledokument direkt på telefonen. Är lite manisk när det gäller att ha koll på vad bilägandet egentligen kostar, tycker det är lite intressant. Blir klart mer komplicerat med en hybrid eller elbil eftersom kostnaden fluktuerar mera, om man inte kör Tibber eller något liknande.

Det kostade mig lika mycket att köra Audi A6 2006 2.8 V6 från 2013-2017 per mil som det kostade att köra en leasad VW Touran 1.4 DSG 2017 i tre år. 40 kr / mil inkl bränsle, försäkring, skatt, service, reparationer, däck osv.. Bränslet stog för en klart större andel på Audin.. Då har jag en uppsättning vinterhjul kvar från folkan som jag kan sälja och putsa kalkylen lite :)
Du och jag har väldigt olika uppfattning om bilägande och kostnader. ?

Jag tycker det är löjligt dyrt, alltså. Genom att föra bok inser man hur mycket det är, det är lätt att tro att det är billigare.
Jag förstår exakt vad du menar och håller med. Fast jag har fyra bilar i drift och använder två för eget bruk. Jag räknar inte särskilt noga.

Jag räknar inte alls (knappt) och vet ändå att det är skit-dyrt. Men jag väljer att inte tänka på det. Mitt liv blir enklare.
En gång för ca 10-15 år sedan så räknade jag ut att den bilen kostade minst 2500-3000 kr i månaden utan att jag körde en meter ens. Tror dessutom att det var lite i underkant för jag hade inte med några reparationer i kalkylen.
Just ja, inte heller värdeminskning men detta var en äldre bil så det tappet var inte så blodigt i den kalkylen.

Jag brukar också räkna på totalkostnad, känns nödvändigt nu om man ska kunna ställa olika drivmedel mot varandra. Men någon öresavrundning på drivmedelkostnaden gör jag ju inte.

Vår Avensis 2013 kostar drygt 30 kr/mil inkl bränsle. Cashad när den var tre år gammal. Svårast att förutsäga är ju värdeminskningen, jag uppskattade baserat på blocketannonser. Räknat per månad med 1500mil/år blir det 3850kr inkl bränsle.

Aygon, 2013, är ju svårare (omöjlig) att räkna hem ett byte av, rent ekonomiskt. 16kr/mil eller 2000 kr/mån inkl bränsle är ju svårslaget. Men det finns ju många andra anledningar att byta ut den.

Edit: detta är ju också kostnader sett över hela vårt ägande. Kostnaden per mil minskar ju eftersom värdeminskningen avtar, och än så länge har inte servicekostnaden börjat dra iväg.

Fördelen är å andra sidan att jag tror att det även är mindre risk att bränna hål på däcken (På hojen där bak). Pga avsaknad av översskottsvärma alltså. Eller så har jag blivit gammal och trampar inte så hårt på gasen längre.
Överskottsvärmen finns (skillnaden i verkningsgrad mellan diesel och bensinmotorer är bara några procent) fast den sköljs ut genom avgasröret eftersom dieselmotorer alltid går med luftöverskott, därav klen kupévärme i dieselbilar. Men kanske ger den större avgasvolymen svalare avgaser , vet inte riktigt...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp