[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Rätt många bilar står parkerade på skattefinasierad gratisparkering. Det går inte att få lönsamhet i laddning där. Jag skulle sätta upp laddstolpar på tomten om det gick leasa och sen återhyra marken på gatan utanför.
Ja, infrastruktur, ex.vis cykelbanor, är ofta skattefinansierad eftersom det inte går att få ekonomi i det annars.
Men här handlar det inte om ekonomi, det handlar om att ge alla möjlighet att komma med tåget. 49% av Sveriges befolkning bor i lägenhet, långt ifrån alla dessa har tillgång till egen P-plats på
tomten. Dessa måste ju också få möjlighet att ladda om vi helt ska övergå till elbilar, men naturligtvis mot betalning (pss som parkera på gatan kostar i de flesta städer). Men ja, vissa städer har också gratis parkering, men det är ju ett demokratiskt fattat beslut isf.

0,14/mil på de första 3700 milen på Niro PHEV.

Laddar hemma och på jobbet. Fördelen är också att den går snålt (0,4/mil om man tar det lugnt) även på bensin så blir ingen outlander/volvo katastrof när man kör slut på ström.
Väldigt snarlik berättelse som med min Ampera. Är man bara lämplig ägare avseende körmönster så funkar det utan att störa någon annan.

Väldigt snarlik berättelse som med min Ampera. Är man bara lämplig ägare avseende körmönster så funkar det utan att störa någon annan.
En annan fördel här i storstockholm är att de lägen med långa sega köer där förra bilen fick katastrofförbrukning rullar man nu tyst, smidigt med fungerarande ac utan att elda några fossieler öht.

Men här handlar det inte om ekonomi, det handlar om att ge alla möjlighet att komma med tåget. 49% av Sveriges befolkning bor i lägenhet
Klart det handlar om ekonomi. De 3 parkeringsplatser jag har i tomtgränsen kommer aldrig bli laddbara om inte jag känner att jag tjänar på det. Nog fler än jag som känner likadant.

För de som inte kommer med på biltåget finns tunnelbana några minuter bort. De klarar sig

En annan fördel här i storstockholm är att de lägen med långa sega köer där förra bilen fick katastrofförbrukning rullar man nu tyst, smidigt med fungerarande ac utan att elda några fossieler öht.

Man får undersöka det där innan köp. Kollega har nån Kia hybrid, där är ingen värme om man kör på el. Så han får köra soppa trots elen hade räckt räckviddsmässigt. Hur det är med ACn vet jag inte.

Man får undersöka det där innan köp. Kollega har nån Kia hybrid, där är ingen värme om man kör på el. Så han får köra soppa trots elen hade räckt räckviddsmässigt. Hur det är med ACn vet jag inte.
Värme har inte jag heller. Men kyla har jag på el!

Kikade hos grannföreningen som jag nämnde ovan. De kör Easee på sina komboplatser med mv-uttag också.

Visa bilaga 487102

/Johan
Såg att en av grannföreningarna nu hade en sån här burk på en av sina mv-stolpar. Övriga stolpar var fortsatt vanliga mv-uttag. Nån som har koll på vad detta är, och hur mycket den matas med?
E427574D-B68C-47A3-B743-73FE79C96F05.jpeg

Precis, ”rörelsen” startade ändå. Är det så nödvändigt att elda på den med bonus-malus och elbilsbonus, som väl höjdes fr 60k till 70k den 1 april? Det gör att det trycks ut elbilar i en accelererande takt, samtidigt som investeringar i publik laddinfrastruktur nära hemmen är närmast obefintliga. Där ligger obalansen.
Är det nödvändigt? Skämtar du eller är du seriös?
Missat att vi måste ställa om och borde börjat göra det för länge sedan?

Det går ju nästan inte att misslyckas med sina kommande bilköp om årtalen för förbud är 2030 och 2040. Men man får tänka till lite vad det gäller köp, sälj och ägande av entusiastfordon. Men övrig taktik känns ju ganska utstakad. Inte troligt att maktskifte påverkar heller då det ligger på EU-nivå. Med mitt sätt att se det är det nödvändigt och det är ingen liten snöboll som redan rullar.

Hade faktiskt missat att utredaren pekar på det viktigaste, nämligen att regeringen måste snabba på utbyggnaden av laddinfrastruktur och det framförallt för boende i flerbostadshus.
Det är där flaskhalsen är nu, bättre att lägga skattepengar på det än att fortsätta subventionera elbilar, de köps ändå idag.

Ingen bensin och diesel till vanliga privatpersoner from 2040 kanske. Hmmm, undrar om det kommer att hamstras?
Detta bör väl öka leasingbenägenheten än mer? Säg att man behöver en bensinbil 2035, inte vill man köpa den då?

