SRAM GX Eagle AXS, trådlöst MTB-växling für alle.

Jag kör gx axs men är inte nöjd med reglaget. Jag skulle vilja ha möjlighet att växla med pekfingret. Det går idag men jag skulle vilja ha en liten "pigg" på triggern så jag får bättre tag. Finns det nån som testat att printa en trigger med en lite "pigg" ? Eller finns det att köpa ?

Jag har testat rockerplate men det var inte för mig.

Jag kör gx axs men är inte nöjd med reglaget. Jag skulle vilja ha möjlighet att växla med pekfingret. Det går idag men jag skulle vilja ha en liten "pigg" på triggern så jag får bättre tag. Finns det nån som testat att printa en trigger med en lite "pigg" ? Eller finns det att köpa ?

Jag har testat rockerplate men det var inte för mig.

Växla på båda hållen menar du?

Har själv kört i några veckor med GX AXS på både min och frugans hojar. Ersatte XTR reglage och XTR växel på min och XT reglage med SRAM NX växel på hennes. Kör XTR kassett och kedja på min och XT kassett och någon sram eagle kedja på hennes fortfarande. Vi kör båda med den nya paddeln på reglaget.

Är mycket nöjd med växlingen, speciellt med shimano kassetterna, i och med att det blir så exakt varje gång så fungerar shimanos HG+ sak ännu bättre vid växling vid belastning. Super nice att inte ha något riktigt motstånd alls när man växlar och att det bara "går". Men känslan är inte där, inte alls faktiskt. Så pass att jag funderar på att byta tillbaka på min cykel eftersom dom viktigaste växlarna för mig är när det går snabbt nerför. Just känslan att växla till en tyngre växel på XT/XTR reglage är oslagbar och den säkerheten som är viktig för mig just när jag bombar nerför.

Slutsatsen för mig är uppför, platt, och lugn nerför vinner AXS absolut, men nerför i stökigare/snabbare tempo föredrar jag Shimano XT/XTR reglage (sen kvittar det faktiskt vilken växel som sitter bak, Vilken shimano eller sram 12speed funkar)

Japp jag vill kunna växla både med tummen och pekfingret. Det går nu också men det lite svårt att få grepp med pekfingret så jag tänkte att någon liten pigg på den sidan av reglaget hade varit smutt.

Biltema halkskydd skulle ev kunna funka
s1600_Capture.jpg

Ser ut som det är på G

Ingen som stör sig på att AXS-växeln är så stor och sticker ut så mycket i sidled?
inte annat än att den ser rätt stor och ful ut jämfört med mina 11-delade växlar, men jag har inte fastnat i nåt med den ännu. I så fall stör jag mig mer på att controllern sticker ner så långt under styret så den slår i överröret på ramen när man tappar cykeln, SRAM kunde förpackat den elektroniken lite smartare så det blev lägre profil.

Det dyker upp en del GX AXS på säljsidan tycker jag, sett åtminstone 4 olika senaste 2 veckorna på växlar som gått åtminstone 100 mil. Varför är det så? Är folk inte nöjda?

Det dyker upp en del GX AXS på säljsidan tycker jag, sett åtminstone 4 olika senaste 2 veckorna på växlar som gått åtminstone 100 mil. Varför är det så? Är folk inte nöjda?
nu är det inte jag som säljer men jag har en del bekanta som provat och sedan sålt sina axs-växlar för att de inte kommit överens med ergonomin i växelhandtaget, den är ju lite speciell. Själva funktionen på växeln tror jag inte så många är missnöjda med.

nu är det inte jag som säljer men jag har en del bekanta som provat och sedan sålt sina axs-växlar för att de inte kommit överens med ergonomin i växelhandtaget, den är ju lite speciell. Själva funktionen på växeln tror jag inte så många är missnöjda med.
Provade dem att byta till Rocker paddel då oxå?
Jag känner igen mig själv i det du skriver, först riktigt sugen, köpte, var imponerad, sen efter första turen så kände jag att ergonomin sög, tänkte skaffa vanliga grejer, men provade att byta till Rocker paddel och nu har jag axs på två hojar :)

Verkar kul med elektriska växlar men har nu 12-delat xt och det funkar helt otroligt bra, perfekta växlingar varje gång och knappt något underhåll. Något som gått från 12-delat shimano och faktiskt upplever en usp med AXS?

Verkar kul med elektriska växlar men har nu 12-delat xt och det funkar helt otroligt bra, perfekta växlingar varje gång och knappt något underhåll. Något som gått från 12-delat shimano och faktiskt upplever en usp med AXS?
Jag har XTR M9100 på ena hojen och SRAM XX1 AXS på andra, båda fungerar väldigt bra. Men AXS har flera fördelar i enkelhet, kräver aldrig någon som helst justering och fungerar hela tiden. Ganska skön känsla att ha ett exakt motstånd i växelreglaget, räcker med att dutta på knappen så växlar den.

Med det sagt, XTR M9100 fungerar också väldigt bra... Växlingen är krisp och otroligt smooth om man vill flyga över växlarna. Vill jag tex hoppa ett helt spann växlar som man kan tänkas göra på MTB så växlar Shimano betydligt snabbare. Shimano är mer BRRRRRRRRRRRRRRR och SRAM är mer BEEP BEEP BEEP BEEP BEEP och tar lite längre tid på sig om man ska flyga över kassetten.

Att bara hoppa en-två växlar i taget fungerar supersmidigt på båda, likväl växling under belastning. Att slipper vajer och hölje genom ramen är i sig guld värt.

