Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Du kan skruva bort Top-capen efter att du förspänt styrlagret, det är styrstammen du ska foka på. Som du märker har inte momentnycklar någon magisk förmåga att få saker att sitta fast, och det har inte gänglåsning heller (förenklat). Gör rent, öka momentet.

Top caps behövs inte. Se till att stammen inte lossnar

Har aldrig behövt att topcappen håller stammen på plast, men på min helstel glider stammen upp på min kolgaffelrör, även med montagepast på stammen och max torque. Antar att det är för att stökig stig utan dämpare ger mycket större krafterna.

Jag kollade skruvarna på stammen när jag kom hem och de satt helt klart inte längre med de föreskrivna 5.2 Nm. Drar på lite gänglåsning så får vi hoppas att de inte släpper igen. Tack alla!

Vad är det för däck som sitter på denna?

Vad är det för däck som sitter på denna?
Såg själv nu förresten. Var visst Panaracer.

den ska förstås ha viss ålder. lite oklart räknat i år, men en eller annan egenskap måste skilja den från nutida cyklar.

och helst av någon omständighet inte uppskattad efter förtjänst av sin samtid. trots att den möjligen var top notch.

bonus är om den var före sin tid, och med en kvalitet som varar och står emot trender. .

annars är den bara gammal, inte retro.

den ska förstås ha viss ålder. lite oklart räknat i år, men en eller annan egenskap måste skilja den från nutida cyklar.
hmm, 10 delat kanske?
och helst av någon omständighet inte uppskattad efter förtjänst av sin samtid. trots att den möjligen var top notch.
Massa kolfiber, låg vikt! Skräp!
bonus är om den var före sin tid, och med en kvalitet som varar och står emot trender. .
aaah. du pratar om sram red rustade cyklar från runt chaingate/2010. Usla innan sram var erkänt usla. Fungerar såklart utmärkt att cykla på som vanlig motionär men ändå typ sämst?

Dessa Shimano bromsar mt200 sälj enbart bak på bikster, förutom att slangen måste kortas ner kan man ha den som frambroms med?
Förstår att man måste vända den när man ska lufta osv, förutom det?

I grunden är jag ute efter en uppsättning bromsar som är billiga och gör sin uppgift, nuvarande jag har är pendlar bromsar som varit misshandlade i 10år tid innan jag fick tag i dom (hayes dyna sport) och en tektro mekanisk broms ifram.

Ska iväg till järvsö och önskar då ha bromsar med rätt funktion som inte ligger på eller blir stumma efter inbromsning ?

Bilagor

• Screenshot_20210904-003706.jpg
    Screenshot_20210904-003706.jpg
    107.8 KB · Besök: 34
Dessa Shimano bromsar mt200 sälj enbart bak på bikster, förutom att slangen måste kortas ner kan man ha den som frambroms med?

I grunden är jag ute efter en uppsättning bromsar som är billiga och gör sin uppgift, nuvarande jag har är pendlar bromsar som varit misshandlade i 10år tid innan jag fick tag i dom (hayes dyna sport) och en tektro mekanisk broms ifram.

Ska iväg till järvsö och önskar då ha bromsar med rätt funktion som inte ligger på eller blir stumma efter inbromsning ?

Det är handtaget i detta fall som är höger vilket är standard som bakbroms (iaf i Europa/USA). Oket kan du ha både bak och fram.

P.S jag tycker du ska titta på en lite vassare broms om du ska till Järvsö.
Typ MT520 eller M6120

Senast ändrad:
aaah. du pratar om sram red rustade cyklar från runt chaingate/2010. Usla innan sram var erkänt usla. Fungerar såklart utmärkt att cykla på som vanlig motionär men ändå typ sämst?
i min värld får det inte vara oförbätterligt dålig funktion. retro skall liksom stå sig, kanske till och med vara bättre än nutida i vissa parametrar. men lite tips och tricks för att få det att funka är sas tillåtet?

sen ska det väl gärna väcka känslor:)

Jag vet inte om det går om man vill tillräckligt mycket. Driver det inte in luft i system. Istället för att det hamnar högst uppe i baljan?

sen, pallar du verkligen Järvsö utan bromsar med 1 eller 2 finger grepp?

Förstår, ja alltså pallade flottbro i 4h med mekaniska bromsar körde rätt fort men absolut ska koll på den något högre nivån.

Denna komb tex?

Bilagor

• Screenshot_20210904-083316.jpg
    Screenshot_20210904-083316.jpg
    116 KB · Besök: 48
Ah, det är därför vissa kallar fälgbromsar på lvg för retro!
ja för landsväg är det väl ganska bra och ffa klassiskt. men för pendling och mtb är det suboptimalt och tål endast begränsad användning innan det är dags att byta fälg. inte riktigt retro i mina ögon.

snarare bara gammeldags.

ja för landsväg är det väl ganska bra och ffa klassiskt. men för pendling och mtb är det suboptimalt och tål endast begränsad användning innan det är dags att byta fälg. inte riktigt retro i mina ögon.

snarare bara gammeldags.
Men om man delar upp retro i olika discipliner kan det kanske vara retro på ren landsvägscykling då. Jag skulle säga att fälgbromsar på lvg ligger på gränsen att bli retro. Den dyraste, finaste racern med fälgbromsar -- som också är bland de sista att tillverkas innan alla blir skivbromsade -- den kommer att bli en retrocykel!

... men oavsett vad man säger om just fälgbromsar tycker jag att du verkligen fångar någonting här:
i min värld får det inte vara oförbätterligt dålig funktion. retro skall liksom stå sig, kanske till och med vara bättre än nutida i vissa parametrar. men lite tips och tricks för att få det att funka är sas tillåtet?

sen ska det väl gärna väcka känslor:)
... där "bättre" kanske i vissa fall kan vara "snyggare".

Men om man delar upp retro i olika discipliner kan det kanske vara retro på ren landsvägscykling då. Jag skulle säga att fälgbromsar på lvg ligger på gränsen att bli retro. Den dyraste, finaste racern med fälgbromsar -- som också är bland de sista att tillverkas innan alla blir skivbromsade -- den kommer att bli en retrocykel!

... men oavsett vad man säger om just fälgbromsar tycker jag att du verkligen fångar någonting här:

... där "bättre" kanske i vissa fall kan vara "snyggare".
Fast rent krasst är det bättre i vissa avseenden. Lättare, medger lättare hjul och gaffel, medger bekvämare gaffel.

Fast rent krasst är det bättre i vissa avseenden. Lättare, medger lättare hjul och gaffel, medger bekvämare gaffel.
Ja, men det tillåter väl definitionen? Någonting som kan anses vara bättre men som har försvunnit från marknaden av andra skäl, typ ersatts av en ny standard (givet då att fälgbromsar faktiskt försvinner).

Ja, men det tillåter väl definitionen? Någonting som kan anses vara bättre men som har försvunnit från marknaden av andra skäl, typ ersatts av en ny standard (givet då att fälgbromsar faktiskt försvinner).
Försvinner gör de nog inte. Gamla standarder tenderar att finnas kvar.

Dottern behöver ny ”drälla runt kvarteret-hoj”, dvs som står utomhus 10 månader om året, de andra två månaderna i gemensamt förråd. Lutar åt denna:
Dock är kvarteret väldigt kuperat, så jag skulle behöva byta till en lite mindre klinga fram. Vilken då?

Apropå... Har en cykel som används sporadiskt till pendling som jag funderar på att fixa till lite... bla skulle jag gärna slippa fälgbromsar till förmån för skivor... Hur löser man det på en ram utan fästen för skivbroms? Fram antar jag att man kan byta gaffel till en med fästen och nav... men hur göra bak??

Det finns adaptor. Ingen aning om hur bra det blir
... eller svets dit ett fäste. Båda ideerna är dåliga tycker jag.

Annars skivbroms fram, fälgbroms bak funkar jättebra. Om cykeln nu bara används sporadiskt så är väl annars fälgarna fräscha och det är bara att pendla tills de ryker? Bortsett från att en måste byta fälg efter några år och att de skitar ner är ju fälgbromsar kanon att pendla på

Skulle tänka att det är bättre att köpa en ny (begagnad) cykel än att byta nav eller hjul och bromsar och använda en adapter som ger belastning på en stag där den inte är byggt till.

Senast ändrad:
Hjulen behöver bytas oavsett och jag älskar ramen, så blir ingen ny iaf... men förstår från svaren ovan att det kanske inte finns någon bra fix... adaptern ser lite klen ut..?.

Tillbaka
Topp