Giro d’Italia 2021

Giro d’Italia 2021
Precis som att det är svårt att hitta ett bra vitt under låt säga 110 spänn

402e41d9425d2d279989ed675e5b83f48aa1ee0b_2_762x750.jpeg

Giro d’Italia 2021
Fina områden de cyklat igenom...jag planerar någon semester i framtiden :-)
Med undantag för Poslätten, runt en del större städer samt vissa kuststräckor är det ytterst sällan jag inte gillat att cykla i Italien. Visst, det finns ställen där asfalten är risig men jag gillar verkligen landskapet.

Har tyvärr än så länge inte blivit av att komma ner till där de huserade idag. Morgondagens etapp har jag dock cyklat första knappa åtta milen av. Mycket trevligt landskap.

Giro d’Italia 2021
Fina områden de cyklat igenom...jag planerar någon semester i framtiden :-)
För några år sedan flög RYANAIR från Kopenhamn till Pescara. Pescara är liten fin stad ( Italiens
mått ) , flygplatsen mitt i city , fina hotell , stränder och underbart cykling runt om ( med bl.a. Blockhaus i närheten ). Inte bara berg ( men mest kuperad förutom kuststräckan ) . Synd att de flyger där inte längre .

Giro d’Italia 2021
Jo, visst blir det lite mer resande. För min del är nog dock en vecka en undre gräns för hur kort tid jag vill vara borta på en cykelresa som innebär några timmars flygning.

Om man som jag gillar berg så är det sällan idealt att bo vid kusten om man tänker sig fast boende och dagsturer. Bättre att bo så att man har backar åt alla håll!

Och om man tänker sig att cykla runt en-två veckor så blir ju valet av start-/slutort inte så viktigt.

F.ö. blev jag väldigt förtjust i byn Sulmona som ligger en bit från Pescara på järnvägslinjen mellan Rom och Pescara. Mycket vackert läge och en, åtminstone då jag var där, väldigt prydlig och ren by. Var t.ex. i det närmaste klotterfritt, något som tyvärr enligt min erfarenhet är ganska ovanligt i Italien.

Giro d’Italia 2021
För min del är nog dock en vecka en undre gräns för hur kort tid jag vill vara borta på en cykelresa som innebär några timmars flygning.
Jag föredrar 5-8 resor x 3 till 4 cykeldagar . Det mesta är MTB ( Balkanländer ) med utgångspunkt Sturup ( Wizzair ) . En gång om året sticker jag också 12-14 dagar .

Giro d’Italia 2021
Det skulle jag inte säga. Remco var ganska långt när Egan började . Titta på bild. Det hela slutar BARA med 12 sek. skillnad ( om vi inte räknar bonussekunder ), och Remco kommer fyra. Han är inte lika explosiv som Egan , men på längre klätringar blir han bara bättre .
Visa bilaga 489341
Det var kross! 12 sek är en evighet på den korta sträcka det kördes idag!

Giro d’Italia 2021
Fanns det något bra skäl till att RE låg så långt bak eller var han bara inte "på tårna"?

(Jag missade dagens etapp.)
Vacchi tyckte det såg ut som att han var på väg att släppa, det finns ju inte heller nån vettig anledning att halka ner i fältet i det läget. Sedan lyckas han ju ändå sy ihop det skapligt sista biten.

Giro d’Italia 2021
Vacchi tyckte det såg ut som att han var på väg att släppa, det finns ju inte heller nån vettig anledning att halka ner i fältet i det läget. Sedan lyckas han ju ändå sy ihop det skapligt sista biten.
Han låg dåligt positionerat i redan början av klättringen. När Moscon körde hårt och fältet drogs ut så hamnade han automatiskt på efterkälken. Inte fick han någon hjälp av Almeda heller.

Ser fram emot onsdag. Då är det mer grus!

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Giro d’Italia 2021
Det var en incident i tunneln. Men enligt artikeln så tappade även Bernal position, så hur mycket incidenten påverkade är väl lite oklart.
Ahh, så jävla typiskt att RAI klantar till sändningarna sådär. Alla åker in i tunneln så har man bara en kamera som stirrar på slutet av den allt medan en avgörande incident sker.