Provade dem att byta till Rocker paddel då oxå?
Jag känner igen mig själv i det du skriver, först riktigt sugen, köpte, var imponerad, sen efter första turen så kände jag att ergonomin sög, tänkte skaffa vanliga grejer, men provade att byta till Rocker paddel och nu har jag axs på två hojar :)
är det den nya varianten på trigger? Isf nej, detta var innan den hade kommit. Själv köpte jag den nya varianten för jag trodde den skulle vara bättre, men trivs bra med ursprungsvarianten nu

Med det sagt, XTR M9100 fungerar också väldigt bra... Växlingen är krisp och otroligt smooth om man vill flyga över växlarna. Vill jag tex hoppa ett helt spann växlar som man kan tänkas göra på MTB så växlar Shimano betydligt snabbare. Shimano är mer BRRRRRRRRRRRRRRR och SRAM är mer BEEP BEEP BEEP BEEP BEEP och tar lite längre tid på sig om man ska flyga över kassetten.
Dagens bästa beskrivning av en växelgrupps egenskaper.

Ja den ergonomin är under all kritik, förstår inte hur man gör den sån där.

Har testat lite olika Shimano o SRAM. Jag verkar vara den enda på jorden som föredrar själva växlingskänslan i SRAM som jag tycker känns mer slick än Shimano överlag. Det är mer tjick, tjick, tjick mot klonk, klank, klonk.

Ett nytt reglage till AXS så är dom hemma!

Det beror på vilken cykel och i vilket sammanhang.

Kör jag bara rekreationscykling gillar jag smutt växling.

Kör jag XCO eller GP gillar jag den kommunikationen en PANG BRAK växling a la framförallt SRAMs landsvägsgrupper gör. Då vet man att växeln har gått i innan man går på.

Det är därför jag kör max tryck i mina sänkstolpar med, egentligen inte för att den ska röra sig fortare utan att jag ska höra när den är i topp.

Max tryck och maxtryck, båda funkar väl faktiskt? Även om mitt val svider lite i ögonen.

Edit: Är det inte samma reglage för GX AXS och X01?

Jag har vridit ner mitt reglage så pass att jag kan trycka framåt med tummen på spetsen på den övre knappen istället för att ”flicka up” med tummen som det är tänkt att man ska göra. Tycker det blev bättre än det nya reglaget tom

654ADA5C-1486-4932-B26C-E9BD585B8378.jpeg
A09EDA43-B9A1-406C-B7EF-62498B92517F.jpeg

Blir nog kanon det här. Lite meckigt att få till en bra position på reglaget men jag tycker den växlar snabbt och fint.

Gillar oxå den nya bättre, känns mer ergonomisk. Några har dock moddat sina rocker paddles med typ sugru eller liknande för att kunna trycka med pekfingret på baksidan, något som jag skulle ha uppskattat.

Kan du vis en bild på hur dem moddat?
Njae, vet inte om jag har sett ngn bild. Vet bara att Nino Schurter har joxat ganska rejält med sin.

En klutt på baksidan borde väl räcka? Det går ju om man vill växla med pekfingret redan som standard, det behövs ju bara någonting som sticker ut lite mer så man kan nå den lättare. Den nya rockern brukade jag växla med sidan på knogen på pekfingret ibland. Låter kanske lite avigt men mest en vanesak.

Jag beställde nya versionen nu innan jag ens hunnit testa den första. 200kr känns det som att det är värt bara för att veta. :)
Förvänta dig inga underverk men lite bättre känns den allt. 200 spänn är ju inte så mkt i sammanhanget o dessutom har du en i reserv om du skulle råka stoppa in styret i låret igen.

67D368B9-CD49-447C-B205-9CCB4866F4C8.jpeg

Gick från 11vxl GX till AXS GX med Sunrace-kassett. Har precis kört första rundan och är väldigt nöjd. Tycker cykeln växlar mycket smidigare än tidigare. Tycker varken det går fortare eller långsammare men man får ju en annan direkt feedback. Enda negativa jag märkte var att det vid ett skakigt parti var lite svårt att känna om jag tryckte in triggern eller inte. Det är ju inte läge att växla i sådana partier ändå.

Visa bilaga 555106
Gick från 11vxl GX till AXS GX med Sunrace-kassett. Har precis kört första rundan och är väldigt nöjd. Tycker cykeln växlar mycket smidigare än tidigare. Tycker varken det går fortare eller långsammare men man får ju en annan direkt feedback. Enda negativa jag märkte var att det vid ett skakigt parti var lite svårt att känna om jag tryckte in triggern eller inte. Det är ju inte läge att växla i sådana partier ändå.
Kan man svep-växla åt bägge hållen med såna där eller? Det är nog mitt största växel-aber annars. Att man kör någon av dom lättaste växlarna för att det är jättebrant upp. Sen blir det lika brant ner och så förlorar jag lite det momementum det skulle kunna ge för att jag inte hinner växla upp fort nog.

Visa bilaga 555106
Kör en gravel med ASX 12-delat. Med XO1 kassett växlar den betydligt tystare o smidigare än med Sunrace do. Rotor har kassetter med intressanta delningar. Någon som vet hur de växlar?

Kan man svep-växla åt bägge hållen med såna där eller? Det är nog mitt största växel-aber annars. Att man kör någon av dom lättaste växlarna för att det är jättebrant upp. Sen blir det lika brant ner och så förlorar jag lite det momementum det skulle kunna ge för att jag inte hinner växla upp fort nog.
Du kan ställa in hur du vill att den växlar i appen. Du kan välja att den växlar hela rangen om du håller in knappen.

Du kan ställa in hur du vill att den växlar i appen. Du kan välja att den växlar hela rangen om du håller in knappen.
Nice. För dyrt för mig än, men lovande inför framtiden. Ser inte varför, bortsett från batteriet eventuellt, det inte skulle vara skalbart så att produktionskostnaden för elektroniska växlar blir mycket billigare än vajerstyrda.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp