Mobilladdare på cykeln - uppfinning?

Cyklar man dygnet runt i flera dagar (vilket jag inte gör) så kan det finnas en fördel i att ladda en powerpack dagtid för att använda nattetid till telefon och/eller gps när lampan är tänd.

Det begriper jag.
Men jag ser också att min manick - den jag länkade till - tillsammans med mitt SON-nav orkar ladda med tänt lampa. Lampor.*)
Nå, min tanke var dels att niornas uppfinning inte var så ny fast det är nog mest en okunnig journalists jagande ett scoop som rasslade till, dels att de beloppen för ett fungerande laddsystem som nämndes tidigare kändes som vansinniga. Fast det är klart, om somliga vill lägga 340:- för en 52% vaxlösning som kedjesmörj (Happyannons som mystiskt försvann tidigare under eftermiddagen) finns det säkert också någon som vill lägga 7000 för en 5 kronors likriktarbrygga med lite extra bling runtom. ?

*) beror givetvis på effekt. Jag har inga problem med kraftbankar.

Det begriper jag.
Men jag ser också att min manick - den jag länkade till - tillsammans med mitt SON-nav orkar ladda med tänt lampa. Lampor.*)
Nå, min tanke var dels att niornas uppfinning inte var så ny fast det är nog mest en okunnig journalists jagande ett scoop som rasslade till, dels att de beloppen för ett fungerande laddsystem som nämndes tidigare kändes som vansinniga. Fast det är klart, om somliga vill lägga 340:- för en 52% vaxlösning som kedjesmörj (Happyannons som mystiskt försvann tidigare under eftermiddagen) finns det säkert också någon som vill lägga 7000 för en 5 kronors likriktarbrygga med lite extra bling runtom. ?

*) beror givetvis på effekt. Jag har inga problem med kraftbankar.
Man kanske kan tänka sig att någon tar en dags paus från cyklande i total obygd och då behöver en full powerbank eller energifinansinstitut som det heter på svenska.

Mycket negativitet här, kan vi vara glada istället att tjejerna väljer den här inriktningen? istället ser det ut som 5 sura gubbar som hatar på att tjejernas uppfinning egentligen är ganska kass och meningslös. När våra barn kommer hem med teckningar från förskolan ser det knappast ut som Monet men ändå sparar vi de och säger att de är jättefina visst? Skärp er nu
De är inga ingenjörer, alltså varken tjejerna eller gubbarna (bengt-re bland annat) men ingenjör det är Hambini!
Men sant, vissa kan bara vara haters, vad får egentligen en människa att hata så starkt?

han kallar sig för ingenjör, det är inte alltid samma sak som att vara det vi vanligen menar med ingenjör i sverige, dvs civilingenjör.

det är dessutom vill jag mena glest mellan civilingenjörer som har läggning och erfarenhet av att lösa vardagliga tekniska problem hands on.

Barnuppfostran kan vara lika svårt som att uppfinna.

Senast ändrad:
Problemet där är att dynamor alstrar växelspänning och inte likdito.Tror jag mig veta.
det är väl en smal sak att åtgärda:)

om det sker i moderna nav eller i lampan vet jag faktiskt inte, men det verkar korkat att bränna upp halva energimängden i en lysdiod. om det nu ens går att tända den med växelström.

förutom visst kablagefippel ser jag två andra mer tydliga svårigheter med att ladda mobiler mm från navdynamo. det ena är att man måste ha en bra teknisk lösning på att stömmen och spänningen varierar med varvtalet på hjulet och ofta hamnar under gränsen att göra nytta.

det andra är att även i medvind har man tillgång till måttliga 3 i några bästa fall 6 watt. det räcker till en lampa på typ 300 lumen.

men inte så mycket mer.

Jobbar inom skolan och ser hur tjejerna tagit över i de praktiska ämnena genom åren. Killarna kommer vara framtiden hollywoodfruar?

När män tröttnande på hästar och började köra bil tog kvinnor över hästintresset. När män tröttnade på litteratur och gick över till att spela dataspel och titta på TV tog kvinnorna över det författarskap och läsande. När män tröttnade på att jobba och göra karriär och istället började cykla MTB och spela golf tog kvinnorna över karriär och arbete, inget konstigt med det. Känns som en helt naturlig utveckling.

Senast redigerad av en moderator:
Ingen skugga över ungdomarna, det är väl tävlingen "finn upp" som borde ta ett studiebesök på patentverket för att få en genomgång av vad en uppfinning är.

Kommer ihåg att jag var med i finnupp och hittade på en ny skruvmejselsstandard som inte skulle kunna slinta.
Självklart var det praktiskt helt åt HV men minns det som rätt kul.
Dock har jag haft skamkänslor kring hur urbota korkad lösning det var i många många år efteråt :)

Ingen skugga över ungdomarna, det är väl tävlingen "finn upp" som borde ta ett studiebesök på patentverket för att få en genomgång av vad en uppfinning är.
Dom vet nog vad uppfinning är men måste sänka tröskeln något enormt för att en kunna ha en tävling.
Det är som att ha en friidrottstävling på ett ålderdomshem.

Ja du Stefan, är man under 18 är räknas man som barn i lagens mening. Men vi kan kalla 15 åringarna (!!) för ungdomar om det känns bättre för dig. Det förändrar inget då de är fortfarande 15 år (!!) med allt vad det innebär när det gäller kunskapar, förmågor, mognadsgrad och andra förutsättningar. Kraven och förväntningarna ska anpassas därefter. Det är verkligheten som styr.

Man ska komma ihåg vilka kunskaper och förståelse man har i åk 9. Det hade varit en annan sak om de hade gått sista året på gymnasiet och då läst fysik A och B, matte A, B, C osv. I åk 9 har man bara berört fysik ytterst lite i förhållande till vad man har när man går ut gymnasiet. I högstadiet handlar fysik-lektionerna i hög grad om att utforska och att skapa nyfikenhet och intresse och det sker på ett lekfullt sätt. Kunskaperna och förmågan att förstå, koppla ihop och analysera är inte jättevälutvecklade hos de flesta 15 åringar. Där har du verkligheten.
Ska man låtsas-förlora i kortspel tills motståndarna är 18 år?

Läs gärna följande inlägg så får du en bättre förståelse för vad det är för tävling och vad den har för syfte: https://happyride.se/forum/threads/mobilladdare-pa-cykeln-uppfinning.3688206/post-3953563
Jag förstår din poäng och jag säger inte emot den, men det var väl även ett försök till att se om du kan se den andra åsikts-falangens poäng. Och var gränsen går för när man ska vara "för ärlig" kanske inte har med den lagstadgade gränsen för om man per definition är barn. Jag håller helt med om att man inte ska "döda kreativitet" och övervägande se bristerna, men om dessa ungdomar hade frågat om deras uppfinning är så bra, att dom ska satsa allt på det istället för att söka sommarjobb, vad hade du svarat dem då?

Jag förstår verkligen inte syftet med att förvägra ungdomarna kunskap när de visar intresse.
Att förklara för tjejerna att det inte är spillenergi som driver den dynamodrivna-mobilladdaren påverkar ju inte dessa användbarhet eller uppskattningen av kreativiteten och konstruktionen som sådan.

Läs gärna följande inlägg innan du börjar prata om idioti: https://happyride.se/forum/threads/mobilladdare-pa-cykeln-uppfinning.3688206/post-3953563

Du har helt missat vad det är för tävling och vad den har för syfte.

Syftet är säkert gott men det artikeln behandlar, är det en uppfinning? Det går kanske att definiera det som en uppfinning. Spontant ser jag det som att ungdomarna kan ha hittat ett område där det finns utrymme för produktutveckling.

Det är mkt behjärtansvärt med projekt som sätter igång kreativiteten och uppfinnarlusten hos ungdomar. Det är dock inte alltid så att ändamålen alltid helgar medlen och att det är och att slira lite på begreppen för att ungarna inte skall bli ledsna och tappa sugen. Ibland kan man behöva göra så, men definitivt inte slentrianmässigt.

Sluta upp med attityden "de sura gubbarna som inte vet ngt om pedagogik" mot oss upplysta.

Sluta upp med attityden "de sura gubbarna som inte vet ngt om pedagogik" mot oss upplysta.

När det gäller tjejerna och deras "uppfinning" har det varit lite väl mycket såga, hugga, sänka, förminska, kritisera i sann Happy-gubb-anda. Men du kanske inte håller med? Eller är det så man beter sig om man är "upplyst"? Eller vad menar du?

