Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

Fick in en geting mellan rillorna i hjälmen under gårdagens tur. Fy h-e vad ont det gjorde, som att bli skjuten med ett luftgevär (eller ja det vet jag inte men typ). Rullade 20 meter, tvärnitade och slet av mig glasögon och hjälm. Kände en prick där den stuckit och pillade bort vad kan ha varit gadden (eller luftgevärskulan ?). Fortsatte de sista 5 km hem där jag tryckte i mig en Ipren och två allergitabletter. Har nog blivit stucken ett 10-tal gånger i mitt liv men aldrig i huvudet.

Men som trådrubriken antyder, det kunde varit mycket värre. Munnen och ner i halsen typ...

Ja men va bra, då har vi verifierat att fälgen mycket riktigt inte är kompatibel med slanglöst.

A2EBDCA6-1700-4FF3-B257-F44D1281E4B1.jpeg

Ja men va bra, då har vi verifierat att fälgen mycket riktigt inte är kompatibel med slanglöst.

Visa bilaga 507868
Fast sådär blir det ju när du sätter på ett däck som inte är tl-ready. Symtomen (för mig i alla fall) på att fälgen inte klarar det är att däcket inte poppar eller håller tätt. Icke tl däck poppar fint men flyger av sen som på bild.

Poppade och verkade hålla tätt men ville kolla att det inte var ett litet läckage nånstans. Sprayade på lite såpvatten, stod och inspekterade skummet och poff.

Poppade och verkade hålla tätt men ville kolla att det inte var ett litet läckage nånstans. Sprayade på lite såpvatten, stod och inspekterade skummet och poff.
Men är däcket tl-kompatibelt då? Är det inte det så är det det ovan som händer. Om det nu är tubless, vilket är det eftersom ett tl däck med reflexkant vore praktiskt tycker jag.

Ett annat sätt jag fått däck flyga av fälg sådär är att pumpa ett tubless däck över maxgränsen tills kanttråden går av.

Men är däcket tl-kompatibelt då? Är det inte det så är det det ovan som händer. Om det nu är tubless, vilket är det eftersom ett tl däck med reflexkant vore praktiskt tycker jag.

Jag skulle tänka mig att det går fel på samma sätt om fälgen är icke-TL-kompatibel, däcket är icke-TL-kompatibel eller båda.

Om däcket är inte är TL-kompatibel läcker ofta vätska genom däcket.

senast i går stod jag och velade kring grusräjsern som hade punka bak. "Laga slangen eller prova slanglöst"

Efter en känsla valde jag att laga punkan. Hittade sen en markering på G-one däcket "tube only".
Kanske blev bra som det blev ?

Innan TL-märkningen var uppfunnen kunde man köra tubeless med icke-TL-fälg och -däck. Oklart varför det var så, höljt i historiens dunkel.

Trött och ouppmärksam. Drog rakt in i en avspärrning över grusvägen efter ett par mil. Inte jättehög fart sån tur var, men det blev ändå en hygglig vurpa. Fortsatte turen efter en kort återhämtning, men vände hem efter en halvtimme då motivationen att köra ytterligare 90km var sådär.

Reglaget fick sig en omgång, repor på gaffeln, risig styrlinda, lätt smärta här och var och nu väl hemma ett svullet blått finger och ett svullet knä.

Det kunde varit mycket värre men ibland skall man bara stanna kvar i soffan...

20210822_204117.jpg

20210822_112718.jpg

Senast ändrad:
Innan TL-märkningen var uppfunnen kunde man köra tubeless med icke-TL-fälg och -däck. Oklart varför det var så, höljt i historiens dunkel.
hej och hå har ju alltid funnits, och saker kan vara kul att pröva på.

tl-däck kanske inte är nödvändigt utom med höga tryck som på en landsvägscykel. men skulle själv aldrig våga cykla runt på slanglöst utan en inre kant på fälgsätet.

oavsett hur fälgen är märkt.

Styret lossnade i skogen idag, som tur var i låg hastighet. Körde på skrå upp för en häll och svängde för att räta upp. Styret vred, men inte hjulet...
IMG_3688.jpeg

Är kallad till en videokonferens om en allvarlig skada. Kopplar upp mig via en laptop som jag har stående framför en stor stationär skärm. Solen ligger på och det är varmt. Jag är respektabelt klädd på överkroppen, men har bara kallingar på mig. Dessutom ett par som jag nästan aldrig använder, med en gylf som består av tygstycken som ligger om lott och där dingelidong kan leta sig ut. Inga problem, allt skyms av bordet och kameran är vinklad mot min överkropp.

När läkaren visar en bild som är väldigt intressant, men svår att se tydligt, vinklar jag ner laptopen något samtidigt som jag reser mig lite för att se bättre på den stora skärmen. När jag börjar sätta mig inser jag att min kamera är vinklad nedåt och att tygstyckena börjar gå isär.

Inser till mina stora lättnad att det bara är en minimal glipa som inte visar något. Sannolikt ser dessutom övriga mig bara på en liten bild. Det hela är över på några sekunder och jag är ganska säker på att ingen märker något. Utfallet av alternativa händelseförlopp vill jag helst inte tänka på ...

Är kallad till en videokonferens om en allvarlig skada. Kopplar upp mig via en laptop som jag har stående framför en stor stationär skärm. Solen ligger på och det är varmt. Jag är respektabelt klädd på överkroppen, men har bara kallingar på mig. Dessutom ett par som jag nästan aldrig använder, med en gylf som består av tygstycken som ligger om lott och där dingelidong kan leta sig ut. Inga problem, allt skyms av bordet och kameran är vinklad mot min överkropp.

När läkaren visar en bild som är väldigt intressant, men svår att se tydligt, vinklar jag ner laptopen något samtidigt som jag reser mig lite för att se bättre på den stora skärmen. När jag börjar sätta mig inser jag att min kamera är vinklad nedåt och att tygstyckena börjar gå isär.

Inser till mina stora lättnad att det bara är en minimal glipa som inte visar något. Sannolikt ser dessutom övriga mig bara på en liten bild. Det hela är över på några sekunder och jag är ganska säker på att ingen märker något. Utfallet av alternativa händelseförlopp vill jag helst inte tänka på ...
Påminner om när jag gick på badhuset med ett par badbyxor utan innernät och gylf i kardborre. Går längs poolen och ser folk stirrar, tittar ner efter en stund och där hänger min lilla vän utanför efter badad i det kalla vattnet.

HR var obefintligt mellan ca 1830 igår och 0900 idag, adressen gick inte att nå! (för mig iaf, ser att det postats inlägg under tiden. Undrar om det var personligt?)
Kunde varit för gott så man får va glad för det lilla.

Efter gårdagens begravning av en tonårs kompis så är man inte på topp.
Vederbörande cyklar hem efter några öl. Sambon cyklade hem tidigare.
En massiv hjärtinfarkt satte stopp för cykelturen. En vecka på IVA innan Körkarlen kommer. En kyrka som var mer än fylld. Ståplats till de sista ankomna. Trist!

Först trodde jag vi skulle få ett barn till och fick lite panik, men så insåg jag att jag bara fått covid. Så tänkte jag ännu lite mer och kom på att jag aldrig haft någon livmoder så risken för barn är rätt liten. Kunde varit värre som sagt.
FBFFF271-510B-4032-B968-EBCD706B53E0.jpeg

Först trodde jag vi skulle få ett barn till och fick lite panik, men så insåg jag att jag bara fått covid. Så tänkte jag ännu lite mer och kom på att jag aldrig haft någon livmoder så risken för barn är rätt liten. Kunde varit värre som sagt.
Visa bilaga 510857
Gå och ta ett riktigt test, våra salivtest på jobbet indikerar på snus, kaffe, mm
Tror samtliga som testat om sig på riktigt varit friska.

Skulle gjort det om jag inte hade min fru som facit. Hon blev sjuk några dagar innan mig (två dygn efter hon åkt kommunalt för första gången sedan skiten startade), har likartade symptom, testade positivt både på självtestet och på det efterföljande landstingstestet.

Kraschade i måndags för två veckor sedan. Drog i backen rätt rejält på sidan efter att höger pedal fastnat i en rot eller liknande. Slog som tur var inte i huvudet. Rullade i sakta mak hem för egen maskin rätt mörbultade o chockad.
Senare på kvällen åkte jag till närakuten för att kolla upp det. För mycket folk så kom inte ens in på mottagningen utan blev hemskickad med alvedon och "kom tillbaka om det gör ont". Körde fulldos Alvedon och (kontors)jobbade på som vanligt. Tyckte det gick åt rätt håll, tills igår.
Fick svårt att ta djupa andetag och hela bålen krampade. In till Danderyd närakut där de konstaterar 4 revbensfrakturer, en fraktur på skulderbladet och blod i lungan. Revbenen har ju redan börjat läka och skulderbladet hade också läkt på plats eftersom benet inte flyttat på sig.
De var väldigt förvånade över att jag gått med det i 2v.
Men jag har inte haft speciellt ont...

Kraschade i måndags för två veckor sedan. Drog i backen rätt rejält på sidan efter att höger pedal fastnat i en rot eller liknande. Slog som tur var inte i huvudet. Rullade i sakta mak hem för egen maskin rätt mörbultade o chockad.
Senare på kvällen åkte jag till närakuten för att kolla upp det. För mycket folk så kom inte ens in på mottagningen utan blev hemskickad med alvedon och "kom tillbaka om det gör ont". Körde fulldos Alvedon och (kontors)jobbade på som vanligt. Tyckte det gick åt rätt håll, tills igår.
Fick svårt att ta djupa andetag och hela bålen krampade. In till Danderyd närakut där de konstaterar 4 revbensfrakturer, en fraktur på skulderbladet och blod i lungan. Revbenen har ju redan börjat läka och skulderbladet hade också läkt på plats eftersom benet inte flyttat på sig.
De var väldigt förvånade över att jag gått med det i 2v.
Men jag har inte haft speciellt ont...

Ai ai, krya på dig!

Men tror att du att läst rubriken fel som "Det kunde inte har varit mycket värre!-tråden".

Ai ai, krya på dig!

Men tror att du att läst rubriken fel som "Det kunde inte har varit mycket värre!-tråden".
Så länge man kan skriva ett inlägg om en situation, så kan det faktiskt kunnat varit värre.
Det låter dock som det gick tillräckligt illa i inlägget som du kommenterade för att det skall ligga på den övre skalan.

Så länge man kan skriva ett inlägg om en situation, så kan det faktiskt kunnat varit värre.
Det låter dock som det gick tillräckligt illa i inlägget som du kommenterade för att det skall ligga på den övre skalan.

Klart kan man hämnar i värre situation. Men menade att om man har ramlat som Kema och inte behöver åka till sjukhuset kan det inte vara mycket värre.

Du har en lite för positiv inställning. Man skall alltid tänka att det kan bli värre!

Tror att du har rätt! Flera här tänkte att det inte hade kunna varit värre på min tur längre upp i tråden det mycket gick fel, men det varit faktiskt en jättefin tur, och en jag minns fortfarande.

Du har en lite för positiv inställning. Man skall alltid tänka att det kan bli värre!
I mitt fall tänker jag absolut att det kunnat gå värre. Jag var ute själv, skulle ju bara ta en kort tur.... Tänk om...
Det jag tar med mig är att stå på sig mer på närakuten där de i första läget skickade hem mig utan att träffa läkare eller ens lyssna på lungorna, och att kanske nånstans acceptera att jag blir äldre o tagga ner när man är ute, speciellt själv.

3.5-5.5 är rekommenderat tryck för däcket. Drar på rätt bra tryck för att få däcket att poppa och sen vill man ju se att guckan jobbar lite och tätar, brukar sänka trycket sen.

3.5-5.5 är rekommenderat tryck för däcket. Drar på rätt bra tryck för att få däcket att poppa och sen vill man ju se att guckan jobbar lite och tätar, brukar sänka trycket sen.
Är inte fälgen hooked, så är nog 3 bar max realistiskt. På min gravel kör jag mina 38mm Pathfinders på upp till 5.5, men då är fälgen avsedd för detta.

Tillbaka
Topp