Giro d’Italia 2021
Det var kross! 12 sek är en evighet på den korta sträcka det kördes idag!
Men titta på bild igen. Redan där har du 5-7 sekunder , och här är början av Egans attack !
Jag skulle säga 5-6 sekunder. Det är inte konstigt , för att Remco är mer dieselaktigt. Han är INTE typiskt klätrare som Egan. Jag vill inte förminska Egans succe , men det kan kosta honom lite senare.
Vi väntar på tredje veckan !

Giro d’Italia 2021
Sen kan man konstatera att Bernal har visat att han kan hantera en GT och har även vunnit stora (kortare) etapplopp. Vad RE går för i en GT är okänt och han har inte samma meriter som Bernal på kortare etapplopp heller. Så, visst kan RE gå bra sista veckan. Att han garanterat ska vara vassare än Bernal ser jag dock inte.

Giro d’Italia 2021
Bernal är mera rutinerad än Remco på den här nivån. Remco är en sjukt bra allround cyklist men det är Bernal också.

Remco har kommit tillbaka på ett exceptionellt imponerande vis efter hans helt galna krasch i augusti förra året, bara det måste anses vara en seger för honom. Hade inte förväntat mig att han skulle ligga tvåa i totalen nu, vinst eller inte, hans tid kommer.

Remco är dock lite svåranalyserad eftersom han har överraskat världen med häpnad förr, kan vara farligt räkna ut honom men för mig vore det en stor överraskning med tanke på den helt stentuffa konkurrensen och återhämtningen från kraschen. Men om det kommer etapper som passar honom lite bättre så blir det "intressant" att se vad han kan göra.

"Looking ahead to Wednesday’s ride through similar off-road terrain in Tuscany, Lodewyck argued that the steadier, longer climbs would suit Evenepoel better.

This would seem to be backed up with Tuesday’s events, when Evenepoel shedded 11 seconds to Bernal on the steep, punchy climb of Colle Passerino, while he was able to stay with the Colombian on the more gradual gradient of the Colle San Giacamo on stage 6."

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Sen kan man konstatera att Bernal har visat att han kan hantera en GT och har även vunnit stora (kortare) etapplopp. Vad RE går för i en GT är okänt och han har inte samma meriter som Bernal på kortare etapplopp heller. Så, visst kan RE gå bra sista veckan. Att han garanterat ska vara vassare än Bernal ser jag dock inte.

Ja, det stora skillnaden i rutin är detta är Bernal 4:e GT och Remco första. Men man ska komma ihåg att Bernal är ung han med, det skiljer ju trots allt bara 3 år mellan dem.
Remco har ju ändå skrapat ihop en ansenlig skara vinster och slagit nästan alla av toppkandidaterna i kortare etapplopp. Det är ju därför han är så upphaussad som är.

Oavsett hur det går så hoppas fortsätter att vara spännande ända fram till Milano.

Giro d’Italia 2021
Förstår inte gafflandet, Remco är duktig och har visat sin talang men Bernal tog ju fram morteln och krossade uppför. Tror inte han får betala något för det, tvärtom. Han ser inte trött och övertränad ut om man säger så och jämför tex med tdf förra året. Däremot de andra stackarna som försökte köra in tid strax efter Bernal, dubbelvikta över styret allihopa.

Giro d’Italia 2021
Förstår inte gafflandet, Remco är duktig och har visat sin talang men Bernal tog ju fram morteln och krossade uppför. Tror inte han får betala något för det, tvärtom. Han ser inte trött och övertränad ut om man säger så och jämför tex med tdf förra året. Däremot de andra stackarna som försökte köra in tid strax efter Bernal, dubbelvikta över styret allihopa.
Problemet med TdF 20 var väl att han hade problem med ryggen, vilket han fortfarande inte är helt återställd efter.

Giro d’Italia 2021
Nä, jag förstår inte heller vad det var för öm tå jag trampade på när jag konstaterade att det var spel mot ett mål den sista biten. Kanske bara är det gamla vanliga tröttsamma Sky/Ineos-hatet?

Tillbaka
Topp