Hur långt cyklar motionseliten?

Lugna ner dig. Du har lite fel här. En stark svensk har en tid på 35 minuter, kolla Zwiftpower.

Ed Laverack gjorde det på 34 minuter, han är inte ens Chris Froome.

ALpe Du Zwift är inte Alpe dhuez, den riktiga är både jobbigare och längre.

Sen kör jag dual wattpedaler
Jag har inte fel. Zwiftinsiders siffror har inte fel. Det de redovisar är vilka effekter som krävs för olika tider. Det är Zwifts algoritmer som styr, W/kg. Sedan kan det skilja max ett par procent beroende på kroppslängd/vikt (beräknat CdA i Zwift).

Vad jag än säger kommer jag bli hatad på men om jag säger så här då.
Jag har ingen sprint, jag väger inte mycket. Får jag inte vara bra på något???

Sen har jag varit igenom det här med en svensk mästare redan, svensk elit och världselit är helt olika saker.
Teugels (1a på Zwift) gör 370 watts i nästan 1h (52 min tror jag). Och Ed ovan gör 6watt 34min. Ni kollar helt skevt.

Och ja Chris Froome gör ännu bättre än Ed. Höj er standard massor av steg. Vad som är bra i er klubb är inte bra globalt sett.

edit: Det är inte mig ni har beef med det är era egon, jag har redan battlat mitt ego gällande detta, det resulterade i att jag blev bättre.

Senast ändrad:
Vad jag än säger kommer jag bli hatad på men om jag säger så här då.
Jag har ingen sprint, jag väger inte mycket. Får jag inte vara bra på något???

Sen har jag varit igenom det här med en svensk mästare redan, svensk elit och världselit är helt olika saker.
Teugels (1a på Zwift) gör 370 watts i nästan 1h (52 min tror jag). Och Ed ovan gör 6watt 34min.

Ni kollar helt skevt.

Och ja Chris Froome gör ännu bättre än Ed. Höj er standard massor av steg. Vad som är bra i er klubb är inte bra globalt sett.
Men det är när du påstår att du gör 5W/kg med din posthistorik som det är intressant att belägga det, inte vad diverse världselitcyklister gör. Du kan väl dela en skärmdump från din Zwifthistorik på ett sådant pass, där det framgår att det är du?

Vad är det du vill ha sagt? Är det du på videon?
nej men det bevisa att dina initiala uttalanden är skeva. 4w/kg är inget exceptionellt, vilket du verkade påskina.

Kärlek för vad man gör, bra gener och hårt arbete tar dig lätt till 5+

Enligt internet drar man gränsen vid 5.2+ för när det börjar bli bra. 6 är exceptionell ftp, 5 är det inte.

nej men det bevisa att dina initiala uttalanden är skeva. 4w/kg är inget exceptionellt, vilket du verkade påskina.

Kärlek för vad man gör, bra gener och hårt arbete tar dig lätt till 5+

Enligt internet drar man gränsen vid 5.2+ för när det börjar bli bra. 6 är exceptionell ftp, 5 är det inte.
Nu är vi där igen. Jag har aldrig skrivit att 4 W/kg är exceptionellt bra. Däremot har jag antytt att 5W/kg är mycket bra.

Den här känner du ju igen

Jag kan ge dig en hint: Gör du 4,89W/kg är du bättre än 95% av cyklisterna som givit data till tabellen. Gör du 5,15 är du bättre än 98%. Och som vi sade förra gången, all data kommer från antingen amatörer som funnit det värt att satsa på effektmätare eller tävlande cyklister.

1624827952595.png

Nu är vi där igen. Jag har aldrig skrivit att 4 W/kg är exceptionellt bra. Däremot har jag antytt att 5W/kg är mycket bra.

Den här känner du ju igen

Visa bilaga 497890
Den har jag sett. Men vilket Happyride har gått igenom (och lärt mig) så är man värdelös om man inte cyklar i verkligheten och tävlar, helst ska det vara på SM! Nej men seriöst så är min sprint så kass att jag aldrig vinner något annat än om det går uppför. Detta säger jag bara för att lätta lite på hatet.

Om du läser din egen tabell så är 5 cat 1, inte på något sätt att vara "global elite".

Din poäng är alltså att jag omöjligen kan göra the Alp på Zwift på under 40 minuter för det är osannolikt att jag gör det och jag har inte alltid skrivit så strikt, ja jag har till och med "trollat". Ja viss agår så långt som att kräva min avstängning (vilket är kul för personen har ignorerat mig, hur ser hen ens vad jag skriver?????). Det finns alltså inga cyklister på ett cykelforum som kan utföra detta, fast att det finns MASSOR av människor på Zwift som gör just det. Bara det talar ju för att man borde Zwifta, för spelet verkar uppenbarligen vara 10 gånger (godtycklig siffra) mer seriöst än ett lands mest populära cykelforum.

Den har jag sett. Men vilket Happyride har gått igenom (och lärt mig) så är man värdelös om man inte cyklar i verkligheten och tävlar, helst ska det vara på SM! Nej men seriöst så är min sprint så kass att jag aldrig vinner något annat än om det går uppför. Detta säger jag bara för att lätta lite på hatet.

Om du läser din egen tabell så är 5 cat 1, inte på något sätt att vara "global elite".

Din poäng är alltså att jag omöjligen kan göra Alp på Zwift under 40 minuter för det är osannolikt att jag gör det. Ja viss går så långt som att kräva min avstängning (vilket är kul för personen har ignorerat mig, hur ser hen ens vad jag skriver?????). Det finns alltså inga cyklister på ett cykelforum som kan utföra detta, fast att det finns MASSOR av människor på Zwift som gör just det. Bara det talar ju för att man borde Zwifta!
Jag kan ge dig en hint: Gör du 4,89W/kg är du bättre än 95% av cyklisterna som givit data till tabellen. Gör du 5,15 är du bättre än 98%. Och som vi sade förra gången, all data kommer från antingen amatörer som funnit det värt att satsa på effektmätare (med priserna de betingar är det inte standard Vättern-svenne med en Nishiki Tiagra och tre veckors årlig träning inför vättern eller cykelvasan som gör det) eller tävlande cyklister.

Jag kan ge dig en hint: Gör du 4,89W/kg är du bättre än 95% av cyklisterna som givit data till tabellen. Gör du 5,15 är du bättre än 98%. Och som vi sade förra gången, all data kommer från antingen amatörer som funnit det värt att satsa på effektmätare (med priserna de betingar är det inte standard Vättern-svenne med en Nishiki Tiagra och tre veckors årlig träning inför vättern eller cykelvasan som gör det) eller tävlande cyklister.

Sluta gnäll och lägg upp en skärmdump från ett sådant pass du gjort. Du har självt lagt upp det så att din trovärdighet är ganska tvivelaktig.
Åååh herregud, varför upprör jag ens så många känslor. Jag kan ju inte skriva någonting utan att alla hatar mig. Detta är larvigt!

Det är en jävla tur att jag inte är helt värdelös, då skulle jag mått dåligt av ert trackande, men jag har hört att sämre cyklister har blivit just det. Herregud. Hur är detta landets trevligaste place?

Jaa jag kanske lägger upp "bevis", jag ser ingen som helst vinst i det för min del men ja.

Hata är ett starkt ord och jag tror ingen hatar dig. Men du kommer med tvärsäkra påståenden i tid och otid, lite till höger lite till vänster och när du får en uppenbart nyfiken och kritisk fråga så avviker du från ämnet, svarar på något helt annat eller försöker svara men i en helt annan riktning än den egentliga diskussionen essens. Det blir Pellejöns-varning delux - varenda gång. Chilla lite för fan ??‍♀️ Ride on!

Överlever jag den här Kinaramen ska jag bevisa er fel. Gud må den hålla.

Egeentligen är jag just glad att jag får träna och lever, men ja ni är ju så jobbiga.

Senast ändrad:
Jag körde ett tröskelpass för 10talet år sen runt 800w med mitt pt-nav när jag inte kalibrerat sen nytt, det skulle man ha kvar.

Jag körde ett tröskelpass för 10talet år sen runt 800w med mitt pt-nav när jag inte kalibrerat sen nytt, det skulle man ha kvar.
Jajaja detta är ju så grundläggande psykologiska fenomen att jag egentligen inte borde bli arg. Det finns inte en enda gren eller område i världen där alla är dåliga. Allting är en normalfördelningskurva. Ja nu kallar jag vissa av er för dåliga för jag orkar inte vara en snäll en!

Inte mitt problem att ni är egoskadade av det jag skrev. 40 min är bra tid men inget exceptionellt. Globalt sett och det är det enda jag bryr mig om, så är jag gällande allt och så fungerar världen. Finns en anledning till att inte alla som drar 4-5.5 w/kg får gratis cyklar.

Ni har helt konstig syn på vad som är bra, jag såg i watttråden att någon som körde fyror på 360 blev hyllad, faktum är att han svensken som är sponsrad av allebike gör nästan 500 på en fyra.

Edit: MYCKET intressant fenomen att alla som har ignorerat mig ser allt jag skriver.

Senast ändrad:
Kan du precisera lite mer gällande vad du vill ha sagt och vad din ambition är gällande ditt deltagande i tråden?
Att ni har för låg ribba. Ja wattmässigt då, vissa här menar ju att man kan bli bra på annat och vinna, det må vara sant inom vissa gränser.

edit: Jaa vem det nu det är du menar för du citerar ju inte.

För att anknyta till trådstarten; hur många mil kan en cyklist med FTP på 5 W/kg räkna med att göra varje dag när det handlar om flera veckor?

.
Jajaja detta är ju så grundläggande psykologiska fenomen att jag egentligen inte borde bli arg. Det finns inte en enda gren eller område i världen där alla är dåliga. Allting är en normalfördelningskurva. Ja nu kallar jag vissa av er för dåliga för jag orkar inte vara en snäll en!
Bortsett från det språkliga vansinnet i att påstå att allting är en normalfödelningskurva ser jag fram emot beviset på att allting är normalfördelat. Om så skulle vara fallet skulla alltså samtliga andra fördelningar vara praktiskt oanvändbara.

.

Bortsett från det språkliga vansinnet i att påstå att allting är en normalfödelningskurva ser jag fram emot beviset på att allting är normalfördelat. Om så skulle vara fallet skulla alltså samtliga andra fördelningar vara praktiskt oanvändbara.
Jajaja.

Allting faller inom kurvan. NU trodde jag att det skulle vara så finurligt att man på ett cykelforum har viss acceptans för det som faller i övre delen av kurvan när det kommer till cykling men det hade man inte nä. Eller ja det har man kanske men inte gällande mig. Ert problem sträcker sig dock inte bara till mig för om ni nu faktiskt har en lite skev syn på kurvan kommer ni ju felbedöma fler än mig. Ni kommer utropa "mästare" till någon som kör runt med 5watt/kg.

Man blir inte ens bra i Sverige med 5watt/kg. Svenskarna på Zwift som är bäst gör då inte 5wattkg, de gör mer än så.

Edit: Helt ärligt, vad har jag sagt (de senaste sidorna) som har varit så triggande?

Att ni har för låg ribba. Ja wattmässigt då, vissa här menar ju att man kan bli bra på annat och vinna, det må vara sant inom vissa gränser.

edit: Jaa vem det nu det är du menar för du citerar ju inte.
Varför ska någon bry sig i vad du, en anonym forumperson, oombedd tycker om deras målsättningar? Du har ingen aning om vilka bivillkor personen har i övrigt vad det gäller att uppnå sitt mål.

Om du fullaste allvar tycker att det är rimligt att en person som har noll koll på den andra personen sätter upp dess mål så sätter jag upp målet att du ska greja 25 W/kg - allt annat är ett kapitalt misslyckande och tyder bara på att du inte kan lida och att du inte förmår gå utanför boxen för att uppnå målet.

Varför ska någon bry sig i vad du, en anonym forumperson, oombedd tycker om deras målsättningar? Du har ingen aning om vilka bivillkor personen har i övrigt vad det gäller att uppnå sitt mål.

Om du fullaste allvar tycker att det är rimligt att en person som har noll koll på den andra personen sätter upp dess mål så sätter jag upp målet att du ska greja 25 W/kg - allt annat är ett kapitalt misslyckande och tyder bara på att du inte kan lida och att du inte förmår gå utanför boxen för att uppnå målet.

För att jag är intresserad av att prata om objektiv styrka. Hur man sedan ställer sig till sin egen prestation känns mer som psykologiska grejer.

Det lite mer korrekta vore att säga att jag är inte bäst men jag köper det och sedan gå vidare, inte bli arg på objektiv data. Jag identifierar mig inte med mina siffror men ni gör för ni är i mångt och mycket mest externt motiverade. Jag cyklar för att jag älskar det, skulle jag inte älskat det skulle jag hittat en annan sport. Sen råkar jag även vara bra på det, big thing.

Ni har helt konstig syn på vad som är bra, jag såg i watttråden att någon som körde fyror på 360 blev hyllad, faktum är att han svensken som är sponsrad av allebike gör nästan 500 på en fyra.
Så det är inte ok att tycka att någon gjort något bra bara för att det finns någon som gjort det bättre?
Blir väldigt få i världen att applådera då. Inte ens han svensken som är sponsrad av Allebike (hade varit enklare att skriva Emil Lindgren direkt) är då värd att imponeras över. Han är ju egentligen rätt kass eftersom han "bara" kommer på plats 70 i ett världscuplopp, 500W eller inte...

Jajaja.

Allting faller inom kurvan. NU trodde jag att det skulle vara så finurligt att man på ett cykelforum har viss acceptans för det som faller i övre delen av kurvan när det kommer till cykling men det hade man inte nä. Eller ja det har man kanske men inte gällande mig. Ert problem sträcker sig dock inte bara till mig för om ni nu faktiskt har en lite skev syn på kurvan kommer ni ju felbedöma fler än mig. Ni kommer utropa "mästare" till någon som kör runt med 5watt/kg.

Man blir inte ens bra i Sverige med 5watt/kg. Svenskarna på Zwift som är bäst gör då inte 5wattkg, de gör mer än så.

Edit: Helt ärligt, vad har jag sagt (de senaste sidorna) som har varit så triggande?
Som motivering till att allting är normalfördelat var det där riktigt dåligt.

Så det är inte ok att tycka att någon gjort något bra bara för att det finns någon som gjort det bättre?
Blir väldigt få i världen att applådera då. Inte ens han svensken som är sponsrad av Allebike (hade varit enklare att skriva Emil Lindgren direkt) är då värd att imponeras över. Han är ju egentligen rätt kass eftersom han "bara" kommer på plats 70 i ett världscuplopp, 500W eller inte...

Korrekt.

Jag ser mig själv som rätt kass. Men jag vet att jag procentuellt är bättre än andra. Nu kan jag antingen bryta ihop eller bli glad, det är mest beroende av ens inställning. Problemet är inte att människor blir ledsna över att höra att de inte är bäst, problemet är att människor identifierar sig med det. Helt ärligt har jag rätt lite sympati för dåligt mående som kommer av detta för samma person skulle mer än gärna blivit hyllad om den var bäst.

Sen gällande ödmjukhet vet jag inte om jag kan vara mer ödmjuk, jag menar liksom att man inte presterar någonting själv då jag inte tror på fri vilja.... Går det att bli mer ödmjuk än så?
Som motivering till att allting är normalfördelat var det där riktigt dåligt.
Men det är det ju? Allting i världen handlar om hur exklusivt det är, finns en anledning till att du hellre tar emot en diamant än en vanlig sten. Är du Chris Froome är du helt enkelt mest sällsynt och det är därför du hyllas. I framtiden när alla kan förändra sina gener kommer inte en jäkel bry sig om 6wkg

D
Jajaja.

Motionseliten som trådens rubrik frågar efter tycker nog att 5W/kg duger rätt långt. Motionseliten cyklar ofta lopp som VR m.fl. Det är ganska långt ifrån sponsring av cyklar och pallplatser finns inga.
Visst finns det dom som tävlar men att börja jämföra dom med elit blir konstigt då arbete, familj mm ofta kommer i vägen.
Diskussionen blir därför lite löjlig.

För att jag är intresserad av att prata om objektiv styrka. Hur man sedan ställer sig till sin egen prestation känns mer som psykologiska grejer.

Det lite mer korrekta vore att säga att jag är inte bäst men jag köper det och sedan gå vidare, inte bli arg på objektiv data. Jag identifierar mig inte med mina siffror men ni gör för ni är i mångt och mycket mest externt motiverade. Jag cyklar för att jag älskar det, skulle jag inte älskat det skulle jag hittat en annan sport. Sen råkar jag även vara bra på det, big thing.
Inte ens om du skalar bort allt som inte har att göra med effektmätardata (inklusive bivillkor kring hur träningen av praktiska skäl kan bedrivas) lär du kunna ta fram ett mått som tydligt definierar vem som är starkast av två cyklister om de har olika styrkor och svagheter (tänk FTP kontra maxeffekt). När du sedan lägger till de bortskalade sakerna och beaktar riktiga cykeltävlingar, vilket mkt väl kan vara det personen vilken du kritiserar målsättningen för är intresserad av och har satt upp en målsättning kring.

Om du älskar att cykla och inte har behov av extern motivation borde det alltså ur motivationssynpunkt vara problemfritt för dig att ta bort effektmätaren och bara trampa på. Du älskar ju att cykla!

Inte ens om du skalar bort allt som inte har att göra med effektmätardata (inklusive bivillkor kring hur träningen av praktiska skäl kan bedrivas) lär du kunna ta fram ett mått som tydligt definierar vem som är starkast av två cyklister om de har olika styrkor och svagheter (tänk FTP kontra maxeffekt). När du sedan lägger till de bortskalade sakerna och beaktar riktiga cykeltävlingar, vilket mkt väl kan vara det personen vilken du kritiserar målsättningen för är intresserad av och har satt upp en målsättning kring.

Om du älskar att cykla och inte har behov av extern motivation borde det alltså ur motivationssynpunkt vara problemfritt för dig att ta bort effektmätaren och bara trampa på. Du älskar ju att cykla!
Korrekt. Men jag älskar det ännu mer om jag har data. Men jag cyklade i många år helt utan wattmätning. Jag gick så lågt att jag bara cykelpendlade något år och jag älskade det också. Men jag styrketränade rätt så många år men det övergav jag då jag var kass, jag går inte in på forum med styrkelyftare och kallar dem för saker för att jag själv är värdelös på deras grenar.

Edit: så skaffa du wattmätare ska du se att det blir roligare

Senast ändrad:
Korrekt. Men jag älskar det ännu mer om jag har data. Men jag cyklade i många år helt utan wattmätning. Jag gick så lågt att jag bara cykelpendlade något år och jag älskade det också. Men jag styrketränade rätt så många år men det övergav jag då jag var kass, jag går inte in på forum med styrkelyftare och kallar dem för saker för att jag själv är värdelös på deras grenar.
Låter i mina öron som tesen att det är superviktigt att skaffa effektmätare håller på att falla. Verkar ju som t.o.m. du klarar dig fint utan det. Att du sen tycker det är kul med data är det nog ingen som har några synpunkter på. Varför du då ska ha synpunkter på personer som inte går igång på att tillgång till detta data eller av andra skäl helt enkelt inte vill ha tillgång till detta data är mer svårbegripligt.

Låter i mina öron som tesen att det är superviktigt att skaffa effektmätare håller på att falla. Verkar ju som t.o.m. du klarar dig fint utan det. Att du sen tycker det är kul med data är det nog ingen som har några synpunkter på. Varför du då ska ha synpunkter på personer som inte går igång på att tillgång till detta data eller av andra skäl helt enkelt inte vill ha tillgång till detta data är mer svårbegripligt.
I ditt fall och i många andras fall rekommenderar jag wattmätare för att man helt enkelt blir bättre cyklist av att ha det. Och det är aldrig försent så även om du har missat mycket gains kan du få ut något av det.

Men det är det ju? Allting i världen handlar om hur exklusivt det är, finns en anledning till att du hellre tar emot en diamant än en vanlig sten. Är du Chris Froome är du helt enkelt mest sällsynt och det är därför du hyllas. I framtiden när alla kan förändra sina gener kommer inte en jäkel bry sig om 6wkg
Har du ens en gnutta aning om vad en fördelningsfunktion är? Om vi spelar sten-sax-påse en gång och förloraren ger vinnaren 10 kronor, anser du då verkligen att vinsten i spelet för dig är normalfördelad?

I ditt fall och i många andras fall rekommenderar jag wattmätare för att man helt enkelt blir bättre cyklist av att ha det. Och det är aldrig försent så även om du har missat mycket gains kan du få ut något av det.
Det är fel!

Jag blir inte ett dyft bättre för att jag har en effektmätare på cykeln. Det jag blir bättre av är att träna bättre. Effektmätaren kan möjligen vara en hjälp på den vägen.

Personligen är jag inte intresserad av att sitta och lägga upp träningsprogram, analysera resultat och effektdata etc. Mitt mål att ha cyklingen som en trevlig mental avkoppling som har som positiv bieffekt att jag mår lite bättre än om jag inte cyklar. Skulle jag gå all-in på träningsprogram etc. skulle jag med all sannolikhet bara tappa lusten. Försökte mig en vinter på att strukturera upp inomhuscyklandet lite. Blev ganska less efter en månad.

Numera cyklar jag för att jag tycker att det är en trevlig motionsform. Jag gör det när jag tycker det är kul. Har jag ingen lust så skiter jag i det. Och när jag cyklar gör jag det på ett sätt som jag för dagen tycker är kul. Ibland innebär det att bara åka ut och rulla en sväng utan att ta i speciellt mkt. Ibland blir det malande i gubbtempo/mellanmjölksfart/... och jag har ingen ångest över att det sannolikt gett bättre träningseffekt om jag kört stenhårt och följande dag vilat istället. Ibland kör jag lugnt och trycker på vad jag för dagen orkar på vissa delsträckor.

Och detta tar inte ens upp punkten att en effektmätare som alla andra manicker är ngt som kan strula, något jag ogillar.

Så, gilla gärna effektmätare. Klarar du inte av att inse att det för andra inte kommer att göra dem till bättre cyklister utan a) antingen blir en manick som inte används alt. dess utdata lämnas obeaktad, eller b) mördar glädjen med cykling och får dem att dra ner på cyklandet eller helt sluta cykla, ja då är det i mina ögon ditt problem. För inte ens du kan rimligen hävda att någon som åker runt med en effektmätare men aldrig beaktar dess data kommer att bli en bättre cyklist p.g.a. effektmätaren. Inte heller kan du rimligen hävda att någon som tappar glädjen och slutar cykla p.g.a. den stress analyserande av effektdata och därtill kopplat planerande kan innebära för vissa kommer att göra dem till bättre cyklister.

Senast ändrad:
Lugna ner dig. Du har lite fel här. En stark svensk har en tid på 35 minuter, kolla Zwiftpower.

Ed Laverack gjorde det på 34 minuter, han är inte ens Chris Froome.

ALpe Du Zwift är inte Alpe dhuez, den riktiga är både jobbigare och längre.

Sen kör jag dual wattpedaler
Kollade ZP nu. Enligt ZP är det ca 25st svenskar som gjort Alpe du zwift under 40min (på event/tävling) 21st har jag ganska bra koll på i verkligheten som jag cyklat med, tävlat mot ute eller är allmänt kända idrottare, 3st väger över 70kg, 1st väger 55kg men verkar bo i Frankrike och gilla cykla i franska berg.
Men samtidigt har inte ens jag kört Alpen på någon tävling någon gång så chansen är väl stor att du inte heller har det :)

Det är givetvis inte extremt bra med över 5,0w/kg i FTP eller kanske 5,3 på 20min men det är bra jäkla få i Sverige som gör det i zwift. Men du är ju uppenbarligen en av dem och vi har väl garanterat kört mot varandra i diverse SWE-cup lopp mm så det är klart jag (och andra i tråden) blir nyfiken på vem det är som gömmer sig bakom nicket. Cykelsverige är ju mikroskopiskt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp