Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Det här med frystorkat! man kan ju inte påstå att det är billigt direkt, sparar man egentligen någon vikt när man ändå måste bära med sig vatten till det, finns det annat bra i matväg att ha med sig?
(eftersom jag alltid är hungrig är det ett viktigt ämne..?)

Vatten finns i åar och sjöar :)

Men jag brukar inte köra frystorkat. Brukar köpa något liknande på Hemköp (typ pulvermos, nudlar, vegbitar etc.)

Bikepacking
Ang. frystorkat, enda fördelen som jag ser det är att de är lätta att packa, man kan stoppa ner paketen lite varstans i packningen då de är lite platta och oömma. Har ätit frystorkat i 14 dagar i sträck på en tur, vilket fått mig att avsky det numera. Men svårt med alternativ tycker jag. Brukar ha mycket jordnötssmör, tortillas, bönor, nötter, ris och diverse gryn nuförtiden iaf om det blir längre än typ två övernattningar. Helgturer kan man ju lyxa till det med god riktig mat ju. Är dock lite minimalistisk när jag är ute på tur och äter bara för att jag måste, typ. Allt för att minimera packningen. Är såklart olika hur man vill ha det.

Bikepacking
Upplever att så länge man cyklar i Sverige åker man alltid förbi inom rimligt avstånd från en matbutik och kan ta avstickare vid behov. Därmed brukar jag bara ha mat för 2-3 dagar.

Bikepacking
I den södra hälften av Sverige är det ganska lätt att hitta ställen att svänga förbi. I fjällen, speciellt den här tiden på året kan det vara desto svårare. Kanske inte två veckor svårt, men i alla fall flera dagar. Lätt två veckor om man vandrar. Men i här i Mälardalen så behöver man ju inte packa mat alls om man cyklar, om man inte vill.

Bikepacking
Finns i Sverige med! Bra hittat!

Då väntar vi bara på att någon kommer testa den. Jag är nästan sugen men har lovat mig själv att använda befintliga saker eller sälja av dem innan jag köper nytt.

Är lite förvånad över att det tog sådan lång tid för dem att hoppa på tåget.

Bikepacking
lite förvånad över att det tog sådan lång tid för dem att hoppa på tåget.

Dom började ju med att utveckla sina bikepacking- & touringcyklar. När dessa var klara började de göra undersökningar på bland annat Instagram där de postade väskorna och bad om feedback. Jag tror att dom är ganska bra eftersom det inte bara är produktutvecklare som suttit och tänkt på kontoret, utan att man (antagligen) anpassat sig till vad användare sett som designsvagheter också.

Bikepacking
Dom började ju med att utveckla sina bikepacking- & touringcyklar. När dessa var klara började de göra undersökningar på bland annat Instagram där de postade väskorna och bad om feedback. Jag tror att dom är ganska bra eftersom det inte bara är produktutvecklare som suttit och tänkt på kontoret, utan att man (antagligen) anpassat sig till vad användare sett som designsvagheter också.
De är duktiga, jag har inget att klaga på när det kommer till kvaliten på andra grejer. Känns lite som sportvärldens IKEA. Bra instegsgrejer som håller. Brukar köpa deras frystorkade när de har rea. 35 spänn för frystorkat kan man inte klaga på.

Bikepacking
Kan man inte lika gärna ha en pakethållare istället
Då väntar vi bara på att någon kommer testa den. Jag är nästan sugen men har lovat mig själv att använda befintliga saker eller sälja av dem innan jag köper nytt.

Är lite förvånad över att det tog sådan lång tid för dem att hoppa på tåget.
Är inte en sån väska(väskhållare) väldigt lik en sadelstolpsmonterad pakethållare egentligen?
images.jpg

Bikepacking

Är inte en sån väska(väskhållare) väldigt lik en sadelstolpsmonterad pakethållare egentligen?
Visa bilaga 510434
Beror på, jag är en fatting CIS man så har bara en cyckel som användes både till MTB och BK så personligen gillar jag att bara ha 2 spännen för för att konvertera cyckeln

Bikepacking
Finns i Sverige med! Bra hittat!

Om en tittar på videon så blir jag fundersam över de där hakarna till remmarna. Instinktivt känns det som att det kan finnas risk för att de lossnar på längre turer i ojämn terräng där det kan skumpa mycket. Men säkert bra för plattåkare!

Bikepacking
Jag skulle gärna ha en korg, bra när man gör många fika- och fotostopp. Men jag är ju inte ute på några riktiga bikepackingturer, kanske mer behöver en utflyktscykel.
Jag var på jakt efter en liten styrkorg när jag började med långcykling för en massa år sen. Skulle vara perfekt för att ha lite mat och småprylar i. Då fanns det bara korgar till barncyklar som var i lämplig storlek. Nu kör jag med Decathlons tygpåsar, de säljs som flaskhållare, på styret istället.

Bikepacking
Ja, jag har liknande, men de verkar mer prisvärda. Såg att XXL har en lite annorlunda långsmal, anpassad efter en 750ml-flaska. Är väl i och för sig ganska opraktiskt för annat än just sån flaska.

Bikepacking
Jag var på jakt efter en liten styrkorg när jag började med långcykling för en massa år sen. Skulle vara perfekt för att ha lite mat och småprylar i. Då fanns det bara korgar till barncyklar som var i lämplig storlek. Nu kör jag med Decathlons tygpåsar, de säljs som flaskhållare, på styret istället.
Och vad är det för fel på en liten rosa korg med enhörningar på?!? Passar väl på vilken randocykel som helst :-)

Bikepacking
Ja, jag har liknande, men de verkar mer prisvärda. Såg att XXL har en lite annorlunda långsmal, anpassad efter en 750ml-flaska. Är väl i och för sig ganska opraktiskt för annat än just sån flaska.
Jag har också några som är djupare, Restrap och Pro, men de funkar lite sämre när man fyller dem med smågodis och sånt.

Och vad är det för fel på en liten rosa korg med enhörningar på?!? Passar väl på vilken randocykel som helst :-)
Jag testade med dotterns rosa korg men den var lite tveksam kvalitet så den fick aldrig hänga med på vägarna.

Bikepacking

Visa bilaga 510434

I grunden tror jag det handlar om folk med droppar post eller kolfibersadelstolpe. Sedan har jag varit med om att en sådan dött av utmattningsbrott på en tur. Lång sluminiumstav som gungar är väll inte perfekt med hänsyn till risken för utmattningsbrott.

Däremot är ju en helt vanlig pakethållare med stag osv rätt smidigt men allt detta har redan avhandlats flera gånger :)

Bikepacking
Jag hade en sån pakethållare som bara hade en fästpunkt runt sadelröret. Det gav en jävla sving sidledes, det går liksom inte att skruva åt hårt nog för att hålla 20 liter packning på plats när det svänger skarpt. Tänk på vridmomentet som genereras i kurvorna. Sen får man visserligen inte in lika mycket last i en bananväska heller, men det är stabilare och för dessutom vikten närmare mittpunkten på cykeln.

Bikepacking
Som tidigare nämnt förolyckades min tidigare bakkonstruktion vid förra långturen. Tack vare några rejäla varv silvertejp gick det dock att ta sig ända fram till avsett mål. Men nu behövs en ny, och jag har äntligen bearbetat min kära bror tillräckligt länge för att han ska hjälpa till eftersom mina svetskunskaper tyvärr är noll. (I framtiden måste jag lära mig det. Hur ska det annars gå att konstruera stora skrotskulpturer?)

Först: den gamla skapelsen. I aluminium, för lätthet, men med fallerande svetsningar.

Visa bilaga 398698

Den nya blir i rostfritt stål. Förhoppningsvis håller den resten av livet. Bocka till.

Visa bilaga 398699

Alla ni proffs där ute kan kisa lite med ögonen, för skapelsen är givetvis inte symmetrisk, korrekt eller annat tråkigt, den har däremot hjärta.

Visa bilaga 398700

Kapa till lämplig längd.

Visa bilaga 398701

Använda en stor maskin för att trolla fram två ändbitar som fixeras tillfälligt i var sin skåra för att sedan svetsas fast.

Visa bilaga 398702

Borra hål i de två ändbitarna och sedan mäta ut två tvärstag.

Visa bilaga 398703

Svetsa fast.

Visa bilaga 398704

Slipa bort de livsfarligaste hörnen.

Visa bilaga 398705

Så där. Den nya och gamla skapelsen bredvid varandra.

Visa bilaga 398706

Jag har skaffat en sadelstolpsklämma med plats för att skruva fast en pakethållare, och den fungerar utmärkt även för det här ändamålet.

Visa bilaga 398707

Och väskan träs på ställningen. För att hålla den på plats dras remmarna ovanför sadelskenorna. Det sitter som berget. I morgon är det dags för provtur!

Visa bilaga 398708
Kul, gillar lite hemmek, allt kostar ju så förb...? hur hålls ställningen uppe, det kan ju inte räcka med infästningen vid sadelröret?

Bikepacking
Var förbi biltema en sväng för att kolla på pakethållare bla, allt sånt var slut + mycket annat cykelrelaterat?
hittade iaf deras sats med små kokkärl+en brännare+fotställning, helt ok förutom brännaren( 2,6kw) som kändes lite vek och halkig, funderar på om det skulle bli bättre om man vässade piggarna lite ev.
v1.jpg

Bikepacking
Jag har biltemas minsta brännare som väger någonstans 20g eller så. Men den får man ta i för kung och fosterland för att få tät mot gastuben. De där höga är också väldigt känsliga för vind, och leverar inte alls i närheten av föreskriven effekt utomhus utan ett rejält vindskydd.

Edit: det där lät neggo! Den har funkat väldigt bra för mig, trots tillkortakommanden. Men jag rekommenderar väldigt mycket att ta med ett vindskydd. Du kan bygga det av alufolie eller en skräbräda från IKEA eller nåt. Gör underverk för bränsleekonomi och väldigt tidsbesparande när man bara vill ha en kopp kaffe.

Senast ändrad:
Bikepacking
Ja, är somsagt inte helt nöjd med den, iom dom långa armarna blev den rätt ranglig, var även långt mellan stödytorna, passar bättre till större kärl egentligen. Köpte den mest för att det inte fanns något annat och att alltihop rymdes inuti kärlen?
Edit: har testat den lite mer nu, verkar mycket riktigt vara varierande problem att få den tät, provat ta bort yttre gummitätningen men då tätar den inte alls trots att det sitter en oring inuti, känns väldigt osäkert, är också redan glapp i ena "armens" infästning, förbättrar inte stabiliteten direkt, möket åker tillbaka?
kostar ju ändå 279:- vilket ju inte är direkt billigt i sammanhanget!
Vill man ha den finns den hos tex bikester också billigare!

Senast redigerad av en moderator:
Bikepacking
Jag har biltemas minsta brännare som väger någonstans 20g eller så. Men den får man ta i för kung och fosterland för att få tät mot gastuben. De där höga är också väldigt känsliga för vind, och leverar inte alls i närheten av föreskriven effekt utomhus utan ett rejält vindskydd.

Edit: det där lät neggo! Den har funkat väldigt bra för mig, trots tillkortakommanden. Men jag rekommenderar väldigt mycket att ta med ett vindskydd. Du kan bygga det av alufolie eller en skräbräda från IKEA eller nåt. Gör underverk för bränsleekonomi och väldigt tidsbesparande när man bara vill ha en kopp kaffe.
Skärbräda från ikea, vilken? Har du någon ide som du kan länka?

Bikepacking
Kul, gillar lite hemmek, allt kostar ju så förb...? hur hålls ställningen uppe, det kan ju inte räcka med infästningen vid sadelröret?
Den fäster med två remmar runt sadelrälsarna. Så här:

596C767F-D06F-4A14-B727-4A346C018AD8.jpeg

Enda problemet är nog om man har långt utstick på sadelstolpen; då får man in sjutusan till sadelväska.
Det är ju bra med mycket plats. ?

Bikepacking
Igår kväll, efter en grill och öl, bestämde jag mig. Nu drar jag bara. Klockan var rätt mycket och solen redan påväg ner, så det fick bli att sätta fart med packningen. Mindre än 45 minuter efter beslut rullade jag iväg. Målet fick väljas utifrån förutsättningarna, så jag styrde mot närmaste vindskydd.
F2A3B997-F2F8-4184-A5AA-39B0BED2A7AF.jpeg
CEFE1DBA-F434-45A8-BDC6-D437C1CB7A5E.jpeg

Började med stig för att komma runt på andra sidan stan. Provade att fota och filma eftersom bikepackingproffsen ju gör det, det gick inget vidare. Ljuset falnade snabbt (jag hade valt bort cykelbelysningen för att komma iväg fort). Efter lite cykelbana kom jag fram till rätt skog, fick dock fuska och hålla mig på asfalt första biten för nu var det mörkt.
15ACF9B3-534D-42D2-8488-97ED0C8C85E4.jpeg
9F4A376A-B95D-45EC-9B8A-EF0D16DC29C3.jpeg
BBD80C3A-C9FF-40EA-AC04-3061C2AF8359.jpeg

Efter någon kilometer stig i lugnt tempo var jag framme. Blev genast mysigare när jag fick igång en brasa. Boade in mig och tog en öl under stjärnorna, rätt mulligt faktiskt. Efter nån timme började brasan falna och jag gjorde en kopp te, fick igång cirkulationen lite i kroppen och kröp ner i säcken. Vaknade vid halvfem, pissnödig och lite frusen (temperaturen hemma i villan gick ned till 2.8 under natten), men drog igen säcken bättre och bet ihop.
9C20B987-A9A4-4F95-86BF-549657076325.jpeg
0249B654-F83C-4178-B337-DA3B766054BB.jpeg
AC0BD113-1187-4D66-956E-7A85E5516569.jpeg

Vaknade tre timmar senare, riktigt utvilad och varm. Solstrålar letade sig igenom grenarna och fåglarna kvittrade. Fixade frulle, packade och drog hemåt.
E9D57D11-513A-4479-94A7-19831E8E8861.jpeg
D8990527-B856-4069-A397-ECD9C9F14216.jpeg

Tog alla stigarna på hemvägen, med så här lite packning hindras jag inte alls. Härlig morgon!
568099A5-FF7D-4EA8-844F-8BC9F1DED5E1.jpeg
FD51C511-A1B2-4F65-BF50-3A790CC3A08B.jpeg
909809E4-6C87-4627-B1CE-817CE5E28C7C.jpeg
173F8E24-EC0B-4BF2-A5B1-D50A312ACC58.jpeg

Jag är rätt övertygad om att jag kommer ta cykeln ut i skogen fler gånger (krona per användning är fortfarande rätt hög på väskorna, om inte annat). Men det blir nog en lite större upplevelse om man tar sig tiden att planera och ha ett riktigt mål. Kul, två tummar upp!

Bikepacking
Tack för inspirationen! Känner nu att jag måste få klart min feting. Ska "bara" ekra upp bakhjulet och skaffa styrlager sen är det dax att plocka ihop den.
Någon som sitter på ett styrlager med 1-1/8 och 1.5" tapered gaffel/styrrör (SHIS EC 28.6/34 & EC 40/44)?
Även ett separat nedre lager vore toppen!

Senast ändrad:
Bikepacking
Ja, är somsagt inte helt nöjd med den, iom dom långa armarna blev den rätt ranglig, var även långt mellan stödytorna, passar bättre till större kärl egentligen. Köpte den mest för att det inte fanns något annat och att alltihop rymdes inuti kärlen?
Edit: har testat den lite mer nu, verkar mycket riktigt vara varierande problem att få den tät, provat ta bort yttre gummitätningen men då tätar den inte alls trots att det sitter en oring inuti, känns väldigt osäkert, är också redan glapp i ena "armens" infästning, förbättrar inte stabiliteten direkt, möket åker tillbaka?
kostar ju ändå 279:- vilket ju inte är direkt billigt i sammanhanget!
Vill man ha den finns den hos tex bikester också billigare!
Har ersatt biltemas brännare med en Fire-maple fms 102+ , känns betydligt bättre, faktiskt billigare också? blev även en pakethållare som jag tänkte få fast på min gamla cycle pro pinnacle comp?
Funderar också på att sätta en dropper post på den med.
54870be7ef56479fa1a7cdf8936e2dd4.png

Bikepacking
Jag går i väntans tider. Levereras i maj 2022. Jag har tänkt singelklinga 36t med 11-12 delat Deore, bockstyre med bar end shifter, mekanisk hydrauliska skivbromsar Juin Tech, däckbredd ca 45 mm , skärmar, Fabric Scoop i arslet och så vidare. Sen får vi se. Jag skippar navdynamo- jag kör solceller istället. Det kommer att bli en blandning av bikepacking- & touringväskor. Definitivt pakethållare bak, custom ramväska, apburar på gaffeln och styrväska ala bikepacking med harnesk. Minibar, karaokemaskin och discokula om jag känner för det.

Bilagor

• Screenshot_20210907-091105_Gallery.jpg
    Screenshot_20210907-091105_Gallery.jpg
    40.1 KB · Besök: 111
Bikepacking
Till våren - när jag kanske har en cykel att cykla på - får vi ha en get-together och visa och prova massa olika varianter på tält, tarptält, tarp och bivvys! Och kanske dricka lite vin eller en öl också?

Nu har jag snackat med en polare som inte cyklar så mycket men gärna promenerar och han följer gärna med och visar upp lite tält, tillsammans borde vi få med oss fem tio stycken beroende på hur vi packar. Jag har även börjat skissa på lite ställen där vi kan vara!

Nu måste jag bara bygga en hoj till honom också...

Tillbaka
Topp