Varför cyklar alla andra snabbare?

• Trådstartare Trådstartare JEJ
  • Start datum Start datum
Jävligaste jag har läst sedan jag läste GoranS senaste avhyvling men kul!

Njaaa, om det är någon poliserna kommer ta så är det en vilsen cyklist som kör mot stopp, de har väl sån här kamera i fönsterrutan så bevis finns, det är inte alltid det finns bevis... Sen är det sedan barndomen också, en kompis blev tagen på sin moppe och det sitter i.

Annars har jag verkligen försökt hitta en bana utan stopp, men finns inte och därav mitt acceterande av pause-metoden.

Annars har jag verkligen försökt hitta en bana utan stopp, men finns inte och därav mitt acceterande av pause-metoden.
Om du besöker Stockholm någon gång kanske Gubbängens IP kan vara något(borde vara 400 m runt och garanterat ingen stopplikt eller rödljus):
Gubbängen IP.jpg

Det finns, du suger bara på att leta:

Det finns, du suger bara på att leta:
Vilken dröm. Kanske lite dåligt med backar bara. Och varmt som fan, men då kör man i gatlyktornas sken istället.

Om du besöker Stockholm någon gång kanske Gubbängens IP kan vara något(borde vara 400 m runt och garanterat ingen stopplikt eller rödljus):
Visa bilaga 498495
Finns där några KOM som skriker efter att slåss? Nä ska inte kaxa, har förstått att jag måste bli mer ödmjuk.

jag skulle varit beredd att propagera för en velodrom i Sverige men ingen har ju någonsin kommit på tal, i vart fall i ett senare skede. Det är synd.

Finns där några KOM som skriker efter att slåss? Nä ska inte kaxa, har förstått att jag måste bli mer ödmjuk.

jag skulle varit beredd att propagera för en velodrom i Sverige men ingen har ju någonsin kommit på tal, i vart fall i ett senare skede. Det är synd.
Vad menar du?

Några inlägg upp bara

Jävligaste jag har läst sedan jag läste GoranS senaste avhyvling men kul!

Njaaa, om det är någon poliserna kommer ta så är det en vilsen cyklist som kör mot stopp, de har väl sån här kamera i fönsterrutan så bevis finns, det är inte alltid det finns bevis... Sen är det sedan barndomen också, en kompis blev tagen på sin moppe och det sitter i.

Du måste bo oerhört illa till eller ogilla transportväg för att inte hitta 40km utan stoppskyltar. Med det sagt har jag själv en 10km lång runda som jag kan cykla flera varv. 7km transport dit och lika långt hem.

Du måste bo oerhört illa till eller ogilla transportväg för att inte hitta 40km utan stoppskyltar. Med det sagt har jag själv en 10km lång runda som jag kan cykla flera varv. 7km transport dit och lika långt hem.
Detta förvånar mig rätt så oerhört, måste liksom undersöka detta men är rätt säker på mitt uttalande. Jag cyklar aldrig på cykelvägar, jag cyklar inte heller på trafikerad väg, jag föredrar gamla övergivna vägar. Får ångest av att känna bilar stryka förbi mig, tänka på att mitt liv är i deras händer. Känns aldrig bättre när man alltid ser ölburkar vid vägkanterna.

Med det sagt så har jag rätt bra vägar ändå, förra året körde jag samma fina vägar i flera månader, det tycker många är tråkigt, jag tycker det är bra.

Detta förvånar mig rätt så oerhört, måste liksom undersöka detta men är rätt säker på mitt uttalande. Jag cyklar aldrig på cykelvägar, jag cyklar inte heller på trafikerad väg, jag föredrar gamla övergivna vägar. Får ångest av att känna bilar stryka förbi mig, tänka på att mitt liv är i deras händer. Känns aldrig bättre när man alltid ser ölburkar vid vägkanterna.

Med det sagt så har jag rätt bra vägar ändå, förra året körde jag samma fina vägar i flera månader, det tycker många är tråkigt, jag tycker det är bra.
Jo som tidigare sagt så ger en och samma runda den bästa jämförelsen. Visst kan väder mm ändra förutsättningar men cyklar man ofta så blir det egalt.
Har man 5-10km landsväg så är t.o.r också ett alternativ till rundbana vilket i bägge fallen gör att man inte bara åker u medvind.
Vindstilla är ju alltid att föredra men så är ju sällan fallet.

Jag har inte heller satsat på högprofilhjul så där förlorar jag väl också kanske 1km/h.

Känner också att jag börjar bli lite psykad av alla med högprofilhjul. Visst är mina hjul helt ok, köpte begagande Fulcrum Zero i våras men var kanske inte ett supergenomtänkt köp. Skulle jag gjort det nu skulle jag behållit mina instegs-aluminium hjul och köpt högprofil istället. Finns väl en del som säljer sin begagnade hjul nu med den pågående skivbromshysterin, då kan man ju passa på.

Hur mycket man vinner på högprofilhjul är dock en intressant diskussion, vad grundar du detta på med 1km/h på? Sträcka, banprofil och hastighet måste spela extremt stor roll också? Jag får nog helt enkelt googla lite.

Hur mycket man vinner på högprofilhjul är dock en intressant diskussion, vad grundar du detta på med 1km/h på? Sträcka, banprofil och hastighet måste spela extremt stor roll också? Jag får nog helt enkelt googla lite.
Helt från höftet drog jag 1km/h skillnad med högprofilfäljar.
Helt från höftet drar jag det också att 80% av gubbar och damer med full aero kör aldrig sina "söndagsturer" med över 32 km/h i snitt, så det spelar ju i princip ingen skillnad har man aero eller inte. Jag förstår inte idén med att köra sina träningsrundor med dyrare och snabbare hoj och hjul än vad man vann TDF för 15 år sedan. Man vill ju inte förlora i tävlingar så där satsar man ju så mycket man har råd till.

När jag cyklar enbart för träningens skull är det nästan helt ovidkommande hur fort jag cyklar. Det är hur många watt jag pressar ut (fast jag inte mäter) som är avgörande för resultatet.

Däremot när jag cyklar för nöjes skull, vilket är 95% av tiden, så är hastighet viktigt, inte i sig själv, men som en funktion av att jag vill cykla långt för att se mycket på begränsad tid. Nu har jag knappast optimerat systemet för hastighet. Bockstyre och lite billig-cykelkläder och sen inte mycket mer. Men likväl blir man sugen på högprofilhjul med GP5000 28mm för att kanske hinna någon/några km längre på sin långlunchrunda.

Lösningen är att sluta fokusera på att jämföra dig med andra, speciellt när du inte vet förutsättningarna för deras siffror. Se och gläds istället åt din utvekling

Helt från höftet drar jag det också att 80% av gubbar och damer med full aero kör aldrig sina "söndagsturer" med över 32 km/h i snitt, så det spelar ju i princip ingen skillnad har man aero eller inte. Jag förstår inte idén med att köra sina träningsrundor med dyrare och snabbare hoj och hjul än vad man vann TDF för 15 år sedan. Man vill ju inte förlora i tävlingar så där satsar man ju så mycket man har råd till.
Det där tror jag är ett missförstånd att man bara skulle ha nytta av aero vid höga hastigheter. Procentuella nyttan är kanske bättre, men man har bra nytta av aero även i lägre hastigheter. “The slower you go, the more time aerodynamics will help you save, because you’re spending more total time on the road. If you’re out there doing 18 mph, you can still save a big proportion of time by reducing your aerodynamic drag.”

När jag cyklar enbart för träningens skull är det nästan helt ovidkommande hur fort jag cyklar. Det är hur många watt jag pressar ut (fast jag inte mäter) som är avgörande för resultatet.

Däremot när jag cyklar för nöjes skull, vilket är 95% av tiden, så är hastighet viktigt, inte i sig själv, men som en funktion av att jag vill cykla långt för att se mycket på begränsad tid. Nu har jag knappast optimerat systemet för hastighet. Bockstyre och lite billig-cykelkläder och sen inte mycket mer. Men likväl blir man sugen på högprofilhjul med GP5000 28mm för att kanske hinna någon/några km längre på sin långlunchrunda.
Men ge dig nu =)
Om du cyklar en söndagsrunda på 10 mil, skaffar 60 mm högprofilhjul och vinner 0,5 km/h så hinner du säg ~1,5 km längre på din tidspressade runda. Om det inte råkar vara motvind på fel ställe då, då kanske rundan tar 15-20 minuter längre än tänkt. Förstår du vad jag menar?

Om jag däremot ökar min FTP 20% till kan min zon 2-hastighet öka med flera km/h.

Men ge dig nu =)
Om du cyklar en söndagsrunda på 10 mil, skaffar 60 mm högprofilhjul och vinner 0,5 km/h så hinner du säg ~1,5 km längre på din tidspressade runda. Om det inte råkar vara motvind på fel ställe då, då kanske rundan tar 15-20 minuter längre än tänkt. Förstår du vad jag menar?

Om jag däremot ökar min FTP 20% till kan min zon 2-hastighet öka med flera km/h.
Givetvis är det inte rationellt. Jag cyklar varken långt nog eller fort nog för att vinna någon signifikant tid på att byta hjul. En typisk nöjesrunda för mig är 4-5 mil med ett snitt runt 23 km/h. Nya hjul är mest något jag villhöver för att det är coolt och jag då kan ha två uppsättningar med olika däck. Det är också mycket enklare att skaffa sig än 20% högre FTP.

Givetvis är det inte rationellt. Jag cyklar varken långt nog eller fort nog för att vinna någon signifikant tid på att byta hjul. En typisk nöjesrunda för mig är 4-5 mil med ett snitt runt 23 km/h. Nya hjul är mest något jag villhöver för att det är coolt och jag då kan ha två uppsättningar med olika däck. Det är också mycket enklare att skaffa För oss som inte harsig än 20% högre FTP.
Högprofilhjul gör helt klart hojen coolare och snyggare också, tyvärr. ;-) Har man inte skivbromsar tror jag man kan fynda på begmarknaden om man har ögonen öppna men jag försöker nog hålla mig något år eller så. ;-)

Känner också att jag börjar bli lite psykad av alla med högprofilhjul. Visst är mina hjul helt ok, köpte begagande Fulcrum Zero i våras men var kanske inte ett supergenomtänkt köp. Skulle jag gjort det nu skulle jag behållit mina instegs-aluminium hjul och köpt högprofil istället. Finns väl en del som säljer sin begagnade hjul nu med den pågående skivbromshysterin, då kan man ju passa på.

Kan kanske ge dig ett fullständigt facit om en vecka eller så, jag tänkte kräma på i alla möjliga krafter här ett tag. Annars är det rätt Swag att glida förbi med aluhjul. Enda nackdelen med kolfiberhjul är att du tyvärr inte hittar så många av de bästa som tillverkar dem i rimbrakeversion, till och med skräpcyklar ifrån Kina har ju mer eller mindre gått över till disk.

Vissa säger att cykeln är allt, i viss mån tenderar jag att hålla med, i alla fall ibland. Men inget känns så bra som att skapa hastigheten ifrån benen, vaska watten.

Det viktiga: I högre hastigheter vinner du mycket på högprofil.

Senast ändrad:
Helt från höftet drar jag det också att 80% av gubbar och damer med full aero kör aldrig sina "söndagsturer" med över 32 km/h i snitt, så det spelar ju i princip ingen skillnad har man aero eller inte.
Om det är skillnaden mellan att sitta med eller bli avhängd från gruppen, så skulle jag säga att det spelar roll.

Har man inte skivbromsar tror jag man kan fynda på begmarknaden om man har ögonen öppna men jag försöker nog hålla mig något år eller så. ;-)
Men det är ju nu alla finhjul kommer ut på K&S. Om nåt år eller så kanske det inte finns några kvar, eller så har du själv också bytt till skivbromsat.

Om det är skillnaden mellan att sitta med eller bli avhängd från gruppen, så skulle jag säga att det spelar roll.

Men det är ju nu alla finhjul kommer ut på K&S. Om nåt år eller så kanske det inte finns några kvar, eller så har du själv också bytt till skivbromsat.

Du har rätt, mera jag som vill bli säkrare på om denna hobby består. Sedan får jag nog försöka väga min nuvarande hoj och i övrigt bedöma om den är något att satsa på. Den är skön rent generellt, jag gillar den men skulle behöva justera något (får lite domningar i fingrar). En annan väg är väl att sluta bekymra sig men inte köpa hjul och att jag har den här på Zwift trainern samt för regniga dagar när/om jag köper nytt/bättre fast det är väl "lyxvägen" i så fall, kanske inte super ekonomiskt. ;-)

Min uppfattning är att det svåra inte är att sitta kvar i en grupp (det är så skitig luft att det gör lite skillnad att ens ha goa låga hjul), men det är oerhört mycket större skillnad när man kliver ut i ren luft (dvs stöta, dra, brygga och ligga i utbrytning) - DÅ visar det sig.

Inget försök till trådkapning men själv behöver jag inte direkt djupanalysera varför vissa cyklar snabbare än mig, enkelt ;-) men hoppas jag hänger på dem om ett år eller så, eller kanske aldrig, det återstår att se. ;-)

Varför cyklar en del snabbare än mig? Jag tror jag platsar i snabbgrupp oftast nu men kanske inte alltid i "extrasnabb" ännu.

- De har i vissa fall byggt upp stockar till ben genom åratal av cykling medan jag cyklat bra och regelbundet sedan i november. Mina ben är fortfarande pinniga långlöparben i jämförelse (något överdrivet). Märker att jag har lite issues i ren råstyrka/explosivitet helt enkelt, kondisen däremot är mera under kontroll. Möjligen ökar min chans ju längre man cyklar, är nog snarare lite seg än explosiv. Uppförsbackar också under kontroll. Jag hatar verkligen knäböj men det får nog bli ett knäböj pass 1-2 ggr/veckan i vinter. Mera intervaller också så klart.
- Material kan ha lite, lite betydelse men förhoppningsvis enbart marginellt, vi var tex inne på det här med högprofilhjul (jag har inte profilhjul)
- De har bättre teknik, bättre vana vid (snabb) grupp/klungkörning samt kurvtagning (i synnerhet kurvor utför)
- Brister i taktik, för vissa hmmmm mera "tävlingsinriktade" eller extrasnabba grupper krävs det en helt annan taktik, av någon bisarr orsak verkar ofta extrasnabba grupper älska att gå ut/öppna som furier. Man får fetglömma det här med att "vi ska ju cykla långt, bäst jag går ut lite lugnt", en sådan approach går ej alls i cykling. Man måste hänga på klungan om det så är med livet som insats, trampa watt som en galning i början (ungefär max), hitta en position och få lite vindskydd istället sedan lugnar det sig nog lite.
- Åldern, är strax 51 och maxpulsen är väl nu runt 170, en Ferrari som inte riktigt varvar fullt längre, inte riktigt som förr men det är ju en kul utmaning, stör mig inte så mycket.

Senast ändrad:
Har sedan länge gett upp att hänga med de snabba. Är nöjd om jag kan sitta med (och kanske bedra lite grand) i Le Pelotons andragrupp, åka med i 33-grupp på klubbens distanspass, eller som igår kväll dra och stöta lite i klubbens 30-grupp. Kräver inte mer än så som 53-åring som aldrig varit i närheten av att vara elitidrottare, utan bara lallat runt som motionär.

Har sedan länge gett upp att hänga med de snabba. Är nöjd om jag kan sitta med (och kanske bedra lite grand) i Le Pelotons andragrupp, åka med i 33-grupp på klubbens distanspass, eller som igår kväll dra och stöta lite i klubbens 30-grupp. Kräver inte mer än så som 53-åring som aldrig varit i närheten av att vara elitidrottare, utan bara lallat runt som motionär.
Jag kommer sannolikt till samma mogna insikt men ger ej upp utan kamp, anser mig fortfarande vara nybörjare. ;-)

Man cyklar väl för att ha roligt inte vara snabb? Eller har jag missat något? Roligast vinner lixom.
Det här blir otroligt personligt... varför man gillar att träna, ett helt kapitel för sig.

För mig behöver inte träning alltid vara så "rolig", jag triggas enormt mycket av i synnerhet den egna utvecklingen har jag märkt, vi är alla olika? Gruppcykling är dock lite nytt för mig, jag har inte varit särskilt social i konditionsdiscipliner tidigare men det är ju faktiskt "kul" med visst undantag av de extrasnabba grupperna där jag kanske inte upplever det som kul ännu men möjligen inspirerande/motiverande med alla vassa cyklister. Dessutom är farten i cykling härlig och är/blir man starkare går det snabbare (skön känsla).

Man cyklar väl för att ha roligt inte vara snabb? Eller har jag missat något? Roligast vinner lixom.
Det är upp till var och en varför man cyklar.

För mig som förstod redan som liten att det är jag som gör att cykeln går framåt är det mycket tal om en integration mellan människan och cykeln. Konsten ligger i att man blir ett med en cykel, där har du konstaspeken av cykling, den är vacker. Men sen har du då intresset, det kan väl komma från lite olika håll tänker jag? Vissa lockas av ölen, biskvierna eller snacket med polarna, jag avskyr alla tre. Det är upp till var och en. Jag som alltid lockas av ideer och hur saker funkar fick en nytändning när jag fick wattmätare, innan dess höll jag mig med trainers, wattmätare och kalkylatorer på nätet, så watten har alltid varit viktig för mig.

Men till syvende och sist är väl det roligaste tävlingsaspekten, många tror säker att jag avskyr tävlingar men det är faktiskt tvärtom, det är bara det att jag känner att jag måste blåsa allt motstånd av vägen innan jag vågar ge mig in i det. Sen har vi covid, har svårt för att eventuellt utsätta andra för den.

Men till syvende och sist är väl det roligaste tävlingsaspekten, många tror säker att jag avskyr tävlingar men det är faktiskt tvärtom, det är bara det att jag känner att jag måste blåsa allt motstånd av vägen innan jag vågar ge mig in i det.
Hur skall du lära dig positionsspelet och (lag)taktiken om du inte köra några tävlingar. Eller tänker du köra tempo?

Ingen idé att jämföra med Zwift. Kör du Erg Mode trampar du då 250 W konstant, och svänger 90 grader i
Bäst är när man befinner sig mitt ute i ingenting, det blåser och regnar/haglar/snöar, det är långt kvar och man inser att kroppen är helt slut.
… och man samtidigt drar en vurpa, får punka och inser att man inte har grejer att laga den med eller någon att ringa. KUUUUUL!

Det är upp till var och en varför man cyklar.

För mig som förstod redan som liten att det är jag som gör att cykeln går framåt är det mycket tal om en integration mellan människan och cykeln. Konsten ligger i att man blir ett med en cykel, där har du konstaspeken av cykling, den är vacker. Men sen har du då intresset, det kan väl komma från lite olika håll tänker jag? Vissa lockas av ölen, biskvierna eller snacket med polarna, jag avskyr alla tre. Det är upp till var och en. Jag som alltid lockas av ideer och hur saker funkar fick en nytändning när jag fick wattmätare, innan dess höll jag mig med trainers, wattmätare och kalkylatorer på nätet, så watten har alltid varit viktig för mig.

Men till syvende och sist är väl det roligaste tävlingsaspekten, många tror säker att jag avskyr tävlingar men det är faktiskt tvärtom, det är bara det att jag känner att jag måste blåsa allt motstånd av vägen innan jag vågar ge mig in i det. Sen har vi covid, har svårt för att eventuellt utsätta andra för den.

Om du får ångest av andra trafikanter (definiera gärna "gamla övergivna vägar") så låter det som det finns fler hinder på vägen (!) än att vara säker på att vara bäst innan du tar dig an en landsvägstävling. Om det nu skulle finnas en tråd eller sammanhang mellan dina olika inlägg / uttalanden.

… och man samtidigt drar en vurpa, får punka och inser att man inte har grejer att laga den med eller någon att ringa. KUUUUUL!
Har klarat mig ifrån sånt i år. Närmaste är en punktering efter vilken jag glad i hågen drar fram extraslangen och inser att den har schraederventil. 15 km hem, men varmt, soligt och spd så ingen misär.

Inte alla cyklister... Var ute på en kort tur på 10 km. Lång i från att kunna snitta ens 30 km/h :(

Ok varit förkyld ett tag, och det var hård vind, började cykla nyligen igen efter ett litet träningsuppehåll på 25 år men ändå ..

Står 0 här och var när jag kollar Strava, så de är väl inkluderade. Däremot är det tid i rörelse som avses. När jag stannat och kollat kartan så stänger Garmin 530 av passet temporärt.
Tror vi är något på spåret här ..
Stanna är ajabaja om du jagar medelfart och framförallt sån
Har själv inte varit där men @hm kanske kan svara då jag snott bilden från den här https://happyride.se/forum/threads/hur-langt-kan-du-cykla-pa-24h.3243252/page-2 tråden.
Får jag gissa själv, skulle jag säga asfalt.
Jag tyckte det såg ut som min gamla hoj . Och ja som det står i tråden . Asfalt .

Om du får ångest av andra trafikanter (definiera gärna "gamla övergivna vägar") så låter det som det finns fler hinder på vägen (!) än att vara säker på att vara bäst innan du tar dig an en landsvägstävling. Om det nu skulle finnas en tråd eller sammanhang mellan dina olika inlägg / uttalanden.
Tror alla med självbevarelsedrift känner oro kring att bli omkörd av bilar i rusande hastighet när man vet att det rör sig gott om människor som inte tänker på både det ena och andra. Jag är inte riktigt så livsbejakande att jag kör omkring lyrisk.

Men du kanske är en sån där som ser vurpor som meriterande.....

Tror alla med självbevarelsedrift känner oro kring att bli omkörd av bilar i rusande hastighet när man vet att det rör sig gott om människor som inte tänker på både det ena och andra. Jag är inte riktigt så livsbejakande att jag kör omkring lyrisk.

Men du kanske är en sån där som ser vurpor som meriterande.....
Som sagt, om du är rädd för andra helt vanliga trafikanter ute i trafiken, hur ska du då psykiskt klara en lvg-tävling där du kommer ha andra cyklister axel mot axel och 5-10 cm framför och bakom dina hjul?
Du har nog lite att jobba med, låter det som...

Tillbaka
Topp