Testa nya forumet på Happyride

Funkar inte designen på världens överlägset mest sålda surfplatta skulle jag inte säga att det är surfplattan det är fel på, utan designen som bör anpassa sig till surfplattan (inte tvärtom).
Givet att allt är uppdaterat, etc.
det är iaf sjukt irriterande med det nya 'sticky' annonsfältet till höger, som man ständigt får zooma bort. är väl tänkt att ge acceptans när man använder sin padda liggande, men vem surfar eller skriver med padda eller telefon på det viset...?

Bilagor

• 42CFCEFD-ABB4-4472-BE21-5C60F299F690.jpeg
    42CFCEFD-ABB4-4472-BE21-5C60F299F690.jpeg
    266.5 KB · Besök: 97
  • 4CC71C9C-4FC5-4F59-BB42-763ED2D36FF1.jpeg
    4CC71C9C-4FC5-4F59-BB42-763ED2D36FF1.jpeg
    312 KB · Besök: 96
det är iaf sjukt irriterande med det nya 'sticky' annonsfältet till höger, som man ständigt får zooma bort. är väl tänkt att ge acceptans när man använder sin padda liggande, men vem surfar eller skriver med padda eller telefon på det viset...?

Det gör jag. Alltid. Ligger bekvämast i knät när jag sitter i fåtöljen på det viset.
Har fö inte ens tänkt på att det finns reklam på höger sida, reklam har min hjärna uppenbart lärt sig att sortera bort.

Det gör jag. Alltid. Ligger bekvämast i knät när jag sitter i fåtöljen på det viset.
Har fö inte ens tänkt på att det finns reklam på höger sida, reklam har min hjärna uppenbart lärt sig att sortera bort.
titta på film görs ju bäst liggande, typ enda tillfället. vill man inte ha en smal brevlåda att titta i och aplångt mellan tangenterna när man skriver gäller för oss andra stående format vid det mesta i övrigt. gör det också möjligt att nå hela skärmen med tummarna:)

ser inte heller reklamen närmast alls, men lägger ju märke till att den konsumerar utrymme från det jag vill läsa och titta på.

Jag ser nu att min nya iPad 12,9 har reklam till höger i stående, den har jag knappt hunnit använda. Det är på den gamla 10,5 som jag inte får reklam i stående läge. Samma OS på båda. Så, något med skärmstorleken?

Jag ser nu att min nya iPad 12,9 har reklam till höger i stående, den har jag knappt hunnit använda. Det är på den gamla 10,5 som jag inte får reklam i stående läge. Samma OS på båda. Så, något med skärmstorleken?
trist är det oavsett. för mig uppstår problemet på en uppdaterad ipad pro 10,5 från ca 2017, men inte en vanlig äldre padda med äldre system, och tack och lov inte på en 12 pro max.

tänkte jag bara testar hur det är att använda och skriva med paddan liggande. frågan som inställer sig; hur står du ut..?
B9BC84F6-C921-49E5-9740-FB7AA72244E2.pngDF0390BB-D5BE-4F51-9913-55695EDE5F6C.png

ja det kan man verkligen fråga sig; när produkten ffa mjukvaran i sig så uppenbart är optimerad för stående användning. det är ju för tusan ergonomisk och visuell tortyr att skriva på den liggande.

typ mindre än halva skärmen kvar att titta på. liksom på telefonen. vissa varianter där lämnar ett par ynka rader kvar vid liggande skrivande. obra:)

det gick t ex länge inte att låsa skärmen för liggande användning som det gick med stående.och när såg man en padda eller telefon marknadsföras i liggande format:)...?

att fodralen har funktionen att underlätta liggande användning handlar väl som sagt om att underlätta passivt tittande på film när man ställer den ifrån sig. det är ju en bra funktion!

Senast ändrad:
Man får ju ha kontexten i åtanke. iPad designades huvudsakligen för web och läsning primärt, där är det ju det stående formatet som gäller, precis som i tryckt media. Statistiken visar också tydligt detta, en snabb koll visar på 45% användning i stående läge men bara 2% i liggande (alla upplösningar för enheter identifierade som tablets). Designen för ipad är ju också som sagts stående

Liggande läge är det nog två tillämpningar främst, video och "datorgöromål". Smartcovers och annat med stöd och inbyggt tangentbord är ju just för att du ställer ifrån dig den och den skall användas som en tv eller laptop som kais skriver. Många typer av cover som man viker till en triangel bak för stöd funkar ju också som stöd för att greppa med ena handen i stående läge

Senast ändrad:
Vilken statistik talar du om? Ärligt nyfiken då jag under alla år totalt sett en handfull människor använda sin iPad stående och oräkneligt antal liggande.

Vilken statistik talar du om? Ärligt nyfiken då jag under alla år totalt sett en handfull människor använda sin iPad stående och oräkneligt antal liggande.
Förtydligade lite i mitt inlägg men jag bara kollade statcounter som är ett av de enklaste publika verktygen att kolla. Då är det ju web som gäller och de som använder statcounter på sina sidor.

Alla webbläsare identifierade på tablets. 768x1024 är gissningsvis nästan uteslutande iPad i stående läge, 1024x768 i liggande, Bortsett från 1280 som har mer användning i liggande läge så är det sen ganska dominerande i stående upplösningar. Det var bara min 2-minuters analys av just denna statistik,

Det räknar ju som sagt inte in app-användning och andra sysslor.

Från 2017, men är nog relevant idag också. Ju större skärm, desto fler föredrar liggande format. För iPad föredrar en majoritet alltid liggande format.

553B212E-ED27-4215-A4CD-5CED27209BEC.png

Senast ändrad:
tänkte jag bara testar hur det är att använda och skriva med paddan liggande. frågan som inställer sig; hur står du ut..?
Visa bilaga 510147Visa bilaga 510148

9314E516-66F3-4815-956A-9BD02A9D475C.png

Det går så bra så. Och tangentbordet får en rimlig storlek så man får plats med alla tio tummar så gott som samtidigt.
Enda störningsmoment är Strava och Insta som bara fungerar i stående läge.. Jag kräver valfrihet! Man får väl rösta på Folkpartiet nästa gång så det kan bli nån jävla ordning!

Vilka iPad har dessa låga upplösningar? Inte ens telefonerna har så låga upplösningar.
Det är inte iPads fysiska pixlar utan vilken storlek browsers anger, den är typiskt hälften av den fysiska upplösningen. Här kan man läsa lite om det

Som synes ovan verkar användare med android-plattor föredra stående i större utsträckning än iPad-använadre. Det är i linje med min erfarenhet, skaffade en huawei-platta till farsan och den var hopplös att använda i liggande läge. IPad är en helt annan sak, lite förvånad dock att redan i mini-formatet så är liggande användning i klar majoritet bland iPad-användare.

Som synes ovan verkar användare med android-plattor föredra stående i större utsträckning än iPad-använadre. Det är i linje med min erfarenhet, skaffade en huawei-platta till farsan och den var hopplös att använda i liggande läge. IPad är en helt annan sak, lite förvånad dock att redan i mini-formatet så är liggande användning i klar majoritet bland iPad-användare.
Gissar det beror på plattornas skillnad i bildförhållande, Androidplattorna brukar vara klar bredare än höga i liggande läge.

Från 2017, men är nog relevant idag också. Ju större skärm, desto fler föredrar liggande format. För iPad föredrar en majoritet alltid liggande format.

Visa bilaga 510163
Är detta web eller "all" användning, dvs appar som youtube, netflix mm? Jag säger inte mot siffrorna utan är smått intresserad då jag ibland brottas med sånt här på jobb. Jag har tittat lite på vår statistik och det är inte ens 1% av användarnas iPads som rapporterar in liggande upplösning när de använder våra applikationer på en väldigt väldigt stor kommerciell webbplats. Vi själva fokuserar inte jättemycket på detta så vitt jag vet då vi bygger responsivt och det funkar i högre upplösningar och skärmstorlekar likvärdigt i liggande och stående läge. Sen vet jag att det är lite struligt ibland att läsa rätt device och upplösning från vissa enheter men jag har själv gjort stickprov där det stämt överens.

Senast ändrad:
Gissar det beror på plattornas skillnad i bildförhållande, Androidplattorna brukar vara klar bredare än höga i liggande läge.
Japp. Android har ju i de flesta fall tagit vanlig desktop-upplösning 16:9/16:10 och är ju mer lämpad för t.ex. video i liggande läge än iPad, men övrigt bruk så är ju stående bättre helt klart. Jag är ju själv allergisk mot att scrolla websidor "liggande" om inte skärm och upplösning är tillräckligt stor.

Sonys nya mobiler är ännu värre, långsmala. Behöver ny mobil, nöjd med Sony så tänkte att det blir det igen, men så såg jag deras modeller...

Sonys nya mobiler är ännu värre, långsmala. Behöver ny mobil, nöjd med Sony så tänkte att det blir det igen, men så såg jag deras modeller...

Tjena!

Jag har vant mig vid långsmal mobil och trivs bra med det nu. Det är enbart när man ska trycka längst upp på skärmen som det är lite bökigt, men man får snabbt in tekniken att låta telefonen glida ner så man når den. Enda nackdelen annars är att dom går så långt upp i byxfickan, men det löste jag genom att köpa nya Samsung Flip 3, underbar att ha i fickan.

Tjena!

Jag har vant mig vid långsmal mobil och trivs bra med det nu. Det är enbart när man ska trycka längst upp på skärmen som det är lite bökigt, men man får snabbt in tekniken att låta telefonen glida ner så man når den. Enda nackdelen annars är att dom går så långt upp i byxfickan, men det löste jag genom att köpa nya Samsung Flip 3, underbar att ha i fickan.
Jag trivs också bra med min långsmala mobil.

Visa bilaga 510169

Det går så bra så. Och tangentbordet får en rimlig storlek så man får plats med alla tio tummar så gott som samtidigt.
Enda störningsmoment är Strava och Insta som bara fungerar i stående läge.. Jag kräver valfrihet! Man får väl rösta på Folkpartiet nästa gång så det kan bli nån jävla ordning!
ja du skriver ju bra, så allt funkar ju:) men jag hade fått genreralspatt av att använda den brevlådan som effektiv skärm. mindre än en tredjedel av skärmens höjd, och ett ännu värre exempel än det jag visade.

för övrigt intressanta inlägg!

kan vi bara få bort den där bannern i högerkanten vid stående användning och istället få den sekventiell vore mycket vunnet:)

det löste jag genom att köpa nya Samsung Flip 3
Får man fråga vad du har betalat för den och/eller var du köpte den? Särskilt med tanke på
Egen vill jag öppna plånboken rejält och skapa en Razr, men har som regel att jag betalar inte mer än 6000 för en telefon
Även jag hör till de som är nostalgisk Razr-användare, men för mig är de 10.128 SEK Samsung Flip 3 5G går att köpa för liite väl mkt.

Får man fråga vad du har betalat för den och/eller var du köpte den? Särskilt med tanke på

Även jag hör till de som är nostalgisk Razr-användare, men för mig är de 10.128 SEK Samsung Flip 3 5G går att köpa för liite väl mkt.

Tjena!

Tog den via studentabonnemang (funkar för alla under 18, dvs min son) på Comviq. Min 6k gräns gick ju åt skogen så klart. Men bara med 480:- ? Galet bra erbjudande och jag är sjukt nöjd än så länge. Fan värt pengarna enbart för att kunna slå igen telefonen när man avslutar ett samtal.

Edit: Förövrigt är det fasiken läskigt att du kom ihåg det inlägget. ?

Senast ändrad:
Tjena!

Hmm, snackar vi samma sak? Var o kollade in ny mobil, typ 5 år sen sist så hade noll koll på dagens modeller, lite mer nu. Men dom Sonys jag kollade på på EG hade 18:9 display, där dom minskat bredden jämfört med min Z1, så text blir lite mindre, precis så jag inte kan läsa utan glasögon. Har inte heller någon glädje av den extra spacen i botten.

Min Z1 (och Samsungs?) har 16:9. Vad har flippen?
Det är alltså de Sonys med 18:9 som jag inte gillar.

Hmm, snackar vi samma sak? Var o kollade in ny mobil, typ 5 år sen sist så hade noll koll på dagens modeller, lite mer nu. Men dom Sonys jag kollade på på EG hade 18:9 display, där dom minskat bredden jämfört med min Z1, så text blir lite mindre, precis så jag inte kan läsa utan glasögon. Har inte heller någon glädje av den extra spacen i botten.

Min Z1 (och Samsungs?) har 16:9. Vad har flippen?
Det är alltså de Sonys med 18:9 som jag inte gillar.

Tjena!

Nog rätt liten risk att du gillar en Flip om du tycker 18:9 är långsmalt, den har 22:9

Tillbaka
Topp