Skadat kolfiberstyre?

Skadat kolfiberstyre?
Det är väl inte direkt kolfiber som är bärande i bilar. Jag ser ett gigantiskt problem och det är att du är skyldig till att en mindre vetande (och mindre vetande verkar det finnas gott om) får uppleva asfalt mot ansiktet i höga hastigheter. Detta är grejen: Du kan inte som hobbyist bedöma hemma i garaget om kolfiber är intakt när det har fått en stöt, de felsta cykelhandlare som är ärliga kommer erkänna detta och säga saker som att "vi bedömer inte kolfiber". Du behöver scanna skiten.

Nu är alla som köper kolfiber människor och isteället för att bryta ihop och ta konsekvenserna när de har kraschat sin cykel tänker de "äsch är inget" sen frågar de en polare som också brukar krascha sin cykel och sen är bekräftelsecykeln igång. Fortfarande inte fakta. Svider det i pälsen att kolfiber beter sig så här föreslår jag (vilket jgordes i första inlägget) att man väljer annat material. Jag kan själv cykla på något som må vara trasigt men jag skulle aldrig sagt till någon att du kan bara knacka med ett mynt så vet du....

Dagens nwsflash: Det är betydligt farligare att sitta på en cykel än i en bil i samma hastighet.
Återigen, har du nån slags kunskap, till exempel en Relevant Utbildning (TM) bakom dina tvärsäkra uttalanden?

Skadat kolfiberstyre?
Tjena!

Nåja, vi tittar faktiskt efter skador som påverkar krocksäkerheten. T.ex. sprickor och rostskador. Men vi testar ju inte direkt materialstyrka/hållfasthet.
Hej kollega!

Vi bedömer potentiell hållfasthet när vi tittar på skador så som sprickor, skador samt rostskador.

Kolfiber är jättestort i "snabbbillsklassen" där jättemycket delar är gjorda i kol. Även själva monococken är tillverkat av kolfiber. Materialet i sig är jättestark och även mycket mer flexibel än aluminium eller stål. (Vilket i sin tur ger flera fördelar vid t.ex småskador) jag hade hellre cyklat med en sprucken kol. styre än en sprucken alu styre.

Skadat kolfiberstyre?
Hej kollega!

Vi bedömer potentiell hållfasthet när vi tittar på skador så som sprickor, skador samt rostskador.

Kolfiber är jättestort i "snabbbillsklassen" där jättemycket delar är gjorda i kol. Även själva monococken är tillverkat av kolfiber. Materialet i sig är jättestark och även mycket mer flexibel än aluminium eller stål. (Vilket i sin tur ger flera fördelar vid t.ex småskador) jag hade hellre cyklat med en sprucken kol. styre än en sprucken alu styre.

Tjena!

Den viktiga skillnaden på att bedöma och testa är ledordet här.

Skadat kolfiberstyre?
Inget som har nått mitt medvetande.

Tjena!

Är ju mestadels sportbilar som har det. Men inte helt ovanligt för det, typ alla Koenigsegg, McLaren, Porsche Carrera GT och 918, Ferrari F50, Enzo och LaFerrari, Lamborghini Aventador, Ford GT, Bugatti Veyron, BMW i8 m.m. det är modeller som rullar i Sverige iallafall finns säkert några till på våra svenska vägar.
Sen finns Alfa Romeo 4C som tillhör det "billigare" segmentet.
Minst men absolut vanligast är BMW i3, finns drygt 4200 stycken i Sverige

Skadat kolfiberstyre?
Tjena!

Är ju mestadels sportbilar som har det. Men inte helt ovanligt för det, typ alla Koenigsegg, McLaren, Porsche Carrera GT och 918, Ferrari F50, Enzo och LaFerrari, Lamborghini Aventador, Ford GT, Bugatti Veyron, BMW i8 m.m. det är modeller som rullar i Sverige iallafall finns säkert några till på våra svenska vägar.
Sen finns Alfa Romeo 4C som tillhör det "billigare" segmentet.
Minst men absolut vanligast är BMW i3, finns drygt 4200 stycken i Sverige
jaa det kan jag tänka mig, att det bara är hos dyrare bilar men seriöst hur är detta ett problem eller relevant? Du tror och har inte observerat att ägare till riktigt dyra bilar också är väldigt måna om sina bilar? Kolfiber i cykelvärlden blir genast mycket knivigare när folk går omkring och tror att man kan trasha sina grejer för att sedan knackbedöma dess hållbarhet.

Skadat kolfiberstyre?
jaa det kan jag tänka mig, att det bara är hos dyrare bilar men seriöst hur är detta ett problem eller relevant? Du tror och har inte observerat att ägare till riktigt dyra bilar också är väldigt måna om sina bilar? Kolfiber i cykelvärlden blir genast mycket knivigare när folk går omkring och tror att man kan trasha sina grejer för att sedan knackbedöma dess hållbarhet.

Tjena!

Gemene ägare av en BMW i3 vet nog inte ens om att deras chassie är i kolfiber och behandlar bilen som vilken bruksbil som helst.

Du borde lära dig mer om kolfibers hållfasthet.

Skadat kolfiberstyre?
Jag ser inte problemet. Om man tänker så köper man enkelt ingen karbåncykel.

Men man kan titta på några underhållende stress-test videos här:

Skadat kolfiberstyre?
Normalt sett när man tillverkar något så fokuserar man på vad saken ska klara av och då brukar man sikta in sig på typiska användningen. Man gör inte en cykel eldsäker, bombsäker eller säker för att bli tappad lite då och då. Man kan såklart ta med dessa parametrar i beräkningen men det blir extra kostnader och ja grejerna blir inte längre optimala för ändamålet. Försvarsmekanismer kan även funka men de är rätt så ointressanta, jag kan rättfärdiga bruk av en cykel ändå tills den inte finns längre, jag skulle dock föredragit tough science.

Men visst normalt sett händer det inga olyckor. Skulle jag dock fått veta att det var ingenjörens motto när han tillverkade mina delar skulle jag blivit skrämd men det funkar för broscience.

Skadat kolfiberstyre?
Normalt sett när man tillverkar något så fokuserar man på vad saken ska klara av och då brukar man sikta in sig på typiska användningen. Man gör inte en cykel eldsäker, bombsäker eller säker för att bli tappad lite då och då. Man kan såklart ta med dessa parametrar i beräkningen men det blir extra kostnader och ja grejerna blir inte längre optimala för ändamålet. Försvarsmekanismer kan även funka men de är rätt så ointressanta, jag kan rättfärdiga bruk av en cykel ändå tills den inte finns längre, jag skulle dock föredragit tough science.

Men visst normalt sett händer det inga olyckor. Skulle jag dock fått veta att det var ingenjörens motto när han tillverkade mina delar skulle jag blivit skrämd men det funkar för broscience.
Både DH-cyklar och endurocyklar är tillverkade för att tåla crasher. Båda typerna finns i kolfiber.

Skadat kolfiberstyre?
Gör du det på din cykel det har jag inget emot eller jo det har jag sålänge det sker på allmän väg men ge inte tips till andra om att du bara kör en knackning och sen om det låter bra så sätter du dig och trampar vidare.
Vad lever du i för värld? Jag har kompisar som crashat sina kolfiberhojar rejält många gånger utan några som helst problem med cykeln som följd.

Senast ändrad:
Skadat kolfiberstyre?
Jämförelsen mellan cyklar och bilar i kolfiber är ju lätt komisk, om något är byggt för att skydda pasagerare som färdas i 100km/h så kommer det antagligen krävas större skador innan materialet blir försvagat.
Jag kan inte riktigt förstå hur det skulle vara bättre att inte försöka bedömma skadan än att göra de test som går med vetskapen att det inte går att säkerställa något exakt utan scanning eller destruktiva test.

Skadat kolfiberstyre?
Jämförelsen mellan cyklar och bilar i kolfiber är ju lätt komisk, om något är byggt för att skydda pasagerare som färdas i 100km/h så kommer det antagligen krävas större skador innan materialet blir försvagat.
Jag kan inte riktigt förstå hur det skulle vara bättre att inte försöka bedömma skadan än att göra de test som går med vetskapen att det inte går att säkerställa något exakt utan scanning eller destruktiva test.

Jag skulle säga precis tvärtom. Varje fordon är konstruerad för att klara krafterna den måste klara. Och när en bil krokar mot något i full hastighet måste man skrota bilen. En MTB däremot "krokar" oftare och måste därför vara konstruerad för att överleva krok i mindstens lägre hastigheter

Och ingen säger att det inte är bra att bedöma skadan med en test. Men det är kanske inte enkelt att hitta en som kan göra det och kanske kostar det mer än hela styret.

Skadat kolfiberstyre?
Gör du det på din cykel det har jag inget emot eller jo det har jag sålänge det sker på allmän väg men ge inte tips till andra om att du bara kör en knackning och sen om det låter bra så sätter du dig och trampar vidare.

Tjena!

Jag antar att du inte cyklar på allmän väg, eller alls överhuvudtaget. För jag har sett mångt mycket fler aluramar som gått av än kolfiberramar. I de flesta fall av ren utmattning. Samma sak med styren.

Skadat kolfiberstyre?
Jag trodde kolfibernojan hörde till historien. Känns ungefär lika aktuellt som att förespråka fälgbroms till mtbs igen.
En trasig kolfiberdetalj är klart lättare att laga om något skulle inträffa jämfört med colaburksaluminium dessutom.
Vad jag kan läsa har det inte talats om någon reparation, här är det bara tal om tråkig befintlig skada.

Hursomhelst, jag har precis cyklat in i mycket hård bergsvägg här men allt gick fint så allt är fine, nu vet vi det. Cykla vidare på era cyklar (i karbon)! Jag har överlevt!

Man lär sig nya saker varje dag.

Skadat kolfiberstyre?

Tjena!

En bil är byggd för att gå sönder när man krockar. Kallas deformationszoner. Det är som som skyddar passagerarna först och främst, sen kommer själva skyddsburen.
En sidobalk (även kallad tröskellåda) är en av dessa deformationszoner. Är den redan skadad så fyller den inte sin funktion.
Den kan man lätt skada genom att köra över en lite större sten t.ex.

Skadat kolfiberstyre?
Titta på slutet av denna film. Kolfiber tål mer än man tror och man slipper även utmattningen som aluminium lider av.

Skadat kolfiberstyre?
Hahah älskar kolfiber disskutionerna här ????‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️
Det där är ingenting att bry sig om, börjar fibrerna sticka ut och synas så är de bara skrota, det är härdaren (någon form av epoxy) som får indentioner med tiden..

dom som gnäller o nojjar över hur ”klent” kolfiber är, dom är antingen okunniga eller delägare i SSAB...

Ni vill INTE se mitt styre efter 2.5år av diverse misshandel och feta krascher??‍♂️

Skadat kolfiberstyre?
Det är väl inte direkt kolfiber som är bärande i bilar. Jag ser ett gigantiskt problem och det är att du är skyldig till att en mindre vetande (och mindre vetande verkar det finnas gott om) får uppleva asfalt mot ansiktet i höga hastigheter. Detta är grejen: Du kan inte som hobbyist bedöma hemma i garaget om kolfiber är intakt när det har fått en stöt, de felsta cykelhandlare som är ärliga kommer erkänna detta och säga saker som att "vi bedömer inte kolfiber". Du behöver scanna skiten.

Nu är alla som köper kolfiber människor och isteället för att bryta ihop och ta konsekvenserna när de har kraschat sin cykel tänker de "äsch är inget" sen frågar de en polare som också brukar krascha sin cykel och sen är bekräftelsecykeln igång. Fortfarande inte fakta. Svider det i pälsen att kolfiber beter sig så här föreslår jag (vilket jgordes i första inlägget) att man väljer annat material. Jag kan själv cykla på något som må vara trasigt men jag skulle aldrig sagt till någon att du kan bara knacka med ett mynt så vet du....

Dagens nwsflash: Det är betydligt farligare att sitta på en cykel än i en bil i samma hastighet.

Åk buss det är 8ggr säkrare än bil och 16x säkrare än motorcykel, så en cykel borde vara minst 8x farligare än motorcykel efter som dom övriga 3 farkosterna framförs av idioter över lag, och är du på en landsvägs cykel ligger du nog extra risigt till, för dom idioterna tror dom kör bil, idioten i bilen tror att idioten på cykeln ska höra bilen o flytta sig, eller rent av tycka stt stollen på cykel kan använda den nybyggda cykelvägen som komunen pungat upp 10tals miljoner för att bygga senaste 1.5 året.

slutsats? Inte en jävla aning men många idioter finns det.. så att cykla på en ram med lite skav på eller ett styre med märken efter bromsar ses kanske som lindrigt

Skadat kolfiberstyre?
IMG_3685.jpeg

Här har ni mitt styre. Mailade tillverkaren som svarade att det inte var några problem att köra vidare men jag tycker det är lite sketchy. Förstår Woodknockers poäng men känner att det hade varit bra med lite mer data om hur stor risken faktiskt är och kunna sätta det i sammanhang med annat. Känns som en potentiell effekt av att amerikanska tillverkare alltid kommer ha oerhört snäva rekommendationer för att inte riskera en stämning. Ungefär som att man måste köpa en ny hjälm om man tappar den i golvet, eller kontrollera alla skruvar på hojen inför varje runda.

Tänker även att var på styret man får en skada spelar roll eftersom momentkraften är betydligt större närmare stammen än ute vid handtagen.

Skadat kolfiberstyre?
Jag tycker att diskussionen i tråden är onyanserad. Enligt de flesta skribenterna är antingen allt farligt eller så är inget farligt.

Som jag har fått det beskrivet av en ingenjör aktiv inom bilracing så är enklare kolfiber lika starkt åt alla håll. Nackdelen är att det blir tyngre. Finare kolfiber är därför starkt i den/de riktningar som är viktiga för tillämpningen.

Det fanns en länk i en tråd som jag inte hittar nu till en intressant artikel enligt vilken olika typer av skador är olika allvarliga. Klämskador kunde vara allvarliga om jag förstod artikeln rätt.

CD fick hjälp att undersöka sin ram av två personer som professionellt arbetar med att bedöma och laga kolfiberskador:
https://happyride.se/forum/threads/visa-din-misaer.1761672/page-94. Det vore ytterst intressant om hen kunde be de som kollade ramen om ett yttrande.

Edit:

Jag hittade länken som Kid1000 hade refererat till:

Värd att notera är följande mening "Low energy impacts are invisible or barely visible on the impacted surface, whereas they may cause remarkable internal damage in a form of tree root of matrix cracks and propagating delamination [3], which lowers the composites’ residual strength." Jag har inte läst hela artikeln så jag vet inte om det bara gäller flygplanskonstruktioner eller är allmänt tillämpligt.

Det är alltså stöt/slag-skador som kan vara svårbedömda. Oklart om även klämskador skulle kunna hamna i den kategorin.

Senast ändrad:
Skadat kolfiberstyre?
Intressant! För just styren är det väl egentligen enklast om man kunde sätta upp ett dragtest. Dvs. man lastar med rimlig last för att se om det håller. Kanske nåt respektabla cykelverkstäder skulle kunna erbjuda.

Skadat kolfiberstyre?
Tjena!

Jag antar att du inte cyklar på allmän väg, eller alls överhuvudtaget. För jag har sett mångt mycket fler aluramar som gått av än kolfiberramar. I de flesta fall av ren utmattning. Samma sak med styren.
Jag också. Men har även sett en cykel där sadelstaget gick av att välta i ungefär 0 km/h. På en sten givetvis, men ändå.

Skadat kolfiberstyre?
man skall förstås inte cykla runt med ett strukturellt skadat kolfiberstyre, klämskada eller ej. men har man cyklat mer än det minimalaste på uppstyrda lätta produkter vet man att kolfiberstyren står emot helt fantastiskt oerhört mycket mer våld än ett lika lätt alustyre.

det är inte på samma planet.

plus att man slipper aluminiumets inbyggda självsprickningstendens. och där vet man aldrig när det är sas dags. med kolfiber och korrekt montering krävs åtminstone en krasch av digniteten att man själv gärna hamnar på iva.

Tillbaka
Topp