Vågar man gissa att även leasing påverkas om den får körförbud om fem år.....fast gäller väl att de räknat ut att införa exportförbud också annars hamnar väl skiten västafrika

Ingen bensin och diesel till vanliga privatpersoner from 2040 kanske. Hmmm, undrar om det kommer att hamstras?
Detta bör väl öka leasingbenägenheten än mer? Säg att man behöver en bensinbil 2035, inte vill man köpa den då?

Tjena!

Inga fossila bränslen. T.ex. HVO100 går ju fortfarande att köra på då och jag är inte förvånad om det kommit ännu bättre alternativ och även alternativ till bensin.

Tjena!

Inga fossila bränslen. T.ex. HVO100 går ju fortfarande att köra på då och jag är inte förvånad om det kommit ännu bättre alternativ och även alternativ till bensin.
Jag är inne på samma tanke. CO2-neutrala bränslen som är dyra men som gör det möjligt att använda specialfordon och köra en sväng med sitt entusiastfordon.

Om inte mänskligheten kan teleportera sig år 2040 så får man för fan ställa in framtiden!

Det går ju nästan inte att misslyckas med sina kommande bilköp om årtalen för förbud är 2030 och 2040. Men man får tänka till lite vad det gäller köp, sälj och ägande av entusiastfordon. Men övrig taktik känns ju ganska utstakad. Inte troligt att maktskifte påverkar heller då det ligger på EU-nivå. Med mitt sätt att se det är det nödvändigt och det är ingen liten snöboll som redan rullar.
Gammelbilar kommer det alltid att gå hitta något att driva på. Kvittar ju om det är dyrt om man kör 20 mil per år.

Dock kanske det vore bra att få ner antalet körda mil på vraken som folk "cruisar" med. 5 liter milen i 12 km/h varav det mesta kolväten bara förgasas och sabbar luften på de ställen luften redan är dålig. Det kan bara vara en tidsfråga innan det antigen självsaneras eller regleras. För som det såg ut i stockholm sensommaren 2019 är ohållbart. Folk far illa på riktigt.

Det är ingen nyhet, det är redan ett problem i realiteten. Det finns bara ett snabbladdningsnätverk som inte har några större problem och som också byggs ut i bra fart fortfarande.

För en gångs skull håller jag med ooms när man pratar elbilar, laddinfrastrukturen behöver byggas ut. Både snabbladdning för långresa och "parkerinsladdning" till vettig kostnad för de som inte kan lösa det hemma.

En följd av framtidsosäkerhetdå det gäller bilteknik eller bara en vanlig avvikelse av andra orsaker?
Att priserna stigit senaste året beror på pandemin, ingen vill/får åka kollektivt. Det är samma orsak till att cykelpendlandet ökat.
Det blir intressant att se var priserna tar vägen när pandemin är över.

Inte bara. Bonus-malus-skatten gör att bilar som är äldre än 3 år är mer åtråvärda. Touranen jag hade kostade 680 kr i skatt per år, en ny kostar mer än 1000% extra.

"parkerinsladdning" till vettig kostnad för de som inte kan lösa det hemma.
Så ni vill att staten skall göra tvångsinlösning på folks privata mark för att sätta upp laddstationer? Jag är nyfiken över hur ni tänker utöver "någon annan ska betala".

Så ni vill att staten skall göra tvångsinlösning på folks privata mark för att sätta upp laddstationer? Jag är nyfiken över hur ni tänker utöver "någon annan ska betala".
Privat mark? Det finns redan en massa P-platser längs gatorna i städerna idag som nyttjas av de som inte har turen att ha fått en P-plats på gården till sitt flerbostadshus. Menar du att gatuparkeringarna i städer ligger på privat mark? Så kommunens P-bolag har egentligen inte rätt att ta ut P-avgift på gatan utanför vårt hus? Förr var det ju inga problem att ha P-stolpar längs alla gator, varför skulle det skilja sig med laddstolpar?

• Gilla
Reactions: rln
En elbil som kan köras 40mil borde räcka för majoriteten som bor i lgh utan laddstolpe. Att köra iväg någonstans för att snabbladda i 30 min efter 1-2veckor är bara gnäll.

En elbil som kan köras 40mil borde räcka för majoriteten som bor i lgh utan laddstolpe. Att köra iväg någonstans för att snabbladda i 30 min efter 1-2veckor är bara gnäll.
Då hänger det även på ekonomin. Om priset är nio kronor per kilowattimme så tar det emot för de flesta.

Då hänger det även på ekonomin. Om priset är nio kronor per kilowattimme så tar det emot för de flesta.runt 3kr kw är en mer korrekt siffta med avtal som de allra flesta borde skaffa sig som inte har laddmöjlighet i hemmet eller på jobbet.

Då hänger det även på ekonomin. Om priset är nio kronor per kilowattimme så tar det emot för de flesta.
3-4kr Kwh är en mer korrekt siffra med avtal som de allra flesta borde skaffa sig som inte har laddmöjlighet i hemmet eller på jobbet.

Ja men då så, varför ska vi då ge bidrag till villaägare för att installera laddbox? De borde väl också klara sig på 40 mils räckvidd och köra iväg och snabbladda nånstans? Om de inte vill finansiera laddboxen själv, förstås.

• Gilla
Ja men då så, varför ska vi då ge bidrag till villaägare för att installera laddbox? De borde väl också klara sig på 40 mils räckvidd och köra iväg och snabbladda nånstans? Om de inte vill finansiera laddboxen själv, förstås.
Ja, allt annat är gnäll.
Själv så gillar jag idén med att sätta in enklare laddare i lyktstolpar. Kanske man får in någon mil varje natt i alla fall.

Man kan ha med sig att just äldre gatubelysning är det el-nät som är absolut sämst skick. Det är sällan ens gjort kortslutningsberäkningar och blandat med vad för sorts kabel som helst, ihop med T-skarvar och grejer. I äldre bostadsområden kommer man behöva göra rätt stora investeringar för att kunna koppla på sig på det systemet så det är inte alls den genvägen man kan hoppas på.

I nya områden är det klart bättre och nu efterhand som kommunerna skall ta över dem så behöver de renovera dem i många fall. I städer då, trafikverket äger de längs stora vägar.

3-4kr Kwh är en mer korrekt siffra med avtal som de allra flesta borde skaffa sig som inte har laddmöjlighet i hemmet eller på jobbet.
Den citeringen gick inget bra.

Med dagens bränslepriser blir den kostnaden nära en förbränningsbil, så då krävs det nog mer straffskatt och / eller subventioner för elbilen.

De finns ju de som hävdar att koldioxidutsläppen är subventionerade eftersom de som släpper ut inte betalar den verkliga kostnaden. Det är andra som får betala för konsekvenserna.

• Gilla
Reactions: .A.
Det är ju ändå "ingen" som byter från elbil till fossilbil så de flesta är nog ändå OK med den siffran. Skatten för våran välfärd måste ju in på något vis.

Det är ett jäkla gnäll att tex ionity är dyrt, men samtidigt är det "ungefär" samma som att åka fossilbil. Att ladda hemma från 8 öre till 2kr kWh är väl helt rimligt tycker jag. Har tibber och laddar över natten oftast.

Tanken att det ska ställas om 1:1 med en laddstolpe till varje lägenhet, är det inte opium till pöbeln? Det kan nog bli större förändringar än så. Det samt var strömmen ska komma ifrån är mer intressant.

Det är ju ändå "ingen" som byter från elbil till fossilbil så de flesta är nog ändå OK med den siffran. Skatten för våran välfärd måste ju in på något vis.

Det är ett jäkla gnäll att tex ionity är dyrt, men samtidigt är det "ungefär" samma som att åka fossilbil. Att ladda hemma från 8 öre till 2kr kWh är väl helt rimligt tycker jag. Har tibber och laddar över natten oftast.
Sedan så är det väl de mest hängivna som har bytt från bränslebil till laddbil nu. När folk sedan börjar att "tvingas" över från sin bränslebil, då kommer det säkerligen att letas problem från dessa.
Eller så ligger utbyggnaden så långt före vid det laget, så allt bara flyter på.

Privat mark? Det finns redan en massa P-platser längs gatorna i städerna idag som nyttjas av de som inte har turen att ha fått en P-plats på gården till sitt flerbostadshus. Menar du att gatuparkeringarna i städer ligger på privat mark?
Nej, jag menar att all plats för laddstolpar ligger på privat mark. Det skulle kanske funka med platsen om kommunen rev den lila trottoaren på andra sida vägen men i praktiken tror jag det inte blir någon laddning här i alla fall om inte parkeringen på gatan privatiseras. Vid det läget är nog bilisterna som inte betalar för p-platser i sina brf'er utprisade från marknaden

Man kan ha med sig att just äldre gatubelysning är det el-nät som är absolut sämst skick. Det är sällan ens gjort kortslutningsberäkningar och blandat med vad för sorts kabel som helst, ihop med T-skarvar och grejer. I äldre bostadsområden kommer man behöva göra rätt stora investeringar för att kunna koppla på sig på det systemet så det är inte alls den genvägen man kan hoppas på.

I nya områden är det klart bättre och nu efterhand som kommunerna skall ta över dem så behöver de renovera dem i många fall. I städer då, trafikverket äger de längs stora vägar.
Har dessutom för mig att vi har en lag som säger att gatulampor ej får användas för annat än att lysa upp. Så där behövs en lagändring först.

Vettiga råd imho. Förutom att privatleasing bara är vettigt om man ändå inte tänkt behålla en ny bil längre än tre år, det missar han att nämna. Det blir en helt annan ekonomi i att köpa och sen behålla i 10 år.

• Gilla
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp