Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det beror helt på hur tight man är…
Tight....

nedladdning (6).jpeg

Görs det några silvriga fälgbromsar av bättre sort nu för tiden eller är det bara tråk-svart som gäller? Velo Orange har ett par snygga, men finns bara som "long reach". Finns ju ofta bland de lägre grupperna, men känns lite trist att sätta på fincykeln liksom.

Görs det några silvriga fälgbromsar av bättre sort nu för tiden eller är det bara tråk-svart som gäller? Velo Orange har ett par snygga, men finns bara som "long reach". Finns ju ofta bland de lägre grupperna, men känns lite trist att sätta på fincykeln liksom.

De är ytbehandlade, men ser rätt bra ut ändå. Inte som gamla DA, men dessa tar 28or...
IMG_20210801_172743_576.jpg

Tack, men dom ska funka på en Campa-utrustad hoj och jag är alldeles för fåfäng för att sätta bromsar från konkurrenterna på den.

Missar jag något? Varför inte köpa Campa bromsar då?

Missar jag något? Varför inte köpa Campa bromsar då?

För att det sitter Chorus på cykeln och det känns tråkigt att köra bromsar från en lägre grupp ;)

För att det sitter Chorus på cykeln och det känns tråkigt att köra bromsar från en lägre grupp ;)
Det finns tyvärr inte så mycket mellan tråkigt och lite galet (om du nu inte ska handla beg chorus, för de är ju snygga):

Om du vill lägga pengarna (lär ju tillkomma frakt, moms m.m. vid import också), så går det ju att dra iväg ett mail och höra dig för…
Sålde ett par Record från den eran ganska nyligen. Hade funkat estetiskt, men skillnaden i funktion är lite för stor jämfört med bra moderna bromsar. Kör hellre vidare med mina svarta Chorus i så fall.

Ett alternativ hade ju varit att helt enkelt strippa och polera bromsarna jag har, men det blir ett överdrivet stort projekt. Tänkte mest om det fanns några moderna silvriga finbromsar som jag missat.

Sålde ett par Record från den eran ganska nyligen. Hade funkat estetiskt, men skillnaden i funktion är lite för stor jämfört med bra moderna bromsar. Kör hellre vidare med mina svarta Chorus i så fall.

Ett alternativ hade ju varit att helt enkelt strippa och polera bromsarna jag har, men det blir ett överdrivet stort projekt. Tänkte mest om det fanns några moderna silvriga finbromsar som jag missat.
Skeletonbromsarna finns i polerad alu i Chorus. Jag har såna som ett (i min värld) godkänt avsteg i min 10d ”all-raw” Record-titanhäck (just eftersom jag uppskattar funktionen). Nån dag får jag väl gnugga bort loggorna…

Har just monterat sprillans gravelking och upptäckt det här. Hur orolig behöver jag vara? Bara att smälla på lite liquisole eller reklamera?
20210908_113854.jpg

Jag läser ofta att de som kör med olika bredd på däcken har bredast fram. Varför? Är det en MTB-grej och det blir mest tryck/hårda slag på framdäcket och man vill minska genomslagsrisken? Tänker mig att komfortmässigt så borde bredast bak ge mest nytta.

Jag läser ofta att de som kör med olika bredd på däcken har bredast fram. Varför? Är det en MTB-grej och det blir mest tryck/hårda slag på framdäcket och man vill minska genomslagsrisken? Tänker mig att komfortmässigt så borde bredast bak ge mest nytta.

Framhjulet är viktigt för att hålla planerade åkriktingen. Om framdäcket släpper eller studsar runt är det inte bra. Trycket på framhjulet är lägre än bak. Därför vill man har bra grepp fram och köra med låg tryck. Därför är lite bredare däck fram bra på en FS eller helstel. På en hardtail vill man ofta ha lite breda däck bak för att kompensera avsaknad av dämpning i ramen bak.

Upptäckte att en eker hade fått en smäll och var lös och skev. Spände den men får inte hjulet helt rakt. Har inte försökt så mycket men det känns svårt att avgöra om man skruvar åt rätt eller fel håll på ekrarna eftersom jag inte har nåt verktyg för riktning. Det märks inget när jag cyklar, tar inte i någonstans och känns inte konstigt. Är det bråttom att åtgärda eller kan man vänta tills det blir sämre cykelväder med att lämna in den?
Åkte till LBS som slängde upp det i riktaren och löste det på 5 min. Tydligen behövde man hålla emot med en tång, jag hade mest snurrat på både eker och nippel…

Hur mycket/lite gucka bör man ha i ett däck? Fick några "portionsflaskor" (uppfattade jag det som) från Schwalbe där varje flaska innehåll 60 ml. Har hittills kört med 90-100 ml och klarat mig från punkor, men det kanske går med mindre?

Har just monterat sprillans gravelking och upptäckt det här. Hur orolig behöver jag vara? Bara att smälla på lite liquisole eller reklamera?
Visa bilaga 511490
Det ser ju ut som att färgen på sidoväggen bara är för dekoration, men jag skulle inte accepterat detta på ett nytt däck utan reklamerat om jag orkat plocka av det.

Den första ramen är trasig och man fick en ny på garantin. Alltid tyckt ny ram är ett lite tveksamt försäljningsargument. Kom och köp den här, den spricker lite då och då och du får ingen garanti. Man kan såklart har lagt hojen runt ett träd och fått köpa ny ram, då är det väl ok =)

Den första ramen är trasig och man fick en ny på garantin. Alltid tyckt ny ram är ett lite tveksamt försäljningsargument. Kom och köp den här, den spricker lite då och då och du får ingen garanti. Man kan såklart har lagt hojen runt ett träd och fått köpa ny ram, då är det väl ok =)
Det borgar ju för låg trovärdighet mot märket.

Senast ändrad:
Vad ska man ha för ok då? "Behöver" tiagra reglage pga 10delat men ser inte att det finns tiagra eller andra landsvägs ok med pm-fäste.

/T

Edit: Köpt shimanoadaptrar på bikester nu och tiagrareglage och bromsar från b-d. Hoppas det funkar!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp