Skadat kolfiberstyre?
Fick en likadan fast hel för 400 spänn...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du reklamerat den?Kul att syntace styren är bra, knäckte precis en av deras sadelstolpar.
kanske skulle lägga ut den på köp o sälj ??
Återigen, har du nån slags kunskap, till exempel en Relevant Utbildning (TM) bakom dina tvärsäkra uttalanden?Det är väl inte direkt kolfiber som är bärande i bilar. Jag ser ett gigantiskt problem och det är att du är skyldig till att en mindre vetande (och mindre vetande verkar det finnas gott om) får uppleva asfalt mot ansiktet i höga hastigheter. Detta är grejen: Du kan inte som hobbyist bedöma hemma i garaget om kolfiber är intakt när det har fått en stöt, de felsta cykelhandlare som är ärliga kommer erkänna detta och säga saker som att "vi bedömer inte kolfiber". Du behöver scanna skiten.
Nu är alla som köper kolfiber människor och isteället för att bryta ihop och ta konsekvenserna när de har kraschat sin cykel tänker de "äsch är inget" sen frågar de en polare som också brukar krascha sin cykel och sen är bekräftelsecykeln igång. Fortfarande inte fakta. Svider det i pälsen att kolfiber beter sig så här föreslår jag (vilket jgordes i första inlägget) att man väljer annat material. Jag kan själv cykla på något som må vara trasigt men jag skulle aldrig sagt till någon att du kan bara knacka med ett mynt så vet du....
Dagens nwsflash: Det är betydligt farligare att sitta på en cykel än i en bil i samma hastighet.
Nej, den är ett par år gammal och saknar kvitto. Den får kapas ovan skadan och ligga i en låda, vem vet den kanske passar någon av barnens cyklar i framtiden ?Har du reklamerat den?
Det är väl inte direkt kolfiber som är bärande i bilar.
Hej kollega!Tjena!
Nåja, vi tittar faktiskt efter skador som påverkar krocksäkerheten. T.ex. sprickor och rostskador. Men vi testar ju inte direkt materialstyrka/hållfasthet.
Inget som har nått mitt medvetande.Tjena!
Jag har kört minst tre olika bilmodeller där den bärande strukturen är i kolfiber.
Hej kollega!
Vi bedömer potentiell hållfasthet när vi tittar på skador så som sprickor, skador samt rostskador.
Kolfiber är jättestort i "snabbbillsklassen" där jättemycket delar är gjorda i kol. Även själva monococken är tillverkat av kolfiber. Materialet i sig är jättestark och även mycket mer flexibel än aluminium eller stål. (Vilket i sin tur ger flera fördelar vid t.ex småskador) jag hade hellre cyklat med en sprucken kol. styre än en sprucken alu styre.
Inget som har nått mitt medvetande.
jaa det kan jag tänka mig, att det bara är hos dyrare bilar men seriöst hur är detta ett problem eller relevant? Du tror och har inte observerat att ägare till riktigt dyra bilar också är väldigt måna om sina bilar? Kolfiber i cykelvärlden blir genast mycket knivigare när folk går omkring och tror att man kan trasha sina grejer för att sedan knackbedöma dess hållbarhet.Tjena!
Är ju mestadels sportbilar som har det. Men inte helt ovanligt för det, typ alla Koenigsegg, McLaren, Porsche Carrera GT och 918, Ferrari F50, Enzo och LaFerrari, Lamborghini Aventador, Ford GT, Bugatti Veyron, BMW i8 m.m. det är modeller som rullar i Sverige iallafall finns säkert några till på våra svenska vägar.
Sen finns Alfa Romeo 4C som tillhör det "billigare" segmentet.
Minst men absolut vanligast är BMW i3, finns drygt 4200 stycken i Sverige
jaa det kan jag tänka mig, att det bara är hos dyrare bilar men seriöst hur är detta ett problem eller relevant? Du tror och har inte observerat att ägare till riktigt dyra bilar också är väldigt måna om sina bilar? Kolfiber i cykelvärlden blir genast mycket knivigare när folk går omkring och tror att man kan trasha sina grejer för att sedan knackbedöma dess hållbarhet.
De varken välter bilen eller kör in i något.Tjena!
Gemene ägare av en BMW i3 vet nog inte ens om att deras chassie är i kolfiber och behandlar bilen som vilken bruksbil som helst.
Du borde lära dig mer om kolfibers hållfasthet.
De varken välter bilen eller kör in i något.
Det är väl för att de vet att den skulle sprängas då, direkt. Nästan så att det sker bara man tänker på det. Pang!De varken välter bilen eller kör in i något.
som sagts, jag vill inte att någon förlitar sig på broscience.Tjena!
Vet du hur många som kör rakt ut på traktorvägar när dom ska plocka svamp? Det är väldigt vanligt med bucklor under bilar.
Kolfiber skadas inte speciellt lätt av att cykeln välter, du sprider onödig nojja.
Både DH-cyklar och endurocyklar är tillverkade för att tåla crasher. Båda typerna finns i kolfiber.Normalt sett när man tillverkar något så fokuserar man på vad saken ska klara av och då brukar man sikta in sig på typiska användningen. Man gör inte en cykel eldsäker, bombsäker eller säker för att bli tappad lite då och då. Man kan såklart ta med dessa parametrar i beräkningen men det blir extra kostnader och ja grejerna blir inte längre optimala för ändamålet. Försvarsmekanismer kan även funka men de är rätt så ointressanta, jag kan rättfärdiga bruk av en cykel ändå tills den inte finns längre, jag skulle dock föredragit tough science.
Men visst normalt sett händer det inga olyckor. Skulle jag dock fått veta att det var ingenjörens motto när han tillverkade mina delar skulle jag blivit skrämd men det funkar för broscience.
Ja men sen då? Efter crashen vad händer då?Både DH-cyklar och endurocyklar är tillverkade för att tåla crasher. Båda typerna finns i kolfiber.
Ja men sen då? Efter crashen vad händer då?
Tjena!
Man fortsätter cykla.
Gör du det på din cykel det har jag inget emot eller jo det har jag sålänge det sker på allmän väg men ge inte tips till andra om att du bara kör en knackning och sen om det låter bra så sätter du dig och trampar vidare.Tjena!
Man fortsätter cykla.
Vad lever du i för värld? Jag har kompisar som crashat sina kolfiberhojar rejält många gånger utan några som helst problem med cykeln som följd.Gör du det på din cykel det har jag inget emot eller jo det har jag sålänge det sker på allmän väg men ge inte tips till andra om att du bara kör en knackning och sen om det låter bra så sätter du dig och trampar vidare.
Ååh gud.Vad lever du i för värld? Jag har kompisar som crashar sina kolfiberhojar rejält många gånger utan några som helst problem med cykeln som följd.
Men kompisarna, lever dom?Vad lever du i för värld? Jag har kompisar som crashar sina kolfiberhojar rejält många gånger utan några som helst problem med cykeln som följd.
Du nämnde innan att du inte gillar broscience, men det här med No science verkar vara din grej? Skrämselpropaganda funkar sällan så bra..Ååh gud.
Jämförelsen mellan cyklar och bilar i kolfiber är ju lätt komisk, om något är byggt för att skydda pasagerare som färdas i 100km/h så kommer det antagligen krävas större skador innan materialet blir försvagat.
Jag kan inte riktigt förstå hur det skulle vara bättre att inte försöka bedömma skadan än att göra de test som går med vetskapen att det inte går att säkerställa något exakt utan scanning eller destruktiva test.
Gör du det på din cykel det har jag inget emot eller jo det har jag sålänge det sker på allmän väg men ge inte tips till andra om att du bara kör en knackning och sen om det låter bra så sätter du dig och trampar vidare.
Vad jag kan läsa har det inte talats om någon reparation, här är det bara tal om tråkig befintlig skada.Jag trodde kolfibernojan hörde till historien. Känns ungefär lika aktuellt som att förespråka fälgbroms till mtbs igen.
En trasig kolfiberdetalj är klart lättare att laga om något skulle inträffa jämfört med colaburksaluminium dessutom.
Jämförelsen mellan cyklar och bilar i kolfiber är ju lätt komisk, om något är byggt för att skydda pasagerare som färdas i 100km/h så kommer det antagligen krävas större skador innan materialet blir försvagat.
Jag kan inte riktigt förstå hur det skulle vara bättre att inte försöka bedömma skadan än att göra de test som går med vetskapen att det inte går att säkerställa något exakt utan scanning eller destruktiva test.
Hej, jag undrade precis vad som föranledde den hetska samtalstonen.jag har precis cyklat in i mycket hård bergsvägg här men allt gick fint så allt är fine, nu vet vi det. Cykla vidare på era cyklar (i karbon)! Jag har överlevt!
Titta på slutet av denna film. Kolfiber tål mer än man tror och man slipper även utmattningen som aluminium lider av.![]()
Santa Cruz Bicycles - Test Lab - Pinkbike
Pinkbike documents what has until now been securely under wraps; the Santa Cruz destructive testing facility. A place where they coolly go about destroying the aluminum and carbon frames they love to create.m.pinkbike.com
Det är väl inte direkt kolfiber som är bärande i bilar. Jag ser ett gigantiskt problem och det är att du är skyldig till att en mindre vetande (och mindre vetande verkar det finnas gott om) får uppleva asfalt mot ansiktet i höga hastigheter. Detta är grejen: Du kan inte som hobbyist bedöma hemma i garaget om kolfiber är intakt när det har fått en stöt, de felsta cykelhandlare som är ärliga kommer erkänna detta och säga saker som att "vi bedömer inte kolfiber". Du behöver scanna skiten.
Nu är alla som köper kolfiber människor och isteället för att bryta ihop och ta konsekvenserna när de har kraschat sin cykel tänker de "äsch är inget" sen frågar de en polare som också brukar krascha sin cykel och sen är bekräftelsecykeln igång. Fortfarande inte fakta. Svider det i pälsen att kolfiber beter sig så här föreslår jag (vilket jgordes i första inlägget) att man väljer annat material. Jag kan själv cykla på något som må vara trasigt men jag skulle aldrig sagt till någon att du kan bara knacka med ett mynt så vet du....
Dagens nwsflash: Det är betydligt farligare att sitta på en cykel än i en bil i samma hastighet.
Jag också. Men har även sett en cykel där sadelstaget gick av att välta i ungefär 0 km/h. På en sten givetvis, men ändå.Tjena!
Jag antar att du inte cyklar på allmän väg, eller alls överhuvudtaget. För jag har sett mångt mycket fler aluramar som gått av än kolfiberramar. I de flesta fall av ren utmattning. Samma sak med styren.