Blandad verkstadskreativitet

Här är något jag tänkte att jag kunde dela med mig också.
Eftersom jag börjat göra samma stil av headbadge på de flesta av mina ramar nu så ville jag komma på ett sätt att snabba upp processen och samtidigt minska variationen i hur bokstäverna och siffrorna stansas.

Designade en liten fixtur för mässingsbrickan samt en guide-platta med hål för stansarna i rätt position.
Gick till en lokal firma som skar ut bitarna med vatten-jet. Precisionen är inte 100% med stansarna, men bra mycket bättre än på fri hand.
En annan kul grej jag börjat göra är att inkludera en nyckelring med ramens serienummer, så jag såg till att kapa råmaterial för dom också.

När man stansar så blir det fula märken på baksidan av plåten, så för nyckelringarna löder jag ihop 2st. Stansar den ena och den andra (den med den avlånga skåran) blir baksidan. Skåran är till för att placera silverlodet. Kniper helt enkelt av en ca. 20mm lång bit och lägger den i skåran. Sen på med lite värme, och vips så flödar silverlodet ut mellan de två halvorna. Till sist fyller jag skåran med mer silverlod och snyggar till ytan.

UYHD0064.jpeg
IMG_6718.jpeg

Här är något jag tänkte att jag kunde dela med mig också.
Eftersom jag börjat göra samma stil av headbadge på de flesta av mina ramar nu så ville jag komma på ett sätt att snabba upp processen och samtidigt minska variationen i hur bokstäverna och siffrorna stansas.

Designade en liten fixtur för mässingsbrickan samt en guide-platta med hål för stansarna i rätt position.
Gick till en lokal firma som skar ut bitarna med vatten-jet. Precisionen är inte 100% med stansarna, men bra mycket bättre än på fri hand.
En annan kul grej jag börjat göra är att inkludera en nyckelring med ramens serienummer, så jag såg till att kapa råmaterial för dom också.

När man stansar så blir det fula märken på baksidan av plåten, så för nyckelringarna löder jag ihop 2st. Stansar den ena och den andra (den med den avlånga skåran) blir baksidan. Skåran är till för att placera silverlodet. Kniper helt enkelt av en ca. 20mm lång bit och lägger den i skåran. Sen på med lite värme, och vips så flödar silverlodet ut mellan de två halvorna. Till sist fyller jag skåran med mer silverlod och snyggar till ytan.

Visa bilaga 435130Visa bilaga 435131
Nu snackar vi premium.

Har varit lite långsamt i verkstan de senaste månaderna av mer än en anledning. I helgen kom jag dock äntligen igång med det senaste projektet.

Den här ska bli en flexibel hardtail. Designad för att funka med både 27.5” (upp till 3.0”) och 29” (upp till 2.8”).
Skall även kunna köras med 120-130mm gaffel, samt även med en Enve MTB-gaffel för bikepackingäventyr.

Började med att löda in en reduktionshylsa i toppen på sadelröret som tar ner innerdiametern från 33.2mm till 31.6mm.
Sen kapade jag till och passade in alla rör för framtriangeln.

C850245F-166C-4440-A5CC-F322538DF4A1.jpeg6B8054C0-8AC0-45F3-8276-C7C416B9E04C.jpegD63990A2-ED78-4A3F-9108-95E6C04D0EC0.jpeg1709517C-19EB-4929-8E9D-EBF2A42036A3.jpeg70FA2FA7-3FAB-47C9-AE98-69AD2A96FF09.jpeg0CD0FA2D-29F0-4624-931F-6C1A97980BDD.jpeg00E72246-47E9-4670-8F68-CBA27250FD39.jpeg

Hade precis i början på pandemin privilegiet att få bygga en ram åt Curve - firman jag jobbar hos på dagarna.
95% av bygget var klart för säkert ett år sen, men diverse omständigheter och motgångar gjorde att den hamnade på hyllan ett tag.

Men när det blev bekräftat att ”Handmade Bicycle Show Australia” (HBSA) skulle få gå av stapeln igen för ett par veckor sen så skyndade jag mig att få klart den.

Efter blästring doppades den i fosforsyra som oväntat nog gav en väldigt unik effekt, så det beslutades att helt enkelt lämna ramen ”raw” och ge den några lager matt klarlack för att behålla effekten.

Bilderna visar cykeln i utställningsskick.

DCBD21A7-44C1-4E9F-8460-258CE49085CA.jpeg

D3A35340-A2DF-42EE-8817-C46607EDD8AB.jpeg75952FCF-BB3D-4BC1-B81E-E887B30E06AB.jpeg 84DC96A2-D704-4897-AB0C-92BAB71879A0.jpeg 0D4D06C1-D4B8-4724-9C36-A106303574A8.jpeg F21D9994-F2E6-402A-AD19-D4196E35FD30.jpeg 4E8F8B8A-454F-443A-9605-288DD4F4CA5D.jpeg

Hade precis i början på pandemin privilegiet att få bygga en ram åt Curve - firman jag jobbar hos på dagarna.
95% av bygget var klart för säkert ett år sen, men diverse omständigheter och motgångar gjorde att den hamnade på hyllan ett tag.

Men när det blev bekräftat att ”Handmade Bicycle Show Australia” (HBSA) skulle få gå av stapeln igen för ett par veckor sen så skyndade jag mig att få klart den.

Efter blästring doppades den i fosforsyra som oväntat nog gav en väldigt unik effekt, så det beslutades att helt enkelt lämna ramen ”raw” och ge den några lager matt klarlack för att behålla effekten.

Visa bilaga 490005
Visa bilaga 490006Visa bilaga 490007 Visa bilaga 490009 Visa bilaga 490010 Visa bilaga 490011 Visa bilaga 490012
Så du blev ”tvingad ” att bygga en skitsnygg cykel och dessutom få betalt ? ?????

Mycket vackert! Mysko (men snajdig) effekt av fosforsyran, var det meningen eller ett olycksfall i arbetet?
Tackar!
Effekten från syrabehandlingen var en tursam olycka kan man säga.

Förväntade mig en helt jämngrå finish eftersom ramen kom direkt från blästringsskåpet och var helt ren i metallen. Orsakades troligen en kombination av föroreningar på ytan av den stora baljan med syralösning, samt eventuellt en reaktion med dammet från blästringen.

Första 29-tummaren kommer snart inta ännu en ny skepnad.

Förvandlingens olika steg:
XC-racer > Rostig Bikepacking-MTB > Dropbar Monstercross > Klunker

Eftersom den här ramen numera i princip är pensionerad så bestämde jag mig för att ha lite kul. Lödde in ett extra ramrör för att "klunkifiera" den. Kommer även få en ramväska sydd till utrymmet i fram, och så snart vi har en varmare dag så kommer jag gå lös med lite sprayfärg.

Nyligen fick jag även kontakt med en snubbe som kunde böja rör enligt min specifikation, så jag tog chansen att tillverka ett trevligt styre för att komplettera looken.

IMG_8493.JPG

R0001371.JPG

R0001374.JPG

Den här rackaren har jag jobbat på länge nu.
Motivationen har varit låg pga corona, risig och deprimerande verkstad, samt extremt mycket att göra på vanliga jobbet.

Kan ta 29 x 2.6" eller upp till 27.5 x 3.0" tack vare yoke från Paragon Machineworks, samt justerbara dropouts.

Idag kunde jag äntligen lämna över den till lackeraren. Känns bra!

IMG_9979.jpg

IMG_9981.jpg
IMG_9982.jpg

Senast ändrad:

Visa bilaga 490005
Visa bilaga 490006Visa bilaga 490007 Visa bilaga 490009 Visa bilaga 490010 Visa bilaga 490011 Visa bilaga 490012
Beställde min Kev av Rhino precis :D

Japp - vi jobbar ju med 7mesh häruppifrån - gör workbooken mm. Det måste vi!
Då får vi hoppas att det går att resa snart!

Är förresten sjukt nöjd med det jag har från 7mesh! Har en liten (umm, inte så liten) shoppinglista, men måste bli av med några covid-kilon innan jag slår till. Haha!

Fick tillbaks senaste ramen från lackeraren häromdagen.
Ni får ursäkta diverse damm och ludd från den uppenbarligen inte helt luddfria trasan jag torkade "rent" ramen med innan bilderna togs.

Tror nog att de som insisterade att ramen borde lämnats utan färg kanske kommer tänka om nu... :)

IMG_8058.jpg IMG_8053.jpg IMG_8032.jpg IMG_8046.jpg IMG_8023.jpg IMG_8026.jpg IMG_8036.jpg

[Edit: Tänkte att det här får bli en samlingstråd för det jag pysslar med i verkstan istället för att skapa en ny tråd, eller kapa andra trådar, för varje ny grej.]

Fick nyligen ta över ett rörbocknigsverktyg från en polare som köpt sig en bättre variant.
Hade ett par meter 1/2" cromoly-rör hemma, så jag bestämde mig för att ta tillfället i akt och testa verktyget och samtidigt bygga något användbart och få öva lödning och fabrikation.

Det är ju viktigt att kunna hålla kylen i verkstan välfylld med "sportdryck", så varför inte bygga en gedigen pakethållare till frankenstein-cykeln?

Visa bilaga 370876
Visa bilaga 370877

Böjarna blev jämna och fina.

Visa bilaga 370878
Visa bilaga 370879

Böjde till ett fäste och lödde fast det. Använde hålet i gaffelkronan där man normalt sett monterar frambromsen.

Visa bilaga 370880
Visa bilaga 370881
Visa bilaga 370882
Visa bilaga 370883
Visa bilaga 370884
Visa bilaga 370885
Visa bilaga 370886

En enda infästningspunkt är ju givetvis inte starkt nog, så jag tillverkade ett par stag. Klämde ihop en ända på vardera rör och lödde ihop den platta änden innan jag borrade hål och formade till infästningen. Loppade fast stagen på pakethållar-ramen medans den var monterad på cykeln. Enklare se till så att plattformen blev horisontell då.

Visa bilaga 370887
Visa bilaga 370888
Visa bilaga 370889

Slutresultat med en oljad plywood-skiva som plattform.
Fick även lägga till ett par fästen på gaffelbenen.

Visa bilaga 370890
Visa bilaga 370891
Visa bilaga 370892

Hade tidigare bara frambroms på den här hojen, så jag var tvungen att flytta den eftersom jag snodde hålet i gaffelkronan till att fästa pakethållaren. När ramen byggdes så fick den inga bromsfästen för att den var tänkt att bli en fixie.
Slipade bort lite färg där det skulle lödas. Orkade inte forma till bromsfästet så att det passade mellan sadelstagen, så jag la det bara ovanpå och lödde fast. Samma sak med vajerstoppen.

Funktionell brukscykel för div. ärenden såsom transport till och från puben, mataffären och sportdrycksgrossisten. Hoppas på att cykelns minst sagt skamfilade utseende gör att eventuella tjuvar håller sig borta.
Var beställer man racken? Skitsnygg?

Var beställer man racken? Skitsnygg?
Kul att du gillar!
Har aldrig tänkt på att bygga racks åt andra. Tar alldeles för lång tid för att vara kostnadseffektivt, för både mig själv och eventuell köpare. Men det kanske bara beror på att jag är för långsam.
Extra långsam just nu eftersom jag har noll tid att spendera i min egen verkstad.

Tillbaka
Topp