Vem använder ordet uppfinning? Vad är kraven för att få vara med i finn-upp? Uppenbarligen uppfyller tjejerna det senare och att anmärka på ordet uppfinning känns ju rätt meningslöst, särskilt som det uteslutande är journalisten som använder det ordet i artikeln.
Jag känner att namnet finn-upp är nära kopplat till upp-finning men det kan vara fel. Är det inte lite smärtsamt att man ska dela ut pris på nobelmuseet till några stackars ungdomar som inte fått grunderna förklarade för sig och som tror att energi går till spillo när man cyklar...

Vem använder ordet uppfinning? Vad är kraven för att få vara med i finn-upp? Uppenbarligen uppfyller tjejerna det senare och att anmärka på ordet uppfinning känns ju rätt meningslöst, särskilt som det uteslutande är journalisten som använder det ordet i artikeln.
Ordet uppfinning används frekvent på Finn upps hemsida.

Ja du Stefan, är man under 18 är räknas man som barn i lagens mening. Men vi kan kalla 15 åringarna (!!) för ungdomar om det känns bättre för dig. Det förändrar inget då de är fortfarande 15 år (!!) med allt vad det innebär när det gäller kunskapar, förmågor, mognadsgrad och andra förutsättningar. Kraven och förväntningarna ska anpassas därefter. Det är verkligheten som styr.

Man ska komma ihåg vilka kunskaper och förståelse man har i åk 9. Det hade varit en annan sak om de hade gått sista året på gymnasiet och då läst fysik A och B, matte A, B, C osv. I åk 9 har man bara berört fysik ytterst lite i förhållande till vad man har när man går ut gymnasiet. I högstadiet handlar fysik-lektionerna i hög grad om att utforska och att skapa nyfikenhet och intresse och det sker på ett lekfullt sätt. Kunskaperna och förmågan att förstå, koppla ihop och analysera är inte jättevälutvecklade hos de flesta 15 åringar. Där har du verkligheten.
Det stämmer, för mig är det produkten man köper som är det viktigaste, inte hur hemsidan där den säljs ser ut. Men som du själv skriver:
Vi är olika

Forumslader har nämnts flera ggr tidigare i det här Forumet, även i samma tråd som kLite (den australiska lösningen?).
Det finns även en hel del andra Forum, både tysk och engelskspråkiga, där det har skrivits en hel del om Forumslader.
Australiensiska, är det väl ändå?

Men det finns ju massor med alternativ
Eller snarare: vad är fördelen med den australiensiska lösningen för 7000 SEK
jmf med en Forumslader för 155 - 255 €?
För den som trots allt(?) funderar på en Forumslader kan kanske även detta från hemsidan vara intressant

=============================

Lieferzeiten​

Fertiggerät:
ca. 14 Woche(n )

Bausatz:
ca. 3 Woche(n )
=============================

Trist för den som har en Forumslader på julklappslistan alltså ?

Om dom löser allt kring mobilladdaren så kan man ju ta det till nästa steg: sätt det på elcyklar så kan man även ladda elcyklarnas batterier. Bara hoppas att den där politikern inte inkluderade elcyklar i patentet.

Har skolorna slutat undervisa i fysik? Hur kan någon 2021 tro att man kan tillvarata energi som annars 'går till spillo' genom att addera en dynamo som ökar motstånd och förluster ytterligare? Otroligt.
Man skall nog inte begära för mycket, högstadiet är inte så hög nivå.

Man kan säga både Australiska och Australiensiska. Jag föredrar den krångligare varianten.
Jag har en känsla av att det är vanligare att växla mellan australisk och australiensisk när det gäller invånare, men att det vid nationsbestämning av exempelvis prylar är vanligare med australiensisk, men jag har inga bevis för det förstås.

”Australisk” är äldre än ”australiensisk” och det är nog så att ”australier” tidigare syftade på aboriginer och ”australiensare” på invandrade/deporterade engelsmän.

Jag har en känsla av att det är vanligare att växla mellan australisk och australiensisk när det gäller invånare, men att det vid nationsbestämning av exempelvis prylar är vanligare med australiensisk, men jag har inga bevis för det förstås.

”Australisk” är äldre än ”australiensisk” och det är nog så att ”australier” tidigare syftade på aboriginer och ”australiensare” på invandrade/deporterade engelsmän.
mejla och be om ursäkt till alla elever du "rättat" istället för att förklara för oss :)

duty_calls.png

De skulle gjort något man kunde koppla till trainern och få ut användbar elenergi det hade varit kul att ha. 150-200 W ger en hel del ljus.

Tillbaka
Topp