Bianchi tar hem produktionen

Volvo gjorde cyklar en gång i tiden, (inte så många, kanske bara ommärkta). Det vore väl nåt! Konkurrera med både Bianchi och Fiat.

Man kan tänka sig att det är de dyrare modellerna som skall märkas ”Made in Italy”. Detta för att det blir dyrare att inte kunna leverera alls. Dessutom kan man tänka sig att fler väljer en lite dyrare variant för att få en Europeisk produkt framför en Asiatisk?
Se bara på Synsam som plockar hem ca 50% av produktionen i en nybyggd fabrik i Östersund.

Lite snabbt forskat så verkar lönerna för t.ex. konstruktörer/maskiningenjörer vara på samma nivå i t.ex. Kina/Italien/Sverige. På ett ungefär.

Kan man då lägga på "Made In Italy" på ramen så kan man ju ta ut lite mer.

Nu ska det väl bara startas en konkurrerande tillverkare av växlar och bromsar i Europa så har man ju nästan allt.

(Brembo får ta tag i sina cykelbromsar igen)

Man kan tänka sig att det är de dyrare modellerna som skall märkas ”Made in Italy”. Detta för att det blir dyrare att inte kunna leverera alls. Dessutom kan man tänka sig att fler väljer en lite dyrare variant för att få en Europeisk produkt framför en Asiatisk?
Se bara på Synsam som plockar hem ca 50% av produktionen i en nybyggd fabrik i Östersund.
Vad hände med Ockelbo?

Vad hände med Ockelbo?

Ockelbo-planen gick upp i rök p g a konstruktionen med
fastighetsägaren m m (ett kommunalt bolag) som skulle hyra
ut till Synsam och detta klagade en kommuninvånare på
och någon rättslig instans (Kammarrätten?) gav den klagande
rätt så Synsam valde Östersund istället.

Hur konstruktionen ser ut i Östersund har jag ingen aning om.

/Fedde

Lite snabbt forskat så verkar lönerna för t.ex. konstruktörer/maskiningenjörer vara på samma nivå i t.ex. Kina/Italien/Sverige. På ett ungefär.

Kan man då lägga på "Made In Italy" på ramen så kan man ju ta ut lite mer.

Nu ska det väl bara startas en konkurrerande tillverkare av växlar och bromsar i Europa så har man ju nästan allt.

(Brembo får ta tag i sina cykelbromsar igen)
Campagnolo!

Ockelbo-planen gick upp i rök p g a konstruktionen med
fastighetsägaren m m (ett kommunalt bolag) som skulle hyra
ut till Synsam och detta klagade en kommuninvånare på
och någon rättslig instans (Kammarrätten?) gav den klagande
rätt så Synsam valde Östersund istället.

Hur konstruktionen ser ut i Östersund har jag ingen aning om.

/Fedde
Ja, nu när du säger det så kommer det fram nån minnesbild, har för mig jag t.o.m. läste nån artikel om det och att det kändes som ett väldigt tveksamt upplägg (kommunen satt med all risk).

Jag vet inte vad som Bianchi grundar sitt beslut på, men min erfarenhet av Italienska tillverkare är att de ofta kan sin sak. Köper en hel del industriprodukter i Italien, och inom vissa produkttyper är Italienarna riktigt bra. Bäst pris kontra prestanda och leveranstid. Dessutom är Italien ett land där cykelsporten är stor, vilket knappast kan vara negativt för att få fram bra cyklar.

+1 på det. (Nord-)italienarna är grymma på bl.a. maskintillverkning.

Ja, nu när du säger det så kommer det fram nån minnesbild, har för mig jag t.o.m. läste nån artikel om det och att det kändes som ett väldigt tveksamt upplägg (kommunen satt med all risk).

Att kommunen satt med en stor risk var väl ett problem
tyckte vissa men kanske inte olagligt om jag förstår allt rtt.

Det olagliga eller felaktiga bestod i att Synsam
fick så förmånliga villkor.
Andra företagare m fl fick inte lika bra villkor.

D v s inte likabehandling och det är inte ok.
(Liknande upplägg förekommer säkert både här och där
men då kanske det görs på ett "smartare" sätt som inte
upptäcks lika enkelt av andra intressenter.)

Med viss reservation för minnesfel m m.
/Fedde

Att kommunen satt med en stor risk var väl ett problem
tyckte vissa men kanske inte olagligt om jag förstår allt rtt.

Det olagliga eller felaktiga bestod i att Synsam
fick så förmånliga villkor.
Andra företagare m fl fick inte lika bra villkor.

D v s inte likabehandling och det är inte ok.
(Liknande upplägg förekommer säkert både här och där
men då kanske det görs på ett "smartare" sätt som inte
upptäcks lika enkelt av andra intressenter.)

Med viss reservation för minnesfel m m.
/Fedde
Jag kollade upp hur det var, det var kommunen som skulle bygga fabriken och sedan hyra ut den till kraftigt subventionerad hyra. Så visst handlade det om gynnande av ett specifikt företag.
Det var f.ö. en av lokalpolitikerna som privatperson anmälde det hela till förvaltningsrätten, för han ville veta om allt gått rätt till. Vilket det uppenbarligen inte hade.

Det man undrar är ju om synsam skulle ha tagit beslut om att flytta hem utan den kraftigt subventionerade hyran. Och hur upplägget i Östersund ser ut...

Jag kollade upp hur det var, det var kommunen som skulle bygga fabriken och sedan hyra ut den till kraftigt subventionerad hyra. Så visst handlade det om gynnande av ett specifikt företag.
Det var f.ö. en av lokalpolitikerna som privatperson anmälde det hela till förvaltningsrätten, för han ville veta om allt gått rätt till. Vilket det uppenbarligen inte hade.

Det man undrar är ju om synsam skulle ha tagit beslut om att flytta hem utan den kraftigt subventionerade hyran. Och hur upplägget i Östersund ser ut...
Alla kommuner i Sverige lockar nya arbetsgivare med förmåner.
Så sent som idag ser du att Storfors kommun säljer mark för 1 krona.
Dessutom bjuder man på framdragning av vattenrör för 15 miljoner.

Alla kommuner i Sverige lockar nya arbetsgivare med förmåner.
Så sent som idag ser du att Storfors kommun säljer mark för 1 krona.
Dessutom bjuder man på framdragning av vattenrör för 15 miljoner.

Ja, visst är det så. Det intressanta är ju dock om det är lagligt. För att få veta det krävs det väl dock troligen som i Ockelbo nån som har modet att anmäla till förvaltningsrätten.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp