Sadelväska till landsvägscykel

Team Joda

Aktiv medlem
Hej!

Söker efter en bra och fast sadelväska för lvg. Sitter sadelväskor som du klickar fast i sadelns rails bättre än de som har rem? Vill ha en sadelväska som får plats med slang, multitool och kolsyrepump. Den ska sitta tajt och helst inte röra på sig alls och gärna vara så liten som möjligt då jag tycker det ger en snyggare look än en stor klumpig väska. Jag är osäker på vilken volym på väska som jag behöver för att få plats med det jag vill ha i.

Länk till sadelväska med "klickfunktion" så ni vet vad jag menar.

Senast ändrad:
Just den där känns gigantisk för det som du vill ha med.
Själv så föredrar jag rem, för om ett plastfäste går sönder så måste man leta reservdel. Går en med rem sönder, då kan man sy dit en själv.

Ok jag bara tog första bästa med plastfäste för att visa vad jag menade med klickfunktion. Dock är jag faktiskt osäker på vilken storlek jag ska leta efter

Jag har en Biltema med klickfäste och massor med rem. Bägge systemen fungerar (det beror mer på väskan än fästsystemet). Fördelen med klicksystem är ett det går lite snabbare att sätta fast väskan om du har packat den vid köksbordet inför en träningstur. I mina sadelväskor har jag bara verktyg och slang vilket packas en gång och sedan får den sitta där tills det behövs. Jag har alltså aldrig fått nytta av klickfästets fördel. Klicksystemets nackdelar är att det kan ta lite tid att montera första gången, fler prylar som kan gå sönder och att väskan hamnar lägre på cykeln (kan t ex skymma baklampan).

Mina Topeakväskor med klickfäste är hela efter 20 år, så det kanske man inte behöver oroa sig över. Har även en Fizik som fästs in Fiziksadlarnas inbyggda fäste.

Jag har en från cykelcity, men de verkar ha slutat med sina väskor. Jag gillar att man kan klicka fast den och har köpt en till så jag har ett fäste på min andra cykel så jag kan flytta väskan. Undrar var jag lade den extra väskan någonstans bara....

Mina Topeakväskor med klickfäste är hela efter 20 år, så det kanske man inte behöver oroa sig över. Har även en Fizik som fästs in Fiziksadlarnas inbyggda fäste.
Fiziks system är jättebra, fästet är integrerat i sadeln, bara att trycka fast väskan. Jag har en Fizik-väska i minsta storleken som precis rymmer en LVG-slang, däckavtagare, kolysyrepatron och regulator, samt ett litet multiverktyg.

Fiziks system är jättebra, fästet är integrerat i sadeln, bara att trycka fast väskan. Jag har en Fizik-väska i minsta storleken som precis rymmer en LVG-slang, däckavtagare, kolysyrepatron och regulator, samt ett litet multiverktyg.
Najs! Får bli att kolla på fizik väska den dagen man köper en fizik sadel

Jag och frugan kör på Topeaks klicksystem och har en färdigpackad väska som vi bara byter mellan cyklarna beroende på vem som kör. Mitt fäste är sex, sju år gammalt och funkar hur bra som helst (den väskan som det kom med är dock inte vid liv längre).

Jättemånga plus på den! Den är såpass stilren och slimmad när den sitter monterad att till och med stilpolisen KANSKE släpper igenom den.
Rymmer allt som behövs, jag har insex 2,5-3-4-5, kedjebrytare, kedjelås, slang, kolsyrepump, 2 patroner, slanglappar, däcklapp, verktyg för ventilkäglor. Kan ha glömt något också ?

Edit: glömde 1st pedros däckavtagare!

Jättemånga plus på den! Den är såpass stilren och slimmad när den sitter monterad att till och med stilpolisen KANSKE släpper igenom den.
Rymmer allt som behövs, jag har insex 2,5-3-4-5, kedjebrytare, kedjelås, slang, kolsyrepump, 2 patroner, slanglappar, däcklapp, verktyg för ventilkäglor. Kan ha glömt något också ?

Edit: glömde 1st pedros däckavtagare!
Nej, nu kan jag inte svara för säkert för @Stilpolisen, han verkar gett upp i samband med att rando började trenda på Happy, men nej. Inte sadelväskor, nej.

Nej, nu kan jag inte svara för säkert för @Stilpolisen, han verkar gett upp i samband med att rando började trenda på Happy, men nej. Inte sadelväskor, nej.
Sadelväskor kanske inte är de snyggaste att ha på sin cykel. Men praktiska då de inte på något sätt är i vägen och man slipper ha all skit i fickorna på sin tröja. Det är också väldigt skönt att ha reservdelarna med sig när man får punka eller behöver skruva åt något som är på väg att lossna.

Sadelväskor kanske inte är de snyggaste att ha på sin cykel. Men praktiska då de inte på något sätt är i vägen och man slipper ha all skit i fickorna på sin tröja. Det är också väldigt skönt att ha reservdelarna med sig när man får punka eller behöver skruva åt något som är på väg att lossna.
Midjeväskor och foppatofflor är också praktiska, men inte visar jag mig ute i sånt. En cykeltröja är både snygg och praktisk. Midjeväskan hade väl iofs en revival bland kidsen härom året? Ni får hoppas på nåt liknade med sadelväskan.

Midjeväskor och foppatofflor är också praktiska, men inte visar jag mig ute i sånt. En cykeltröja är både snygg och praktisk. Midjeväskan hade väl iofs en revival bland kidsen härom året? Ni får hoppas på nåt liknade med sadelväskan.
Men det är ok att visa sig ute med tröjan full av slang, delar, verktyg och pump? Nja säger jag.
Följebil kanske är lösningen…

Måste ha varit innan min happytid började ?

Nej sadelväskor över huvud taget är inte snyggt, men trots det tycker jag att lezyne-väskan är bland de stiligaste man kan peta dit om man prompt ska ha en (och i år skulle jag prompt ha en!). #åsikt

Hahaha! Helt otroligt att man kan ha så starka känslor gällande en cykelväska? som sagt så tycker inte jag heller att det är särskilt snyggt med väskor på cykeln utan det absolut snyggaste är en ren blänkande cykel utan något extra på (undantag för flaskhållare). Men fan va gött det är att ha den där sadelväskan på cykeln när du får punka eller behöver skruva åt någonting.

Bilagor

• 20210426_160654.jpg
    20210426_160654.jpg
    667.2 KB · Besök: 288
Hahaha! Helt otroligt att man kan ha så starka känslor gällande en cykelväska? som sagt så tycker inte jag heller att det är särskilt snyggt med väskor på cykeln utan det absolut snyggaste är en ren blänkande cykel utan något extra på (undantag för flaskhållare). Men fan va gött det är att ha den där sadelväskan på cykeln när du får punka eller behöver skruva åt någonting.
Undrar vad som är värst. Att köra landsväg med sadelväska eller att fota cykeln från fel håll?

Hej!

Söker efter en bra och fast sadelväska för lvg. Sitter sadelväskor som du klickar fast i sadelns rails bättre än de som har rem? Vill ha en sadelväska som får plats med slang, multitool och kolsyrepump. Den ska sitta tajt och helst inte röra på sig alls och gärna vara så liten som möjligt då jag tycker det ger en snyggare look än en stor klumpig väska. Jag är osäker på vilken volym på väska som jag behöver för att få plats med det jag vill ha i.

Topeaks klickfäste sitter stabilt och funkar utmärkt, jag har 2st, MEN det som ställer till det är utformningen av snabbfästet på den delen man fäster på sadelrailsen. Den är något klumpig så har man flyttat fram sadeln från mittläget och sadeln är av modellen med två spännskruvar går det inte att få fast fästet, finns inte plats.
Är inget problem om man skjuter bak sadeln men kan vara värt att tänka på.

Annars är det väldigt smidigt med klickfäste.

Undrar vad som är värst. Att köra landsväg med sadelväska eller att fota cykeln från fel håll?
Fota cykeln från fel håll.....

Btw är ortliebs sadelväskor bra - snabbfäste och en stiliserande rem
IMG_20170915_093223_126.jpg
runt sadelstolpen.

IMG_20181002_070506_517.jpg

Hehe - hittade en bild på pendlaren tagen från fel sida!

Angående storleken har jag en Evoc Seat Bag M, 0,7 liter, på min racer och den är liten och nätt och märks inte. Ryms slang, däckavtagare, nycklar, mobil i den. Tveksamt om det skulle få plats en kolsyrepump.

Men det är ok att visa sig ute med tröjan full av slang, delar, verktyg och pump? Nja säger jag.
Följebil kanske är lösningen…
För lite normal landsväg i närområdet behöver man kanske inte ha med så mycket? Den lilla glasögonpåsen blir inte full, skulle kunna komprimera den med gummiband om jag ville, och går enkelt ned i en ryggficka utan att ge kamellook. Faktum är att den inte ens fyller en ryggficka, den kan enkelt dela med mer packning tex telefon eller en banan eller nåt.
92C279EF-99B7-4E0C-9188-D77A1A0564EE.jpeg
6EDA3D31-FFA9-4038-933B-136D5371F3EA.jpeg

För lite normal landsväg i närområdet behöver man kanske inte ha med så mycket? Den lilla glasögonpåsen blir inte full, skulle kunna komprimera den med gummiband om jag ville, och går enkelt ned i en ryggficka utan att ge kamellook. Faktum är att den inte ens fyller en ryggficka, den kan enkelt dela med mer packning tex telefon eller en banan eller nåt.Visa bilaga 498945Visa bilaga 498946
Reservdäcket då?

Hej!

Kolla Speedsleev. Har en själv och den är verkligen slimmad, minimalistisk, sitter perfekt, enkel att ta loss och finns i flera storlekar.

Jag har en Vaude race light small på racern. Ganska liten och smidig. Rymmer racerslang, däck krängare, multiverktyg, kedjelås och lite smått.
Har en continental race-slang som är lite tunnare än en vanlig butylgummislang. Pumpen har jag dock i ryggfickan.

För en del är utseende och coolhetsfaktor viktigare än cykling.
Hav överseende, de har snart hittat andra områden att tuppa sig på.
Haha där jag bor finns många rika gubbar på dyra fina cyklar. De följer säkert alla dessa "viktiga stilregler" men fort cyklar dom fan inte?
Tack för tips angående väskor. Ska kolla närmare på lezyne, pro, ortlieb?

För lite normal landsväg i närområdet behöver man kanske inte ha med så mycket? Den lilla glasögonpåsen blir inte full, skulle kunna komprimera den med gummiband om jag ville, och går enkelt ned i en ryggficka utan att ge kamellook. Faktum är att den inte ens fyller en ryggficka, den kan enkelt dela med mer packning tex telefon eller en banan eller nåt.Visa bilaga 498945
Vad är detta för mini-multi tool?

Ser ut som ett Topeak Mini 6 av gamla modellen.
Det stämmer nog. Haft det väldigt länge. Har använt det lite då och då under åren, fungerar på min racer. Har lite större och rejälare varianter med Torx för all annan cykling. Inte ens en symbolisk kedjebrytare, och behovet har inte funnits hittills. Väger inget, tar ingen plats.

Tillbaka
Topp