[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

8A6A2EE4-F1CE-4368-B8C4-77655D870D98.jpeg
En öl från pojkarna på jobbet ?

Vad är det för skillnad på NEIPA och New England Pale Ale? Den här var trevlig dock.
Visa bilaga 487625
Utan att va nån expert i ämnet så tror jag att en ipa är mer humlad än en pale ale. New England stilen är väl mer grumlig och juiecig än traditionell ipa. Känns dock som att gränserna mellan de olika stilarna inte är lika skarpa numera.

Utan att va nån expert i ämnet så tror jag att en ipa är mer humlad än en pale ale. New England stilen är väl mer grumlig och juiecig än traditionell ipa. Känns dock som att gränserna mellan de olika stilarna inte är lika skarpa numera.
NEIPA = New England India Pale Ale. En IPA är traditionellt mer alkoholstark och mer humlad än en Pale Ale (ökar styrkan så behöver humlan ökas för att behålla balansen). Så man kan anta att en NEPA är juicig men svagare (typ 5 än närmare 7%).
Men tar man en klassisk APA som Dale's Pale Ale så är den lika humlad och alkoholstark som andra bryggeriers IPA. Så oftast håller typerna primärt för ett specifikt bryggeris produkter.

Den här var bra. Inte magisk men bra. Döljer 9.5% nästan lite för väl
20210508_205934.jpg

Det här var raka motsatsen, skulle kanske tagit en hint från etiketten men jag tyckte mest den var tuff! Smakar som något man dragit ut ur ett nerbrunnet bryggeri. "Kryddig, rökig smak..." jo tack. Nog årets äckligaste öl så här långt.
20210508_221846.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp