[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja du, jag kör väl 1200-1500 mil per år. Men jag håller med, det bästa för miljön vore att uppmuntra användande av existerande bilar så länge det går, speciellt som en svensk bil i medel körs ca 1200 mil/år (1171 mil var det 2019).
Men de som styr vill nåt annat, och fort ska det gå också. Då är det deras skyldighet att även se till helheten, som eltillgång och laddinfrastruktur, om deras väg framåt skall fungera.

Ja.. Det vore kanske bra. Sen köps det nya bilar hela tiden oavsett bränsle och då kanske man ska välja det "bästa" alternativet. Vad det nu är. Vi vet iaf att fossilbränslen för med sig en hel del problem..

Ja, har man ingen P-plats skulle inte jag heller vilja ha bil i stan, åtminstone inte om det är sånt tryck att man måste åka runt varje kväll och leta P-plats. Men det är ju inget argument mot att det måste till laddinfrastruktur även där, snarare tvärtom då intresset för att ha bil verkar vara stort.
För min del handlar friheten om att inte vara beroende av tåg, bussar, etc, så fort jag ska åka en längre sträcka. Att slippa planera och boka allt i förväg, att slippa vara begränsad i vad jag kan ta med mig i form av bagage, att ta mig hela vägen fram utan byten eller upphämtning, att spontant på fredagkvällen kunna bestämma att jag drar iväg till landet över helgen och kunna vara på väg inom 30 minuter, osv. Att använda bilen för pendling gör jag så klart inte, där är kollektivtrafik överlägset.
Håller med om det mesta utom det där med pendlingen. För min del är det suveränt att pendla med bil. Löser en massa problem och även om det är tröttsamt att köra ibland, så är det ingenting mot den struliga kollektivtrafiken.

Ja.. Det vore kanske bra. Sen köps det nya bilar hela tiden oavsett bränsle och då kanske man ska välja det "bästa" alternativet. Vad det nu är. Vi vet iaf att fossilbränslen för med sig en hel del problem..
Visst är det så. Vi vet också att det redan idag finns fossilfria bränslen för förbränningsmotorer, och att en elbil kan laddas med fossilel. Så fossilfritt behöver inte knytas till en viss drivlineteknik. Men det är den inriktningen som drivs nu, och då blir det bråttom att lösa infrastrukturfrågorna, jag skulle säga mer bråttom än att trycka ut elbilar på marknaden.

Tror att jag nämnt detta förut, men en del personer verkar ha en slags ideologisk förkärlek för kollektiva trafiklösningar. Det handlar inte alltid om rationella skäl när man förespråkar kollektivtrafik framför individuell trafik. Det är som att man vill att alla skall ha det lika dåligt.

Njä - samhällsekonomsikt / planekonomiskt är det så klart överlägset med kollektivtrafik. Dessutom kan folk flytta dit de jobbar som man gjorde förr - eller jobbar där man bor.

Personligen ställer jag inte upp på det men jag kan säkert tuktas med högre kostnader jag också.

Utan "nattladdning" så är inte elbil ett bra alternativ och kommer inte vara på länge, om man inte är entusiast eller i en del specialfall. Jag tror få säger emot.

Tror att jag nämnt detta förut, men en del personer verkar ha en slags ideologisk förkärlek för kollektiva trafiklösningar. Det handlar inte alltid om rationella skäl när man förespråkar kollektivtrafik framför individuell trafik. Det är som att man vill att alla skall ha det lika dåligt.
Fast privatbilism finansierad med skattemedel är också en kollektiv trafiklösning. Snarare att planekonomiska trafiklösningar där alla ska ha gratis bilväg och gratis parkering leder till en massa dåliga ekonomiska incitament. Tåg, buss och annan traditionell kollektivtrafik är inte perfekt men i alla fall bättre eftersom "olönsamma" linjer läggs ner. Detsamma kan inte sägas om "olönsamma" privatbilister.

Njä - samhällsekonomsikt / planekonomiskt är det så klart överlägset med kollektivtrafik. Dessutom kan folk flytta dit de jobbar som man gjorde förr - eller jobbar där man bor.

Personligen ställer jag inte upp på det men jag kan säkert tuktas med högre kostnader jag också.
Jag kan svårligen flytta dit där jag jobbar, alldeles för dyra bostäder där. Att hitta ngt vettigt att hyra där blir också mycket svårt pga trycket på hyresmarknaden.
Men visst, lite vettig får man ju vara. Man kan inte bosätta sig helt off och sedan gnälla på att det är svårt att ta sig till jobbet.

Fast privatbilism finansierad med skattemedel är också en kollektiv trafiklösning. Snarare att planekonomiska trafiklösningar där alla ska ha gratis bilväg och gratis parkering leder till en massa dåliga ekonomiska incitament. Tåg, buss och annan traditionell kollektivtrafik är inte perfekt men i alla fall bättre eftersom "olönsamma" linjer läggs ner. Detsamma kan inte sägas om "olönsamma" privatbilister.
Det är inte de reflekterande och och vettiga argumenten mot bilism jag stör mig på, det är de som baseras på ngn slags kollektivistisk ideologi där medborgaren skall tuktas och fostras genom att tvingas in i kollektiva lösningar.

• Gilla
Reactions: rln
Utan "nattladdning" så är inte elbil ett bra alternativ och kommer inte vara på länge, om man inte är entusiast eller i en del specialfall. Jag tror få säger emot.
Nja, jag vill säga emot litegrann. Som Hasse#7 säger ovan, en ren elbil med stort batteri/räckvidd skulle ju kunna funka som en bensin/dieselbil idag, dvs ladda fullt nånstans och sedan räcker det i nån vecka. Framförallt för den som mest kör kortare sträckor i vardagen.
En laddhybrid däremot, är ju i många fall sämre än en bensin/dieselbil om du inte har tillgång till ”nattladdning”. Ändå var det detta klimatministern rekommenderade igår...

Om du nu bara har bilen för lite spontana långresor och inte använder den som såsse-container. Vad kommer du upp i då? Några hundra mil om året? 1000? Kör du så lite är elbil inget bra alternativ, varken för miljön eller plånboken. Då ska du väl ha den där begagnade skodan istället?
Jag har ungefär samma sätt att använda min bil som @ooms . Jag kommer ändå upp i 2-2500 min om året.

Åre ToR, ner till Medelhavet, fjällen på vintern kanske, ett par helger till stugan. Midsommar och andra långhelger. Längre dagsutflykter t ex Vallåsen.

Men många bilar används bara till vardags, det märks rätt tydlig i det gemensamma garaget här hemma. Det är rätt tomt mitt på dagen en vardag men många bilar står orörda hela helgen.

Det är inte de reflekterande och och vettiga argumenten mot bilism jag stör mig på, det är de som baseras på ngn slags kollektivistisk ideologi där medborgaren skall tuktas och fostras genom att tvingas in i kollektiva lösningar.
Att våra politiker sällan låter särskilt vettiga är en sak. Men i grunden handlar det ju faktiskt om just det ovan. Att det är väldigt dyrt för samhället med infrastruktur. Vi behöver bli bättre på att fokusera på infrastruktur som kan användas av fler eller som är billigare. Att då lägga till mer infrastruktur för privatbilism är inte så högt på agendan. Särskilt inte i städer där det snabbt blir dyrt för att det är ont om plats. Och redan där, att sluta investera mer, att försöka komma ikapp lite till samma nivå för t ex cykelnätet, upplevs det av många som att bilismen motarbetas. Det tycker jag är intressant.

Visst är det så. Vi vet också att det redan idag finns fossilfria bränslen för förbränningsmotorer, och att en elbil kan laddas med fossilel. Så fossilfritt behöver inte knytas till en viss drivlineteknik. Men det är den inriktningen som drivs nu, och då blir det bråttom att lösa infrastrukturfrågorna, jag skulle säga mer bråttom än att trycka ut elbilar på marknaden.

Så är det. El är ju bara en energibärare som det så fint heter. Tyvärr eller vad man ska säga verkar det väl som de sätt att producera förnybara fordonsbränslen kräver väldigt mycket mark i anspråk. Kanske finns andra sätt än odling, vad vet jag. El går ju producera på olika sätt vilket kan va en fördel, (och nackdel om det görs med kol tex)

Såga ner skog för att göra bränsle är ju inte heller så klimatsmart.

Det behöver bli dyrare med energi. Oavsett ursprung. Och det behöver det bli i hela världen.

Så är det. El är ju bara en energibärare som det så fint heter. Tyvärr eller vad man ska säga verkar det väl som de sätt att producera förnybara fordonsbränslen kräver väldigt mycket mark i anspråk. Kanske finns andra sätt än odling, vad vet jag. El går ju producera på olika sätt vilket kan va en fördel, (och nackdel om det görs med kol tex)
Att förändra mixen i elnätet verkar gå fortare än att omsätta fordonsflottan. Det är väl ett av de starkare argumenten för att gå mot eldrivna fordon trots att det kanske idag inte innebär att det blir fossilfritt.

Såga ner skog för att göra bränsle är ju inte heller så klimatsmart.

Det behöver bli dyrare med energi. Oavsett ursprung. Och det behöver det bli i hela världen.
Vissa spanare säger ju tvärt om att det kommer att bli billigare än någonsin med energi, nu när effektiviteten på solenergi börjar bli bra.

Men den som lever får väl se. Jag är inne på ditt spår att det behöver kosta för att skapa incitament att hushålla.

Att förändra mixen i elnätet verkar gå fortare än att omsätta fordonsflottan. Det är väl ett av de starkare argumenten för att gå mot eldrivna fordon trots att det kanske idag inte innebär att det blir fossilfritt.

Ja det kanske det gör. Tänker du i Sverige eller globalt? Bara nyfiken.

Men precis. Köps en förbränningsmotorbil kommer den släppa ut en jävla massa om den tankas med fossilbränslen i 20 år. Nu går det förvissa att ta fram fossilfria bränslen men är skeptisk till att det kan bli i någon vettig omfattning ändå. En elbil går ju tanka med olika energikällor utan att ens märka det.

Att våra politiker sällan låter särskilt vettiga är en sak. Men i grunden handlar det ju faktiskt om just det ovan. Att det är väldigt dyrt för samhället med infrastruktur. Vi behöver bli bättre på att fokusera på infrastruktur som kan användas av fler eller som är billigare. Att då lägga till mer infrastruktur för privatbilism är inte så högt på agendan. Särskilt inte i städer där det snabbt blir dyrt för att det är ont om plats. Och redan där, att sluta investera mer, att försöka komma ikapp lite till samma nivå för t ex cykelnätet, upplevs det av många som att bilismen motarbetas. Det tycker jag är intressant.
Jag vill ändå hävda att det finns många som i sin argumentation mot enskild privattrafik drivs av ett irrationellt hat mot det man kallar "bil" och "motorcykel".

Man kan också fundera över den eventuella gråzon som skulle kunna finnas mellan den typiska kollektivtrafiken (ett fullsatt tåg) och den utpräglade privat arrangerade resan (en person i en bil). Detta tomrum försöker man delvis fylla med vikcyklar, elskootrar, bilpooler och annat. En del spekulerar dessutom i möjligheten att åstadkomma motorvägståg för att spara utrymme och energi. Självkörande "bilenheter" som man kallar till sig vid behov är ytterligare en vision.
Man skall inte förneka de suveräna fördelarna som bilkonceptet har. Man skall försöka minska nackdelarna så mkt som möjligt istället.

Nja, jag vill säga emot litegrann. Som Hasse#7 säger ovan, en ren elbil med stort batteri/räckvidd skulle ju kunna funka som en bensin/dieselbil idag, dvs ladda fullt nånstans och sedan räcker det i nån vecka. Framförallt för den som mest kör kortare sträckor i vardagen.

Det är lätt att fastna i "åka och tanka"-tänket. Men det är svårt att sia hur mycket energidensitet, priser och råvaruåtgång för batterier kommer utvecklas. Det påverkar ju en hel del.

Det är lätt att fastna i "åka och tanka"-tänket. Men det är svårt att sia hur mycket energidensitet, priser och råvaruåtgång för batterier kommer utvecklas. Det påverkar ju en hel del.

Ja. Mitt batteri till båten väger 12,5 kg och är på 1,1 kWh. En liter bensin innehåller ju ca 9 kWh så det finns ju utrymme för förbättringar :)

Det är tyvärr ett faktum att snabbladdning under resa är en trång sektor idag om man kör annat än Tesla.

Att snabbladda kan vara allt från helt OK prismässigt till rena ockerpriser, speciellt om man kör via Plugsurfing eller liknande som agerar mellanhand.

Men om man har lite koll + tänker att det kostar som en bensinbil när man snabbladdar och 2-3 kr / mil när man hemmaladdar så blir tämligen fördelaktigt ändå tycker jag. Första delsträckan på långresa blir ju hemmaladdning.
Fast jag tänker att de ca 2700 bensinmackarna som finns idag nog ställer om sin försäljning av diesel och bensintill att sälja el istället. Då ser ju möjligheterna till laddning lite annorlunda ut. Det äckliga kaffet och korven som rullgrillats i 36 timmar får man på köpet!

Fast jag tänker att de ca 2700 bensinmackarna som finns idag nog ställer om sin försäljning av diesel och bensintill att sälja el istället. Då ser ju möjligheterna till laddning lite annorlunda ut. Det äckliga kaffet och korven som rullgrillats i 36 timmar får man på köpet!

Jag tror även att många matställen / fik kommer att satsa på laddning.

Ja byggs det bara laddstationer så löser sig allt. Elförsörjningen till laddstationer kan vi vänta med :)

Ja, hur ska det annars gå för alla randonneurer om mackarna läggs ner??

Det skulle väl gå att argumentera för att det skulle kunna bli tätare med laddställen (mackar) . Nu kommer man ju 100 mil på en tank då behövs ju inte massa mackar var och varannan mil. Kommer man 25 mil stället borde ju behovet öka.

Det skulle väl gå att argumentera för att det skulle kunna bli tätare med laddställen (mackar) . Nu kommer man ju 100 mil på en tank då behövs ju inte massa mackar var och varannan mil. Kommer man 25 mil stället borde ju behovet öka.
Ribban för att slänga upp ett par laddstolpar är ju avsevärt mycket lägre än att anlägga en mack också. Att anlägga enstaka snabbladdare med lokalt batteri för att kunna leverera just snabb laddning som paket blir väl förhoppningsvis lättare och lättare när färdiga lösningar att köpa och ställa ut blir fler.

Ribban för att slänga upp ett par laddstolpar är ju avsevärt mycket lägre än att anlägga en mack också. Att anlägga enstaka snabbladdare med lokalt batteri för att kunna leverera just snabb laddning som paket blir väl förhoppningsvis lättare och lättare när färdiga lösningar att köpa och ställa ut blir fler.

Ja precis. Sen kan man ju säga att laddstolparna kan stå för sig var som helst utan tillhörande korvförsäljning. Men det gäller ju dagens mackar med. Finns ju massa ställen där det bara finns drivmedel och inget annat. På riktigt små orter vilket jag gissar ooms snackar om finns det vad jag kan komma ihåg nästan alltid annan service än drivmedel också.

Fast nu skulle det väl laddas under måltid var de väl sagt. Fast det går ju bra med matsäck.

Det borde finnas en trainer med Zwift-uppkoppling vid laddstolparna, så man har nåt att göra under tiden!

"motionscyklar (som genererar el)"
Haha, det var ju kul att de kände sig tvungna att påpeka att den huvudsakliga elen kom fr annat håll (solpaneler på taket) ?

Edit: Hade ju annars varit lite kul ”varsågod, här kan du ladda din elbil, men du får trampa ihop elen själv”

Å andra sidan, när många inte behöver ”tanka” någon annanstans än på bilens hemmaplan, minskar kundunderlaget drastiskt = det blir ännu färre bensinstationer än idag. Till förtret för randogubbar som letar luftskåp att powernappa i.

Lantisarna laddar hemma och stanarna fastnar i ett stolpfritt Grums....
Tur alperna och autobahn finns kvar. För oss som klarar oss till Flensburg på en laddning.

Haha, det var ju kul att de kände sig tvungna att påpeka att den huvudsakliga elen kom fr annat håll (solpaneler på taket) ?

Edit: Hade ju annars varit lite kul ”varsågod, här kan du ladda din elbil, men du får trampa ihop elen själv”
Träningsläger: Genomsnittseffekt på 333,33 watt tre timmar per dag så är bilen laddad när man kommit i skaplig form efter två månader i ett idealt system, så vi få trampa tio veckor till full laddning.

Träningsläger: Genomsnittseffekt på 333,33 watt tre timmar per dag så är bilen laddad när man kommit i skaplig form efter två månader i ett idealt system, så vi få trampa tio veckor till full laddning.

Precis. Kan ju va väldigt nyttigt för folk. Kanske ändå skulle öka andelen cykelresor ?

1622638395305.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp