Vad är Cykeln värd??
Tjena!

Om jag lägger ut något för dyrt och nån väljer att betala det så är inte det mitt problem. Jag tycker alltså inte att det är orimligt, så länge någon väljer att betala det priset.

Nu skriver Bengt-re "betala" och inte "ta emot".

Men i den här tiden är frågan vad rimligt är. Om man vill cykla och står utan cykel är förstår jag att en kanske är beredd att betala nästan nypriset gör en begagnad cykel, bara att man är medveten om garantin.

Vad är Cykeln värd??
Ja, det är inte helt givet att jag har rätt. Det är givetvis en fråga om vad som skall räknas till utbud respektive erbjudande.

Frågan som Lawline besvarar är heller inte fullt ut representativ då det är en näringsidkare som har gjort reklam för en specifik modell till ett visst pris. På Happys K&S annonseras generellt sett ett specifikt exemplar av en vara ut. Jag är ganska övertygad om att det mycket väl är att betrakta som ett erbjudande i lagens mening.

De finns de som kan det här bra mycket bättre än vad jag kan. Jag vill nog ändå påstå att svaret på din fråga är: ja. (Med viss reservation för att jag tänkte mig Happys K&S framför mig.)

Här är antagligen ett bättre exempel, som ger dig rätt och mig fel. https://lawline.se/answers/16277
Någonstans i bakhuvudet har jag något minne av ett resonemang kring attdet är skillnad på blocket (som får anses motsvara att annonsera i en dagstidning eller liknande) och mindre, nischade köp och sälj-sidor.
Det är faktiskt helt givet att du har fel. En blocket-annons är inte ett anbud. Inte ens när säljaren svarar och accepterar att sälja varan är ett avtal alltid slutet. Det beror på hur säljaren uttrycker sig i sitt svar.

Vad är Cykeln värd??
Det är faktiskt helt givet att du har fel. En blocket-annons är inte ett anbud. Inte ens när säljaren svarar och accepterar att sälja varan är ett avtal alltid slutet. Det beror på hur säljaren uttrycker sig i sitt svar.

Det är helt givet att jag har fel under vissa givna förutsättningar. På samma sätt som att ett avtal är slutet "när säljaren svarar och accepterar att sälja varan".

Jag tycker mig ha försökt vara nyanserad och påvisa komplexiteten i frågan.

Vad är Cykeln värd??
Det är helt givet att jag har fel under vissa givna förutsättningar. På samma sätt som att ett avtal är slutet "när säljaren svarar och accepterar att sälja varan".

Jag tycker mig ha försökt vara nyanserad och påvisa komplexiteten i frågan.
Det blev en intressant diskussion, och det är bra att undersöka vad som gäller vid begagnat-affärer. Mitt svar låter lite drygare än jag menade att låta, ser jag nu när jag läser det igen :) Ursäktar för det.

Angående när avtal slutits, så är det i normalfallet gjort först när säljaren annonserat, potentiell köpare svarat på annonsen, och säljaren sedan bekräftat att den köparen får köpa varan. Efter det börjar det bli knepigt att dra sig ur för båda parter.

En happy-annons är ett utbud. Det är en uppmaning till enskilda som läser annonsen att lämna ett anbud. Det är alltså köparen som lämnar anbudet, och detta ska accepteras av säljaren.

Vad är Cykeln värd??
Det blev en intressant diskussion, och det är bra att undersöka vad som gäller vid begagnat-affärer. Mitt svar låter lite drygare än jag menade att låta, ser jag nu när jag läser det igen :) Ursäktar för det.

Angående när avtal slutits, så är det i normalfallet gjort först när säljaren annonserat, potentiell köpare svarat på annonsen, och säljaren sedan bekräftat att den köparen får köpa varan. Efter det börjar det bli knepigt att dra sig ur för båda parter.

En happy-annons är ett utbud. Det är en uppmaning till enskilda som läser annonsen att lämna ett anbud. Det är alltså köparen som lämnar anbudet, och detta ska accepteras av säljaren.
Jag håller med om att det är en intressant och viktig diskussion. Jag har lätt att framstå som kortare i tonen än jag avser då och då. No hard feelings. ?

Jag var dessutom var kortfattad och kategorisk vid mitt korta svar tidigare i tråden.
Jag borde till exempel för ett resonemang kring huruvida Happys K&S kan likställas vid Blocket. Jag har, som sagt ett minne av ett resonemang kring skillanden mellan omfattande annonsering till allmänheten (dit Blocket rimligtvis räknas) och mer nischade annonser/annonsplatser. Är det något du känner igen? Måhända är det ett resonemang som inte alls ärsåplicerbart oavsett. Måhända är Happys K&S på tok för stor.

När du menar att ett avtal inte nödvändigtvis har slutits även om "säljaren svarar och accepterar att sälja varan. Det beror på hur säljaren uttrycker sig i sitt svar." Är du inne på oren accept och nosar då? Eller är det något annat du tänker på?

Vad är Cykeln värd??
Det beror nog lite på. Främst handlar det om hur fort du vill bli av med cykeln. Du ligger ju ganska högt i pris och många tänker nog att det inte är någon idé med att pruta 5-6k direkt. Jag ser "alla" cykelannonser och det är generellt ganska höga priser. Vissa cyklar verkar gå iväg trots det (pga cykelbrist osv) medan ganska många ligger ute länge och sänks mer och mer för varje gång, och det är svårt att dra några direkta slutsatser eftersom man inte vet vad de faktiskt säljs för. Har du tid att vänta kanske det senare är en framkomlig väg, men jag tror inte cykeln springer iväg för 29..
Marknaden värderade cykeln till 27K efter en 2mils provtur. Cykeln såldes ca en vecka efter annons. (Som ren information för framtiden).

Vad är Cykeln värd??
Jag håller med om att det är en intressant och viktig diskussion. Jag har lätt att framstå som kortare i tonen än jag avser då och då. No hard feelings. ?

Jag var dessutom var kortfattad och kategorisk vid mitt korta svar tidigare i tråden.
Jag borde till exempel för ett resonemang kring huruvida Happys K&S kan likställas vid Blocket. Jag har, som sagt ett minne av ett resonemang kring skillanden mellan omfattande annonsering till allmänheten (dit Blocket rimligtvis räknas) och mer nischade annonser/annonsplatser. Är det något du känner igen? Måhända är det ett resonemang som inte alls ärsåplicerbart oavsett. Måhända är Happys K&S på tok för stor.

När du menar att ett avtal inte nödvändigtvis har slutits även om "säljaren svarar och accepterar att sälja varan. Det beror på hur säljaren uttrycker sig i sitt svar." Är du inne på oren accept och nosar då? Eller är det något annat du tänker på?
Dels oren accept, men det är ju egentligen ett nytt anbud i så fall. Säljaren kan ju också acceptera med vissa förbehåll. T.ex. först till kvarn, eller att man accepterar budet såvida ingen annan lägger ett högre bud innan pengar och vara bytt ägare.

Vad är Cykeln värd??
Dels oren accept, men det är ju egentligen ett nytt anbud i så fall. Säljaren kan ju också acceptera med vissa förbehåll. T.ex. först till kvarn, eller att man accepterar budet såvida ingen annan lägger ett högre bud innan pengar och vara bytt ägare.
Men då är det ju ingen accept, väl? Alternativt definitionen av oren accept?

Anbud kan ju lämnas fram och åter men så snart en mottagare (i det här fallet säljaren) säger "ok, det kör vi på" (inklusive eventuella förbehåll) är ju avtalet ingått.

Vad är Cykeln värd??
Tjena!

Om jag lägger ut något för dyrt och nån väljer att betala det så är inte det mitt problem. Jag tycker alltså inte att det är orimligt, så länge någon väljer att betala det priset.
Kanske inte. Men det slutar i bittra trådar om folk som köpt en dyr cykel och ramen spricker - alla gråter och är arga.....

Vad är Cykeln värd??
Har en tio år gammal Canyon Ultimate CF SLX. I princip original med Dura Ace 7900 tiodelat, men sitter Zipp 404 Firecrest tub på just nu istället för Dura Ace C35. Bruksskick, inga skador men lite småskav. Funderar på att byta till en gubbracer eftersom jag numera är en stel gammal gubbe. Vad kan min Canyon vara värd idag?

Vad är Cykeln värd??
Men då är det ju ingen accept, väl? Alternativt definitionen av oren accept?

Anbud kan ju lämnas fram och åter men så snart en mottagare (i det här fallet säljaren) säger "ok, det kör vi på" (inklusive eventuella förbehåll) är ju avtalet ingått.
Jag tycker hela diskussionen är ganska bisarr. Oavsett om viss paragraf i avtalslagen är applicerbar eller inte så tror jag den absoluta majoriteten kommer överens om begagnat-affärer utan att bry sig om vad lagen säger om anbudsförfarande.
Det är en förhandling tills dess att man är överens och skriver på ett kontrakt (vilket man absolut bör ha). Om någon väljer att skriva "eller högstbjudande" så är det väl fritt att göra det med de effekter det kan få.

Jag blir extremt imponerad den dag någon drar en "oren accept" eller "kontraktsbrott" vid beg-affär om en cykel i prisklass <50 000 kr till tingsrätten.

Men det är klart... IM låter som en sådan person. ;)

Vad är Cykeln värd??
Har en tio år gammal Canyon Ultimate CF SLX. I princip original med Dura Ace 7900 tiodelat, men sitter Zipp 404 Firecrest tub på just nu istället för Dura Ace C35. Bruksskick, inga skador men lite småskav. Funderar på att byta till en gubbracer eftersom jag numera är en stel gammal gubbe. Vad kan min Canyon vara värd idag?
Inte så mycket? Konsensus verkar vara att cyklar faller fort, iallfall inledningsvis. Men med tanke på teknikutvecklingen lär väl fallet fortsätta. Vore kul om någon dristade sig till att utveckla en formel för 3+ år baserat på följande tråd:

Vad är Cykeln värd??
Jag tycker hela diskussionen är ganska bisarr. Oavsett om viss paragraf i avtalslagen är applicerbar eller inte så tror jag den absoluta majoriteten kommer överens om begagnat-affärer utan att bry sig om vad lagen säger om anbudsförfarande.
Det är en förhandling tills dess att man är överens och skriver på ett kontrakt (vilket man absolut bör ha). Om någon väljer att skriva "eller högstbjudande" så är det väl fritt att göra det med de effekter det kan få.

Jag blir extremt imponerad den dag någon drar en "oren accept" eller "kontraktsbrott" vid beg-affär om en cykel i prisklass <50 000 kr till tingsrätten.

Jag har faktiskt en bekant som blev utsatt för detta när han försökte avbryta en försäljning av en begagnad säng för runt tusenlappen. Köparen hade spelat in deras samtal på tele och krävde att få genomföra affären. Annars skulle han vända sig till tingsrätten med en stämningsansökan. Men jag håller också med om att diskussionen är akademisk/bisarr eftersom det måste vara oerhört ovanligt att det går så långt.

Vad är Cykeln värd??
Jag har faktiskt en bekant som blev utsatt för detta när han försökte avbryta en försäljning av en begagnad säng för runt tusenlappen. Köparen hade spelat in deras samtal på tele och krävde att få genomföra affären. Annars skulle han vända sig till tingsrätten med en stämningsansökan. Men jag håller också med om att diskussionen är akademisk/bisarr eftersom det måste vara oerhört ovanligt att det går så långt.
Allvarligt? Ja, då har jag väl fel. Finns fler rättshaverister än man hoppas. :D

Vad är Cykeln värd??

Vad får dig, utifrån vad jag har skrivit, att påstå det om mig?

Vad är Cykeln värd??
Vad får dig, utifrån vad jag har skrivit, att påstå det om mig?
Jag försökte vara lite lustig i sammanhanget, då du verkar nagelfara lagtexter och applicera dessa på något som av sedvänja förs på en väsentligt mer avslappnad nivå...i alla fall i de allra flesta fall.
Men som sagt, min passus om dig skulle tolkas med glimten i ögat, därav smiley efteråt.

Om du stör dig på kommentaren ber jag om ursäkt. Vore trist att hamna i en diskussion om ärekränkning och lagtext. ;)

Nej - nu ska jag sluta. Förlåt! :)

Vad är Cykeln värd??
Den utsprungliga invändningen som jag hade var mot att frångå det i annonsen angivna priset och istället kräva mer betalt om intresset vidade sig vara stort.

Jag tycker att diskussionen är av intresse därför att det det förefaller finnas mycket okunskap (min egna inkluderad) på området. Dessutom förefaller beteenden som jag personligen finner svårsmälta ur ett mellanmänskligt perspektiv ha en relativt stor spridning tillika acceptans. Det är tacksamt att få ta del av sådana tankar, tycker jag.

Vad är Cykeln värd??
Den utsprungliga invändningen som jag hade var mot att frångå det i annonsen angivna priset och istället kräva mer betalt om intresset vidade sig vara stort.

Jag tycker att diskussionen är av intresse därför att det det förefaller finnas mycket okunskap (min egna inkluderad) på området. Dessutom förefaller beteenden som jag personligen finner svårsmälta ur ett mellanmänskligt perspektiv ha en relativt stor spridning tillika acceptans. Det är tacksamt att få ta del av sådana tankar, tycker jag.
För att komma med ett seriöst svar så håller jag med om det sista. Jag förutsätter att folk beter sig vettigt, och för det allra mesta är det inte ett problem. De få tillfällen jag varit med om problem är det dock sällan lagtexten som hjälper. Bäst är oftast att bara backa ur. Det ska till rätt stora belopp innan det lönar sig att dra saker till rätten, framförallt om man värdesätter sin tid och energi.

Vad är Cykeln värd??

Jag ser dock ingen problem i praktiken. De flesta skulle tänka att det är orimligt att höja prisen och därför inte köpa från den säljaren för att säljaren är otrevligt och man skulle man hellre inte köpa från den typ av säljare även om priset inte höjdes. Om man vill har varan, kan man köpa ändå.

Om man är redan överens att köpa mot en fastställd pris är det en helt annan sak.

Vad är Cykeln värd??
Jag försökte vara lite lustig i sammanhanget, då du verkar nagelfara lagtexter och applicera dessa på något som av sedvänja förs på en väsentligt mer avslappnad nivå...i alla fall i de allra flesta fall.
Men som sagt, min passus om dig skulle tolkas med glimten i ögat, därav smiley efteråt.

Om du stör dig på kommentaren ber jag om ursäkt. Vore trist att hamna i en diskussion om ärekränkning och lagtext. ;)

Nej - nu ska jag sluta. Förlåt! :)
Taget.

Jag tog inte illa upp, det var en genuint nyfiken fråga.
Jag tycker att jag varit relativt tydlig med att jag skiljer på den teoretiska diskussionen och mitt egna handlande när jag handlar med begagnade varor. Därav frågan.

Jag har en ganska god förståelse om i vilka sammanhang jag bör praktisera pragmatism. ?

Vad är Cykeln värd??
För att komma med ett seriöst svar så håller jag med om det sista. Jag förutsätter att folk beter sig vettigt, och för det allra mesta är det inte ett problem. De få tillfällen jag varit med om problem är det dock sällan lagtexten som hjälper. Bäst är oftast att bara backa ur. Det ska till rätt stora belopp innan det lönar sig att dra saker till rätten, framförallt om man värdesätter sin tid och energi.
Det håller jag med om helt och hållet. Att artigt tacka för sig och göra affär med någon annan de få gånger någon börjar trilskas är formulär 1A i min bok.

Därmed inte sagt att jag tycker övriga diskussioner är ointressanta.

Vad är Cykeln värd??
Jag ser dock ingen problem i praktiken. De flesta skulle tänka att det är orimligt att höja prisen och därför inte köpa från den säljaren för att säljaren är otrevligt och man skulle man hellre inte köpa från den typ av säljare även om priset inte höjdes. Om man vill har varan, kan man köpa ändå.

Om man är redan överens att köpa mot en fastställd pris är det en helt annan sak.
Min gräns skulle gå om man kommit överens om ett pris och åkt / dragit på sig kostnad för att utföra affären. Då skulle jag surna till och försöka hävda min rätt.
Men även här skulle det väldigt mycket till innan det blev en rättslig sak av det.

Vad är Cykeln värd??
Inte så mycket? Konsensus verkar vara att cyklar faller fort, iallfall inledningsvis. Men med tanke på teknikutvecklingen lär väl fallet fortsätta. Vore kul om någon dristade sig till att utveckla en formel för 3+ år baserat på följande tråd:
"Inte så mycket" är ju lite vagt? Man säljer/köper lite äldre motionsracers för sådär 5-10000, jag funderar på om den här hamnar i samma intervall eller lite mer? 25% av nypris landar väl på nånstans strax över 15 000. Eller ska varenda kotte som köper "lite bättre" cykel nu ha elväxlar och 11/12-delat?

Vad är Cykeln värd??

Visst är det så. Jag avstår hellre affärer med personer jag av någon anledning finner oärliga eller något åt det hållet.

Det hindrar dock inte att det förefaller mig rimligt att ha rättsläget klart för mig. (Där finns ju som minst en, i mitt tycke, rimlig andemening.) Eller en hyfsad uppfattning om vad gemene man anser vara rådande affärssed, det senare gör ju om inte annat att jag kan lägga mina förväntningar och ambitionsnivå hyfsat korrekt. Förhoppningsvis.

Vad är Cykeln värd??
"Inte så mycket" är ju lite vagt? Man säljer/köper lite äldre motionsracers för sådär 5-10000, jag funderar på om den här hamnar i samma intervall eller lite mer? 25% av nypris landar väl på nånstans strax över 15 000. Eller ska varenda kotte som köper "lite bättre" cykel nu ha elväxlar och 11/12-delat?
Jo, vagt eftersom jag absolut inte är rätt person att försöka uppskatta värdet. Mitt inspel var mer att mitt allmänna intryck är att äldre cyklar inte verkar hålla värdet bra alls, tyvärr.

Vad är Cykeln värd??
Äldre high-end med "död" teknik (sorry, jag åker också fälgbromsat, tuber och tiodelat men har ingen förhoppning att sälja det...) är förbannat svårt på marknaden (speciellt om hjulen dessutom råkar vara för tiodelat). Det är inga som helst problem att åka på grejorna (eller att åka fort, för den delen), men det sitter nog långt inne för gemene man att betala för något man nästan säkert vet att man är ändhållplatsen för. Den här typen av spetsiga prylar är nästan på "får-så-lite-pengar-och-är-så-kompromisslöst-rivigt-att-åka-på"-nivån att man till slut behåller dem som låne-, reserv- och nu-ska-gubbarna-få-se-på-fan-cykel när inte vill åka på en modern, bekväm och lite för rimlig endurance-/blandsvägshoj

Vad är Cykeln värd??
Äldre high-end med "död" teknik (sorry, jag åker också fälgbromsat, tuber och tiodelat men har ingen förhoppning att sälja det...) är förbannat svårt på marknaden (speciellt om hjulen dessutom råkar vara för tiodelat). Det är inga som helst problem att åka på grejorna (eller att åka fort, för den delen), men det sitter nog långt inne för gemene man att betala för något man nästan säkert vet att man är ändhållplatsen för. Den här typen av spetsiga prylar är nästan på "får-så-lite-pengar-och-är-så-kompromisslöst-rivigt-att-åka-på"-nivån att man till slut behåller dem som låne-, reserv- och nu-ska-gubbarna-få-se-på-fan-cykel när inte vill åka på en modern, bekväm och lite för rimlig endurance-/blandsvägshoj
Jag tänker att det är en naturlig följd av att så många cyklister skriker sig hesa över nyheter och ny teknik så snart de (vi?) får chansen. Och det faktum att få av oss kan tänka oss något annat än att köpa 2023 års modell redan nu, eller helst igår. Och att vår LBS skal kränga den till just oss med 30% rabatt mot listpris (varför skall jag betala 80% av nypris när jag köper den begagnat ett år senare när jag "vet" att säljaren gett 70% av nypriset för den ny?). Och att vi tycker det är rimligt att skaffa nya cyklar i tid och otid istället för att njuta av de vi har.

Vad är Cykeln värd??
10-14'.
(Fick inte sålt min 8 år gamla Specialized Tarmac med SRAM Red 10-delat och C35or för 14'. Nedgraderade hjul och vevparti och fick till slut 12'.)

Vad är Cykeln värd??
19B22846-A9DC-406B-9FC0-FED53689538D.jpeg

Går i tankarna att sälja min Trek Madone 2.1 2015. Genomgående 105-komponenter, utan pedaler. Nypris var runt 10k. Vad tror ni jag kan begära för den idag?

Vad är Cykeln värd??
Om den är välskött / som ny minus lite slitage, så 8-9k, så pass billiga cyklar säljer mer på funktion än ursprungsvärde.
Jag har en Focus Culebro från 2014(Aluram, kolgaffel och 105-grupp) som köptes för ca 10k. Har kollat marknaden en del senaste tiden då jag funderar på att sälja den och har konstaterat samma sak. Andrahandsvärdet i lågprissegmentet verkar vara riktigt bra vilket säkerligen påverkats en del av bristen på nya cyklar.

Vad är Cykeln värd??
Jo, det är väl gissningsvis så att den får bli kvar. Hade jag inte med ålderns rätt börjat bli stel i ryggen och långsam i reaktionerna, hade jag aldrig funderat på att byta. En duktigt styv ram med bra aero-hjul som totalt väger in på ganska precis 7 kilo går mer än fort nog i alla lägen. Att byta en växelvajer varannat år istället för att ladda batterier kan kvitta lika. 25 mm tuber med lite punkaspray i är väldigt skönt och väldigt säkert. Men 100% endurance är den ramen inte när man är 63 ...

Vad är Cykeln värd??
Vad kan denna vara värd?
En Vitus sentier 29 köpt i augusti 2019.

Uppgraderad från rockshox recon 130mm till rockshox pike select 150mm i mars 2021. Gaffeln är servad i juni.

200mm brand x ascend dropper påsatt i december 2020.

Vajrar bytta våren 2021.

Ny bakfälg augusti 2021.

Tubeless med orange seal.

Hyfsat slitet bakdäck.

Bilagor

• 2DA47189-C5C0-4D09-9F16-A6B09D731ADD.jpeg
    2DA47189-C5C0-4D09-9F16-A6B09D731ADD.jpeg
    1.3 MB · Besök: 86
Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
En merida-hybrid från 2007 med ok bakhjul, ram och skärmar men i övrigt ganska stort behov av renovering. Får man en symbolisk peng för den eller ska den bortskänkas?

Vad är Cykeln värd??
Vad är ett rimligt pris för en Scott Speedster CX 20 som är 3,5 år gammal?
Allt funkar som det ska men kedjan och möjligen kasetten behöver bytas om ett halvt år?
Funderar på om man skulle tjäna mer pengar på att byta kasett själv innan försäljningen..

Spec finns här
Förutsatt att jag googlar fram rätt cykel så kostar en ny kassett 379kr, för att det ska vara värt att byta behöver du få minst 379kr mer för cykeln med ny kassett. Det tror jag inte du får. Jag tror det gäller generellt för de flesta reparationer/renoveringar innan försäljning, från cyklar till lägenheter, med undantag av en nybesiktigad bil.

Vad är Cykeln värd??
Tror heller inte att det lönar sig. Dessutom är det ju riktigt dumt om du inte byter kedja också. Vill du ändå göra det så ska du inte cykla en meter efteråt. Har du använt de "nya" grejerna några mil så tror jag definitivt att det blir en förlustaffär.

Vad är Cykeln värd??
Vad är Cykeln värd??
Hallå! Hade köpt en BMC Fourstroke 01 three av 2019 årsmodell. Uttagen för mindre än 2 månader sen dock. Ramen är densamma som 2022. Värt att notera, 2019 modellen var dyrare än följande modeller åren efter, eftersom den kom med bättre hjul, DT Swiss x1700 istället för Alex Rims MD25 som de har nu. Full GX drivlina också, och bättre bromsar har jag för mig.

Ordinarie priset på 2019 modellen var 63000kr, åren därefter sänktes den till 55000kr men med sämre komponenter som sagt. Jag betalade 42800kr för den på Sportson med livstidsgaranti.

Cykeln har gått en tur på 4 mil sedan den köptes, och är i nyskick såklart. Kom på att jag vill lägga de pengarna på en ny racer istället.

Vad tror ni den borde vara värd?

2C59BCFB-A398-4CF8-A3B1-861E57212D77.jpeg

Tillbaka
Topp