nice keps under hjälm

nice keps under hjälm
Bulgarien.
Seriös site man kan lita på?
Verkar vara en o samma storlek på alla kepsar, eller kan man välja storlek?

Jag har beställt därifrån ett par gånger utan problem.

Storleksmässigt sitter de bra på mig med 59cm huvud. Ganska bra stretch så jag inbillar mig att de funkar även för något större

nice keps under hjälm
Ni som kör lvg med keps, är inte skärmen i vägen när ni ligger i (inte "med") bocken? Har alltid tänkt att en av huvudpoängerna med att lvg-hjälmar inte har skärm, är just den extremt framåtlutade körställningen.

Letar själv efter en riktigt tunn mössa att ha under hjälmen på sommaren. De flesta är lite för varma. Vill slippa svettrinning i ögonen (har begränsat med hår på skallen, annars hade det funkat), insekter mot hårbotten och solbränna genom lufthålen.

nice keps under hjälm
Ni som kör lvg med keps, är inte skärmen i vägen när ni ligger i (inte "med") bocken? Har alltid tänkt att en av huvudpoängerna med att lvg-hjälmar inte har skärm, är just den extremt framåtlutade körställningen.

Letar själv efter en riktigt tunn mössa att ha under hjälmen på sommaren. De flesta är lite för varma. Vill slippa svettrinning i ögonen (har begränsat med hår på skallen, annars hade det funkat), insekter mot hårbotten och solbränna genom lufthålen.
Har aldrig upplevt det som ett problem. Menar du att skärmen slår i styret eller begränsad sikt? Nu är det iofs sällan jag spurtar frenetiskt med händerna i bocken men jag störs aldrig av kepsen, tvärtom. Viker ibland upp skärmen för att bli lite mer aero och få bättre sikt. Vad stilpoliserna tycker om det ger jag fan i?

nice keps under hjälm

Bandana?

nice keps under hjälm

Vika skärmen upp funkar för de flesta.
29D2E944-F88E-47A6-8D63-B8FF2CC49BF2.jpeg

nice keps under hjälm
Om jag har hjälmen rätt placerad,dvs ej i nacken, trycks skärmen på kepsen ner så mycket att sikten skyms. Så Gripgrab cykelmössa gället för mig om det är svalt. Riskerar jag motljus o lågt stående sol använder jag en mtb-hjälm med kort skärm som skuggar glasögonen.

nice keps under hjälm
Om jag har hjälmen rätt placerad,dvs ej i nacken, trycks skärmen på kepsen ner så mycket att sikten skyms. Så Gripgrab cykelmössa gället för mig om det är svalt. Riskerar jag motljus o lågt stående sol använder jag en mtb-hjälm med kort skärm som skuggar glasögonen.
Man behöver inte ha fri sikt till horizonten när man cyklar.... och cykelkepsar har kortare skärm än baseballkepsar av just den anledningen.

nice keps under hjälm
Ni som kör lvg med keps, är inte skärmen i vägen när ni ligger i (inte "med") bocken?
Nej

Letar själv efter en riktigt tunn mössa att ha under hjälmen på sommaren. De flesta är lite för varma. Vill slippa svettrinning i ögonen (har begränsat med hår på skallen, annars hade det funkat)
För dig låter det som det finns bättre alternativ än "en riktigt tunn mössa"
tex en sådan Halo "Visorband" jag skrev om redan i #8
halo-pullover-visorband-white.jpg

https://haloheadband.eu/en/visorband/195-halo-pullover-visorband-white.html

Redigerat
Fast med cyklistlängd på kepsen
photo4__27658.1495658900.jpg

nice keps under hjälm
Fördel keps för oss med lite mindre (läs inget) hår på huvudet är att man slipper få hudkontakt med insekterna som tar sig in i hjälmen. Kör keps även i +30, oftast bomull.

Då kan jag tala om för dig att det även gäller oss som har gott om hår på huvudet! Krälande saker med okända vassa hörn vill man inte ha bland hårstråna heller!

nice keps under hjälm
Fördel keps för oss med lite mindre (läs inget) hår på huvudet är att man slipper få hudkontakt med insekterna som tar sig in i hjälmen. Kör keps även i +30, oftast bomull.
Jag adderar ytterligare några grader. Har kört med keps då officiellt uppmätt temperatur i skuggan var över 35 grader (och någon skugga knappast stod att finna).

En annan fördel är att kepsen ger bra solskydd för oss med korta hårstrån. Gäller bara att komma ihåg att ha solskydd i hårbotten nedanför kepsen.

nice keps under hjälm
Jag adderar ytterligare några grader. Har kört med keps då officiellt uppmätt temperatur i skuggan var över 35 grader (och någon skugga knappast stod att finna).

En annan fördel är att kepsen ger bra solskydd för oss med korta hårstrån. Gäller bara att komma ihåg att ha solskydd i hårbotten nedanför kepsen.
Vill bara instämma i talkören.
Hade en fin tur i södra Frankrike sommaren 2018. Efter lunch steg temp till minst +35 varje dag. (Rekordet tror jag var +39).
Keps under hjälmen och Resorb sport i påse gjorde susen och resan blev en ren njutning.

nice keps under hjälm
Om jag förstått det hela rätt så är alltså ett av argumenten för keps att den suger upp svetten som uppstår p.g.a. att det blir instängt och varmt under kepsen. Rimligt.
Den suger utöver det även upp svetten som uppstår ändå, utan huvudbonad, så resultatet är i slutändan att man har mindre svett i t.ex. ögonen med än utan keps.

nice keps under hjälm
Om det primärt är svettavledningsaspekten man är ute efter finns även band någon sorts gummiband som man kan sätta runt huvudet som leder bort svetten så att den inte rinner ned i ögonen. hängränna tror jag.
Minns inte om jag har talat mig varm för lösningen men jag har ett par band inköpta från någon orienteringsshop.
Utan hjälm (på trainern) är de kanon. Under hjälm är de bra. Var så länge sedan jag hade keps så jag vågar mig inte på att jämföra.

nice keps under hjälm
Nä. Det är tråkigt att cykla innomhus så det har jag faktist slutat med.
Jaha. Själv hade jag tyckt det vore väldigt tråkigt att inte se till horisonten för att man envisas med en huvudbonad vars skärm bara har två lägen; uppe eller nere. Särskilt när det finns en uppsjö av hjälmar med justerbar skärm som kan anpassas precis så att man inte får solen i ögonen men ändå ser så mycket som möjligt.
Känns som det krystas fram förklaringar till varför ganska opraktiska grejer är "praktiska" bara för att man är inlåst i en stil istället för att kolla vad som hade funkat bäst rent praktiskt. Det är ju omöjligen mer praktiskt att ha skärmen på mössan än på hjälmen och ett band som är öppet uppepå är givetvis mindre svettframkallande än en komplett mössa. Har man problem med insekter så vore det väl rimligare med insektsnät över lufthålen i hjälmen?

Ibland undrar jag om inte grupptänkande och mode är bland de största bromsklossarna i mänsklighetens utveckling.

nice keps under hjälm
Finns det någon keps med extra bred resår? Har några Assos som är lite rymligare men resåren sitter ju alltid därbak och på sidorna är det stumt så efter några timmar får jag lite tryckobehag runt sidorna. Hade velat ha bred resår runtom så det blir avlastat hela vägen runt.

nice keps under hjälm
Jaha. Själv hade jag tyckt det vore väldigt tråkigt att inte se till horisonten för att man envisas med en huvudbonad vars skärm bara har två lägen; uppe eller nere. Särskilt när det finns en uppsjö av hjälmar med justerbar skärm som kan anpassas precis så att man inte får solen i ögonen men ändå ser så mycket som möjligt.
Känns som det krystas fram förklaringar till varför ganska opraktiska grejer är "praktiska" bara för att man är inlåst i en stil istället för att kolla vad som hade funkat bäst rent praktiskt. Det är ju omöjligen mer praktiskt att ha skärmen på mössan än på hjälmen och ett band som är öppet uppepå är givetvis mindre svettframkallande än en komplett mössa. Har man problem med insekter så vore det väl rimligare med insektsnät över lufthålen i hjälmen?

Ibland undrar jag om inte grupptänkande och mode är bland de största bromsklossarna i mänsklighetens utveckling.
Jag tror bara att det inte passar dina behov och du därför är lite avig till kepsen. Det är en bra persedel som fungerar utmärkt för många, men gillar man den inte så finns det andra lösningar på uppgifterna cykelkepsen löser - dock är dessa alternativ i mina ögon sämre.

Och när det gäller sikten när man ligger i bocken - man behöver verkligen inte se till horizonten hela tiden och att räta upp skallen då och då för att förnya sitt intryck är inte besvärande. I situationer där man vill ha så fri sikt som möjligt kan man gå upp på hoodsen.

nice keps under hjälm
Jag tror bara att det inte passar dina behov och du därför är lite avig till kepsen. Det är en bra persedel som fungerar utmärkt för många, men gillar man den inte så finns det andra lösningar på uppgifterna cykelkepsen löser - dock är dessa alternativ i mina ögon sämre.

Och när det gäller sikten när man ligger i bocken - man behöver verkligen inte se till horizonten hela tiden och att räta upp skallen då och då för att förnya sitt intryck är inte besvärande. I situationer där man vill ha så fri sikt som möjligt kan man gå upp på hoodsen.
Jag betvivlar inte att den funkar utmärkt jämfört med ingen skärm alls. Är bara nyfiken på varför man frivilligt väljer en till synes mer opraktisk lösning än skärm på hjälmen, och kan inte direkt se någon annan rimlig förklaring än stil och mode.

Det är väl ungefär som att de flesta tycks rata stänkor på MTB för att det är fult. Som om det vore fulare än att cykla omkring och se ut (och känna sig) som att man skitit på sig när det är blött på marken. Trams, med andra ord. ?

nice keps under hjälm
Finns det någon keps med extra bred resår? Har några Assos som är lite rymligare men resåren sitter ju alltid därbak och på sidorna är det stumt så efter några timmar får jag lite tryckobehag runt sidorna. Hade velat ha bred resår runtom så det blir avlastat hela vägen runt.

Den där smäcken som @HåkanC skrev om i trådens början ser ju ut som att ha resår hela klotet runt. Men det är kanske en halocination? :-)

nice keps under hjälm
Jag betvivlar inte att den funkar utmärkt jämfört med ingen skärm alls. Är bara nyfiken på varför man frivilligt väljer en till synes mer opraktisk lösning än skärm på hjälmen, och kan inte direkt se någon annan rimlig förklaring än stil och mode.

Det är väl ungefär som att de flesta tycks rata stänkor på MTB för att det är fult. Som om det vore fulare än att cykla omkring och se ut (och känna sig) som att man skitit på sig när det är blött på marken. Trams, med andra ord. ?

Jag brukade ha stänkskärm på mtb, men ledsnade för att de gick sönder....

Men probmemet med att skona inredningen och kunna ha en fräsh yta mellan skalle och hjälminredning på det löser kepsen (och för all del även hjälmmössor) utmärkt. Mina hjälmars livslängd brukar sättas av när inredningen börjar vissna och utan keps sker detta snarare än med.

nice keps under hjälm
Jag ska inte tjafsa mer med dig egentligen, du har nåt emot cykelkeps. Jag misstänker att det är nåt kulturellt? :-)
Men det finns inte en uppsjö av hjälmar med justerbar skärm om man inte vill ha en stig- eller utförs-inriktad hjälm.
Och maken till praktiskt plagg får man ju leta efter! Tycker alltså vi som använder. :-) Jag tycker faktiskt att dina invändningar känns rätt konstruerade. Hålla på att fippla med skärmen på en AM-hjälm när du går ned i bocken och för att spana mot horisonten med antiningen en hjälmmössa, varmare hjälmmössa eller en avklippt löparmössa under. Inte mer praktiskt i min bok.
Prova ett par cykelkepsar, vettja! Det kan underlätta din cykelvardag! :-)

nice keps under hjälm
Jag ska inte tjafsa mer med dig egentligen, du har nåt emot cykelkeps. Jag misstänker att det är nåt kulturellt? :-)
Men det finns inte en uppsjö av hjälmar med justerbar skärm om man inte vill ha en stig- eller utförs-inriktad hjälm.
Och maken till praktiskt plagg får man ju leta efter! Tycker alltså vi som använder. :-) Jag tycker faktiskt att dina invändningar känns rätt konstruerade. Hålla på att fippla med skärmen på en AM-hjälm när du går ned i bocken och för att spana mot horisonten med antiningen en hjälmmössa, varmare hjälmmössa eller en avklippt löparmössa under. Inte mer praktiskt i min bok.
Åas, hur kul vore det om vi alla tyckte lika jämnt?

nice keps under hjälm

Tjena!

Jag tycker det är mer praktiskt med keps. Det går på en sekund att justera skärmen, jag slipper svett i ögonen och det skonar hjälmen. Inget av dom problemen löser man med en skärm på hjälmen, möjligtvis att det finns någon hjälm där man kan justera skärmen på hjälmen väldigt snabbt, men då kan man ge sig f-n på att den sitter som skit på skallen, med keps så kan jag välja hjälm helt fritt.
Jag kan inte cykla utan keps idag, tycker det är skitjobbigt.

nice keps under hjälm
Men då är ju det egentliga problemet avsaknaden av LVG-hjälmar med skärm. Jag har inget emot cykelkeps. Däremot har jag något emot krystade konstruktioner som löser problem som lätt hade kunnat lösas på vettigare sätt, men som försvaras med näbbar och klor bara för att "det är så det är". :sneaky:

Tjena!

Jag tycker det är mer praktiskt med keps. Det går på en sekund att justera skärmen, jag slipper svett i ögonen och det skonar hjälmen. Inget av dom problemen löser man med en skärm på hjälmen, möjligtvis att det finns någon hjälm där man kan justera skärmen på hjälmen väldigt snabbt, men då kan man ge sig f-n på att den sitter som skit på skallen, med keps så kan jag välja hjälm helt fritt.
Jag kan inte cykla utan keps idag, tycker det är skitjobbigt.
Hur justerar du skärmen mellan uppfälld och nedfälld?

Edit: Skärmen på hjälmar med skärm justeras på en sekund medelst handen. Bara att fälla till exakt det läge man vill. Utom på uselt konstruerade hjälmar förstås, där skärmen inte kan justeras.

nice keps under hjälm

Edit: Skärmen på hjälmar med skärm justeras på en sekund medelst handen. Bara att fälla till exakt det läge man vill. Utom på uselt konstruerade hjälmar förstås, där skärmen inte kan justeras.

Tjena!

Jag petar bara till den men fingret så hoppar den till uppfällt eller nedfällt läge. Lovar dig att det går snabbare än med en hjälm.

Det är ju just det att alla hjälmar inte har smidig justering av skärm, samt att jag ändå måste lösa problemet med svetten.

nice keps under hjälm
Men då är ju det egentliga problemet avsaknaden av LVG-hjälmar med skärm. Jag har inget emot cykelkeps. Däremot har jag något emot krystade konstruktioner som löser problem som lätt hade kunnat lösas på vettigare sätt, men som försvaras med näbbar och klor bara för att "det är så det är". :sneaky:

Men för oss som oftast inte vill ha skärm är det rätt drygt att stanna, skruva loss och sen åka runt med en vass skärm i ryggfickan. Bättre med en keps som dessutom leder bort svett och som inte skaver när man inte har den på sig.

Jag har lite svårt att se hur en skärm på hjälmen är mer flexibel och användbar än en keps, men det är ju tur att jag inte behöver tänka på det. :)

nice keps under hjälm
Justerbarheten på skärmen är gör mig en ickefråga. Har vad jag kan påminna mig aldrig ändrat eller känt något stort behov av att ändra läge på skärmen på kepsen från nedfällt läge. Tror inte det skulle ändras av att skärmen satt på hjälmen.

nice keps under hjälm
Tjena!

Jag petar bara till den men fingret så hoppar den till uppfällt eller nedfällt läge. Lovar dig att det går snabbare än med en hjälm.
Det var inte ett svar på min fråga, men då finns det alltså precis som jag misstänkte inget mellanläge. Verkar opraktiskt.

Edit: Jag ser att min formulering var otydlig. Jag menade alltså hur man justerar skärmen till lägen mellan uppe och nere.

Det är ju just det att alla hjälmar inte har smidig justering av skärm, samt att jag ändå måste lösa problemet med svetten.
Tack, det var dit jag ville komma. Tänk om nån kunde framfört det argumentet från början istället.

Men för oss som oftast inte vill ha skärm är det rätt drygt att stanna, skruva loss och sen åka runt med en vass skärm i ryggfickan. Bättre med en keps som dessutom leder bort svett och som inte skaver när man inte har den på sig.

Jag har lite svårt att se hur en skärm på hjälmen är mer flexibel och användbar än en keps, men det är ju tur att jag inte behöver tänka på det. :)
Det är inte så de flesta hjälmskärmar funkar. De är ledade och justeras utan verktyg.

nice keps under hjälm

Ja den är i vägen, oftast är de små i storlekarna och ger huvudvärk på sikt.
Aldrig haft en hjälm där det funkat att fälla upp skärmen utan att det blir obekvämt heller.

Ändå bättre än skärm på hjälmen.

nice keps under hjälm
Har precis för någon vecka tillbaka beställt kepsar då jag sedan hundra år tillbaka kört med bandana för svettens skull, samt att jag faktiskt tycker att det svalkar när det är riktigt varmt. Eftersom alla som kört med keps förordar det, och det uppenbarligen är en beprövad lösning sedan hur länge tillbaka som helst, så förutsätter jag att det är en vettig lösning. (Känner att det verkar vettigt att anta att de som verkligen har testat under flera år har mer rätt än den som aldrig har testat, men ändå argumenterar emot. ?)

nice keps under hjälm
Blir det inte varm med keps innanför hjälmen? Är det varmare än 20 grader känns det som att mitt huvud kokar i en luftig lag-hjälm(Giro Syntax)

nice keps under hjälm
Blir det inte varm med keps innanför hjälmen? Är det varmare än 20 grader känns det som att mitt huvud kokar i en luftig lag-hjälm(Giro Syntax)
Jag har rakad skall, dvs i princip noll hår, och när jag cyklar i riktigt hög värme så upplever jag med bandana att det svalkar jmf med att köra m bara hjälmen utan tyg mellan. Kanske är det skillnad på oss noll-hårs-individer mot de som har en stadig kalufs under hjälmen.

När jag varit neråt södra Europa och cyklat i riktigt hög värme så har jag kunnat droppa lite vatten mellan varven genom hålen i hjälmen på tyget, och då får man en skön svalka under en stund.

nice keps under hjälm

Kepsen är ju väldigt praktisk, agerar som solskydd, vindskydd, insektsskydd, fukttransporterare, huvudvärmare, huvudkylare m.m.

Och känner man ett behov av det så kan man med upprätt sittställning nästintill se jordklotets böjning i horisonten. Jag tror väldigt få har ett problem med att man inte kan se framåt med keps, trots en bra landsvägsposition.

Vad är det du finner opraktiskt med en keps under hjälmen?

nice keps under hjälm
Jag har inget emot cykelkeps. Däremot har jag något emot krystade konstruktioner som löser problem som lätt hade kunnat lösas på vettigare sätt, men som försvaras med näbbar och klor bara för att "det är så det är". :sneaky:
Krystade konstruktioner?
En cykelkeps:
- Skydd mot (viss) kyla.
- Skydd mot värme.
- Skydd mot sol.
- Skydd mot regn.
- Fungerar med alla hjälmar, även din (luftiga och lätta?) favorithjälm. Fungerar lika bra med Specialized som Lidl.
- Skonar inredningen i hjälmen.

Inte cykelkeps:
- Hitta en skön (och billig eller dyr) hjälm som dessutom har en lätt justerad skärm, insektsnät och tvättbar inredning. Gärna av den typen du trivs med och behöver för din cykling, så för en del går tex FF bort?
- Klipp av toppen på en löparmössa att använda när det är varmt. Använd mössor under när det är kallare.

Tydligen beror detta omedvetna kepslidande på att tillverkarna ännu inte tagit fram en produkt som inte användarna tycker att de behöver? Jag vet inte riktigt vad som framstår som mest krystat?

nice keps under hjälm
Jag fick otrevliga tryckpunkter av keps (bomull). Det avhjälps säkert något av en syntet- eller yllekeps. Skärmen kördes alltid uppfälld och då satt inte hjälmen precis där man ville ha den. Lösningen för mig var en skull cap. Väldigt mycket mer bekväm för mig som rakad:

Tillbaka
Topp