Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Så bra att en Repost är på sin plats! Kan vara trådens bild…..men inväntar bilder från randoblickens mästare @desmo
Jag trodde det var klarställt att detta var en mysrunda med mycket mat och trivsel? Låg misärfaktor helt enkelt. Och inga fotostämplingar heller vilket ger få selfies. Men denna hittade jag i telefonen;
77FAE574-9AF4-4638-AEEA-E425030F9413.jpeg

Sverigetempot 2021
Géraldine trampar på och har nått Laholm. Om jag inte räknar alldeles galet går dock maxtiden ut kl 03.00 och med 183 km kvar och bara strax över tre timmar kvar att avverka dem på kommer det inte att gå.

1625869171888.png

Sverigetempot 2021
Episk tråd! Nu när folk börjar trillar in i mål i parti och minut och vissa kanske redan hunnit hem vill jag höra mycket mer om material och knep.
Statistik på vilka bibs som dominerar?
Vilka sadlar och chammy cream?
Vad sätter folk på sig när regnet vräker ner?
Alla verkar ha tempobåge, ändå är det aldrig några trådar på ämnet på happy.
Hur hittar man t.ex. en perfekt set-up som möjliggör långa perioder i bågen men ändå bra position när man sitter i hoodsen / bocken?
För egen del har jag svårt att få tempobågen så nära inpå att det blir avlastning utan att det blir väldigt kort cock pit när man sitter i hoodsen.
Vilket också påverkar sadel set-back, och där blir det också mer tid ute på sadelns spets vilket ställer andra krav på sadelns utformning.

Tyvärr verkar ju de som cyklar mest tillhöra skaran som postar minst / om än alls vilket är trist för oss andra som är nyfikna. Känns som man missar en hel skattkammare av lärdomar man skulle kunna dra :)

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Episk tråd! Nu när folk börjar trillar in i mål i parti och minut och vissa kanske redan hunnit hem vill jag höra mycket mer om material och knep.
Hur hittar man t.ex. en perfekt set-up som möjliggör långa perioder i bågen men ändå bra position när man sitter i hoodsen / bocken?
För egen del har jag svårt att få tempobågen så nära inpå att det blir avlastning utan att det blir väldigt kort cock pit när man sitter i hoodsen.
Vilket också påverkar sadel set-back, och där blir det också mer tid ute på sadelns spets vilket ställer andra krav på sadelns utformning.

Tyvärr verkar ju de som cyklar mest tillhöra skaran som postar minst / om än alls vilket är trist för oss andra som är nyfikna. Känns som man missar en hel skattkammare av lärdomar man skulle kunna dra :)
Haft samma tankar som du. Satte tempobåge på den förhäxade titancykeln för att prova. Har inte så mycket tid i sadeln pga anledningar i kroppen, men det är uppenbart att man kan sänka luftmotståndet och vinna en till position för att avlasta händer armar och axlar. Möjliga icke utvärderade nackdelar är hur nacken, linjen på vägen, gruppcyklingen och utrymmet på styret påverkas. Känns i alla fall uppenbart att cyklar man som man brukar, i en liten grupp utan att använda pinnarna i gruppen, för att sedan behöva cykla själv på slutet, då finns det stora fördelar med setupen.
IMG_20210227_094740.jpg

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021

Jag måste säga att jag lyckades perfekt med material och kläder förutom fötterna. Kan nog röra mig om en timme och skriva ihop nåt.

Sverigetempot 2021
Fundering: de 2115 km som står i resultatrapporterna för de som nått Smygehuk, är de baserade på verklig sträcka eller ngn slags beräknad sträcka? Om det är det senare, baseras värdet på starten i Katterjåkk eller den planerade starten i Riksgränsen? Om det är det senare, hur långt är det mellan platserna?

Sverigetempot 2021

Jag efterlyste och hoppades på mer av detta inför min egen första gång, vi är rätt lika i nyfikenheten av och över utrustning.

Cykeln: En vanlig Roubaix MY19 med 20mm dämp, PRO sadelstolpe, Pro vibe styre med 3,2mm Lizard Skin och gel, Pro Stealth sadel, Pro styrstam, Pro clipons som går att schimsa upp och dra bak kuddarna så man inte hamnar så långt fram, med Di2 reglage. Vänster reglage bläddrar min 1030 och höger reglage växlar sekventiellt.

2021-07-10 09.38.48.JPG

Spanade runt på 40 olika flaskhållare och hittade till slut några med gods nog att borra nya hål i så jag fick ner dem långt nog att ha en 950 och en 750 ml flaska.
Sadeln vinklad lite framåt, detta syns inte riktigt.
Hjul, Conti tlr 32mm på LB fälgar jag beställde med 28 hål och byggt ihop med DT 240 nav och CX-ray.

11/32 kassett och 50/34, 10 mil från nytt, kedjan 5 mil. 5 mil provkörd kedja färdigvaxad i dropbox i Östersund, valde att ej byta till den.

Helt problemfritt, pumpade lite på morgonen dag 6.

Jag har axlarna på samma ställe om jag ligger i bocken eller på pinnarna.

2021-07-10 09.38.29.JPG

Min 1030 har strulat hela resan med att tappa satellit var annan minut mm så glad jag la ner min 810 i väskan då den har fått åka med hela vägen.

2021-07-10 09.38.19.JPG

Apidura matväska, ramväska (skulle haft en vattentät), Race topprör (fantastisk) och 14 liters sadelväska, tyvärr inte heller vattentät.

Cat-eye Gvolt 70 + extra helljus som inte behövdes samt Cat-eye baklampor med AAA så man kan köpa på en mack, det är tillräckligt med grejjer att ladda ändå.

Enda jag hade ändrat till nästa gång är att alla väskor ska vara vattentäta. Samt att kuddarna nu är helt platta så behöver hitta några bättre.

Kan skriva om kläderna/utrustning med om intresse finns.

Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Det får jag nog svara på. Det hjälpte rejält!
Han var rätt nere i skiten och mumlade saker som ”fan att behöva bryta”, ”när det är så nära” och ”jag kan ju inte gå 8 mil i dessa jävla fackin skitskorna”
Sen blev det kaffe, macka och liniment.
sen mötte vi dig med mer kaffe och gifflar och sen var resten en dans på rosor vad jag förstod :-)
Skönt att ha kunnat hjälpa till!

Sverigetempot 2021
Mer fokus på korta stopp än hög fart för bra tid verkar vara en funkis modell.
Så är det ju. Vad hög och låg fart är är samtligt högst individuellt. Han låg solo i den kontinuerliga motvinden efter att ha tröttnat på den låga farten i snabbgruppen efter några mil. Klungans snitt i 126 km till stämplingen i Kiruna borde ändå ha varit drygt 34 i samma motvind. (Mitt eget snitt sjönk som en sten den sista milen jag hade kvar dit efter att jag flög av utan pardon)

Sverigetempot 2021
Tack @Raggamuffin! Hör gärna om klädval sen också. Smutt med Pro pinnarna att man kan skjuta bak armstöden. Det är precis vad jag skulle vilja kunna göra. Får man köpa shimsen för höjden separat eller följer dem med? Profile Design tog ju nästan 400 kr för dem till mina pinnar, ockerpris.

Kuddarna, menar du på armstöden?

Sverigetempot 2021
Tack @Raggamuffin! Hör gärna om klädval sen också. Smutt med Pro pinnarna att man kan skjuta bak armstöden. Det är precis vad jag skulle vilja kunna göra. Får man köpa shimsen för höjden separat eller följer dem med? Profile Design tog ju nästan 400 kr för dem till mina pinnar, ockerpris.

Det är seperat kit, skruvarna är lite sämre kvalité än jag önskar. Värt att fundera på om man vill byta ut dem.

Ja kuddarna på armstöden.
Återkommer med resten :)

Sverigetempot 2021

Har själv inte kört ST, men andra långa lopp.

Vad sätter man på mot regnet? -> Bra skärmar (heltäckande, metall, lappar till nära marken, bakre skärmen börjar en bra bit under vevlagret).

Tempobågar som ger bra sittställning även på vanliga bockstyre? -> Syntace har armbågsstöden bakom styret, vilket gör att man verkligen har stöd direkt under armbågarna och därmed inget vridmoment på händerna (utan att flytta styret för nära sadeln). Tempobågar kräver lite rörlighet i höften och nacken framförallt.

Annat? -> Träna pannbenet lika mycket som benen.

Sadel och byxor? -> Väldigt individuellt. Men man har tid att hitta rätt, för pannbensträning tar mycket tid.

Sverigetempot 2021
Det är seperat kit, skruvarna är lite sämre kvalité än jag önskar. Värt att fundera på om man vill byta ut dem.

Ja kuddarna på armstöden.
Återkommer med resten :)
£78 för spacers…

Sverigetempot 2021

Jag tycker också om att fundera över material och saker. Och jag känner också att det som cyklar mest/snabbast inte alltid är de som funderar mest över det materiella. Och jag börjar förstå varför. It is not about the bike. Det handlar om så många andra aspekter. Hur fort tänker du cykla? Hur bekvämt vill du cykla? Hur bekvämt vill du sova? Hur mycket obehag accepterar du? Osv..
Därför sträcker sig materialet från stålcyklar med heltäckande skärmar och stora Gille Berthaud-väskor till aero racers med inte mycket mer packning än vad vissa har på sin 5-milatur efter jobbet.
Lite objektivt skulle jag dock säga att bland snabb-gänget så är det mer kolfiber och högprofilhjul medans det i de lugnare leden är mer stål och komfort. Avvikelser finns såklart.

När jag byggde ihop min randohoj (typ 2016?) hade inte skivbromsar tagit över helt. Då var stål och skinn-sadel mitt spår. Idag när även sportiga cyklar med skivbroms tar 30-35mm däck hade jag nog valt något "sportigare" och fått komforten genom däcken. Men för LoSS körde jag alltså stålram med 25or (ramen tar inte mer) och lädersadel.

Sedan är det svårt att veta vilka smärtor man får efter 100 mil. Svårt att förutse utan testa några gånger.

Sverigetempot 2021
Jag tycker också om att fundera över material och saker. Och jag känner också att det som cyklar mest/snabbast inte alltid är de som funderar mest över det materiella. Och jag börjar förstå varför. It is not about the bike. Det handlar om så många andra aspekter. Hur fort tänker du cykla? Hur bekvämt vill du cykla? Hur bekvämt vill du sova? Hur mycket obehag accepterar du? Osv..
Därför sträcker sig materialet från stålcyklar med heltäckande skärmar och stora Gille Berthaud-väskor till aero racers med inte mycket mer packning än vad vissa har på sin 5-milatur efter jobbet.
Lite objektivt skulle jag dock säga att bland snabb-gänget så är det mer kolfiber och högprofilhjul medans det i de lugnare leden är mer stål och komfort. Avvikelser finns såklart.

När jag byggde ihop min randohoj (typ 2016?) hade inte skivbromsar tagit över helt. Då var stål och skinn-sadel mitt spår. Idag när även sportiga cyklar med skivbroms tar 30-35mm däck hade jag nog valt något "sportigare" och fått komforten genom däcken. Men för LoSS körde jag alltså stålram med 25or (ramen tar inte mer) och lädersadel.

Sedan är det svårt att veta vilka smärtor man får efter 100 mil. Svårt att förutse utan testa några gånger.

Visst är det så att its not about the bike. Men både cykeln och övrig utrustning är trots allt det som tar en i mål. Och under min resa ner så såg jag ett otal i mina ögon märkligheter där material var det som gjorde att folk hade problem. Och det är onödigt imho.

Det är väldigt intressant hur många har olika syn och åker alla jojo förbi varandra fram och tillbaka sen är i mål rätt samlat ändå. Den här långsamt cyklande tysken med hela klassiska paketet som jag körde om säkert 10 gånger, riktigt haren och sköldpaddan även om haren var först i mål den här gången. :)

Det är också intressant att se hur andra väljer som man identifierar med de olika grupperna och vilken grupp man själv tror man tillhör.

Sverigetempot 2021
Visst är det så att its not about the bike. Men både cykeln och övrig utrustning är trots allt det som tar en i mål. Och under min resa ner så såg jag ett otal i mina ögon märkligheter där material var det som gjorde att folk hade problem. Och det är onödigt imho.

Det är väldigt intressant hur många har olika syn och åker alla jojo förbi varandra fram och tillbaka sen är i mål rätt samlat ändå. Den här långsamt cyklande tysken med hela klassiska paketet som jag körde om säkert 10 gånger, riktigt haren och sköldpaddan även om haren var först i mål den här gången. :)

Det är också intressant att se hur andra väljer som man identifierar med de olika grupperna och vilken grupp man själv tror man tillhör.
Visst vill man att materialet ska hålla hela vägen. Men jag tycker ändå att det inte är mycket materialfel på vägen. Två cyklar med trilskande di2-system, någon eker och haveri på ett framhjulslager är vad jag kommer på nu. Där endast det senaste resulterade i en brytning. Så visst är det självklart att hålla bra skick på sin cykel! Men hur cykeln ser ut verkar egalt.

Däremot stötte jag på personer som fick bryta pga av trasiga knän och rumpor. Visst kan man koppla det till material, men där är det ju så mycket svårare med råd då det är så individuellt.

Sverigetempot 2021

Rapha är väl det som sticker ut mest helt klart, så även på mig. Valet att starta i Thermal var kanske inte klokt i just den här upplagan dock. Strumpor, bibs, undertröja, tröja och handskar därifrån.

Reservkläder: Merino linne, mössa, buff, arm, ben, knävärmare samt strumpor.
Vindtäta tå-värmare samt vindtät varselväst.

Regnkläder Shakedry jacka och keps, gore-tex handskar och byxor. Byxorna blir lätt varma men blir det regn längre tid så tycker jag det är värt det mot våta bibs och benvärmare.
Jag valde mellan skoöverdrag och Lizard Skins och valde tyvärr skoöverdrag, det fungerar inte så bra. Det fungerar egentligen inte alls. Men man håller värmen.

Eftersom jag visste det blev några hotellnätter så skjorta, kalsonger och badskor. Regnbyxorna dubblade som civil byxa.

Jag använde allt ovan, inget bars med i onödan. Möjligtvis mössan som kanske inte behövs när vi sov ute men användes ändå.

I Östersund byttes bibs, tröja, undertröja och strumpor.

Jag velade länge på om jag skulle ha en dunväst med, i den här upplagan behövdes det inte.

Sverigetempot 2021
Visst vill man att materialet ska hålla hela vägen. Men jag tycker ändå att det inte är mycket materialfel på vägen. Två cyklar med trilskande di2-system, någon eker och haveri på ett framhjulslager är vad jag kommer på nu. Där endast det senaste resulterade i en brytning. Så visst är det självklart att hålla bra skick på sin cykel! Men hur cykeln ser ut verkar egalt.

Däremot stötte jag på personer som fick bryta pga av trasiga knän och rumpor. Visst kan man koppla det till material, men där är det ju så mycket svårare med råd då det är så individuellt.

Knä som strular är svårt, det kan komma plötsligt utan varning. Rumpor går väl ingen helt fri från. Visst provar man sadeln men det är svårt, det som funkar 400k kanske inte funkat 800k och man kan inte prova hur långt som helst såklart.
Dock förvånad av att nog 30% av de jag cyklade med lite fram och tillbaka inte använde någon form av chamois kräm alls och började smörja med Helosan och allt möjligt in på dag 3/4. Det hade dödat mig :D

Jag såg lite mer men vill inte hänga ut någon. Det handlade inte så mycket om valet av material utan snarare bristen på att starta med nytt men provkört material.

Håller med om att hur snabbt man tar sig fram har inte så mycket med cykelns prestanda i sig att göra. Tror t ex att fel kläder med allt det kan innebära kan stjäla fler timmar av sluttiden.

Det jag tyckte var svårt när jag planerade mitt och det fanns väldigt lite att läsa om andra var om man var i rätt bollplank över huvud taget. När jag sen väl kom upp till Abisko så hade alla andra minst dubbelt så mycket saker kändes det som, det blev lite oroligt =)

Sverigetempot 2021

Det handlar ganska mycket om cykeln när det gäller komfort och tillförlitlighet. Dessa två aspekter gör en stor skillnad för att komma i mål på ett effektivt sätt. Cykeln ska helt enkelt medverka till att hålla stopptiden ner.

Minskad stopptid är betydligt viktigare än högt rullsnitt. Men materialoptimering fokuserar oftast mest på rullsnitt (och vikt), vilket inte hjälper oss lika mycket som tävlingscyklisterna.

Navdynamo för lyset och en bra dynamoladdare till GPS och mobil minskar också stopptiden och ökar tillförlitligheten (tänk t.ex. på Jonathan efter Ulricehamn).

Sverigetempot 2021
Det handlar ganska mycket om cykeln när det gäller komfort och tillförlitlighet. Dessa två aspekter gör en stor skillnad för att komma i mål på ett effektivt sätt. Cykeln ska helt enkelt medverka till att hålla stopptiden ner.

Minskad stopptid är betydligt viktigare än högt rullsnitt. Men materialoptimering fokuserar oftast mest på rullsnitt (och vikt), vilket inte hjälper oss lika mycket som tävlingscyklisterna.

Navdynamo för lyset och en bra dynamoladdare till GPS och mobil minskar också stopptiden och ökar tillförlitligheten (tänk t.ex. på Jonathan efter Ulricehamn).

Jo, det var så jag menade med. Rätt grejer så behöver man inte stanna, både cykel och övrig utrustning.

Men som Desmo nämner är behovet av komfort individuellt med, jag väljer själv en "komfortracer" men vissa har inga bekymmer att köra hela på en aero. Det hade kostat mig.

Sverigetempot 2021
Övrig utrustning, den som jag bar med mig i onödan Jag använde min pump en gång och sen vax såklart..

Co2 munstycke och en patron
Pump med några varv eltejp
Di2 verktyg
Squirt
Däckjärn
Centerlock tool
289 gram

Leatherman och CB19 multitool
365 gram, detta är lite tungt men svårt att komma runt imho.

Övervägde en liten Petzl pannlampa som jag inte tog med, den saknade jag egentligen aldrig men borde haft med ändå tror jag. Tror också att wetlube varit ett bättre val, vaxet funkar inte jättebra att lägga på och sen cykla direkt.

3 reservslangar och lagningslappar samt en däcklapp
Ventilkägla och tubelessventil
2 ekrar och nipplar med bricka
M4, M5, broms och pedalskruv (och bricka).
Di2 kabel, kedjelås och växelöra.
228 gram

Rörde inget av det heller.

Sverigetempot 2021
Just det, verkligen en konst att välja rätt grupp! Rätt betyder att gruppen gör mig mer effektiv. Men på långa lopp ändras det över tid. Hitta bra grupp är svårt, men jag tycker det är ännu svårare att märka när man ska släppa en grupp igen (både framåt och bakom).

Sverigetempot 2021
Just det, verkligen en konst att välja rätt grupp! Rätt betyder att gruppen gör mig mer effektiv. Men på långa lopp ändras det över tid. Hitta bra grupp är svårt, men jag tycker det är ännu svårare att märka när man ska släppa en grupp igen (både framåt och bakom).

Jag menade inte grupp just i loppet, utan snarare vilken "sorts" cyklist man är.
Är det titan och skärmar eller kolfiber och högprofil, samt allt där mitt i mellan.

Men du har rätt i ovan med, själv föredrar jag max 2-3 stycken på längre äventyr då det oftast stannas mycket mer om man är fler. Nu har jag inte provat en större väldigt snabb grupp, där är det säkert med disciplinerat.

Sverigetempot 2021
Sverigetempot 2021
Jag kan dela med mig av min packlista. Tyckte den fungerade bra, jag saknade inget och fick användning för typ allt utom servicepaketet. Vid start hade jag på mig cykelställ, hjälm, skor, glasögon.

Armvärmare
Benvärmare
Buff
Fingerhandskar
Jacka
Väst
Långärmad underställströja
Kalsong
Powerbank 10000 mAh
Lysen (batterimodell)
Cykeldator
Telefon
USB nätadapter
Kablage till elektronik ovan
Kör- och betalkort
Vattenflaska 750 ml
Mjuk vattenflaska 450 ml
Munhygienartiklar
Handsprit
Service-kit
Pump

I dropbag:en låg ett ombyte, en extra slang och en sängfösare.

Sverigetempot 2021
Om utrustning, jag körde på en titanhoj med ganska långa och breda skärmar, överbyggda hjul (32 ekrar) med dynamonav och styrväska. Min reflektion är att jag rullade ungefär lika bra som dom kolfiberracers som var runt omkring mig, ser alltså ingen anledning att ändra på något för att köra snabbare. Däremot var det skönt att slippa tänka på batterier för lamporna och jag tror att framskärmen höll mina fötter torrare.

Jag är också väldigt nöjd med min shakedry-jacka, den gick att använda i regnet utan att svettas bort även när temperaturen var runt 20 grader.

Ett tillägg, jag ska se över förvaringen till nästa långa lopp. Det känns bra att ha mycket utrymme för mat och att det går att komma åt den när man sitter på cykeln. Det funkar med ramväskan men jag hade en del annat skräp i den som åt utrymme.

Och ett tillägg till, jag körde på vaxade kedjor och bytte kedja i Östersund. Den använde jag sen i 116 mil utan extra smörjning, trots en hel del cykling i regn. Det hade antagligen inte funkat utan framskärm.

EDCB1F92-74D4-4004-87B8-1FE65BE4FC19.jpeg

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Om utrustning, jag körde på en titanhoj med ganska långa och breda skärmar, överbyggda hjul (32 ekrar) med dynamonav och styrväska. Min reflektion är att jag rullade ungefär lika bra som dom kolfiberracers som var runt omkring mig, ser alltså ingen anledning att ändra på något för att köra snabbare. Däremot var det skönt att slippa tänka på batterier för lamporna och jag tror att framskärmen höll mina fötter torrare.

Jag är också väldigt nöjd med min shakedry-jacka, den gick att använda i regnet utan att svettas bort även när temperaturen var runt 20 grader.

Visa bilaga 500274
Påminner om min titancykel förutom väskorna och att jag inte kan driva den så långt och fort.

Sverigetempot 2021

Ett tillägg, jag ska se över förvaringen till nästa långa lopp. Det känns bra att ha mycket utrymme för mat och att det går att komma åt den när man sitter på cykeln. Det funkar med ramväskan men jag hade en del annat skräp i den som åt utrymme.

Där var Apiduras långa race topp väska grymt bra. 2 liter man kommer åt utan att riskera nåt trillar ut som i ramväskan. Hade plats för telefon och powerbank där med.

Sverigetempot 2021
Är det en Gradient?
Japp. Den kommer främst att gå som grushoj med bredare däck när jag inte kör såna här saker.

Kul att du gillar Apidura-väskan, tittade på den efter loppet och den ser bra ut! Jag har ju redan en väska på toppröret så det är egentligen dumt att inte utnyttja hela utrymmet till sadelstolpen. Det är ändå främst framme vid styret jag tycker att den kan störa.

Tillbaka
Topp