Nu ska jag ge mig ut på 2x20@FTP i värmen, så jag gör allt för att fördröja det passet
Men eftersom det är ett intervallpass, hur har man tänkt sig att lösa uppvärmning, zon 1/2 återhämtning och hemvägen? Jag räknar med 110-120 minuter totalt för passet, en tredjedel av den tiden kommer det att gå "snabbt". Det brukar snitta 30 eller strax under ändå.
Ska jag skippa de lugnare avsnitten och gå på tempofart istället? Eller lägga upp passet som fem separata på Strava? Ta bort de tre långsammare avsnitten från kontot sedan så ingen tror att jag är dålig (sämre)?
Nu raljerar jag lite (hög på koffein) men jag kanske, kanske bara ska skita i allt vad medelhastighet heter?
Alla framgångsrika konditionsidrottare utan undantag verkar träna strukturerat, och de flesta någon form av ca 80% lugnt och 20% hårt, polariserad träning. Med målet att öka sin medelhastighet i tävlingsfart. Hur stor del av deras totala aktivitetstid är träning och hur mycket är tävling?
I mer eller mindre alla idrotter sker en större delen av träningen i submaximal ansträngning för durationen på passet.
Jag tror inte Calle Halvarsson funderar på vad hans följare kommer att tänka om hans medelhastighet när han lunkar runt Lugnet i pulszon 1.
Vill man öka medelhastigheten struntar man i medelhastigheten när man tränar. Tror jag i alla fall, efter att ha kollat en del program och studier över åren.
Ska man tävla kan man satsa på medelhastigheten då. Eftersom jag inte tävlar behöver jag inte knäcka till ryggen som en ostbåge för att vara maximalt Aero heller, det är ganska skönt. Annars finns det absolut mest att hämta i att förbättra stelheten för egen del, att ligga i dropsen gör 2-3