Ny gravel/rando-hoj till 2022,23,24?

Tror inte dom som fått batteritorsk på di2 på ett rando håller med!

Ändå är det många som kör di2 och säger att de aldrig går tillbaka. Man kan ha med laddaren om man är nervös, även med den vikten adderad är det överlägset imho.
Vad jag vet fick ingen batteritorsk i den här upplagan medans en hade problem med wire som gick av i handtaget.

Att växla från pinnarna är väldigt skönt trots man inte har brått brått. Jag bläddrar min Garmin med den ena och växlar sekventiellt med den andra, fantastiskt.

Tvekade själv först när jag byggde min men inga tvivel finns kvar.

Ibland inträffar det. Att man känner sig som en gubbe som tycker att det var bättre förr. Vill gärna tro på gammal hederlig vajer för driftsäkerhet, men om man ändå cyklar runt på fräscha grejer och som med tiden blivit mer och mer driftsäkert, så kanske ändå elektriska växlar är en ganska elegant lösning.. En viss skakning har noterats i mina grundvalar.

Jag tänker att en mekanisk drivlina lättare går att fixa om skiten hamnar i fläkten än dito elväxlat. Med Shimanos kabelvariant finns dessutom risk för kabelbrott,något jag själv råkade ut för när jag hade DI2 på en annan cykel. Uppsidan med att Shimano håller fast i sladdarna är att jag kan motstå frestelsen att köpa nytt. Gillar inte Sram och gillar min nuvarande cykel så pass att jag gott kan vänta tills Shimano går över på trådlöst.

Tack för att tråden lever!

Personligen tror jag på elektroniska växlar på långrando. Mest för att (mina iaf) händer kan vara ganska trötta i slutet. Att då bara klicka istället för att trycka kan vara bra. Eller så ska jag bara överge SRAM jag har idag för silkesmjuka Shimano? Kommer det bli elektroniska växlar denna gången? Tveksamt. Eftersom jag vill ha däcksbredd blir det ju skivbroms. Och då vill jag ha hydrauliska istället för mekaniska. Och hydraulik+elektronik sticker iväg i pris. Men som nämndes kommer cykeln utrustas med clip-on.

Men jag inser mer och mer att det jag letar efter är en landsvägscykel som råkar ta 35or typ.

Standert Pfadfinder som tipsades om ser riktigt bra ut! https://standert.de/collections/pfadfinder/products/pfadfinder-candy-drip-complete-bike
Synd bara på mitt önskemål om att kunna ta lättare packning på gaffeln.

Echo såg också bra ut! Men prislappen... hua.

Personligen har jag fått fler växelvajerbrott per km än batteritorsk.
Det tror jag också är vanligare. Men tror oxå att merparten av deltagarna på randos fixar att byta en växelvajer själv i fält. Mer tveksamt att merparten fixar att mecka di2 i fält om det skiter sig?

För övrigt hade jag ingen plan här att starta en shitstorm mot er som valt elektoniskt. Bra att ni är nöjda! Men mitt eget intresse i den elektriska frågan är noll, då jag gillar känslan att kunna lösa så många som möjligt av de problem som kan dyka upp med utrustningen själv.

hijackar tråden lite- letar oxå gravel, under 15k om mina önskningar kan uppfyllas med den summan. nån som har tips?

vill att den ska växla skönt, ta sig fram på lätt mtb spår&relativt stort grus bekvämt, kunna ta långturer med packning, klara av 45mm däck

hijackar tråden lite- letar oxå gravel, under 15k om mina önskningar kan uppfyllas med den summan. nån som har tips?

vill att den ska växla skönt, ta sig fram på lätt mtb spår&relativt stort grus bekvämt, kunna ta långturer med packning, klara av 45mm däck
Den cykeln kallas 26' MTB. I Miyata tråden finns bra tips på vad du ska lägga de resterande 14 000 på efter att du du köpt en 1000 kr cykel som är ungefär lika bra som allt nytt under 10 000. typ.

Vill du ha nytt är annars Decatlons långvägscykel fin. Kostar 17 000 men då får du dynamo och laddare också

Det tror jag också är vanligare. Men tror oxå att merparten av deltagarna på randos fixar att byta en växelvajer själv i fält. Mer tveksamt att merparten fixar att mecka di2 i fält om det skiter sig?

För övrigt hade jag ingen plan här att starta en shitstorm mot er som valt elektoniskt. Bra att ni är nöjda! Men mitt eget intresse i den elektriska frågan är noll, då jag gillar känslan att kunna lösa så många som möjligt av de problem som kan dyka upp med utrustningen själv.

Precis så tänkte jag när jag valde och jag hade samma tänk angående tubeless.
Sannolikheten för strul är mindre, men om det strular så är man i en ännu värre situation.

Med det sagt så valde jag ändå Di2 och tubeless, fick inte en punktering på hela Sverigetempot och växlade 80% från pinnarna.

Det är också enklare att mecka Di2 än att mecka wire egentligen, jag hade med en extra sladd och verktyget ifall något skulle hända. 9 gram totalt.

Krabbe behövde väl en junctionbox?
Visserligen väldigt sällsynt att den pajar.

Däremot kan jag skriva under på att ha kalla frusna fingrar och försöka växla är ungefär det sämsta som finns. Åas är det lika svårt att bromsa då, och dör går ju både shimano och sram bet. Pinne i hjulet?

Pfadfinder_Candy_Drip_Complete_Profileshot_cf58abdb-0546-4338-aec7-f2fb90cb631b_1296x[1].png
03.09.18_cgr_carbon_105_schwalbe_disc_alloy_bar_side-web_1[1].png

Två väldigt olika hojar som jag gillar. Jag förstår dock inte vad som är den gemensamma nämnaren är. Onödigt mycket utrymme för däck på Ribble.
Ingen har fästen på gaffeln i år tyvärr.

Standerten är ju riktigt fin! Svårt att avgöra vad det är man specifikt gillar med en viss cykel jämfört med en annan snarlik, eller två liknande där man gillar den ena men inte den andra. Grymt subjektivt!

Jag fortsätter mitt funderande. Kan jag acceptera den högre vikten för en stålram?
Passade på att sammanställa lite olika cyklar i min storlek.
De fyra cyklarna nederst, Soulcraft/Rose/BMC/Kona är cyklar jag har idag. Geometrierna för Kona och BMC har jag hittat på tillverkarnas hemsidor. Rose och Soulcraft har jag mätt upp själv med den mätnoggranhet man kan förvänta sig i ett garage med dålig belysning och tumstock.
Det är ändå förvånansvärt lite siffrorna skiljer sig åt kan jag tycka!

Den cykel jag cyklar mest på är Soulcraft (tex LoSS).
Den cykel som alltid känns "naturlig" är Rose.
Konan är touring-lok vilket avspeglar sig i geometri och vikt.
BMC är kolfiber-aero-racer som luftas då och då.

Stack kring 530mm verkar vara min storlek.
Och en reach kring 360mm kanske.
Top tube length kring 510-520mm (eftersom jag inte mätt vinkel på mina nuvarande cyklar).
420mm chainstay.
74 grader seat tube.
Kring 70 grader head tube.
Ett BB-drop kring 70mm.

Klart och betalt? Bara köra custom nu? :S

CyklarStorlekToptube HorizontalSeat tubeSeat tube angleHead tube angleChain stain lengthFork rakeWheelbase TrailBB dropFront center distanceHead tube lengthStackReachStand over heightFork lenght atcRear center distance
Fairlight Strael 51R5365107472418459936368585110530383764381
Fairligt Secan 51R5364907470.543050102170.477603100538380751398
Standert Phatfinder50 PC5144957571.5415983108530370758
Ribble CGR Sl XS52046074.570.543550101969593130537371
3T Exploro Race515264637469.5415100879606147542366370
Open UP S52852072.569.542050100270592105522365743
Rose CX 51042545530350
Soulcraft52040570525360
BMC TMR02485155247470.540569109505370
Kona Sutra Ltd48.5540485747144550103972604105558380775415

Standerten saknar flaskställ framför veven, det är lite synd. Fairlight kryssar verkligen i många rutor, ligger inne med förvånansvärt mycket reach imho.

Standerten saknar flaskställ framför veven, det är lite synd. Fairlight kryssar verkligen i många rutor, ligger inne med förvånansvärt mycket reach imho.

Jag är faktiskt inne på custom och kan välja sådant själv isåfall. Så när vi ändå är inne på det spåret, vad ska jag tänka på?
På gaffeln vill jag ha möjlighet till "anycages". Mer packning än så behöver den inte tåla. Fäste för skärmar och dynamolampa för mångsidigheten.
Två flaskställ inne i triangeln är standard. Och så ett vid veven.
Vissa ramar har fästen för ramväska på överröret. Är det en bra lösning?
I baktriangeln tänker jag fästen för skärmar. Men funderar även på att förbereda för två "anycages" på sadelrören. Vad tror ni om det?
Vajrarna/slangarna kommer bli externt isåfall.
Något annat?

Du kanske ska gå på en titan då om custom lockar, en sandström kanske?

Jag är lite inne på att göra det själv. I mitt eget garage. Men att komma dit är en låång väg i den takt mina projekt rör sig. Jag har försökt komma i mål med liknande idéer förut men misslyckats. Så vi får väl se. Men jag har börjat samla på mig delar till en jigg.
Eftersom jag då själv ska stå för alla mått och finesser är det bra att bolla med happy!

Jag är lite inne på att göra det själv. I mitt eget garage. Men att komma dit är en låång väg i den takt mina projekt rör sig. Jag har försökt komma i mål med liknande idéer förut men misslyckats. Så vi får väl se. Men jag har börjat samla på mig delar till en jigg.
Eftersom jag då själv ska stå för alla mått och finesser är det bra att bolla med happy!
Låter som något som blir sjukt kul att följa!
Själv gick jag på carbonda 696-spåret.

Jag är faktiskt inne på custom och kan välja sådant själv isåfall. Så när vi ändå är inne på det spåret, vad ska jag tänka på?
På gaffeln vill jag ha möjlighet till "anycages". Mer packning än så behöver den inte tåla. Fäste för skärmar och dynamolampa för mångsidigheten.
Två flaskställ inne i triangeln är standard. Och så ett vid veven.
Vissa ramar har fästen för ramväska på överröret. Är det en bra lösning?
I baktriangeln tänker jag fästen för skärmar. Men funderar även på att förbereda för två "anycages" på sadelrören. Vad tror ni om det?
Vajrarna/slangarna kommer bli externt isåfall.
Något annat?

Ja, både överrör och på sadelstagen. Stäm av med Kri som beställt några custom. Hade lite dialog med honom då jag inte heller kan bestämma mig. Han hade några bra tänk med fästen.

Låter som något som blir sjukt kul att följa!
Själv gick jag på carbonda 696-spåret.
Jag brottas dagligen mellan att satsa på prestanda och att gå på spåret med stål...
Ja, både överrör och på sadelstagen. Stäm av med Kri som beställt några custom. Hade lite dialog med honom då jag inte heller kan bestämma mig. Han hade några bra tänk med fästen.
Will do! När tiden är redo för att beställa material.

Men jag trodde verkligen att det skulle bli livligare geometridiskussioner när min tabell påvisar så pass liten skillnad i mått mellan lvg-aero/cx/gravel. Jag kan alltså anta att mina siffror är klanderfria! ?

Att diskutera vad man skall köpa för hoj 2024 är inte särskilt lätt. Med eller utan el-växel?
Nej, det är svårt när det blir lite abstrakt. Men tyvärr inga elväxlar denna gången.
Med tanke på ditt nick så sitter och jag suktar över SuperX ibland. Tror det skulle vara en bra cykel för mig. Men nu ska jag försöka mig på att bygga själv. Men vi får se hur det går..

Redigt snygg cykel, men 12,12 kg i strl 54, hur har de lyckats med det?! Det är vad min Veloheld väger med navdynamo, skärmar, pedaler, flaskhållare, lampor, 2-delat vevparti, pakethållare, decaleur, stålgaffel etc.
Jo, det var väl snarast en isolerad kommentar om utseendet. 4130-stål osv borgar ju inte direkt för en fincykel. Praktisk och snygg men kanske inte direkt snärtig..

Jag har sneglat på den här typen av ram ett tag och Veloheld var ju av intresse men jag kom aldrig till skott. Veloheld specar ju kanske den lägsta vikten av alla ramar under 1000€ som jag tittat på (2.1kg tror jag). Nordest Albarda 2 som av många klassas som tung och gjord av gamla vattenrör väger 2.5kg. Jag hittade ingen uppgiven vikt för Pelago som lös ram men det kanske finns uppgift på det någonstans.

Redigt snygg cykel, men 12,12 kg i strl 54, hur har de lyckats med det?! Det är vad min Veloheld väger med navdynamo, skärmar, pedaler, flaskhållare, lampor, 2-delat vevparti, pakethållare, decaleur, stålgaffel etc.
Jag tänker mig att de har två ”features” som höjer vikten;

”Tapered head tube for steel & carbon forks”
Att skapa en ram anpassad för både kolfiber- och stålgaffel kan väl aldrig vara fördelaktigt om man vill ha låg vikt? Mer material än nödvändigt borgar för hög vikt för stål, medans kolfiber måste ha mer gods för att ha samma hållfasthet.

”Oversize double butted Cr-Mo tubing for rigidity”
För att hålla för last och touring. Troligen gör sig denna cykel bäst med packning.

Jag tänker mig att de har två ”features” som höjer vikten;

”Tapered head tube for steel & carbon forks”
Att skapa en ram anpassad för både kolfiber- och stålgaffel kan väl aldrig vara fördelaktigt om man vill ha låg vikt? Mer material än nödvändigt borgar för hög vikt för stål, medans kolfiber måste ha mer gods för att ha samma hållfasthet.

”Oversize double butted Cr-Mo tubing for rigidity”
För att hålla för last och touring. Troligen gör sig denna cykel bäst med packning.
"The rigid MTB-proof CrMo frame offers plenty of options for customization."

"Frametubes are wider and thinner than in the old Stavanger. The updated tubes are butted to 08/05/08 which is slimmed down from 09/06/09. Bigger diameter makes the frame stiffer which is a good feature especially when carrying stuff on a bike. Internal butting makes the headtube joints strong and the frame passes MTB stress tests."

Så den är nog rätt bomb proof :)

Mailade och frågade om vikten, 2,34 - 2,93 kg beroendepå storlek. 2,59 för 51 som jag är intresserad av, ingen viktuppgift på gaffeln.

Jag har blivit lite lätt All-Cityfrälst efter skaffat en Gorilla Monsoon, men den kanske är mer åt skogsmullehållet än rando/sportgrus, men deras Rymdhäst borde checka av många boxar? Kanske förutom vikten då, men kolraketsspåret verkar ändå vara lämnat till förmån för finstål.

Inte 3-hålsfäste på gaffeln, men väl för framrack. 700x45, genomgående axlar, alla fästen för skärmar och pakethållare.

Mitt öga gillade BMC Crossmachine. Nu görs ju inte den längre men det borde väl finnas liknande? Och den borde väl vara i linje vad jag letar efter?

Visa bilaga 500490

Annars är väl Divergen ett "säkert" val och vad en av mina rando-hjältar cyklade LoSS på.
Nu har jag inte följt hela tråden, vilket får stå mig dyrt om det nu vill. Men BMC Roadmachine X?

Tillbaka
Topp