Mobilladdare på cykeln - uppfinning?

OT. Men roligt att se lite tjejer som håller på med elektronik. När jag pluggade för 10år sedan var det inga som valde elektronikkonstruktion som inriktning. I arbetslivet har jag träffat träffat flera kvinnor som är utbildade som elektronikkonstruktörer men inte en enda som faktiskt jobbar med det. Alla har varit PL/QA/chef eller annan befattning. Lite tråkigt. Inte samma problem på mekanik sidan.

Kanske inte lika extremt på mekanik som el. Men rätt tomt här också tyvärr.
Har funnit minst 1 kvinnlig mekare på alla företag jag varit på som konsult. Alla har varit relativt unga så är ett ganska nytt fenomen. Tror det förbättrades när man började marknadsföra utbildningarna som ”produktutvecklare” istället för tråkiga ”mekanikingenjör”.

Är det inte mer miljövänligt att åka buss än att cykla?
Och finns det inte redan navdynamo som man kan ladda telefonen ifrån?

Har skolorna slutat undervisa i fysik? Hur kan någon 2021 tro att man kan tillvarata energi som annars 'går till spillo' genom att addera en dynamo som ökar motstånd och förluster ytterligare? Otroligt.
Det var väl ganska länge sedan de slutade med det? Det är säkert >10 år sen nu som universitet och tekniska högskolor började larma att de nya studenterna var så dåliga att de inte kunde grundläggande gymnasiematte/fysik, i vissa fall inte ens högstadiets nivå. Det lär inte ha blivit bättre sedan dess.

Mycket negativitet här, kan vi vara glada istället att tjejerna väljer den här inriktningen? istället ser det ut som 5 sura gubbar som hatar på att tjejernas uppfinning egentligen är ganska kass och meningslös. När våra barn kommer hem med teckningar från förskolan ser det knappast ut som Monet men ändå sparar vi de och säger att de är jättefina visst? Skärp er nu

Även om idén är befintlig så finns det säkert sätt att förbättra nuvarande lösning. Kanske tekniskt, kanske marknadsföring, kanske utseende..

Mycket negativitet här, kan vi vara glada istället att tjejerna väljer den här inriktningen? istället ser det ut som 5 sura gubbar som hatar på att tjejernas uppfinning egentligen är ganska kass och meningslös. När våra barn kommer hem med teckningar från förskolan ser det knappast ut som Monet men ändå sparar vi de och säger att de är jättefina visst? Skärp er nu
Min fråga riktar sig nog främst till artikelförf. Jag ser ingen poäng i att vara "snäll" mot två niondeklassare på detta viset.

Teckningen hör såklart hemma på väggen men om de tror sig ha uppfunnit målarkonsten så får man allt ta ett allvarligt samtal även med en 6-åring.

En budgetlösning skulle inte skada i alla fall. Svårt att se framför mig en femtonåring som butgeterar ett hjul med SON-nav, kablage, spänningsstabilisator, powerpack och svindyr lampa. Det är mer privilegium än grundfunktion.

En budgetlösning skulle inte skada i alla fall. Svårt att se framför mig en femtonåring som butgeterar ett hjul med SON-nav, kablage, spänningsstabilisator, powerpack och svindyr lampa. Det är mer privilegium än grundfunktion.

+1, tycker det är konstigt det inte finns fler bra lösningar utan man ska importera för 7000 kr från Australien.

Har ni sett när man har en mixer som drivs av en cykel liksom?
Kul att de tänker till men att göra en artikel av de känns ju dumt. Finns väl nav som genererar el (tror Hunts labbade kring det bland annat).

OT. Men roligt att se lite tjejer som håller på med elektronik. När jag pluggade för 10år sedan var det inga som valde elektronikkonstruktion som inriktning. I arbetslivet har jag träffat träffat flera kvinnor som är utbildade som elektronikkonstruktörer men inte en enda som faktiskt jobbar med det. Alla har varit PL/QA/chef eller annan befattning. Lite tråkigt. Inte samma problem på mekanik sidan.
Jobbar inom skolan och ser hur tjejerna tagit över i de praktiska ämnena genom åren. Killarna kommer vara framtiden hollywoodfruar?

Jobbar inom skolan och ser hur tjejerna tagit över i de praktiska ämnena genom åren. Killarna kommer vara framtiden hollywoodfruar?
Tråkiga är att intresset svalnar ju äldre de blir. Just för elektronik var gyllene tiden runt 2000. Syns tydligt om man kollar Saco statistiken och ser hur många som siffrorna är baserade på. Examensåren runt 2000 är det flera hundra medans det är 30-50st senaste 10åren. Min klass 2012 var vi 4st elektronikkonstruktörer. Bara 2 fick jobb som det sedan.

Har skolorna slutat undervisa i fysik? Hur kan någon 2021 tro att man kan tillvarata energi som annars 'går till spillo' genom att addera en dynamo som ökar motstånd och förluster ytterligare? Otroligt.
Ingenting emot tjejerna men en riktig pinsam tävling där en idé som går emot fysikens lagar är topp 3.

+1, tycker det är konstigt det inte finns fler bra lösningar utan man ska importera för 7000 kr från Australien.
Men det finns ju massor med alternativ
Eller snarare: vad är fördelen med den australiensiska lösningen för 7000 SEK
jmf med en Forumslader för 155 - 255 €? Till den finns det tom en app!
Forumslader-App-Android-1536x910.jpg

Barn? De går i nionde klass. När menar du att det är lämpligt för ungdomar att konfronteras med verkligheten?
Ja du Stefan, är man under 18 är räknas man som barn i lagens mening. Men vi kan kalla 15 åringarna (!!) för ungdomar om det känns bättre för dig. Det förändrar inget då de är fortfarande 15 år (!!) med allt vad det innebär när det gäller kunskapar, förmågor, mognadsgrad och andra förutsättningar. Kraven och förväntningarna ska anpassas därefter. Det är verkligheten som styr.

Man ska komma ihåg vilka kunskaper och förståelse man har i åk 9. Det hade varit en annan sak om de hade gått sista året på gymnasiet och då läst fysik A och B, matte A, B, C osv. I åk 9 har man bara berört fysik ytterst lite i förhållande till vad man har när man går ut gymnasiet. I högstadiet handlar fysik-lektionerna i hög grad om att utforska och att skapa nyfikenhet och intresse och det sker på ett lekfullt sätt. Kunskaperna och förmågan att förstå, koppla ihop och analysera är inte jättevälutvecklade hos de flesta 15 åringar. Där har du verkligheten.

Ja du Stefan, är man under 18 är räknas man som barn i lagens mening. Men vi kan kalla 15 åringarna (!!) för ungdomar om det känns bättre för dig. Det förändrar inget då de är fortfarande 15 år (!!) med allt vad det innebär när det gäller kunskapar, förmågor, mognadsgrad och andra förutsättningar. Kraven och förväntningarna ska anpassas därefter. Det är verkligheten som styr.

Man ska komma ihåg vilka kunskaper och förståelse man har i åk 9. Det hade varit en annan sak om de hade gått sista året på gymnasiet och då läst fysik A och B, matte A, B, C osv. I åk 9 har man bara berört fysik ytterst lite i förhållande till vad man har när man går ut gymnasiet. I högstadiet handlar fysik-lektionerna i hög grad om att utforska och att skapa nyfikenhet och intresse och det sker på ett lekfullt sätt. Kunskaperna och förmågan att förstå, koppla ihop och analysera är inte jättevälutvecklade hos de flesta 15 åringar. Där har du verkligheten.

Jag tycker att svensk skola har ett problem när det gäller gapet mellan högstadium till gymnasium. I synnerhet för elever som väljer tex Natur & Teknisk är gapet onödigt stort, det skulle kunna bryggas bättre genom att höja undervisningsnivån (inklusive den pedagogiska nivån) på högstadiet i synnerhet för ämnen som matte, fysik och kemi, möjligen skulle det också kunna få flera elever intresserade.

Jag tycker att svensk skola har ett problem när det gäller gapet mellan högstadium till gymnasium. I synnerhet för elever som väljer tex Natur & Teknisk är gapet onödigt stort, det skulle kunna bryggas bättre genom att höja undervisningsnivån på högstadiet.
Det håller jag med om. Jag gick själv natur och minns att det även var rätt stor skillnad vad gäller kunskaperna hos eleverna som kom från de två högstadieskolorna som fanns där jag växte upp. Eleverna från den ena skolan hade bättre kunskaper i stort sett alla ämnen jämfört med eleverna från den andra skolan.

Men det finns ju massor med alternativ
Eller snarare: vad är fördelen med den australiensiska lösningen för 7000 SEK
jmf med en Forumslader för 155 - 255 €? Till den finns det tom en app!
Forumslader-App-Android-1536x910.jpg

Ingen aning.

En av fördelarna med den Australienska lösningen var att den var enkelt att begripa, bara 15 sekunder in på den där sidan ger avsmak. Jag i alla fall skulle aldrig få för mig att köpa något därifrån, men vi är olika.
Att jag inte sett den innan är för den inte dykt upp i navdynamo-tråden.

En av fördelarna med den Australienska lösningen var att den var enkelt att begripa, bara 15 sekunder in på den där sidan ger avsmak. Jag i alla fall skulle aldrig få för mig att köpa något därifrån, men vi är olika.
Det stämmer, för mig är det produkten man köper som är det viktigaste, inte hur hemsidan där den säljs ser ut. Men som du själv skriver:
Vi är olika
Att jag inte sett den innan är för den inte dykt upp i navdynamo-tråden.
Forumslader har nämnts flera ggr tidigare i det här Forumet, även i samma tråd som kLite (den australiska lösningen?).
Det finns även en hel del andra Forum, både tysk och engelskspråkiga, där det har skrivits en hel del om Forumslader.

Åh, verkligen generöst av dig att jag får kalla dem ungdomar. Stort. Eller var det lite unken härskarteknik jag kände doften av, Andy?

Så bara för att det inte råkade ingå i läroplanen den terminen så skall man som lärare se mellan fingrarna när ungarna är ute och cyklar med sina resonemang? När de nu visar intresse för området och har ett praktiskt arbete i detta så är det ett ypperligt tillfälle att ta upp och förklara tingens verkliga natur.
Varför skall det vänta till gymnasiet och intresset har svalnat?

Det är lärarna som får kritik av mig om du missat det.

Vad är det jag inte förstår?
En enkel navdynamo och en så’n här https://www.cycle2charge.de/index.php/de/ mojäng för €70 laddar mobil och gps. Även utan app.
Vad ska man med en powerpack till där? Klart man kan ladda en, jag har några give-aways som funkar de med.
Behövs inte nödvändigtvis ett SON nav. Och sidan finns även på engelska för den som inte lärt sig tyska.

Det stämmer, för mig är det produkten man köper som är det viktigaste, inte hur hemsidan där den säljs ser ut. Men som du själv skriver:
Vi är olika

Forumslader har nämnts flera ggr tidigare i det här Forumet, även i samma tråd som kLite (den australiska lösningen?).
Det finns även en hel del andra Forum, både tysk och engelskspråkiga, där det har skrivits en hel del om Forumslader.

För mig är helhetsbilden viktig, det ena spiller över på det andra.

Ja kLite var det jag menade, jag har kanske sett och avfärdat Forumsladern innan och glömt bort den.

En enkel navdynamo och en så’n här https://www.cycle2charge.de/index.php/de/ mojäng för €70 laddar mobil och gps. Även utan app.
Vad ska man med en powerpack till där? Klart man kan ladda en, jag har några give-aways som funkar de med.
Behövs inte nödvändigtvis ett SON nav. Och sidan finns även på engelska för den som inte lärt sig tyska.
Det var bara ett exempel på att man kan lösa det mesta med pengar och gör så också. En vanlig navdynamo kanske skall ha ett ladduttag som standard för att vara modern?

Åh, verkligen generöst av dig att jag får kalla dem ungdomar. Stort. Eller var det lite unken härskarteknik jag kände doften av, Andy?

Så bara för att det inte råkade ingå i läroplanen den terminen så skall man som lärare se mellan fingrarna när ungarna är ute och cyklar med sina resonemang? När de nu visar intresse för området och har ett praktiskt arbete i detta så är det ett ypperligt tillfälle att ta upp och förklara tingens verkliga natur.
Varför skall det vänta till gymnasiet och intresset har svalnat?

Det är lärarna som får kritik av mig om du missat det.

Du borde verkligen läsa inlägget som jag svarade på innan du svingar vidare. Du högg för att jag inte kallade barnen/ungdomarna för det som du tyckte var lämpligt. Att du drar det där tröttsamma svamlet om "verkligenheten" imponerar inte på mig och känns minst sagt unket.

Barn? De går i nionde klass. När menar du att det är lämpligt för ungdomar att konfronteras med verkligheten?

Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om skolan och lärarna men jag tror att de flesta är överens om att lärarna har en viktig roll och att skolan som den fungerar idag är långt ifrån så bra som vi skulle önska. Men åter igen får man ta hänsyn till eleverna och deras förmågor innan man börjar kritisera. Vi har ingen aning om vad lärarna har gjort, sagt och berättat för eleverna utan kan bara läsa om det som en journalist skriver. Artikeln var inte alls detaljerad, men personligen är jag lite imponerad över att ungdomarna har identifierat ett problem och sedan försöker hitta en lösning på det (även om lösningen kanske inte är helt perfekt).

Ja, det låter rimligt. Glöm att jag sa något. Jag funderade bara på om de faktiskt hittat ett behov av en lösning till minimal kostnad, säg tex en billig Shimanodynamo med likriktare, spänningsbalansering och ladduttag. Något för de som inte cyklar långt på fritiden.

Energin går ju till spillo när man bromsar så där finns det ju teoretisk möjlighet att ta tillvara på den. Artikeln går ju inte in på några detaljer.

Har själv varit med på flera sådana tävlingar när jag gick i skolan. I princip bukar alla "uppfinningar" vara skit, dvs saker som uppfunnits förut, inte skulle fungera eller bara är generellt dåliga. Uppfinningarna i sig är inte målet med tävlingen utan att stimulera problemlösning och samarbetsförmåga.

Du borde verkligen läsa inlägget som jag svarade på innan du svingar vidare. Du högg för att jag inte kallade barnen/ungdomarna för det som du tyckte var lämpligt. Att du drar det där tröttsamma svamlet om "verkligenheten" imponerar inte på mig och känns minst sagt unket.

Jag håller helt med Marcole i hans inlägg om det är det du undrar över.

Är det unket svammel att anse att man skall berätta för ungdomarna om fysikens lagar när situationen gör det både påkallat och passande?

Energin går ju till spillo när man bromsar så där finns det ju teoretisk möjlighet att ta tillvara på den. Artikeln går ju inte in på några detaljer.

Ja, det är sant. Har de byggt en bromskraftsåtervinning så blir jag sjukt imponerad =)

Har själv varit med på flera sådana tävlingar när jag gick i skolan. I princip bukar alla "uppfinningar" vara skit, dvs saker som uppfunnits förut, inte skulle fungera eller bara är generellt dåliga. Uppfinningarna i sig är inte målet med tävlingen utan att stimulera problemlösning och samarbetsförmåga.

Där har du en bra poäng! Då förstår jag lite bättre varför sånt här lyfts fram i medier. Tack.
Det blir lite knas bara när man kallar det uppfinning, ett ord som ändå har en vedertagen betydelse där nytt är en central ingrediens.

Jag håller helt med Marcole i hans inlägg om det är det du undrar över.

Är det unket svammel att anse att man skall berätta för ungdomarna om fysikens lagar när situationen gör det både påkallat och passande?

Det var mer sättet du uttryckte dig som var problemet. Du och flera andra missar hela grejen med tävlingen och kontexten blir därför helt fel.

Finn Upp som tävlingen heter handlar om att inspirera och uppmuntra kreativitet och ett innovativt tänkande. Man vill skapa framtida innovatörer och entreprenörer. Med tanke på att det är ungdomar i 15 årsåldern så handlar det inte om felfria eller perfekta produkter, uppfinningar och idéer utan om att inspirera och uppmuntra.

Skulle vi släppa loss Happy-gänget kan vi lätt skjuta sönder alla försök till idéer och uppfinningar och därmed döda all energi, motivation, lust och glädje. Dessa ungdomar hoppas jag senare i livet kan göra bra ifrån sig och förhoppningsvis ta fram riktiga innovationer som skapar jobb, skatteintäkter och annat positivt i samhället. Vägen dit går inte genom att vi vuxna talar om för ungdomarna hur fel de har och att deras produkter är dåliga eller inte fungerar. Det är inte Draknästet utan en skoj-tävling i skolan som har ett mycket större syfte än de enskilda produkterna/idéerna.

För den som vill läsa mer kan göra det på https://www.finnupp.se/

Cyklar man dygnet runt i flera dagar (vilket jag inte gör) så kan det finnas en fördel i att ladda en powerpack dagtid för att använda nattetid till telefon och/eller gps när lampan är tänd.

Tillbaka
Topp