Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Va? Varför skulle man behöva det? Undvik skyddsobjekt bara.
Okej! Jag har för mig att jag läst tidigare att det finns kameror som kan filma i tredje person, så det ser ut som att en drönare följer efter en, krävs det tillstånd att filma på det sättet?Om du får med ansikten tydligt på bild så behöver du tillstånd om du publicerar filmen om man ska vara petnoga men i skogen så lär ju inte det hända. TS kanske tänker på den nya lagen som gäller drönare.
Okej! Jag har för mig att jag läst tidigare att det finns kameror som kan filma i tredje person, så det ser ut som att en drönare följer efter en, krävs det tillstånd att filma på det sättet?Du behöver inget tillstånd så länge som du är nära kameran. Det är nog på gränsen om du ställer upp kameran på ett stativ och fotar dig själv när du cyklar förbi.
Varför det?Om du får med ansikten tydligt på bild så behöver du tillstånd om du publicerar filmen om man ska vara petnoga men i skogen så lär ju inte det hända. TS kanske tänker på den nya lagen som gäller drönare.
vad skulle motivera tillståndet här?Du behöver inget tillstånd så länge som du är nära kameran. Det är nog på gränsen om du ställer upp kameran på ett stativ och fotar dig själv när du cyklar förbi.
Varför det?
Okej! Jag har för mig att jag läst tidigare att det finns kameror som kan filma i tredje person, så det ser ut som att en drönare följer efter en, krävs det tillstånd att filma på det sättet?
Juridiken. Du måste ha "direkt kontroll" över kameran.vad skulle motivera tillståndet här?
Stämmer inte. Du kanske inte ska cykla på en nudiststrand o publicera på youtube, men så länge dinte e kränkande så behövs inget tillstånd - d e grundlagsskyddat att filma o fota.Om du får med ansikten tydligt på bild så behöver du tillstånd om du publicerar filmen om man ska vara petnoga men i skogen så lär ju inte det hända. TS kanske tänker på den nya lagen som gäller drönare.
Stämmer inte. Du kanske inte ska cykla på en nudiststrand o publicera på youtube, men så länge dinte e kränkande så behövs inget tillstånd - d e grundlagsskyddat att filma o fota.
den uppfattningen jag fick ocksåStämmer inte. Du kanske inte ska cykla på en nudiststrand o publicera på youtube, men så länge dinte e kränkande så behövs inget tillstånd - d e grundlagsskyddat att filma o fota.
den uppfattningen jag fick också
Stämmer fortf inte. Du fär lägga upp vart du vill så länge dinte e av kränkande karaktär o personen känner sig kränkt av d.Absolut, du får fota och filma hur mycket du vill. Men inte publicera på tex Youtube och Facebook.
enligt lawline:Absolut, du får fota och filma hur mycket du vill. Men inte publicera på tex Youtube och Facebook.
Det är alltså som huvudregel tillåtet att filma en person trots att man inte har frågat om tillåtelse. Den som filmar får sedan fritt förfoga över sin film genom att exempelvis publicera den på Youtube. Dock inskränks denna frihet beroende på var och hur man filmar samt hur man sprider filmen. Det är otillåtet att filma någon i smyg utan tillåtelse när denna befinner sig t.ex. i ett privat boende. Dessutom är det otillåtet att filma någon på allmän plats men på ett sätt som är ägnat att vara kränkande eller störande då man kan göra sig skyldig till ofredande. Om en film med innehåll som kan bidra till andras missaktning publiceras på sätt att allmänheten kan ta del av det med uppsåt att skada offrets anseende, så utgör publiceringen ett ärekränkningsbrott genom förtal.
enligt lawline:
Jepp. GDPR gäller endast för företag, branscher och organisationer.Det är jag som jobbat professionellt för länge och hela tiden hamnar under GDPR. Är det privat bruk så får du nog inte problem med GDPR. Om det är företagskopplat blir den en annan sak: https://nyladesign.se/sa-gdpr-sakrar-du-bilder-och-filmer/
My bad!
Jag skulle kunna svara (skämtsamt), men av erfarenhet vet jag att det finns en risk att tråden i så fall låses, så jag avstår.Vem tänkte du att du skulle behöva få tillstånd av i det här fallet?
Jag kommer nog mestadels att filma från hjälmen och snett från sidan bakifrån (så att jag får med hela mig och cykeln på bild samtidigt som jag cyklar), det är något tillbehör man köper och monterar på antingen cykeln eller kroppen för att filma så där, men jag kommer inte ihåg vad det kallas.Som lekman och uppladdare på Youtube tänker jag så här i just MTB-sammanhang (har läst på lite men är inte på ngt sätt expert).
Är det bara en Gopro på kroppen som TS avser så är det helt fritt fram, inklusive att ladda upp på Youtube, så länge man inte närmar sig skyddsobjekt.
- Kamera på hjälm/bröstsele i MTB-sammanhang är inga som helst problem så länge man håller sig borta från skyddsobjekt.
- Kamera temporärt på stativ medan du filmar eller t ex upphängd i träd som du använder när du filmar dig själv eller kanske t o m andra på en MTB-tävling är också ok.
- Kamera som är mer eller mindre permanent installerad på allmän plats och kan anses vara en övervakningskamera är olagligt. Du får filma din egen tomt.
- Drönare är special. Nya regler sedan januari 2021. Tänker inte gå in på alla detaljer men om man ämnar ladda upp filmen på Youtube så måste du i de flesta fall ha spridningstillstånd från Lantmäteriet. Filmar du nedåt på t ex en oidentifierbar stig och ingen horisont syns samt evenemang och ingen horisont syns så kan du slippa. Det verkar komma lite nya undantag titt som tätt för det börjar bli stort tryck på Lantmäteriet att granska alla filmer (lär ju bli ohanterbart snart med tanke på alla drönare som yr omkring).
Det blir gissningsvis för skakigt och instabilt om du ska montera ngt långt skaft på cykeln.Jag kommer nog mestadels att filma från hjälmen och snett från sidan bakifrån (så att jag får med hela mig och cykeln på bild samtidigt som jag cyklar), det är något tillbehör man köper och monterar på antingen cykeln eller kroppen för att filma så där, men jag kommer inte ihåg vad det kallas.
Det kallas förlängningsarm tydligen. Jag kikade på det igen och insåg att det förmodligen inte passar så bra till cykling. Det är nog stativ på marken som gäller om man vill få med hela sig själv och cykeln.Det blir gissningsvis för skakigt och instabilt om du ska montera ngt långt skaft på cykeln.
Ska du få med hela dig o cykeln i bild när du cyklar så lär det bli en utmaning bara i att rikta kameran rätt. Föreslår en 360-kamera i sådana fall (insta 360 x2). Hur du nu sjutton ska få fast en lång pinne på kroppen vet jag inte men du får gärna visa i bild hur du har tänkt. Låter ju som en kul idé i varje fall.
De kallas SnorriCam. Har för mig att Ram Mounts har en version för att filma över axeln.…det är något tillbehör man köper och monterar på antingen cykeln eller kroppen för att filma så där, men jag kommer inte ihåg vad det kallas.